De nieuwe Golf VI (GTI)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Panda de Beer

Re: De nieuwe Golf VI (GTI)

Bericht door Panda de Beer » 17 jun 2009, 16:10

Børis, als ik jouw ervaringen zo lees, dan is de GTI eigenlijk té goed. Zeg maar het Audi S3 euvel. Je gaat ongemerkt gauw te hard.
Dat had ik mijn 325ti weer niet, omdat je daar echt wel in merkte dat je snel reed (geluid, hard onderstel), denk dat dat de leukere auto was ondanks in absolute zin minder snel dan een S3.

Mijn tip: 125i met Performance onderstel, airbox en uitlaat. Behoorlijk stevig, erg luid als je vol gas geeft en 100% lol. En je kan er toch redelijk mee snelweg cruisen. En nee, de MaxiCosi past daar ook niet in, maar voor 125 pop extra kan je 1 van je zoons voorin naast je zetten. Om z'n brede lach cq. kots op te vangen als je snoeihard door de bocht gaat :-)

Maar Mini Cooper JCW Clubman is meer jouw ding denk ik :-)

Gefeliciteerd trouwens :-) Kom je nog een beetje aan slaap toe? Die van mij krijgt nog 7 voedingen per dag, dus gebroken nachten horen erbij ;-)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 17 jun 2009, 16:25

Ja, alleen zo idioot duur een 125i. Vanaf 41.376 euro en da's zonder opties en Performance pakket. Praat je dus zo over 10.000/12.000 euro prijsverschil tov. een GTI. Zou graag een 125i willen maar vind 'em domweg veel te duur. Achterlijke BMW prijzen...

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2009, 23:50

Panda de Beer schreef:Børis, als ik jouw ervaringen zo lees, dan is de GTI eigenlijk té goed. Zeg maar het Audi S3 euvel. Je gaat ongemerkt gauw te hard.
Dat had ik mijn 325ti weer niet, omdat je daar echt wel in merkte dat je snel reed (geluid, hard onderstel), denk dat dat de leukere auto was ondanks in absolute zin minder snel dan een S3.

Heel grappig dat je dit nu meld Panda. Want dit ervaar ik ook nu na een paar daagjes rijden in de 325ti. Hij lijkt sneller dan dat ie is.. vol op het gas.. doortrekken heb ik steevast het gevoel dat ik 30 km/h harder rij dan dat ik werkelijk doe volgens de teller. Bepaald weggetje hiero in de buurt.. de S3 deed indertijd 160 km/h en dan moest ik remmen.. de 325ti doet 150 km/h maar het gevoel lijkt wel 180 km/h.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2009, 14:08

Rico schreef:Heel grappig dat je dit nu meld Panda.
Hee, is niet de eerste keer dat ik het vertel hoor :wink: :o

RVV

Bericht door RVV » 18 jun 2009, 14:12

Weet ik, alleen valt het nu net zo samen dat ik hetzelf ervaar :wink:

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 18 jun 2009, 14:57

@Rico, en hoe past de 130i dan in dat vergelijk?

@Panda, 1-series spreken me niet echt aan. JCW (niet clubman) is zeker optie. Maar ja, daar kan ik prima >50k aan kwijt zijn. En iets als een M3 met kop er goed af is dan ook weer niet mega ver weg (anders dan half/heel jaar geduld opbrengen wat erg lastig is). Ik weet niet, zie wel. Zal wel een keer een draadje hier opstarten om GTI verhaal hier niet verder te vervuilen.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jun 2009, 19:51

Als je nog niet in een 1-serie hebt gereden Boris kan ik je ook niet serieus nemen. Als de sodemieter uitproberen, liefst een 130i natuurlijk.

Maar wat ik uit je post opmaak is dat het de perfecte auto voor mij is, dus ik ben blij :hosanna:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2009, 20:38

zegmaarboris schreef:(anders dan half/heel jaar geduld opbrengen wat erg lastig is)
Nou inderdaad. Ik wil zo graag van die V50 af en iets leukers, maar is dat wel verstandig in het huidige economische klimaat?
En er is feitelijk weinig mis met de V50 op nieuwe banden en gechipt.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jun 2009, 19:17

GTD test
http://www.autoweek.nl/video/1390/Rij-i ... n-Golf-GTD" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 24 jun 2009, 13:41

@Boris, probeer mijn Works GP eens is nog een stuk leuker dan de JCW, de Clubman valt door de mand op het circuit en snel bochtenwerk zit veel onrust in door dat halve deurtje en het lange dak.
Dan de hatchback nemen..

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 jun 2009, 19:42

Net even bij de VW dealer in H'veen de nieuwe GTI nader bekeken. Stond daar in het zwart, 5 deurs. Op de 17" velgen na (da's te klein, moet eigenlijk wel 18" onder) precies de juiste uitvoering van buiten. Lekker dik, achterkant heerlijk met beide uitlaatpijpen aan beide kanten en de donkere achterlichten. Perfect gewoon. Even ingestapt en proefgezeten. Stoelen zitten heerlijk stevig, goede kuipvorm. Deze had authentieke hokjesbekleding, vind het wel mooi ook. Leer zou ik persoonlijk niet kiezen. Zwarte hemel, erg fraai. Stuur is echt 200% briljant gewoon. :) Mooi klein, sportief, goede grip en gewoon strak. Mooie stuurwielbedieningsknopjes. Ook lekker ver naar je toe te halen. Zitpositie is perfect in te stellen. Verder qua afwerking van binnen natuurlijk top, beter is er niet in dit segment denk ik.

Al met al een topper, moet helaas nog even een jaartje doorrijden in de huidige auto. Nu ben ik veranderlijk :bag: maar grote kans dat dit 'em gaat worden.

Macboy, ik ben jaloers. ;)

...alleen jammer dat de verkopers hun koffie belangrijker vonden dan een potentiele klant, na toch zeker 10 mins rondgelopen te hebben rond de GTI...

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 25 jun 2009, 02:37

Ik ben het met Wouter eens. Ik heb ooit eens een tijd in een golf 5 GT gestuurd (benzine) en dat stuurt al niet echt slecht, ook al ligt het onderstuur snel op de loer. Binnenkort maar eens even in dit hok rijden, eens kijken of dat sper nou zoveel hulp biedt. 8)

Roy

Bericht door Roy » 25 jun 2009, 22:30

Gisteren tijdens de hond uitlaten reed er een nieuwe GTI langs in het donkergrijs. Erg geslaagde auto zeg :thumbup:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 26 jun 2009, 09:37

535d schreef:Ik ben het met Wouter eens. Ik heb ooit eens een tijd in een golf 5 GT gestuurd (benzine) en dat stuurt al niet echt slecht, ook al ligt het onderstuur snel op de loer. Binnenkort maar eens even in dit hok rijden, eens kijken of dat sper nou zoveel hulp biedt. 8)
Ik vond de sper (XDS) niet opvallen. De auto onderstuurt wel uiteindelijk, het enige wat je voelt is dat-ie veel grip heeft.
Ik realiseerde me later dat XDS te vergelijken is met DTC bij BMW. Oftewel, wél remingrepen, géén motoringrepen.
Normaal gesproken grijpt je ESP ook op de motor in.

Macboy

Bericht door Macboy » 30 jun 2009, 17:30

Leuk tellerfilmpje 245km/h

http://www.optionauto.com/index.php?opt ... ink&id=219" onclick="window.open(this.href);return false;

Roy

Bericht door Roy » 01 jul 2009, 14:23

Macboy schreef:Leuk tellerfilmpje 245km/h

http://www.optionauto.com/index.php?opt ... ink&id=219" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de teller lukt het met de V ook :shakeit:

JP

Bericht door JP » 01 jul 2009, 14:31

Nieuw vs. oud;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Macboy

Bericht door Macboy » 14 jul 2009, 14:05

http://www.autobild.de/artikel/vergleic ... 19932.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RVV

Bericht door RVV » 14 jul 2009, 14:07

Als je ze zo naast mekaar ziet staan, dan vraag je je af waarom er een nieuw model is gekomen, watr was er mis met de V ?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 jul 2009, 14:12

Rico schreef:Als je ze zo naast mekaar ziet staan, dan vraag je je af waarom er een nieuw model is gekomen, watr was er mis met de V ?
Buiten het feit dat ik de 6 veel mooier vind dan de 5 schijnt de 6 een heel stuk goedkoper te zijn om te bouwen, VW bespaart daar dus fors op. Dacht eens gelezen te hebben dat het tegen de 2000 euro per auto bedroeg, de besparing.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 14 jul 2009, 14:15

Het commentaar op de V was niet altijd even positief volgens mij. Een belangrijke reden was het naar beneden brengen van de productiekosten.
Rico schreef:Als je ze zo naast mekaar ziet staan, dan vraag je je af waarom er een nieuw model is gekomen, watr was er mis met de V ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jul 2009, 17:50

Mijn rijverslag, succes met scrollen:

Typeaanduidingen
Golf GTI (IV)

Vroeger, in de jaren '80 en '90 had je van die loze typenamen. EL, GTX en zelfs de aanduiding GTI werd zelfs een paar generaties nietszeggend. Niet alleen bij Volkswagen, maar ook bij andere merken die door middel van badgetuning van een middelmatig presterend gebakje een hot hatch wilden maken. Typeaanduidingen, je zal ze maar moeten verzinnen. Je zal de eer van een fantastisch bedachte typeaanduiding maar keer op keer moeten verdedigen. Mijn ervaring tot nu toe was dat het verdedigen van die eer in het geval van de Golf GTI III en IV niet was gelukt. Met de V ging het weer de goeie kant op, maar kan de VI die progressie ten tijde van een neerwaats gerichte economie consolideren?

De oer-GTI met het K-jetronic injectiesysteem was een leuke speelse, maar vooral snelle auto en de typeaanduiding is synoniem geworden voor het leukste model van de Golf-reeks, uitgezonderd die type III dan, want die is net zo saai als alle andere Golfjes en stuurde minstens even beroerd als zijn tammere broeders, zelfs al waren ze voorzien van een Golfbal op de trekhaak. De vierde generatie GTI was even goed als de SDI die ik een tijdje moest rijden als 'straf'. Het kwam de bocht door, punt.

De type I is natuur ongeevenaard als het om puur rijplezier gaat in een product van VAG. De Golf 1 wordt in veel rijverslagen van de groep naar voren gehaald als benchmark, zelfs in tests van de Audi S3, TT of Seats. Dat zegt genoeg over de impact die de auto destijds had op veel autoliefhebbers en nog steeds heeft. Ik heb er een paar keer in gereden in zowel originele als verbouwde exemplaren en natuurlijk de cabrio's die qua specs op de GTI leken, of moesten lijken. Ik moet toegeven dat ik vrijwel altijd plezier had achter het stuur. De Golf 1 GTI vind ik gewoon leuk om te rijden, ook op bochtige wegen. Ik zal er nooit één kopen, maar je mag me er wel voor wakker maken.

De GTI 16v II die ik zelf heb gehad was leuk om in te rijden, maar irriteerde me op een paar vlakken, los van het sjonnie uiterlijk wat dat exemplaar 'sierde'. Zo zuipte de auto veel, zelfs als je langzaam reed. Echt snel vond ik hem niet, ondanks dat alle pk's kennelijk nog aanwezig waren als je de sprinttijden ging meten. De auto had wat last van torque steer en een dood punt rond de middenstand op lage snelheid, maar je kon er verder heerlijk mee gooien en smijten, ook op hoge snelheid. Comfortabel was die auto allerminst tijdens dagelijks gebruik en dus was ik blij dat ik er na een paar maanden weer vanaf was.

De Golf V vond ik zelf eigenlijk de beste GTI ooit. Veel leuker en verfijnder dan de vorige twee generaties. Met de handbak was de auto speels en attractief, maar tegelijk ook een echte alleskunner, dus een prettige mix van sportief en dagelijks inzetbaar. Met DSG kon je de auto zelfs overdreven comfortabel rijden, bijvoorbeeld in de file of gewoon als je geen zin had om hard te rijden. Een prettig systeem en zeker het overwegen waard als je van rijplezier houdt, maar iedere dag meer stilstaat dan rijdt. De auto werd ook steeds mooier vond ik en dat voor een burgerlijke Golf, ik moest niet gekker worden. Toen ik in 2008 voor het eerst beelden zag van de nieuwe Scirocco dacht ik: Uhm, ja, ok, apart, gaaf of niet gaaf? In ieder geval lekker plat... maar als de Golf ook zo'n smoel krijgt, dan wordt 't zeker weten gaaf.

Verdomd, een paar maanden later stelden de eerste beelden van de GTI VI mij niet teleur. De twee eindpijpjes aan beide zijden van 't kontje hoeven van mij niet zo. Een R32 vond ik ook altijd al lelijk (nee, niet de Skyline) en alle sjonnies die hun Golf III Genesis/Rolling Stones/Pink Floyd editie voorzien van zo'n uitlaatsysteem verafschuw ik. De subtiel dubbele uitlaat van de V GTI vond ik juist wel prima. Als je de badges er dan afhaalt, heb je een prima sleaper. Dat past in mijn beleving erg goed bij een GTI. Geen type aanduiding, geen spoilers, geen after market velgen of uitlaten. Gewoon niet zo fout zoals mijn type II was... dat was een foutje. Al had die ook geen typeplaatje, dat dan weer wel (uhm, niet).

In de showroom zag de GTI VI er strak uit in het parelmoer zwart met Detroit velgen. Ondanks dat ik Fedde Le Grand fan ben, hoef ik die velgen niet per sé. Overigens is dat niet Fedde's beste werk, integendeel, maar als oud klasgenoot knijp ik een oogje dicht en gun ik hem dat succes natuurlijk. Ik vind 17 inch velgjes prima staan en ik houd ik niet zo van stuiterige auto's, dus 18 inch is meestal teveel van 't goeie. De auto zat goed, alles wat ik nodig heb zit standaard erop, op een open dakje na, maar dat is toch ook een soort van luxe? Of is het armoe in combinatie met de volledige climate control die er toch al standaard opzit? In ieder geval, ik wil gewoon lekker een beetje open rijden. Verder valt er voor mij weinig aan te vinken in de optielijsten. Badgeloos vind ik een goeie om aan te vinken, maar dat is gratis. Volkswagen doet dat gewoon heel erg goed om zo rond de 30.000 euro een auto neer te zetten die je voor alle soorten ritten kunt gebruiken, waar alles op zit en waarin je je toch nipt iets meer bijzonder en bekeken voelt dan in een doorsnee Golf.

Daarnaast valt de auto met zijn energielabel C binnen veel leaseregelingen, ook die van ons. De leaseprijs is ook erg gunstig, het gemiddeld verbruik is in de hand te houden. Dus was ik na mijn bezoek aan de showroom overtuigd om een proefrit te gaan maken. Dat had geen haast, dus een paar weken geleden de afspraak gemaakt en vandaag een uurtje kunnen rijden over de wegen waar mijn woon-werk verkeer zich afspeelt. Kleine weggetjes in 't verstopte boerenland van de Randstad waar je leuk kunt sturen, maar waar een auto een verdomd goed onderstel moet hebben willen de vullingen niet uit je bek trillen. In mijn geval moet ik oppassen dat ik met een verkeerde autokeuze niet alsnog de file induik, omdat 't wel heel erg slechte wegen zijn en dat kan gaan vervelen. Iets voor een Saab dus, niet voor een GTI op 18 inch lichtmetaal. Dacht ik. Dus voordat ik mijn best ga doen om zo'n auto te mogen leasen van mijn werkgever wilde ik dat wel even getest hebben.

De witte Wittebrug GTI stond dus op 18 inch Detroit jetsers. Fedde zou er zijn handjes voor in de lucht doen, als 'ie om auto's zou geven (doet 'ie niet). Gelukkig zat er wel een handbak in, in plaats van DSG. Aangezien ik dus alleen een GTI zou willen als 'ie goed rijdt over die slechte wegen, zou ik alleen maar de handbak willen. In de file met DSG lijkt me prima hoor, maar in de file hoef ik geen GTI-achtig apparaat.

