Panda's autokeuzedraadje

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Panda de Beer

Panda's autokeuzedraadje

Bericht door Panda de Beer » 10 jun 2009, 09:42

Ik heb dit draadje ook op Gummen geopend, maar aangezien het publiek hier significant ander is (mensen die zelf hun auto betalen, net als ik, meer gericht op rijplezier) ben ik benieuwd naar jullie reacties en adviezen:

Ik wil de V50 eigenlijk dit jaar vervangen. Kan ook volgend jaar worden, maar in ieder geval wil ik nu alvast rondkijken naar alternatieven.

Eisen:
1. Veilig
2. Leuk om te rijden: goed sturen en koppelrijke, pittige motor
3. Geschikt voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (baby/peuter -> peuter/kleuter)
3. Comfortabel
4. Goede audio + integratie met iPhone/iPod

Auto moet 4 jaar meegaan. Over 4 jaar is de oudste 6 en de jongste 4.
Auto moet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Geen caravan/aanhanger/camping.

BMW is mijn merk, maar vanuit financieel oogpunt vrij oninteressant. Een redelijk complete 320i komt al op zo'n 50k. Vind ik wat veel geld. Afgezien of het betaalbaar is of niet heb ik er psychologisch veul moeite mee om zoveel geld aan een auto uit te geven.
Ergens in de range van 30-40k vind ik aanvaardbaarder.

Andere optie: 159 Sportwagon 1.8TBI. Lijkt me een prettige motor die beter bij de 159 past dan de 2.2JTS, wat een erg luie motor was. Ik vind de 159 nog steeds een geweldig mooie machine, die (in Ti-vorm) goed rijdt, maar zonde van de huidige motoren. Met deze nieuwe motor zou dat euvel wel eens opgelost kunnen zijn.
159 is ook veilig, goede EuroNCAP en whiplashscore.

Afgevallen optie: Lancia Delta. Heb ik in gereden en vond het tegenvallen. Ja, mooi dat Alcantara en het design is werkelijk geweldig. Maar het interieur is plastic, het zilver op het stuur voelt goedkoop aan en dat raak je bijna continu aan.
Oh ja, Delta heeft ook absoluut geen stuurgevoel. Stuurt wel direct en veel grip, maar er had net zo goed een rupsband onderaan het stuur kunnen hangen. Daar ga ik niet aan wennen.

Niet in overweging: Opel Insignia. In de showroom krijg ik al last van mijn rug.

Mogelijkheid: Renault Laguna GT. Ben zeer onder de indruk van 4Control en de GT is goede value for money, met alles wat je wil voor 40k. Behalve RWD en een blauw-witte propellor natuurlijk ;-)

Audi A4: Zal wel te duur worden.

Saab 9-3x: hangt van de prijs af. Ik heb een zwak voor Saab, maar vind ze verschrikkelijk overpriced. Het idee van een verhoogde station spreekt me wel aan. Dat is makkelijker om de kids in de auto te monteren en voldoende ruimte voor meuk.
Als de importeur nou eens de prijzen over de hele linie met 10k verlaagt, dan komen we weer in de buurt van een goede value for money (zeker gezien de leeftijd van de auto's).

Subaru Outback: zelfde concept, maar daarentegen wel verkrijgbaar op dit moment. Lekkere, koppelrijke motor, maar geen strepentrekker. De grootste bezwaren die ik tegen de Legacy had zijn opgelost (diepte verstelbaar stuur, xenon, aux-in). Uitontwikkelde auto, betrouwbaar en rijdt erg lekker.
Enige nadeel zou kunnen zijn dat het een Jap is met bijbehorende ergonomische en interieurkwalitatieve minpuntjes en dat de motor toch uiteindelijk tegenvalt. Maar, met 33k een goede optie.

Skoda Scout: Zelfde concept, nog niet zoveel bekend van de gefacelifte.

Skoda RS: Ander concept, goede value for money met mooie interieurkwaliteit en naar verwachting goede ergonomie (Europese ergonomie iig). Qua prijs ook mooi.

