Lancer Evolution X FQ-400
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Lancer Evolution X FQ-400
De Engelse Mitsubishi-importeur brengt de Lancer Evolution X FQ-400 op markt: een extreem getunede Evo waarbij de fabrieksgarantie gewoon behouden blijft.
Uit Engeland komt deze Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-400. Ze zijn daar gek op dit soort auto’s en de Mitsubishi-vertegenwoordiger in dat land heeft een naam hoog te houden als het gaat om het tunen van dit type. De FQ-400 is gekieteld tot een vermogen van liefst 409 pk; standaard levert een Evo X 295 pk. Het maximale koppel stijgt mee naar 524 Nm. De auto sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en de maximumsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het goede nieuws is dat de garantie van drie jaar en de garantie van 58.000 kilometer gewoon wordt verstrekt.
De FQ-400 is onder meer voorzien van meer spoorbreedte, veren van Eibach en schokbrekers van Bilstein. Verder zijn er 18 inch wielen met negenspaaks velgen. De krachbron heeft een aangepast injectiesysteem gekregen. De turbo is vernieuwd en er is een nieuwe intercooler. Ook het uitlaatsysteem is verbeterd en de gassen verlaten de auto via een centraal geplaatste uitlaatpijp.
De tuners zijn verder vijfhonderd uur bezig geweest met het verbeteren van de motorsoftware. Het heeft volgens hun een auto opgeleverd die niet alleen bijzonder krachtig is, maar al zijn vermogen zeer geraffineerd op de weg legt. ”Het is net zo gemakkelijk om hem door stadsverkeer te loodsen als er een rallyparcours mee te rijden.”
De FQ-400 is voorzien van extra luchthappers op de motorkap en de nieuwe voorbumper is opgetrokken uit composietmateriaal. De auto ligt drie centimeter dichter bij het asfalt en verder zijn er onder meer een diffusor, een achterbumper met een zogeheten ‘gurney strip’ en een uitgebreid spoilerpakket dat zich zelfs tot op het dak uitspreidt met een Vortex Generator. Die zorgt voor de luchtstroming en een betere koeling.
bron: autoweek
Zoals de Evo X oorspronkelijk had moeten zijn? Jammer dat dit soort auto's niet naar NL komen.
Gr. TF
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Lancer Evolution X FQ-400
3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
Adwo
Adwo
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Lancer Evolution X FQ-400
In dit geval inderdaad: gaaf hoor! Die extra tierelantijnen aan de buitenkant doen de auto ook goed.TopFuel schreef:
Zoals de Evo X oorspronkelijk had moeten zijn? Jammer dat dit soort auto's niet naar NL komen.
Gr. TF
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Lancer Evolution X FQ-400
De eerste echt mooie EVO, prachtig
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lancer Evolution X FQ-400
WTF! Kan ik nog ruilen????
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Juist maar deze behoud nog de fabrieksgarantie.Adwo schreef:3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
Adwo
Maar 0-100 in 3,8 secs is echt serieus snel.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Dik ding :playcar:
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Lancer Evolution X FQ-400
SToer ding! De SSCT-ding kan al dat vermogen aan?
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Een Lancer Evolution X Fucking Quick 400 ?
Altijd goed !
Mark.
Altijd goed !
Mark.
-
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Wat een bruut apparaat 8)
Jammer dat er zo iets moois weer niet naar NL komt
Jammer dat er zo iets moois weer niet naar NL komt
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.
Daan...
-
- Berichten: 21795
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Holy fuckDe auto sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u
Gaaf ding hoor!
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Lancer Evolution X FQ-400
340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..Daan schreef:Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.
Daan...
Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.
Groet,
Adwo
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Hebbe! Mooie daily
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Die 340pk van mij was aan de krukas. Op MLR vind je geen 8MR's (die overigens iets scherpere nokkenassen hebben als een 8GSR en dus een iets hoger topvermogen van ca. +10pk) met 400pk en een standaard turbo. De meesten hebben minimaal de EVOGreen erop geschroeft. Wel een heerlijk combinatie trouwens, mits goed gemapped.340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..
Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.
Dat blok waar jij mee bezig is trouwens ook geen uitlaatje + Ecutekkie Zal straks als de brandweer gaan in de EVO6
Daan...
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Daan schreef:Die 340pk van mij was aan de krukas. Op MLR vind je geen 8MR's (die overigens iets scherpere nokkenassen hebben als een 8GSR en dus een iets hoger topvermogen van ca. +10pk) met 400pk en een standaard turbo. De meesten hebben minimaal de EVOGreen erop geschroeft. Wel een heerlijk combinatie trouwens, mits goed gemapped.340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..
Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.
Dat blok waar jij mee bezig is trouwens ook geen uitlaatje + Ecutekkie Zal straks als de brandweer gaan in de EVO6
Daan...
Ok.. Wat voor vermogen zou ik dan nu moeten hebben in de 6RS schat jij? Ecutek, volledige 3 inch uitlaat, Walbro, AVCR op 1,55 bar.. Dat zou al rond de 340 pk moeten zijn..
Anyway, voor het nieuwe blok heb ik al een GEMS ECU liggen. Gemakshalve heb ik maar het AMS inlaatspruitstuk, de SARD 700 cc injectoren, het Tomei uitlaatspruitstuk, Tomei crank scraper, de Brian Crower kleppen, klepveren en titanium klepplaatjes achterwege gelaten...
En de Samco slangen, de AMS injectierail, grotere oliekoeler, de Cusco 3-weg veerpoot, Cusco LSD voor de vooras, de STRI meters voor EGT, oliedruk en boost, de 11-punts rolkooi, de meters voor WBO2 en olietemperatuur.. Hmm, misschien toch iets te veel gekocht?
Groet,
Adwo
- markk
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Mijn 8 MR RS met Wallbro pomp, Ecutek op 1.6b, en 3" open Milltek werd door Andre wel eens op 380pk genoemd.
Toen ik m'n mapping door Mark Verhoeven / Ecutek liet controleren had hij het over 350-360pk.
Mark.
Toen ik m'n mapping door Mark Verhoeven / Ecutek liet controleren had hij het over 350-360pk.
Mark.
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Dat denk ik ook. De EVO6 heeft wel een iets andere turbo dan de later modellen volgens mij, dus helemaal zeker weet ik dat niet.Ok.. Wat voor vermogen zou ik dan nu moeten hebben in de 6RS schat jij? Ecutek, volledige 3 inch uitlaat, Walbro, AVCR op 1,55 bar.. Dat zou al rond de 340 pk moeten zijn..
Wat Mark Verhoeven aangeeft klopt precies. Je hebt dan ook een net hoger vermogen dan de normale EVO8 die de tammere nokkenassen heeft. Met de door jouw genoemde mods op een EVO9 zou je misschien met top exemplaar tegen die 380pk aan kunnen hikken. Maar dan moet je wel mazzel hebben. Overigens is het verschil tussen 360pk of 380pk qua gevoel nihil. De vermogensopbouw is veel belangrijker. Kom je echter boven de 400pk, dan merk je weer duidelijk dat je een stukje sneller bentMijn 8 MR RS met Wallbro pomp, Ecutek op 1.6b, en 3" open Milltek werd door Andre wel eens op 380pk genoemd. Toen ik m'n mapping door Mark Verhoeven / Ecutek liet controleren had hij het over 350-360pk.
Daan...
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Klopt idd, de mijne zit ook rond de 345pk, de ene keer werd er 342pk gemeten en de andere keer 348pk, dit ook met pomp, uitlaat en ecutek bij 15graden. Mocht het ijskoud zijn buiten komt er nog een paar pk bij...Daan schreef:Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.
Daan...
Gr. TF
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Bizar ... gewoonweg bizar. Respect. Geweldig. Geen woorden
-
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12
Re: Lancer Evolution X FQ-400
Erg dik apparaat!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten