Triumph GT6 mkIII

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Roger

Triumph GT6 mkIII

Bericht door Roger » 02 sep 2006, 23:24

Tijd voor wat oud ijzer tussen al dat blinkende metaal (en plastic soms) :D

Tijd voor mijn Triumph GT6. Uitgevoerd in 7 kleuren wit, afgewerkt met mooie bruine accenten. Hij is in ongerestaureerde staat en het is de bedoeling om hem zo lang mogelijk zo te houden. Er is wel aan gelast (oa kofferbak) maar de body is nooit los van het chassis geweest. Uiteraard is alles behandeld met tectyl om verder roesten te voorkomen.

Ik heb de auto in 2001 uit Engeland gehaald waar ik hem bij toeval heb ontdekt. De toenmalige eigenaar had de auto sinds 1979, echter in 1986 heeft hij hem stil gezet ivm koppelingsproblemen. Dik 14 jaar later vond de beste man dat het tijd werd om de GT6 te verkopen. Op zoek naar een goed verkoopadres kwam hij al surfend op de website van een goeie vriend van me terecht. De auto bleek niet duur en na wat foto's bekeken te hebben leek het een goeie donorauto voor mijn andere GT6. (die nog steeds op restauratie staat te wachten) De vakantie naar Engeland was al gepland en toevallig stond de auto in de buurt. Na het live bekijken was al snel duidelijk dat ik deze auto niet moest slopen. Hij was kogelhard en helemaal origineel. Een zeldzaamheid in Triumph land. Ik kocht dus een complete en harde auto voor de prijs van een sloper. Het aftermarket zonnedakje is het enige wat me echt stoort aan de auto, heb hem er toch niet voor laten staan :) Een maand later gingen we hem halen.

[IMG:928:611]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... llect2.jpg[/img]

Eenmaal thuis heb ik de auto technisch onder handen genomen. Na 14 jaar stil staan kan je wat verwachten. Ten eerste het probleem van de koppeling opgelost. Bleek gewoon een defecte koppelingscilinder te zijn. Ook de complete remmen vernieuwd en alle rubber slangen vervangen. De motor zat gelukkig los en sloeg snel aan. Van mijn andere GT6 heb ik de RVS uitlaat geleend en van een voormalige Spitfire de 14" Revolutions. Kenteken erop en gaan!

[IMG:640:427]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... ger_hi.jpg[/img]

Zoals te verwachten van een auto die zo lang heeft stil gestaan kwamen er al snel problemen. Door het rijden kwam er roest los in de tank met alle gevolgen van dien. :roll:

[IMG:384:288]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... elpump.jpg[/img]

Uiteindelijk de tank gesealed met 2 componentenspul en alle problemen waren opgelost. Vervolgens nog even het koelsysteem onder handen genomen dat dezelfde symptomen vertoonde.

Inmiddels was het alweer 2003 :D

In dat jaar ben ik met de auto naar Schotland op vakantie geweest. Voor de eerste keer foutloos gereden. 3600km in twee weken en alleen maar een litertje olie bijgevuld. Ook veel benzine trouwens!

[IMG:2008:745]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... Cattle.jpg[/img]

Na de Schotland vakantie bleek de auto erg betrouwbaar. Sindsdien heeft hij me niet meer in de steek gelaten. Ik gebruik hem regelmatig en heb veel lol aan het apparaat. Elke keer als ik in deze auto rij wordt ik helemaal blij. Ondanks dat het eigenlijk een K## auto is. Officieel pas ik er met mijn 1.85 niet in (liefde overwint alles), het stuur staat te ver naar links en de pedalen te ver naar rechts. Ik zit shocking klem tegen de deur en het wordt ontzettend heet in de auto. Echter alle nadelen verliezen het van de charmes. De motor is top, heeft veel trekkracht en klinkt super. Er gaat niks boven een zes in lijn qua geluid. Verder heeft hij een redelijk goede wegligging op strak asfalt. Het is gewoon leuk speelgoed!

De auto is niet meer helemaal standaard. De contactpunten zijn vervangen door een electronische ontsteking. Er hangt een RVS sportuitlaat onder met spagetti spruitstuk. Het onderstel is verlaagd en stugger, rondom Koni's en polybush. Het stuurhuis is een quickrack en sinds kort ook nog een ander stuur. Er zat een houten in, nu heb ik een mooi period leren ding. De originele stoelen zijn vervangen voor Corbeau Classics.

[IMG:1024:768]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... urtje4.jpg[/img]

Momenteel ben ik bezig met het vervangen van de achteras. Deze wordt voorzien van moderne homokineten. Dit is sterker als de originele constructie en vooral onderhouds vriendelijker.

Voor volgend jaar is de komst van een snellere motor gepland. Inmiddels druk bezig met het verzamelen van de onderdelen. Het wordt in elk geval de standaard 2 liter. Ik heb in Engeland een speciale geflowede kop gekocht en als carburatie komen er 3 stuks 40DCOE Webers op. Nokkenas moet ik me nog over bedenken, wel weet ik dat de ontsteking een programmeerbare gaat worden. (Ford EDIS) Wordt denk ik wel een leuk blok voor in de GT6. In elk geval houdt het me van de straat!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2006, 00:16

Mooi verhaal, mooie auto!

Roger

Bericht door Roger » 20 okt 2006, 23:41

Het heeft even geduurt maar eindelijk heb ik tijd gevonden om een verslag te maken van het rondje Engeland dat ik onlangs heb gedaan in mijn GT6.

