Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Harrie

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 09 jun 2009, 15:08

Ik hoorde gisteravond dat er al enkele tuners bezig zijn om een 4WD Focus RS te fabriceren. Het onderstel van een Kuga zou grotendeels hetzelfde zijn. Kort door de bocht...een achteras van de Kuga eronder en gaan. Een prijs van rond de 10k voor de ombouw zou ook al genoemd zijn.

Als ik kijk naar het verschil in gewicht tussen een 2WD en 4WD Kuga, pakweg 50kg. Dan is dat ook nog te doen.

Ik ben benieuwd of het echt iemand gaat lukken en of het wat brengt.

Harrie

Bericht door Harrie » 09 jun 2009, 20:05

Nieuwe test
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=28D7JFeh ... r_embedded[/youtube]

en de 5th gear test FRS mk2 vs EVO X

Joop

Bericht door Joop » 09 jun 2009, 22:16

Heb net de nieuwe 5th gear aflevering zitten kijken, dus je bent me net voor Harrie...

Vergelijk met de Evo X valt me niet tegen. De RS komt zeker goed naar voren.

Joy

Bericht door Joy » 09 jun 2009, 22:49

De Focus RS MK I was ook voorbereid op het krijgen van vierwielaandrijving. Subframe achter heeft al ruimte. Toch jammer dat ze er nooit daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan.

Harrie

Bericht door Harrie » 10 jun 2009, 09:05

Joy Jolliffe schreef:De Focus RS MK I was ook voorbereid op het krijgen van vierwielaandrijving. Subframe achter heeft al ruimte. Toch jammer dat ze er nooit daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan.
Jawel hoor, Prodrive heeft er een paar staan. :wink:

Gijs

Bericht door Gijs » 10 jun 2009, 10:56

Harrie, weet jij zo welke tuners bezig zijn met het vierkeervieren van de RS?
Ik had zelf ook al bedacht dat de achterbrug+bak van een Kuga zou moeten passen, maar ik heb geen idee hoe sterk dit is. Het zou natuurlijk zonde zijn als deze aandrijflijn de geest geeft bij 300 pk ofzo.

Anton van der Wulp

Bericht door Anton van der Wulp » 10 jun 2009, 21:58

Ford Europa is Duits. Van origine is het inderdaad Amerikaans, maar Engels gaat wel heel ver. Zoveel auto's worden niet in het land van herkomst gebouwd, dus zo kan je ook een Japanner Turks noemen.. ;)
Dus Ford hoort bij de Duitse merken.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 11 jun 2009, 14:17

Van jou hoort Mini ook tot de Duitsers.. is toch echt Engels alleen een Duitse moeder

Joy

Bericht door Joy » 11 jun 2009, 16:27

Heeft er hier iemand wel eens met een MK1 Focus RS gereden ? Zo ja wat zijn de indrukken die zijn achter gebleven ?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 jun 2009, 16:44

Nou, euh, Harrie?
:mrgreen:

Harrie

Bericht door Harrie » 11 jun 2009, 18:13

Arthur schreef:Nou, euh, Harrie?
He...ik zag dat Arthur als laatste had gereageerd....was reuze benieuwd wat ie te melden had...na zijn twijfel in het R32 draadje.....je weet maar nooit..... :mrgreen: :mrgreen:

Joy, ja ik dus, en al heel wat km's mag ik zeggen. Wat wil je weten? ( ik ben wel blij dat het niet zo opvalt dat ik een pro Focus RS mk1 verkondiger ben... :hosanna: )

Harrie

Bericht door Harrie » 11 jun 2009, 19:10

Gijs schreef:Harrie, weet jij zo welke tuners bezig zijn met het vierkeervieren van de RS?
Ik had zelf ook al bedacht dat de achterbrug+bak van een Kuga zou moeten passen, maar ik heb geen idee hoe sterk dit is. Het zou natuurlijk zonde zijn als deze aandrijflijn de geest geeft bij 300 pk ofzo.
John Wheeler, een van de leden van het Team RS ontwikkelteam heeft ook nog eens bevestigd dat het een realitief simpele klus is.

Anton van der Wulp

Bericht door Anton van der Wulp » 11 jun 2009, 20:34

Hans GP schreef:Van jou hoort Mini ook tot de Duitsers.. is toch echt Engels alleen een Duitse moeder
Klopt.. Twijfelgevalletje :)

Joy

Bericht door Joy » 11 jun 2009, 20:49

Harrie schreef:
Arthur schreef:Nou, euh, Harrie?
He...ik zag dat Arthur als laatste had gereageerd....was reuze benieuwd wat ie te melden had...na zijn twijfel in het R32 draadje.....je weet maar nooit..... :mrgreen: :mrgreen:

Joy, ja ik dus, en al heel wat km's mag ik zeggen. Wat wil je weten? ( ik ben wel blij dat het niet zo opvalt dat ik een pro Focus RS mk1 verkondiger ben... :hosanna: )
Ik wist het niet zeker meer maar inderdaad Harrie heeft er 1 :D

Ik heb veel sites/forums gelezen over de RS maar bepaalde dingen zijn me niet 100% duidelijk.

Ik vroeg mij af in hoeverre de verhalen die de ronde doen waar zijn. Ten eerste lees ik regelmatig dat je OF een goed exemplaar treft OF een slecht exemplaar. Is er iets met de bouw van de auto's waardoor er onderling sterke verschillen zijn ?
Wat moet ik me voorstellen bij het torque-steer ?
Zijn er modificaties geweest mbt het onderstel en dergelijke ?
Hoe is de grip op nat ?
Zwakke punten ?
Is de motor af-fabriek geknepen, gezien de forse vermogenstoename dmv tuning ?
Kan het onderstel meer vermogen aan ?

