12 volt aansluitingen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

12 volt aansluitingen

Bericht door Arthur » 11 jun 2009, 11:31

Hoeveel 12 volt aansluitingen kan een auto verdragen? Tijdens de rit naar de vakantiebestemming wil ik een koelbox aansluiten, een navigatiesysteem en 2 DVD spelers. Trekt de dynamo/accu dit tijdens de rit? En moeten tijdens de pauze de 3 stekkers eruit?

Jan Visser

Re: 12 volt aansluitingen

Bericht door Jan Visser » 11 jun 2009, 12:52

Accu en dynamo kunnen dit makkelijk hebben. Wel zou ik 2X een 12 volt aansluiting laten aanleggen en tijdens een pauze de koelbox los halen.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 11 jun 2009, 13:13

Probeer iniedergeval de amperages niet allemaal van 1 aansluiting te trekken, anders heb je kans dat de zekering eruit vliegt. Startmotor trekt zo 100A dus een koelkastje en wat schermpjes kan je accu/dynamo makkelijk aan.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2009, 13:34

Thnx mannen. Ik heb een aansluiting in de kofferbak en 1 bij de asbak voor de achterpassagiers. Die voorin zit dusdanig onhandig dat als ik daar zo'n stekker insteek ik moeilijk kan schakelen. Ik wilde de koelbox in de kofferbak aansluiten en dan zouden de DVD schermpjes en de navi op die ander moeten. Dus 3 op 1. Geen probleem? Want dan koop ik me zo'n verloopstekker van 1->3.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 11 jun 2009, 14:10

Ja dat moet wel lukken denk ik, zolang je je koters niet naar een 40" plasma op de achterbank laat kijken moet dat goed gaan :) Koelkast is de grootste verbruiker denk ik dus die op een aparte aansluiting is verstandig.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 jun 2009, 14:39

Thnx :thumbup:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 jun 2009, 17:38

Houd er wel rekening mee dat zo'n elektr. koelbox enorm veel hitte de auto instuurt. :?
Moet je de airco ook op volle toeren laten draaien om die hitte er weer uit te krijgen. :roll:

Ik heb tijdje geleden eens zo'n ding gekocht en op 2 daags reisje meegenomen, leek me handig, maar vond het in de praktijk helemaal niks.
Na zo'n 2 uurtjes geparkeerd te hebben gestaan met de koelbox aan, stapte ik bij terugkomst in een sauna!
Was binnen denk ik wel 15-20C warmer dan buiten de auto en dat was dan nog in een dubbel cabine bestelbus, dus grote ruimte. Kan je nagaan hoe heet het in een personen auto geweest was.

Heb het ding bij terugkomst direkt weer naar de winkel teruggebracht :(
Mijn normale inmiddels bijna antieke (30J oude) koelbox houdt met 2 koel patroontjes de inhoud ook een hele dag redelijk koel. Bovendien heb je in zo'n elektronisch ding ook nog veel minder ruimte door de ingebouwde koeleenheid.
Maw: ik vind het helemaal niks.

Op de camping ongetwijfeld handig naast de tent of caravan, maar in de auto :evil: .

EG

Bericht door EG » 11 jun 2009, 19:15

Arthur wil het ding in de kofferbak gooien, bij een personenauto zal de warmte van de kofferbak niet zomaar naar het interieur komen lijkt mij?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 jun 2009, 19:40

EG schreef:Arthur wil het ding in de kofferbak gooien, bij een personenauto zal de warmte van de kofferbak niet zomaar naar het interieur komen lijkt mij?
Denk dat dit niet gaat werken, omdat er bij het ventilatierooster vd koelkoffer ruimte moet zijn voor afvoer vd hete lucht/aanvoer verse lucht.
Opgepropt in een kofferruimte raakt 'ie oververhit / brandt dat ding door denk ik...
Mogelijk meer mensen met ervaringen?

