Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

RVV

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 11:09

romo schreef:121 Teletekst vr 19 jun
Kort nieuws binnenland

` Zo'n 200 autodealers zijn dit jaar al
failliet gegaan.Dat is vier keer zoveel
als in dezelfde periode vorig jaar.Door
de crisis is de autoverkoop gedaald met
een kwart.Volgens de BOVAG is de daling
een gezonde correctie.Er waren teveel
autodealers in Nederland.
Om het even in perspectief te plaatsen, hoeveel autodealers zijn er eigenlijk in Nederland ?

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 11:16

Geen idee. Maar 200 failliet? Dan heb ik wel een paar faillissementen gemist. Of zou het om 200 vestigingen gaan?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2009, 12:24

De oplossing; bericht net veranderd op teletext;

121 Teletekst vr 19 jun
Kort nieuws binnenland

` Zo'n 75 autodealers zijn dit jaar al
failliet gegaan.Dat is drie keer zoveel
als in dezelfde periode vorig jaar.Ook
gingen 125 aanverwante bedrijven op de
fles.Door de crisis is de autoverkoop
gedaald met een kwart.Volgens de BOVAG
is de daling een gezonde correctie.Er
waren vooral te veel showrooms.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 12:59

Te veel showrooms?

Zelf heb ik altijd het idee dat er te weinig showrooms en te veel werkplaatsen zijn. Neem nou een merk als Lexus. Red carpet treatment, dus de afstand tot de werkplaats is voor de klant geen probleem. De auto's worden vaak geleased, dus je hoeft er geen 100 in de showroom te hebben. Waarom zitten dan toch al die dealers in traditionele showrooms op industrieterreinen?
Zorg voor meer showrooms binnen de bewoonde wereld, waar je een paar auto's laat zien, zonder werkplaats.

allen

Bericht door allen » 19 jun 2009, 13:04

Je bedoeld zoals van der Kooi in Amsterdam? Dan krijg je van die minishowrooms. Leuk om een paar Lotussen aan wat juppies te showen, maar voor een merk als Renault werkt dat weer minder. Je zou maar een ruimte nodig hebben om alle modellen kwijt te kunnen. Lijkt me onbetaalbaar. Voorts vind ik het wel handig om alle garages op een hoop te hebben. Dan rijdt je niet oneindig rond voor het bezichtigen van een zestal merken.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 13:08

Waarom moeten auto's eigenlijk in een showroom staan om verkocht te worden ?

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 13:13

allen schreef:Je bedoeld zoals van der Kooi in Amsterdam? Dan krijg je van die minishowrooms. Leuk om een paar Lotussen aan wat juppies te showen, maar voor een merk als Renault werkt dat weer minder. Je zou maar een ruimte nodig hebben om alle modellen kwijt te kunnen. Lijkt me onbetaalbaar. Voorts vind ik het wel handig om alle garages op een hoop te hebben. Dan rijdt je niet oneindig rond voor het bezichtigen van een zestal merken.
Zoiets ja.
Voor het ene merk werkt het beter dan voor het andere. Mazda wordt alleen maar particulier verkocht bijna, dan zit je altijd met inruilers en plaatsgebrek en tweedehands en dat soort zaken. Maar Lexus of Mini of Alfa of zo...
En het is voor jou dan wel handig om alles op een hoop te hebben, dat wil niet zeggen dat het voor een autodealer altijd handig is om de concurrent als buurman te hebben.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 19 jun 2009, 13:19

Rico schreef:Waarom moeten auto's eigenlijk in een showroom staan om verkocht te worden ?
Omdat jij net als ik en vele anderen eerder geniegd zijn iets te kopen dat er spik en span uitziet. En niet alleen eerer geniegd zijn om te kopen, maar er ook meer voor willen betalen. Bewust danwel onbewust. Probeer een auto buiten maar eens natjes te houden op die manier...

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 19 jun 2009, 13:20

Rico schreef:Waarom moeten auto's eigenlijk in een showroom staan om verkocht te worden ?
Omdat auto's vooral emotie zijn en je ze moet voelen. Je moet er in kunnen zitten, passen, voelen meten, ruiken. De showroom eromheen draagt ook bij aan een bepaalde uitstraling.
Als je auto's alleen via internet gaat kopen verzand je al gauw in cijfertjesgeneuk. Je kan niet in cijfers vatten dat een BMW lekker rijdt, dan ga je alleen 0-100 en verbruikscijfers tegen elkaar aan houden. En dan kom je weer niet op een BMW uit.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 13:27

Mark Nauta schreef:
Omdat jij net als ik en vele anderen eerder geniegd zijn iets te kopen dat er spik en span uitziet. En niet alleen eerer geniegd zijn om te kopen, maar er ook meer voor willen betalen. Bewust danwel onbewust. Probeer een auto buiten maar eens natjes te houden op die manier...
In feite kan dat net zo goed zonder showroom. In ieder geval zonder grote showroom. Wat heb je als BMW-dealer nodig? Een 1, een 3, een 5, een 6, een 7 en nog 3 SUV's en een Z4. Negen auto's dus.
"U wilt een proefrit maken? Wanneer komt het u uit? We komen met de gewenste motorisering en carrosserievariant bij u thuis op die dag."

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 19 jun 2009, 13:45

Snipe schreef:
Mark Nauta schreef:
In feite kan dat net zo goed zonder showroom. In ieder geval zonder grote showroom. Wat heb je als BMW-dealer nodig? Een 1, een 3, een 5, een 6, een 7 en nog 3 SUV's en een Z4. Negen auto's dus.
"U wilt een proefrit maken? Wanneer komt het u uit? We komen met de gewenste motorisering en carrosserievariant bij u thuis op die dag."
Kom en dan zeker mijn eigen koffie drinken? ;-)
Ik vind het wel fijn, een dealer met veel keus. Het is ook een uitje en als je een variatie aan auto's ziet krijg je ook ideeen voor je eigen auto.

Als service náást de dealer zou ik het wel prachtig vinden als de proefritauto voor de deur wordt afgeleverd. Voor het weekend liefst :-)
Ik heb nu zo verrotte weinig tijd dat ik het me haast niet kan veroorloven om eerst naar de dealer te moeten. Proefrit starten voor de deur scheelt tijd.
Maar om de verkoper daarna binnen uit te moeten nodigen om onder genot van een kopje koffie een offerte op te laten maken gaat me wat ver.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 13:54

Mark, persoonlijk ben ik zelf wel een beetje klaar met het showroom gebeuren bij de dealer.. niet dat ik er iets op tegen heb, maar het maakt zeker geen enkele indruk meer op mij. Enerzijds koop in een M5 bij de dealer.. die toevalligerwijs in de showroom stond, maar ik daar nooit heb zien staan, omdat ik hem via internet had gevonden en na een mailtje een afspraak heb gemaakt om er in proef te rijden..

Anderzijds zoek ik een compactje via het internet en kom uit bij een particulier.. spreek af op een parkeerplaats bij v/d Valk en koop de auto..

De laatste jaren heeft een showroom geen enkele invloed meer op mijn koopgedrag.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 jun 2009, 13:57

Hmmm, was het niet ooit de bedoeling om de verkoop van auto's veel minder afhankelijk te maken van de vaste dealernetwerken. Er is tussen het verhaal van de dealer met een grote showroom en een auto voor de deur verkopen nog veel ruimte. Waarom zou je bij drie verschillende dealers langs moeten gaan om proefritten te maken? Wat ik het liefst zou willen is dat er bijvoorbeeld drie auto's, waar tussen je twijfelt, naast elkaar komen te staan er dat je op dezelfde dag de proefritten kan maken. Faciliteer dat de koper direct kan vergelijken.
Je zal vrees ik de importeurs nooit tot medewerking kunnen verleiden maar toch zou het voor mij de ideale manier zijn.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 14:04

Panda de Beer schreef: Ik vind het wel fijn, een dealer met veel keus. Het is ook een uitje en als je een variatie aan auto's ziet krijg je ook ideeen voor je eigen auto.
Als je proefritauto's bij mensen thuis brengt, heb je minder showrooms nodig. Dan worden de overgebleven showrooms dus ook groter, zodat je er meer kunt zien, a la Peugeot Experience of Breeman Rotterdam. En dat dan in combinatie met kleine showrooms met een stuk of 5 auto's in de steden.

allen

Bericht door allen » 19 jun 2009, 14:06

Dat van Peugeot vind ik eigenlijk een goed inititatief. Ze zitten ook aardig centraal. Misschien in iedere provincie eentje neerplempen en verder alleen online bestellen. :idea:

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 14:16

En dan online je auto inruilen?

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 14:40

allen schreef:Dat van Peugeot vind ik eigenlijk een goed inititatief. Ze zitten ook aardig centraal. Misschien in iedere provincie eentje neerplempen en verder alleen online bestellen. :idea:
Hier hebben een hoop Volvo dealers hetzelfde gedaan.
Al die kleine vestigingen in dorpjes zijn gestopt, zijn nu werkplaats.
Er is in Best een groot pand neergezet waar al die Volvo's in alle uitvoeringen te bekijken/proefrijden zijn. Daar koop je het, bij je om de hoek breng je em voor onderhoud weg. Die kleine dealers hebben dus geen showroom up-to-date te houden.

@Rico:
Verschil is dat jij weet wat je wilt en gericht kunt zoeken. Voor de normale Nederlander is dat niet het geval. Die wil alle auto's van een merk bij elkaar zien staan om de verschillen te zien en wat rond te kijken. Kortom dan kom je op een showroom uit. De gemiddelde showroom van een Kia/Hyundai (lokale dealer) is ook vrij schraal met simpele tegelvloer. Bij een BMW en andere premiummerken is het logisch dat ze mooie showrooms hebben, wil de doelgroep waarschijnlijk. Dat alles ertussenin (Toyota/Volkswagen/enz.) de laatste jaren in idioot grote/luxe showrooms zijn gaan zitten snap ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Tom op 19 jun 2009, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 19 jun 2009, 14:41

Tja, tot mijn grote verbazing nam de bmw dealer destijds niet eens de moeite om naar buiten te lopen voor een bod op de auto. Die lag dan ook nog 5k hoger dan een vag dealer, welke wel een stukje had gereden.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 19 jun 2009, 15:08

Snipe schreef:
Panda de Beer schreef: Ik vind het wel fijn, een dealer met veel keus. Het is ook een uitje en als je een variatie aan auto's ziet krijg je ook ideeen voor je eigen auto.
Als je proefritauto's bij mensen thuis brengt, heb je minder showrooms nodig.
En dan? Bij je thuis een offerte op laten maken? Kan, maar daar zou ik weer niet op zitten wachten.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 15:38

Thuis, of in een mini-showroom/verkoopkantoor.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 19 jun 2009, 15:51

Laten we het zo zeggen, ik zou er graag van gebruik maken als iemand zo'n service gaat aanbieden.
Peugeot met z'n Experience Center zit al een eind in de goede richting, daar kan je meer rijden dan de lokale dealer en het scheelt die dealers daarom een hoop geld. Maar om nou naar Breukelen heen te moeten rijden is weer niks.
Dus proefrit aan huis, lijkt me geweldig.
Proefrit tijdens de lunch aan kantoor lijkt me ook prima.

Aan de andere kant bezoek ik graag een dealer, voor de sfeer, aankleding, de verschillende opties, kleuren, bekledingen etc.

Ik kan me zo voorstellen dat de gulden middenweg het mooist is.
Een keuze aan auto's in de showroom. Niet op kenteken, dus dat scheelt geld voor de dealer.
En dan proefritten aan huis of op kantoor, via de importeur. Meer keuze voor de klant, en de dealer hoeft geen grote proefritvloot aan te houden.
Beetje sneu voor de verkoperts, die die demovloot niet meer als auto van de zaak kan gebruiken. Maar dat je van de beschikbaarheid van een demo afhankelijk bent of de verkoper werkt of niet is toch al suf.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 16:03

Tom schreef:
@Rico:
Verschil is dat jij weet wat je wilt en gericht kunt zoeken. Voor de normale Nederlander is dat niet het geval. Die wil alle auto's van een merk bij elkaar zien staan om de verschillen te zien en wat rond te kijken. Kortom dan kom je op een showroom uit. De gemiddelde showroom van een Kia/Hyundai (lokale dealer) is ook vrij schraal met simpele tegelvloer. Bij een BMW en andere premiummerken is het logisch dat ze mooie showrooms hebben, wil de doelgroep waarschijnlijk. Dat alles ertussenin (Toyota/Volkswagen/enz.) de laatste jaren in idioot grote/luxe showrooms zijn gaan zitten snap ik ook niet.