Alvast bedankt Harrie :thumbup:

Harrie

Bericht door Harrie » 11 jun 2009, 21:47

Ik vroeg mij af in hoeverre de verhalen die de ronde doen waar zijn. Ten eerste lees ik regelmatig dat je OF een goed exemplaar treft OF een slecht exemplaar. Is er iets met de bouw van de auto's waardoor er onderling sterke verschillen zijn ?
Bij de eerste testverslagen zijn er inderdaad verschillende conclusies geweest. Het meest sprekende voorbeeld is TopGear. Het eerste exemplaar wat getest werd kreeg niet zo'n lovende kritieken. JC heeft later zijn mening herzien toen er een productieexemplaar getest werd. De tijd die de Stig toen reed was ook aanzienlijk sneller.
Het enige verschil wat je nu nog mee kan maken is de software. Van orgine zijn ze met AE software geleverd, later is er AF uitgebracht. Het gevolg was dat het verbruik iets beter was, de scherpe randjes eraf waren, een betere koude start op koudere dagen maar wel een hik rond de 4500-5000 rpm. De AE software is bruter, heeft de hik niet, verbruikt meer en is onderin wat sneller.

Wat moet ik me voorstellen bij het torque-steer ?
Ja, dat zit erin. Je moet het stuur met beide handen vast hebben als je in bochtenwerk echt gas gaat geven. Je kan het diff voelen in het stuur. Het vreemde is dat met meer vermogen het toruesteer minder is.
Zijn er modificaties geweest mbt het onderstel en dergelijke ?
Nee, er zijn geen modificaties aan het onderstel geweest.
Hoe is de grip op nat ?
Grip op nat is een probleem, grip in de eerste versnelling is ook een probleem. Persoonlijk is dat voor mij het enige min punt aan de auto. Op de eerste meters verlies ik het t.o.v. een Evo of Sti.
Zwakke punten ?
Zie boven, overweeg je om er 1 aan te schaffen? Dan kan ik je de auto tuning van vorige maand adviseren. Daar staat een goed stuk in over de aanschaf. Ik kan evnetueel het artikel wel even inscannen.
Is de motor af-fabriek geknepen, gezien de forse vermogenstoename dmv tuning ?
In de eerste 2 versnellingen is het vermogen geknepen. Er is dan minder turbodruk. Ook is er in de ontwikkelingsfase het 4-1 spruitstuk komen te vervallen omdat er enkele afgebrand zijn. Ze zouden eigenlijk meer vermogen hebben. 225-240 pk, maar door het vervallen van dat spruitstuk zijn ze op 215 uitgekomen. Dat spruitstuk staat overigens wel nog steeds op de Microcat (onderdelen programma van Ford) getekend.
De motor kan met gemak meer vermogen aan. De kennis in NL is echter minimaal.

Kan het onderstel meer vermogen aan ?
Ja, probleemloos. Een KW set is trouwens een geweldige upgrade die ook nog eens minder kost dan de onrginele schokbrekers van Sachs.

Joy

Bericht door Joy » 11 jun 2009, 21:55

Ok dat is al weer wat meer informatie. Ik heb wat auto's op het oog en de RS valt me op door zijn kant en klaar package. Waar andere auto's moeten worden voorzien van allerlei aftermarket spullen om enigzins te voldoen aan mijn eisen, zit er op een RS al een boel goed spul. Als broekie heb ik een bijbaantje gehad bij een Ford-dealer waar ik in ieder geval goede ervaringen heb opgedaan met veel Ford onderstellen. Dat is iets waar ze gewoon erg goed in zijn.
Ik moet er een keer mee rijden. Volgende maand maar eens tijd voor gaan maken.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2009, 11:15

Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/251772629" onclick="window.open(this.href);return false;

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2009, 13:20

Arthur schreef:Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/251772629" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me geen gekke auto. Arthur..

Macboy

Bericht door Macboy » 12 jun 2009, 15:43

In Duitsland voor 13k te krijgen goed exemplaar. Scheelt niet eens zo gek veel, maar als je 3k op zak wilt houden ? Met veel meer keus ?

Mobile.de

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2009, 19:24

Haha, ik bedoelde voor Joy :P

Joy

Bericht door Joy » 12 jun 2009, 20:02

Het zou misschien wel wat voor je zijn inderdaad :df:

Ik heb deze ook al gezien. Even onthouden in ieder geval.

Anton van der Wulp

Bericht door Anton van der Wulp » 14 jun 2009, 23:16

Mijn rijtest van de RS!

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=14978" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk

Bericht door Luuk » 15 jun 2009, 15:17

http://www.youtube.com/watch?v=GSP_MvxtoeU" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat gaat ook lekker!

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jun 2009, 20:09

Dit vind ik nou een baggerfilmpje. En weet je waarom ?

Bewijs dat Ford gewoon 4WD had willen en moeten maken ....

:(

Als je FWD wilt, dan wil je hard over een circuit en niet zozeer op deze manier driftend spelen. Als ze dat wilden (en terecht!) dan hadden ze 4WD moeten maken...

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 19 jun 2009, 01:18

Focus RS krijgt klop van Megane R26.R op Silverstone, met Chris Harris aan het wiel.

LINK

Plaats reactie