RVV

Bericht door RVV » 11 jun 2009, 19:56

NSXRS schreef:Houd er wel rekening mee dat zo'n elektr. koelbox enorm veel hitte de auto instuurt. :?
Moet je de airco ook op volle toeren laten draaien om die hitte er weer uit te krijgen. :roll:

Ik heb tijdje geleden eens zo'n ding gekocht en op 2 daags reisje meegenomen, leek me handig, maar vond het in de praktijk helemaal niks.
Na zo'n 2 uurtjes geparkeerd te hebben gestaan met de koelbox aan, stapte ik bij terugkomst in een sauna!
Was binnen denk ik wel 15-20C warmer dan buiten de auto en dat was dan nog in een dubbel cabine bestelbus, dus grote ruimte. Kan je nagaan hoe heet het in een personen auto geweest was.

Heb het ding bij terugkomst direkt weer naar de winkel teruggebracht :(
Mijn normale inmiddels bijna antieke (30J oude) koelbox houdt met 2 koel patroontjes de inhoud ook een hele dag redelijk koel. Bovendien heb je in zo'n elektronisch ding ook nog veel minder ruimte door de ingebouwde koeleenheid.
Maw: ik vind het helemaal niks.

Op de camping ongetwijfeld handig naast de tent of caravan, maar in de auto :evil: .

Mooie, of juiste slechte praktijk ervaring ! Zo leer je weer wat.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 20:15

NSXRS schreef:
EG schreef:Arthur wil het ding in de kofferbak gooien, bij een personenauto zal de warmte van de kofferbak niet zomaar naar het interieur komen lijkt mij?
Denk dat dit niet gaat werken, omdat er bij het ventilatierooster vd koelkoffer ruimte moet zijn voor afvoer vd hete lucht/aanvoer verse lucht.
Opgepropt in een kofferruimte raakt 'ie oververhit / brandt dat ding door denk ik...
Wat wou je dan? De koelbox op de achterbank zetten? Dan kun je beter een tas of koffer op de achterbank zetten áls je al zo krap in de ruimte zit. Die geven immers geen warmte af.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 11 jun 2009, 21:15

opmerking: sommige moderne auto's hebben een gekoeld dashboard kastje. Blijft je chocolade reep tenminste hard.
hobby-bob-tip: neem een T-stuk, plaats deze in een bestaand airco-slang ergens onder het dashboard, sluit een extra slang voor gekoelde lucht aan op de rest van het airco systeem, leid die slang naar de kofferbak. sluit die slang weer aan op je koelbox! maak in de koelbox ook een exit rooster voor de overtollige lucht :mrgreen: m.a.w. de warmte wordt afgevoerd door het onboard airco systeem. 8) :mrgreen:
Doe ook een paar koel elementen in de koelbox en alles bljift ook koel als de auto een uurtje stil staat.

Max V

Bericht door Max V » 11 jun 2009, 21:27

Jan Speed schreef:opmerking: sommige moderne auto's hebben een gekoeld dashboard kastje. Blijft je chocolade reep tenminste hard.
hobby-bob-tip: neem een T-stuk, plaats deze in een bestaand airco-slang ergens onder het dashboard, sluit een extra slang voor gekoelde lucht aan op de rest van het airco systeem, leid die slang naar de kofferbak. sluit die slang weer aan op je koelbox! maak in de koelbox ook een exit rooster voor de overtollige lucht :mrgreen: m.a.w. de warmte wordt afgevoerd door het onboard airco systeem. 8) :mrgreen:
Doe ook een paar koel elementen in de koelbox en alles bljift ook koel als de auto een uurtje stil staat.
En het beste idee van Nederland is geboren :D

NSXRS

Bericht door NSXRS » 12 jun 2009, 09:08

Snipe schreef:
NSXRS schreef:
Wat wou je dan? De koelbox op de achterbank zetten? Dan kun je beter een tas of koffer op de achterbank zetten áls je al zo krap in de ruimte zit. Die geven immers geen warmte af.
Ik wou helemaal niks :evil:
Ik geef alleen aan dat dat volgens mij niks wordt :hammer:

allen

Bericht door allen » 12 jun 2009, 10:19

Waar gaat de reis heen Arthur? Veluwe? :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 11:18

NSXRS schreef: Wat wou je dan? De koelbox op de achterbank zetten? Dan kun je beter een tas of koffer op de achterbank zetten áls je al zo krap in de ruimte zit. Die geven immers geen warmte af.
Ik wou helemaal niks :evil:
Ik geef alleen aan dat dat volgens mij niks wordt :hammer:[/quote]

Op een imperiaal misschien?