Tom dat vraag ik me af.. de "normale" Nederlander heeft vandaag de dag ook internet. Via autozoekmachines filter je er voor jezelf heel makkelijk uit wat interessant vind. Natuurlijk begrijp ik dat een showroom een belangrijke sleutelrol speelt, vooral als de merkindentiteit een voorname rol speelt. Maar ik denk ook dat de traditionele showroom zijn beste tijd heeft gehad, want als iemand via internet een auto zoekt en via mail/internet/telefoon het voortraject afwerkt dan blijft de showroom ook buitenschot. De digitale showroom zal straks, maar eigenlijk nu al een betere indruk geven dan de feitelijke showroom.

Anderzijds denk ik dat er nieuwe kansen voor het oprapen liggen voor autoverkopers.. want in plaats van te wachten op die klant die hopelijk naar zijn showroom toekomt, kan hij mischien veel beter met de auto naar de potentiële klant gaan.

Kom ik weer terug op die Compact die ik gekocht heb, bij een particulier.. maar wel eentje die de moeite neemt om bij mij te komen om de auto te laten zien.. Niet bij mij thuis maar nu was het toevallig bij een v/d Valk omdat dat zo uitkwam.

Waarom doen dealers zoiets niet ? Oke het kost tijd en geld.. maar dat kost een verkoper die de hele dag in een showroom op een klant wacht ook.

Hoevaak maak je niet mee dat je best een hele mooie auto tegenkomt op het internet, maar deze staat 300 km verderop in een showroom te wachten.. Jij hebt geen tijd, zin, of wat dan ook om die afstand af te leggen.. maar als de koop via mail/internet voor 75% rond is, dan is het voor de verkoper een afmakertje om langs te komen en de auto thuis bij de klant te laten zien.. staat die auto op de oprit.... dan beschouwd de klant die auto al min of meer als "zijn" bezit.. omdat mensen niet graag afstand doen van hun bezit, is het rondmaken van de deal voor de verkoper een koud kunstje..

Welke dealer wil nou niet op deze manier 2 auto's per dag aan de man brengen ?

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jun 2009, 16:10

Rico, we zeggen zo'n beetje hetzelfde.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 16:18

:mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 16:48

Rico schreef:
Tom dat vraag ik me af.. de "normale" Nederlander heeft vandaag de dag ook internet. Via autozoekmachines filter je er voor jezelf heel makkelijk uit wat interessant vind.
Ben het verder met je verhaal eens, ook al vaker geroepen dat dealers vrij lui zijn en niet met hun tijd meegaan (en maar blijven roepen dat internet voor hun niet zo belangrijk is).

Denk alleen dat het erg van persoon tot persoon verschilt. Als ik een digitale camera wil zoek ik de specificaties en gebruikservaringen via internet op... maak een lijstje met afvallers... en als ik een keus heb gemaakt dan bestel ik de camera ergens, of haal em in de winkel als ik em snel nodig heb. Zonder vragen voor een verkoper, want dat weet ik al. Voor mij een normale manier van zoeken. Ook voor andere elektronica, maar ook auto's.

Maar ik ken genoeg mensen die gewoon ouderwets zijn. Die gaan naar de winkel, laten zich voorlichten door verkopers want die hebben er verstand van. Webshops en betalen via internet is eng, je hebt geen service (denken ze) enz.. Kan mij voorstellen dat diezelfde mensen, die niet bekend zijn met internet, geen idee hebben waar te beginnen... http://www.ikwileenauto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;? Of moeten ze alle losse merksites langs..? Teveel gedoe. Die mensen gaan liever naar een autoboulevard met vrouwlief... zitten al die dealers bij elkaar... beetje zitten, kijken of er genoeg binnenruimte is, wat met deuren gooien, laten voorlichten door verkopers en daarna de vrouw laten beslissen ;)

Plaats reactie