Sturen; trekken of duwen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
indobesar
Auto: M3P, 130i

Sturen; trekken of duwen?

Bericht door indobesar » 21 jun 2009, 21:20

Nu is het weer tijd voor een Driving-Fun topic, ipv dat geouwehoer over grote pikken.

Een goede basispositie van de handen begint met handen op kwart voor drie te plaatsen.
Maar hoe sturen we? Duwend of trekkend? Wat zijn de voor- en nadelen?

Merk zelf dat ik stuur door een combinatie van beide. Insturen door te duwen en vervolgens uitsturen te trekken. Is dat goed/fout, waarom?

Ben benieuwd.

:df:

Laurens

Re: Sturen; trekken of duwen?

Bericht door Laurens » 21 jun 2009, 21:26

Duwen !!

Aan je stuur trekken kost zoiezo veel meer energie en heb je minder gevoel in wat je doet. Je hoeft dan ook nog in je stuur te knijpen want met duwen duw je gelijk je hand vast op het stuur... Eigenlijk moet het zo zijn dat je helemaal niet veel kracht zet met sturen en zou je met 2 vingers kunnen sturen, ok dat gaat niet doordat het hobbelt etc. maar in theorie...

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 jun 2009, 21:27

In de Leon stuur ik altijd duwend. Geeft meer controle over de input en ik druk me daardoor wat vaster in de Recaro. Dit is ook wat zowel de instructeurs van Prodrive als Dolf Dekking me geleerd hebben.

In de Speedster werkt dat niet zo goed en heb ik van Andrew Walsh geleerd dat het Lotusconcept beter overweg kan met een trekkracht aan het stuur. Het viel niet mee om die omschakeling in de vingers te krijgen. Nu is het een gewoonte geworden in de Speedster en blijft de auto veel rustiger omdat bij het trekkend sturen de bumpsteerreacties veel eenvoudiger op te vangen zijn dan bij duwen. Je zet dan ongemerkt meer kracht waardoor je de bewegelijkheid van het stuur bevriest met onrust en rafelige lijnen tot gevolg.

Stephan

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2009, 21:27

Je wilt het niet over grote pikken hebben dus begin je maar een topic over trekken of duwen? :hmmm: :mrgreen:

On topic. Geen idee wat de beste manier is eigenlijk. Idd heb ik altijd mijn handen op kwart voor 3. Ik denk dat ik meer duwend stuur, meestal alle 2 tenzij ik over pakken moet, dan trekkend. Denk niet dat het wezenlijk uit maakt welke van de 2 manieren je doet, whatever floats your boat zou ik zeggen.

Laurens

Bericht door Laurens » 21 jun 2009, 21:29

In een auto maakt het al minder uit dan met een kart.

Als je daar met zachte banden aan het stuur gaat trekken en knijpen dan hou je het nog geen 5 rondjes vol.

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2009, 21:30

19 jaar mijn rijbewijs en werkelijk er is nog nooit een moment geweest dat ik hier bij stil heb gestaan. Ik stuur gewoon. Zal eens letten op welke manier. Hoewel als ik er over nadenk, bij heel actief rijden, duw ik het stuur vanuit mijn handpalmen.

Snipe

Bericht door Snipe » 21 jun 2009, 21:30

SteV6 schreef:In de Leon stuur ik altijd duwend. Geeft meer controle over de input en ik druk me daardoor wat vaster in de Recaro. Dit is ook wat zowel de instructeurs van Prodrive als Dolf Dekking me geleerd hebben.
Dat heb ik ook altijd begrepen.

Laurens

Bericht door Laurens » 21 jun 2009, 21:31

Snipe schreef:
SteV6 schreef:In de Leon stuur ik altijd duwend. Geeft meer controle over de input en ik druk me daardoor wat vaster in de Recaro. Dit is ook wat zowel de instructeurs van Prodrive als Dolf Dekking me geleerd hebben.
Dat heb ik ook altijd begrepen.
Dat probeer ik mensen tijdens de cursus inderdaad ook te leren.

RJay

Bericht door RJay » 21 jun 2009, 21:41

Duwend, definiteley, linkerbochten stuur ik met rechts en vice versa, de andere hand zit dan alleen erg losjes aan het stuur klaar om te reageren mocht het mis gaan.

ADV

Bericht door ADV » 22 jun 2009, 01:06

ik stuur ook duwend.. ook met driften trouwens.. dan geef ik hem zelfs een zetje in de goede richting zeg maar..

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 22 jun 2009, 01:12

Duwend, veel meer gevoel en controle. Verhaal van Laurens is duidelijk. Ook bij driften is het duwen bedenk ik me nu, alleen soms in een combinatie trek je het stuur de andere kant op en laat je het stuur zichzelf zetten en pak je hem beet wanneer je de juiste stuurhoek hebt. Ten minste dat doe ik :lol:

Knot

Bericht door Knot » 22 jun 2009, 09:27

In de auto maakt het niet zoveel uit omdat je op 4 wielen staat (meestal), op de motor echter wel, daar komt je totale balans uit het tegensturend insturen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 jun 2009, 10:06

Alle RWD rijders zeggen duwen, de FWD rijders zeggen trekken. :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 22 jun 2009, 10:10

Wouter81 schreef:Alle RWD rijders zeggen duwen, de FWD rijders zeggen trekken. :mrgreen:
Zo blijkt maar weer eens wat een domme rukkers het zijn :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 jun 2009, 10:22

Snipe schreef:
Wouter81 schreef:Alle RWD rijders zeggen duwen, de FWD rijders zeggen trekken. :mrgreen:
Zo blijkt maar weer eens wat een domme rukkers het zijn :mrgreen:
Nou ja, kan me ook bij 'duwen' wel iets onaangenaams visualiseren. :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 jun 2009, 10:27

Geinig, ik wilde een vergelijkbaar topic openen vwb 'overpakken of doorgeven', dit omdat dennis cav. in zijn trackday-tips onderwerp 'doorgeven' als must aangeeft en ik de laatste dagen tot de conclusie kom dat ik alles doe behalve doorgeven :mrgreen: . En wat zijn daarin goede filmpjes om de kunst af te kijken?

wjn

Bericht door wjn » 22 jun 2009, 10:34

Leuke vraag, nooit bij stilgestaan.

Het zal meer duwen dan trekken zijn, handen kwart voor 3 aan het stuur.

ADV

Bericht door ADV » 22 jun 2009, 13:41

Steven Nauta schreef:Duwend, veel meer gevoel en controle. Verhaal van Laurens is duidelijk. Ook bij driften is het duwen bedenk ik me nu, alleen soms in een combinatie trek je het stuur de andere kant op en laat je het stuur zichzelf zetten en pak je hem beet wanneer je de juiste stuurhoek hebt. Ten minste dat doe ik :lol:
Yup, zo doe ik het dus ook.. beetje stuur in goede richting gooien/duwen en dan door laten draaien tot je goede hoek heb.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jun 2009, 11:00

G Kolkman schreef:Geinig, ik wilde een vergelijkbaar topic openen vwb 'overpakken of doorgeven', dit omdat dennis cav. in zijn trackday-tips onderwerp 'doorgeven' als must aangeeft en ik de laatste dagen tot de conclusie kom dat ik alles doe behalve doorgeven :mrgreen: . En wat zijn daarin goede filmpjes om de kunst af te kijken?
Rallyfilmpjes met onboardbeelden uit de jaren '70. Rijders in nieuwe WRC auto's geven door de korte stuurhuizen en mega stuurbekrachtiging soms niet echt 't voorbeeld wat ik bedoel. Je moet ook niet naar Vicky Butler Henderson kijken, die stuurt ook heel lelijk, soms zelfs met 2 handen helemaal op d'r linker of rechter knie.... Tiff Needell beheerst een mooie stuurtechniek. http://www.youtube.com/watch?v=_zYWOqm_Zkc&feature=fvst" onclick="window.open(this.href);return false; echter gebruikt hij 't doorgeven niet zoals ik dat doe/geleerd heb (vooral tijdens driften en bijv parkeren). Effectief is 't wel zoals hij 't doet. In sommige gevallen doe ik 't ook zo. Wel grappig om 't misschien eens te filmen.