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2009, 11:33

Ochjee, Snipe en Allen hebben het topic weer gevonden :bag: De vraag hoe wat en waar ik ga op vakantie is hier niet aan de orde..

@NSXRS: ik gebruik dat ding al jaren in de auto. Daar staat hij voor de bestuurdersstoel ingeklemd tegen het dashbordkastje. Ik deel je mening niet, is mijn praktijk ervaring. De ventilator zit aan de bovenzijde en die sluit ik niet af anders kan ik er niet bij. Ik doe er ook altijd een paar icepacks in zodat hij niet zo hard hoeft te werken. Het is puur voor onderweg. Op plaats van bestemming staat een koelkast in de accomodatie :wink: Bedankt voor het meedenken iig. Het ging mij voornamelijk om het stroomgebruik van die 4 dingen. Zoals gezegd, ik heb er nooit last mee gehad maar zal het na jou verhaal wel extra checken onderweg.

Snipe

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 11:35

Zeg Arthur, hoe wat en waar ga je eigenlijk op vakantie?

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2009, 11:45

Leuk dat je het vraagt, Perry :o Ik ga straks een paar weekjes met de Mondeo naar zuid Frankrijk in een stacaravan op een camping. In tegenstelling tot jou heb ik een vrouw en 2 kinderen. En die willen niet in een aftandse M5 naar de Ring toe of een toerrit op de Veluwe doen om daar een drieling proberen te scoren die ook nog eens bezet zijn :twisted: Wij gaan gewoon lekker van het zonnetje genieten, naar het zwembad en op strand liggen. Schepje en emmertje mee en voor de rest moet er HELEMAAL NIETS! Heerlijk. Zo je infohonger gestild?
:lol: :wink:

allen

Bericht door allen » 12 jun 2009, 11:49

Volgens mij verschilt je vakantie dus niet veel met dat van iemand op de Veluwe. :shock: :roflol: :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2009, 11:52

Klopt, met dat verschil dat de kans op mooi weer groter is in z-Frankrijk dan op de Veluwe. En dat is dan ook de enige reden om dat kloteneind te rijden :wink:

Max V

Bericht door Max V » 12 jun 2009, 20:39

Arthur schreef:Leuk dat je het vraagt, Perry :o Ik ga straks een paar weekjes met de Mondeo naar zuid Frankrijk in een stacaravan op een camping. In tegenstelling tot jou heb ik een vrouw en 2 kinderen. En die willen niet in een aftandse M5 naar de Ring toe of een toerrit op de Veluwe doen om daar een drieling proberen te scoren die ook nog eens bezet zijn :twisted: Wij gaan gewoon lekker van het zonnetje genieten, naar het zwembad en op strand liggen. Schepje en emmertje mee en voor de rest moet er HELEMAAL NIETS! Heerlijk. Zo je infohonger gestild?
Arthur, geweldige post :D :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 20:58

Arthur schreef:Leuk dat je het vraagt, Perry :o Ik ga straks een paar weekjes met de Mondeo naar zuid Frankrijk in een stacaravan op een camping. In tegenstelling tot jou heb ik een vrouw en 2 kinderen. En die willen niet in een aftandse M5 naar de Ring toe of een toerrit op de Veluwe doen om daar een drieling proberen te scoren die ook nog eens bezet zijn :twisted: Wij gaan gewoon lekker van het zonnetje genieten, naar het zwembad en op strand liggen. Schepje en emmertje mee en voor de rest moet er HELEMAAL NIETS! Heerlijk. Zo je infohonger gestild?
1. Ik vond het zelf ook leuk om te weten.
2. Leuk, met de Mondeo.
3. Leuk, Zuid-Frankrijk.
4. Leuk, een stacaravan.
5. Leuk, op een camping.
6. Wie gaat er dan wel naar de Ring met een aftandse M5?
7. De Achterhoek ligt niet op de Veluwe.
8. Er waren geen drielingen.
9. Wie zegt dat die drieling bezet is aangezien het maar van een derde deel bekend is?
10. Wie zegt dat die bezetting concurrentie voor mij vormt?
11. Wat Max zegt: goede post.

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2009, 23:31

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Plaats reactie