Lancer Evolution X FQ-400

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Topfuel » 27 mei 2009, 21:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Engelse Mitsubishi-importeur brengt de Lancer Evolution X FQ-400 op markt: een extreem getunede Evo waarbij de fabrieksgarantie gewoon behouden blijft.

Uit Engeland komt deze Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-400. Ze zijn daar gek op dit soort auto’s en de Mitsubishi-vertegenwoordiger in dat land heeft een naam hoog te houden als het gaat om het tunen van dit type. De FQ-400 is gekieteld tot een vermogen van liefst 409 pk; standaard levert een Evo X 295 pk. Het maximale koppel stijgt mee naar 524 Nm. De auto sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en de maximumsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het goede nieuws is dat de garantie van drie jaar en de garantie van 58.000 kilometer gewoon wordt verstrekt.
De FQ-400 is onder meer voorzien van meer spoorbreedte, veren van Eibach en schokbrekers van Bilstein. Verder zijn er 18 inch wielen met negenspaaks velgen. De krachbron heeft een aangepast injectiesysteem gekregen. De turbo is vernieuwd en er is een nieuwe intercooler. Ook het uitlaatsysteem is verbeterd en de gassen verlaten de auto via een centraal geplaatste uitlaatpijp.
De tuners zijn verder vijfhonderd uur bezig geweest met het verbeteren van de motorsoftware. Het heeft volgens hun een auto opgeleverd die niet alleen bijzonder krachtig is, maar al zijn vermogen zeer geraffineerd op de weg legt. ”Het is net zo gemakkelijk om hem door stadsverkeer te loodsen als er een rallyparcours mee te rijden.”
De FQ-400 is voorzien van extra luchthappers op de motorkap en de nieuwe voorbumper is opgetrokken uit composietmateriaal. De auto ligt drie centimeter dichter bij het asfalt en verder zijn er onder meer een diffusor, een achterbumper met een zogeheten ‘gurney strip’ en een uitgebreid spoilerpakket dat zich zelfs tot op het dak uitspreidt met een Vortex Generator. Die zorgt voor de luchtstroming en een betere koeling.

bron: autoweek


Zoals de Evo X oorspronkelijk had moeten zijn? Jammer dat dit soort auto's niet naar NL komen.

Gr. TF

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Adwo » 27 mei 2009, 23:49

3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...

Adwo

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Rupie » 28 mei 2009, 07:46

TopFuel schreef:
Zoals de Evo X oorspronkelijk had moeten zijn? Jammer dat dit soort auto's niet naar NL komen.

Gr. TF
In dit geval inderdaad: gaaf hoor! Die extra tierelantijnen aan de buitenkant doen de auto ook goed.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Max V » 28 mei 2009, 08:53

De eerste echt mooie EVO, prachtig :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door allen » 28 mei 2009, 08:58

WTF! Kan ik nog ruilen???? :mrgreen:

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door VLA » 28 mei 2009, 09:10

Adwo schreef:3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...

Adwo
Juist maar deze behoud nog de fabrieksgarantie. ;)

Maar 0-100 in 3,8 secs is echt serieus snel. :shock:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door RobS » 28 mei 2009, 11:26

Dik ding :playcar:

indobesar
Berichten: 9981
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door indobesar » 28 mei 2009, 11:36

SToer ding! De SSCT-ding kan al dat vermogen aan?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3851
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door markk » 28 mei 2009, 22:15

Een Lancer Evolution X Fucking Quick 400 ? :-)

Altijd goed !


Mark.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Rein » 28 mei 2009, 22:56

Wat een bruut apparaat :df: 8)
Jammer dat er zo iets moois weer niet naar NL komt :? :(

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Daan » 28 mei 2009, 23:04

3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.

De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.

Daan...

Tom
Berichten: 21795
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Tom » 29 mei 2009, 09:17

De auto sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u
Holy fuck :shock:
Gaaf ding hoor!

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Adwo » 29 mei 2009, 11:55

Daan schreef:
3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.

De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.

Daan...
340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..

Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.

Groet,

Adwo

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door René130i » 29 mei 2009, 11:59

Hebbe! Mooie daily :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Daan » 29 mei 2009, 20:50

340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..

Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.
Die 340pk van mij was aan de krukas. Op MLR vind je geen 8MR's (die overigens iets scherpere nokkenassen hebben als een 8GSR en dus een iets hoger topvermogen van ca. +10pk) met 400pk en een standaard turbo. De meesten hebben minimaal de EVOGreen erop geschroeft. Wel een heerlijk combinatie trouwens, mits goed gemapped.

Dat blok waar jij mee bezig is trouwens ook geen uitlaatje + Ecutekkie :wink: Zal straks als de brandweer gaan in de EVO6 :thumbup:

Daan...