Overpakken is in ieder geval iets wat ik je af zou leren als ik naast je zou zitten. Net als dat ik in de eerste paar rondjes iedereen moet wijzen op de positie van de handen, zoals die X-bow op die vangrails. Moet je die handen zien! Zo kun je toch niet sturen? Je kunt niet krachtig, stabiel en gericht sturen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 23 jun 2009, 11:29

Ik draai.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 jun 2009, 11:37

indobesar schreef:Nu is het weer tijd voor een Driving-Fun topic, ipv dat geouwehoer over grote pikken.
Je zult begrijpen dat er situaties zijn dat ik mijn handen helemaal niet hoef te gebruiken om te sturen.

In dergelijke gevallen trek ik het liefst.

allen

Bericht door allen » 23 jun 2009, 11:42

Moeilijke Dennis. Kan het auto afhankelijk zijn? Volgens mij leert Andrew Walsh mensen namelijk wel overpakken. Altijd op hetzelfde punt. Kan Stephan of Maik wellicht meer over vertellen. Het is iig iets dat ik ook op z'n dvd terug zie. Volgens mij trek ik zelf aan het stuur, maar daar zou ik eens op moeten letten. Eerlijk gezegd heb ik daar gewoon nooit op gelet. Behalve dat me was geleerd om het stuur zo los mogelijk vast te pakken en zo min mogelijk kracht te gebruiken bij het sturen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jun 2009, 11:50

Talent en kunde is belangrijker dan de auto. In sommige auto's stuur je lekkerder dan een andere, waardoor je in de ene vrij makkelijk kunt sturen en in de ander zelf na moet denken, of even moet wennen. Ik herinner me een onbekrachtigde E21 320i van Streamz op Niederrhein waarmee je al je spierballen moest gebruiken, maar wat onwijs veel voldoening gaf, omdat die auto heel raar in balans was en mega mooi kon driften als je 't eenmaal doorhad. Mark Maaskant vond 't zelfde. Streamz was meteen trots op zijn bakkie. :)

In dat soort auto's vind ik 't belangrijker, dan in een Elise die je met 2 vingers in de neus bestuurt op de limiet, zonder dat 't in zo'n auto saai wordt overigens, want je bent continu bezig met je stuur. Ook dat geeft voldoening. De basis van de techniek blijft imho hetzelfde, alleen gaat 't in een makkelijke auto meer onbewust.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jun 2009, 11:57

Met overpakken bedoel ik trouwens, dat je met je handen kruislings over elkaar gaat en als een soort 'deze vuist op deze vuist en zo klim ik naar boven' manier aan 't sturen bent. Ik heb mezelf dat helemaal afgeleerd, want 't werkt niet als 't gaat om nauwkeurigheid. Een rijschool let er niet op, vinden ze bij 't CBR niet belangrijk... :cry: Je komt er heus de bocht mee door, maar je verliest controle, vooral tijdens driften of plotselinge overstuurmomenten. Een tankslapper + schade is dan zo gemaakt. Als je je handen al goed hebt, kun je sneller reageren. Met 2 handen kun je meer kracht zetten, onverwachte bewegingen sneller opvangen en dus beter sturen. Ik rijd ook zoveel mogelijk met 2 handen aan 't stuur en de doorgeefmethode die ik bedoel helpt daarbij. Soms in hele snelle situaties, pak ik ook weleens over, maar dan 1 keer om direct erna door te gaan met de 2-handen doorgeefmanier.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 jun 2009, 12:00

Auto maakt lijkt me nogal veel uit. In de mazda kan ik op het zand nagenoeg zonder overpakken de gekste capriolen opvangen en de auto echt heerlijk dwars krijgen (ik oefen vanwege de beschikbaarheid van zandpaden en de afwezigheid van geschikte asfaltvlakte's vaak op zand). Bij de BMW merk ik dat ik echter eerder in de problemen kom omdat ik meer moet sturen dan bereikbaar is zonder overpakken/doorgeven en daar wil ik dus aan werken.

That said, in het Tiff-filmpje, bij 7 minuten zie je dat in de drift zijn stuur een heel eind automatisch terugkomt zonder dat tiff iets hoeft te doen (dan nog wel verder doordraaien), maar dat gebeurt niet bij elke auto volgens mij (zit 'm in wielophangings-ontwerp volgens mij, meer dan in stuurbekrachtiging ja/nee).

Anyhow, ik ben geinteresseerd in al het materiaal (filmpjes, theorieen) wat hierover te vinden is cq. in praktijkcursussen :P .

Plaats reactie