In het weekend van 6-8 oktober hebben wij meegedaan aan de Round Britain Reliability Run van het engelse Club Triumph. De RBRR is een trip van ongeveer 2000 mijl (3200km) die wordt verreden in 48 uur non stop. Gestart wordt er op vrijdagavond in Londen om vervolgens richting het meest noordelijke puntje van Schotland te rijden, John O Groats. Van hieruit gaat het in zuidelijke richting naar Lands End waar je 24uur later aankomt. Van Lands End gaat het weer terug naar Londen.

Het evenement werd dit jaar voor de 20e keer verreden. De eerste keer vondt plaats in 1966, toen nog georganiseerd door de Triumph fabriek zelf. Dit jaar waren er 94 deelnemers aan de start waarvan er 88 gefinished zijn. De oudste auto is van 1959 en de nieuwste van 1983.

Al met al was het grote waanzin, maar wel helemaal te gek! In 2008 ben ik er absoluut weer bij! :D

Mijn verslag is in het Engels (of iets wat daarvoor moet doorgaan) aangezien mijn weblog gekoppeld is aan de Engelse clubsite.

http://dutchtriumph.blogspot.com/

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 okt 2006, 01:41

Gaaf!!!!

Mooi verhaal en super foto's! Prachtige wegen en super ervaring lijkt me.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 okt 2006, 02:58

Inderdaad een mooi verhaal :) Is weer eens wat anders tussen al die BMW's :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 okt 2006, 09:26

Ja gelukkig maar!

RVV

Bericht door RVV » 21 okt 2006, 11:01

eh.. nu snap ik waar waar de heupen van de Z4 M coupe vandaan komen...

(sorry toch weer over BMW :wink: )

Verder topverhaal.

Roger

Bericht door Roger » 21 okt 2006, 11:07

Rico v Velzen schreef:eh.. nu snap ik waar waar de heupen van de Z4 M coupe vandaan komen...

(sorry toch weer over BMW :wink: )

Verder topverhaal.
Klopt inderdaad, viel me meteen op toen ik de Z4 M voor het eerst zag. Ze hebben gewoon een Triumph GT6 overgetrokken bij BMW. Daarom is de Z4 M Coupé ook zo mooi :wink:

Wessel

Bericht door Wessel » 21 okt 2006, 14:09

Erg mooie auto! De lijnen vind ik zelf ook erg mooi :)
(http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=12480 Deze laatst gespot, die van jou vind ik veel mooier met zijn chrome bumpers :) )

Tomaz

Bericht door Tomaz » 21 okt 2006, 16:35

Mooi verhaal, en die vakantiefoto bij die bergpas. :shock: Schitterend!

Roger

Bericht door Roger » 21 okt 2006, 22:38

Wessel schreef:Erg mooie auto! De lijnen vind ik zelf ook erg mooi :)
(http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=12480 Deze laatst gespot, die van jou vind ik veel mooier met zijn chrome bumpers :) )
Mooie foto's maak je! :D Op zich wel uniek dat je een GT6 in het wild tegenkomt. Ik denk dat er in Nederland zo'n 100 rondrijden.

Er zijn 3 modellen van de GT6, allemaal uitgerust met ongeveer dezelfde 2 liter 6 cylinder motor met een vermogen van rond de 100pk. De mk1 en mk2 lijken qua uiterlijk het meeste op elkaar, terwijl de mk2 en mk3 qua techniek vrijwel gelijk zijn. De mk1 heeft een vrij gevaarlijke achterwielophanging, bij de latere modellen is deze vervangen door een beter systeem. (onafhankelijk met draagarmen). Verder is er weinig veranderd aan de techniek. In totaal zijn er 40.000 exemplaren gebouwd.

mk1
[img:468:349]http://members.lycos.nl/gt6/gt6klein.jpg[/img]

mk2
[img:569:335]http://www.fugazi.co.uk/GT6/images/gt6mark2_2.jpg[/img]

mk3
[img:351:250]http://images.dmldirect.com/bookstore/i/8995.jpg[/img]

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 okt 2006, 10:44

Er stond gisteren een groene MKIII met Engels kenteken voor ons kantoor. Prachtige auto.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 23:54

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 28 okt 2006, 00:04

Mooie bak man!!

Roger

Bericht door Roger » 28 okt 2006, 12:30

Tijdschrift gekocht! Leuk voor de verzameling. Dank u Dennis :D

Extra leuk is dat ik de auto en de eigenaar ken. Het is een origineel Nederlandse auto en hij heeft hem sinds begin jaren 80. Hij gebruikt de Triumph bijna dagelijks en trekt ermee door heel Europa. (incl. caravan!)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 okt 2006, 12:41

Prachtig wagentje zeg! Volgens mij heb ik er nog nooit één zien rijden. 100 exemplaren in NL is trouwens meer dan ik dacht.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jun 2007, 11:17

Gisteren op de terugweg uit Le Mans werden we ingehaald door een witte GT6, dus ik roep: Seinen! :)

Op een benzinepomp vele km's verder stonden we samen met die Gt6 te tanken, dus ik loop op 'roger' af. Ik heb Roger nooit irl gezien, dus ik zeg: heej, ben jij van Driving Fun?

'Huh????'

uhm laat maar :)

Anyway, je hebt een dubbelganger, qua auto dan.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2007, 12:09

Mooie auto, mooie kleur en mooi passende wielen, hell even those seats fit them...nice :lol:

Plaats reactie