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Adwo » 30 mei 2009, 00:23

Daan schreef:
340 pk. Krukas of aan de wielen? Op de MLR staat het vol met 8 MR's en 9's met 400/400 (lb)..

Ik ben nu een nieuwe 2 liter voor mijn Evo 6 aan het bouwen met Wiseco zuigers, Skunk 2 nokkenassen, Eagle drijfstangen, Farndon krukas en een 071 GT turbo. Dan reken ik toch op 430/450 aan de krukas met 1,8 bar.
Die 340pk van mij was aan de krukas. Op MLR vind je geen 8MR's (die overigens iets scherpere nokkenassen hebben als een 8GSR en dus een iets hoger topvermogen van ca. +10pk) met 400pk en een standaard turbo. De meesten hebben minimaal de EVOGreen erop geschroeft. Wel een heerlijk combinatie trouwens, mits goed gemapped.

Dat blok waar jij mee bezig is trouwens ook geen uitlaatje + Ecutekkie :wink: Zal straks als de brandweer gaan in de EVO6 :thumbup:

Daan...

Ok.. Wat voor vermogen zou ik dan nu moeten hebben in de 6RS schat jij? Ecutek, volledige 3 inch uitlaat, Walbro, AVCR op 1,55 bar.. Dat zou al rond de 340 pk moeten zijn..

Anyway, voor het nieuwe blok heb ik al een GEMS ECU liggen. Gemakshalve heb ik maar het AMS inlaatspruitstuk, de SARD 700 cc injectoren, het Tomei uitlaatspruitstuk, Tomei crank scraper, de Brian Crower kleppen, klepveren en titanium klepplaatjes achterwege gelaten...

En de Samco slangen, de AMS injectierail, grotere oliekoeler, de Cusco 3-weg veerpoot, Cusco LSD voor de vooras, de STRI meters voor EGT, oliedruk en boost, de 11-punts rolkooi, de meters voor WBO2 en olietemperatuur.. Hmm, misschien toch iets te veel gekocht? :lol:

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3851
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door markk » 30 mei 2009, 11:14

Mijn 8 MR RS met Wallbro pomp, Ecutek op 1.6b, en 3" open Milltek werd door Andre wel eens op 380pk genoemd.
Toen ik m'n mapping door Mark Verhoeven / Ecutek liet controleren had hij het over 350-360pk.

Mark.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Daan » 30 mei 2009, 17:15

Ok.. Wat voor vermogen zou ik dan nu moeten hebben in de 6RS schat jij? Ecutek, volledige 3 inch uitlaat, Walbro, AVCR op 1,55 bar.. Dat zou al rond de 340 pk moeten zijn..
Dat denk ik ook. De EVO6 heeft wel een iets andere turbo dan de later modellen volgens mij, dus helemaal zeker weet ik dat niet.
Mijn 8 MR RS met Wallbro pomp, Ecutek op 1.6b, en 3" open Milltek werd door Andre wel eens op 380pk genoemd. Toen ik m'n mapping door Mark Verhoeven / Ecutek liet controleren had hij het over 350-360pk.
Wat Mark Verhoeven aangeeft klopt precies. Je hebt dan ook een net hoger vermogen dan de normale EVO8 die de tammere nokkenassen heeft. Met de door jouw genoemde mods op een EVO9 zou je misschien met top exemplaar tegen die 380pk aan kunnen hikken. Maar dan moet je wel mazzel hebben. Overigens is het verschil tussen 360pk of 380pk qua gevoel nihil. De vermogensopbouw is veel belangrijker. Kom je echter boven de 400pk, dan merk je weer duidelijk dat je een stukje sneller bent :wink:

Daan...

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Topfuel » 31 mei 2009, 10:20

Daan schreef:
3 inch decat, AVCR op 1,6 bar, Ecutek en een airfilter en je zit met een standaard 8/9/10 ook op 400 pk...
Zeker niet met de standaard turbo! De bovenstaande config op een 8 geeft je ruim 340pk (had ik namelijk exact). Op een 9 komen daar nog zo'n 20 tot 30 pk-tjes bij, maar meer niet. Van een X heb ik weinig verstand, maar ik vermoed dat deze niet veel verder komt dan een 9 met vergelijkbare mods.

De FQ400 is briljant, maar kost zelfs in de UK een (relatief-) klein fortuin.

Daan...
Klopt idd, de mijne zit ook rond de 345pk, de ene keer werd er 342pk gemeten en de andere keer 348pk, dit ook met pomp, uitlaat en ecutek bij 15graden. Mocht het ijskoud zijn buiten komt er nog een paar pk bij...

Gr. TF

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Macboy » 03 jun 2009, 17:32

Bizar ... gewoonweg bizar. Respect. Geweldig. Geen woorden

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: Lancer Evolution X FQ-400

Bericht door Luuk » 10 jun 2009, 16:14

Erg dik apparaat!! :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten