
Tijd voor mijn Triumph GT6. Uitgevoerd in 7 kleuren wit, afgewerkt met mooie bruine accenten. Hij is in ongerestaureerde staat en het is de bedoeling om hem zo lang mogelijk zo te houden. Er is wel aan gelast (oa kofferbak) maar de body is nooit los van het chassis geweest. Uiteraard is alles behandeld met tectyl om verder roesten te voorkomen.
Ik heb de auto in 2001 uit Engeland gehaald waar ik hem bij toeval heb ontdekt. De toenmalige eigenaar had de auto sinds 1979, echter in 1986 heeft hij hem stil gezet ivm koppelingsproblemen. Dik 14 jaar later vond de beste man dat het tijd werd om de GT6 te verkopen. Op zoek naar een goed verkoopadres kwam hij al surfend op de website van een goeie vriend van me terecht. De auto bleek niet duur en na wat foto's bekeken te hebben leek het een goeie donorauto voor mijn andere GT6. (die nog steeds op restauratie staat te wachten) De vakantie naar Engeland was al gepland en toevallig stond de auto in de buurt. Na het live bekijken was al snel duidelijk dat ik deze auto niet moest slopen. Hij was kogelhard en helemaal origineel. Een zeldzaamheid in Triumph land. Ik kocht dus een complete en harde auto voor de prijs van een sloper. Het aftermarket zonnedakje is het enige wat me echt stoort aan de auto, heb hem er toch niet voor laten staan

[IMG:928:611]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... llect2.jpg[/img]
Eenmaal thuis heb ik de auto technisch onder handen genomen. Na 14 jaar stil staan kan je wat verwachten. Ten eerste het probleem van de koppeling opgelost. Bleek gewoon een defecte koppelingscilinder te zijn. Ook de complete remmen vernieuwd en alle rubber slangen vervangen. De motor zat gelukkig los en sloeg snel aan. Van mijn andere GT6 heb ik de RVS uitlaat geleend en van een voormalige Spitfire de 14" Revolutions. Kenteken erop en gaan!
[IMG:640:427]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... ger_hi.jpg[/img]
Zoals te verwachten van een auto die zo lang heeft stil gestaan kwamen er al snel problemen. Door het rijden kwam er roest los in de tank met alle gevolgen van dien.

[IMG:384:288]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... elpump.jpg[/img]
Uiteindelijk de tank gesealed met 2 componentenspul en alle problemen waren opgelost. Vervolgens nog even het koelsysteem onder handen genomen dat dezelfde symptomen vertoonde.
Inmiddels was het alweer 2003

In dat jaar ben ik met de auto naar Schotland op vakantie geweest. Voor de eerste keer foutloos gereden. 3600km in twee weken en alleen maar een litertje olie bijgevuld. Ook veel benzine trouwens!
[IMG:2008:745]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... Cattle.jpg[/img]
Na de Schotland vakantie bleek de auto erg betrouwbaar. Sindsdien heeft hij me niet meer in de steek gelaten. Ik gebruik hem regelmatig en heb veel lol aan het apparaat. Elke keer als ik in deze auto rij wordt ik helemaal blij. Ondanks dat het eigenlijk een K## auto is. Officieel pas ik er met mijn 1.85 niet in (liefde overwint alles), het stuur staat te ver naar links en de pedalen te ver naar rechts. Ik zit shocking klem tegen de deur en het wordt ontzettend heet in de auto. Echter alle nadelen verliezen het van de charmes. De motor is top, heeft veel trekkracht en klinkt super. Er gaat niks boven een zes in lijn qua geluid. Verder heeft hij een redelijk goede wegligging op strak asfalt. Het is gewoon leuk speelgoed!
De auto is niet meer helemaal standaard. De contactpunten zijn vervangen door een electronische ontsteking. Er hangt een RVS sportuitlaat onder met spagetti spruitstuk. Het onderstel is verlaagd en stugger, rondom Koni's en polybush. Het stuurhuis is een quickrack en sinds kort ook nog een ander stuur. Er zat een houten in, nu heb ik een mooi period leren ding. De originele stoelen zijn vervangen voor Corbeau Classics.
[IMG:1024:768]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... urtje4.jpg[/img]
Momenteel ben ik bezig met het vervangen van de achteras. Deze wordt voorzien van moderne homokineten. Dit is sterker als de originele constructie en vooral onderhouds vriendelijker.
Voor volgend jaar is de komst van een snellere motor gepland. Inmiddels druk bezig met het verzamelen van de onderdelen. Het wordt in elk geval de standaard 2 liter. Ik heb in Engeland een speciale geflowede kop gekocht en als carburatie komen er 3 stuks 40DCOE Webers op. Nokkenas moet ik me nog over bedenken, wel weet ik dat de ontsteking een programmeerbare gaat worden. (Ford EDIS) Wordt denk ik wel een leuk blok voor in de GT6. In elk geval houdt het me van de straat!