Enfin, ik reed de auto even warm, maar toen ik de olietemperatuur zag was dat al in orde. Toch maar even rustig tussen 't verkeer door naar die weggetjes en toen kon het feest beginnen. De turbo reageert direct en trekt je in je stoel, opschakelen is een fluitje van een cent, maar je mist 't fluitje van de aanwezige turbo. De uitlaat produceert precies genoeg geluid om je te vermaken en is zacht genoeg om mij niet te irriteren. Het stuur gript goed, al had die afgeplatte onderzijde niet gehoeven, doe mij maar een rond stuur, want er is plek zat voor mijn knieën. Het snel stijgende toerental dankzij de turbo sleuren de auto vanaf zo'n 1500 toeren al snel naar zijn maximale vermogen. Heerlijk. Op die kleine weggetjes lijkt 't wel of de altijd zo degelijke Golf je in een hyperzone trekt, geen tijd om te ontspannen. Handjes op 't stuur, precies mikken waar je wilt rijden, want de hobbels op deze wegen zijn funest als je aandacht met dit soort snelheden laat verslappen. Deze auto doet me direct denken aan de geweldig sturende Seat Leon Cupra R die ik een paar jaar terug reed. Dat is een compliment.

De GTI is snel, erg snel. Ik had verwacht dat het meer op mijn E34 535 zou lijken, want daar vergeleek ik de V mee toen ik daarin reed. Zowel qua specificaties als prestatiecijfers en gevoel leek dat sprekend op elkaar (op 't driften na dan). Dit gaat een stapje verder, een klein stapje inderdaad, maar het maakt voor mij een groot verschil. De VI is gaaf! Gaver dan de V, beter dan de 535, op heel veel fronten. En dat was toch een verdomd goeie bak die alles bood wat mij lief is/was.

Het is zelfs leuk om weer even als een hooligan tekeer te gaan als de weg vrij is en overzichtelijk. Bochtjes duik je met een speels gemak in, de grens ligt veel verder. Later tijdens de rit merkte ik met trail braken dat de kont op een fijne manier instabiel wordt. Je kunt de GTI plaatsen waar je wilt. Als dit mijn eigen auto zou zijn, dan zou ik er echt nog dagen in willen rijden om op de limiet te testen hoe goed 'ie is. Nu is het niet mijn auto en ik heb maar een uur, de klok op 't dashboard laat zien dat er al een half uur voorbij is. Het stuur geeft zelfs rond de middenstand voldoende feedback. 18 inch hoef ik niet, maar ik kan ze iedereen aanraden, de combinatie is perfect. Het onderstel vangt enorm veel hobbels, kuilen en ribbels op in de weg, waardoor je veel vertrouwen krijgt en al snel het gas los laat, omdat je weet dat de auto 't kan... hij kan harder dan je wil en durft. Ik geloof 't wel, deze auto zal me een lange tijd plezier gaan beleven. Wat trouwens wel opvalt bij gas loslaten is de trage gasresponse. Dat is te danken aan de turbo en allerlei milieueisen natuurlijk, maar een iets directere reactie is wel wenselijk, dit stoort mij bij veel moderne (turbo)motoren.

Verder dus rustig aan gedaan, want ik wilde ook weten hoe comfortabel deze snelle Gran Turismo kon rijden. In de 6e versnelling rijd je met gemak 50- of 80 km/u. Het verbruik schommelt dan tussen de 4 en 5 liter per 100 kilometer. Dat compenseert het verbruik bij vollast zullen we maar zeggen en dat had mijn 535 absoluut nooit, die zoop gewoon altijd. Dit lijkt meer op een Saab 9000 2.3 Turbo die met dezelfde prestaties wel gewoon 1:13 reed. Deze 2 liter TSI voelt echter nog sneller aan. In vergelijking met de 9000, toch één van de beste auto's ooit vind ik, stuurt de Golf nog fijner en leuker ook. Dus ik durf wel toe te geven dat dit een nog betere allrounder is. Want qua formaat doet de nieuwste Golf ook niet onder voor die oude sloepen. Daar valt de 1 serie die ik ook op 't oog had toch direct door de mand, los van de prijs (al is 't businesspakket twv 4500 euro wel een goeie lokker bij de BMW dealer). Dat zou dan een dieseltje moeten worden, want binnen mijn budget zijn er geen leuke benzinevarianten.

Nadat ik via wat leuke wegen terugreed naar de dealer bedacht ik mij dat dit weleens de beste en leukste Golf kon zijn die ik ooit heb gereden. Zoals gezegd zit alles erop wat ik nodig vind. Zelfs echte Gran Turismo's die ik ooit heb gereden zullen jaloers zijn op de doorontwikkeling van Volkswagen. Het heeft zoden aan de dijk gezet. Ik ben als rijliefhebber gerustgesteld dat alle goeie eigenschappen van alle voorgaande generaties in deze versie zijn gestopt en alle negatieve eigenschappen in de prullenbak zijn beland toen de GTI VI werd ontwikkeld. Hoe Volkswagen deze GTI nog kan overtreffen? Ik heb geen flauw benul. Achterwielaandrijving misschien? Minder gewicht? Meer pk's zijn niet nodig, de prijs is goed, de kwaliteit dik in orde, het formaat is ideaal voor de komende 4 jaar, tijdens het leasecontract. Het verbruik valt ruim binnen de perken als je jezelf onder controle weet te houden en dat kan ook makkelijk. De wagenparkbeheerder zal er zelfs trots op moeten zijn als 'zijn' hot hatch iedere tankbeurt weer binnen de norm blijft. Als beloning mag ik dan toch af en toe wel plezier maken toch? Deze auto is op mijn lijf en dat van vele anderen geschreven. Knap werk.

Nu rest de vraag, of dit hele feest voor mezelf doorgaat of niet. Als ik hem samen mag stellen kom ik alleen voor 't volgende dilemma te staan. Ik wilde een zwarte 3 deurs, maar in het zilver komen de lijnen beter tot hun recht. Een zilverkleurige doet 't weer beter als 5-deurs. 5 deuren heb ik helemaal nog niet nodig, pas na die 4 jaar. Op de Leon Cupra R hadden ze ook 3 deuren moeten plaatsen vind ik, dus nu de Golf GTI 3-deurs binnen handbereik komt sta je opeens voor een dilemma. Tja... zwart is toch wel mijn lievelingskleur. Mooie lijnen ga ik wel rijden i.p.v. bekijken.

Naast het open dak is er nog één optie die ik op voorhand heb aangevinkt en dat is "geen typeplaatje". Nu, net na de proefrit kan ik melden dat ik daarvan afzie. Als de auto nu GTX had geheten, dan had ik deze optie erbij genomen, want dat zegt niets. EL zou ik voor de lol misschien laten staan, dat staat heel toepasselijk voor Extra Lekker. Nee onzin, degene die bij VW de eer hoog heeft proberen te houden mogen ze belonen, want deze fantastische auto verdient net als de type I het predicaat GTI.
---
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 28 jul 2009, 15:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Niall

Bericht door Niall » 14 jul 2009, 21:06

Klopt vanwege de bouwkosten. Voorbeeld is dat bepaalde bevestigingspunten van de ophanging los gemaakt moeten worden na de elektrolytische primerlag welke aangebracht wordt ter corrosiebescherming.
Kostte een paar minuten per voertuig.

Zijn nog legio andere voorbeelden

Macboy

Bericht door Macboy » 14 jul 2009, 21:46

Dennis Cavallino schreef:Mijn rijverslag, succes met scrollen:---
Geweldig verslag Dennis :clap:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 jul 2009, 21:47

Op de IV en VI foutjes na idd super stuk. Ik wil er ook één!!!!!!!!!!! 8) Nog dik jaar wachten echter. :( Wachten sucks.

Plaats reactie