Golf GTI: Qua prijs mooi, auto met een heel hoge feelgood-factor (interieurkwaliteit, aankleding). Kanshebber. Zit alleen met de ruimte tov een station.

Audi A3 Sportback: Zeker na de facelift een mooie auto, model altijd al geweldig gevonden. Alleen Audi, dus peperduur en geen station, dus waarom dan geen Golf GTI?

Tweedehandsje kan ook. Tweedehands X3 bijvoorbeeld. Jammer alleen dat de 20i en 20d wat underpowered zijn en een 3 liter weer wat duur wordt bij een recente auto. Whiplashscore ook kut.

BMW 120i: Nieuw modeljaar heeft whiplashpreventie. Nog steeds dé lekkerst sturende auto waar meer dan 2 personen in passen.
Maar goed, die 2 personen moeten niet teveel eisen stellen. Dat gaat de komende jaren nog wel lukken, maar op vakantie wordt een uitdaging met de beperkte laadruimte. Zelfs boodschappen doen wordt een kwestie van keiharde keuzes. Neem je én je boodschappen én je kinderen mee terug of rij je 2x?

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Panda's autokeuzedraadje

Bericht door Arthur » 10 jun 2009, 09:45

2e hands: http://www.usedcarscentre.nl/web/site/d ... n=31-ZG-LK" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook 2e hands, zoek je wellicht niet, maar wel "apart": http://www.usedcarscentre.nl/web/site/d ... n=98-XV-BH" onclick="window.open(this.href);return false;

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 jun 2009, 09:56

Panda-keuze draadjes FTW :clap:

Casper

Bericht door Casper » 10 jun 2009, 09:57

Het moet een station zijn?

Luuk

Bericht door Luuk » 10 jun 2009, 10:40

Een Insignia (sports tourer) een leuke optie? Aardige value for money, en een leuk motorenaanbod.

Afbeelding

En is in feite ook een Saab! :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 jun 2009, 10:44

Panda,

nog steeds bezig met autokeuze draadjes, dat is zo 2005.......... succes met je keuze :mrgreen:

Michel

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 jun 2009, 12:59

De nieuwe Honda accord (tourer) met een paar dikke wielen?

Niall

Bericht door Niall » 10 jun 2009, 13:44

Vraag is wat wil je met de auto?

Met 2 kleine kinderen zou alles met 3 deuren en/of geen fatsoenlijke kofferbak afvallen. Dus station en moet het persee nieuw zijn?

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 10 jun 2009, 16:38

Nee hoor, hoeft niet nieuw, maar wel hoogstens jong gebruikt.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 jun 2009, 16:47

Lexus IS250 overwogen?

Goede, veilige auto en rijke uitrusting.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 10 jun 2009, 17:15

Mooie auto op zich. Ik heb liever een station, dat is praktischer met 2 kleintjes. Een sedan heeft meestal een te kleine kofferbak voor bugaboo etc.

Niall

Bericht door Niall » 10 jun 2009, 17:21

Octavia RS is een leuke voor een redelijk prijs, alleen ligt de restwaarde een stuk minder. Is net zo groot als een A4 maar dan mindere materialen.
Nieuw model Mondeo station is ook een goede optie of een Passat 2.0TFSI

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 jun 2009, 17:22

Insignia :bignews:

Max V

Bericht door Max V » 10 jun 2009, 18:53

Zo'n Insignia OPC station, toch best wel lekker inderdaad... Mooi ruim en het gaat nog hard ook 8)

Christoph

Bericht door Christoph » 10 jun 2009, 19:23

Niels v D schreef:Insignia :bignews:
Max V schreef:Zo'n Insignia OPC station, toch best wel lekker inderdaad... Mooi ruim en het gaat nog hard ook 8)
Leest iemand de openings post eigenlijk??? Insignia uitgesloten... begin er dan ook niet over.

Alex

Bericht door Alex » 10 jun 2009, 19:25

Een nieuwe Mazda6 sportbreak 2.5?

Mark

Bericht door Mark » 10 jun 2009, 19:45

Renault Laguna GT, met een setje knappe wielen in die mooie blauwe kleur een mooie auto die heerlijk rijdt. Het is dat ik Toyota :wtf: moet rijden anders zou dit mijn volgende worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark op 10 jun 2009, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 jun 2009, 19:47

Christoph schreef:
Niels v D schreef:Insignia :bignews:
Max V schreef:Zo'n Insignia OPC station, toch best wel lekker inderdaad... Mooi ruim en het gaat nog hard ook 8)
Leest iemand de openings post eigenlijk??? Insignia uitgesloten... begin er dan ook niet over.
Niet helemaal..Excuses.

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 11 jun 2009, 10:07

Panda de Beer schreef:Ik heb dit draadje ook op Gummen geopend, maar aangezien het publiek hier significant ander is (mensen die zelf hun auto betalen, net als ik, meer gericht op rijplezier) ben ik benieuwd naar jullie reacties en adviezen:
......
Wat een ontzettend suffe opmerking. Kan er nog veel meer bijzetten maar dat laat ik maar.
Succes met je keuze.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 11:37

Ja Panda, verrader!! :)

Skoda Superb station komt eraan en valt met een leuke motor en wat opties in jouw prijsklasse. Voor jou weer te groot? Ik zie weinig echt grote auto's in je lijstje namelijk, meer kleine of medium modelletjes (naar huidige maatstaven).

Ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen, maar altijd gebruikt. Waarom je dan met zo'n suffe X3 op de proppen komt snap ik niet? Je hebt veel meer keuze, een veel leukere motorenpallet wellicht bij andere modellen en merken en overal is de grootste afschrijving al geweest. Dan kom je al sneller op een auto die meer aan je eisen voldoet van sportief, ruim, snel, apart, veilig en aangezien je toch geen 4 jaar met een auto gaat doen, hakt die eerste grote afschrijving er ook niet zo in.

Er zitten leuke auto's in je rijtje. Skoda RS kombi lijkt me wel wat als gezinshok en als je toch per sé privé een auto wilt kopen, nieuw.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 jun 2009, 11:54

Ik neig eerlijk gezegd ook naar gebruikt sinds de offerte van 50k voor een 320i Touring.
Er is mooi spul op de markt. Een Saab 9-3 Aero 2.8T voor minder dan 30 mille...
Lijkt me een fijne auto.
Ook diverse mooie 3-serie Tourings gezien.

WJ

Bericht door WJ » 11 jun 2009, 12:48

Ik zag Skoda voorbij komen, dus dan kan Seat ook wel. :mrgreen:

Exeo?

Afbeelding

Vind ik zelf best een mooie wagen, vooral met de 2.0 TFSI zal het best lekker rijden. (JD chip erin en je zit op 250pk ofzo?)

Hoe die rijd weet ik (nog) niet, maar volgensmij voldoet dit wel aan je punten.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 jun 2009, 12:48

En de station komt eraan.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 jun 2009, 13:25

Dennis Cavallino schreef:
Ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen, maar altijd gebruikt. Waarom je dan met zo'n suffe X3 op de proppen komt snap ik niet? Je hebt veel meer keuze, een veel leukere motorenpallet wellicht bij andere modellen en merken en overal is de grootste afschrijving al geweest. Dan kom je al sneller op een auto die meer aan je eisen voldoet van sportief, ruim, snel, apart, veilig en aangezien je toch geen 4 jaar met een auto gaat doen, hakt die eerste grote afschrijving er ook niet zo in.
Absoluut mee eens en al helemaal in de huidige tijden kun je in dit segment je lol wel op. 50K voor een nieuwe 320i Touring of een kleine 40K voor een 330i Touring helemaal vol met weinig kilometers zou voor mij een hele gemakkelijke keuze zijn :shakeit:

Roy

Bericht door Roy » 11 jun 2009, 13:42

Ben ook even aan het zoeken voor je. Het enige wat ik je wel kan vertellen is dat de VW Golf GTI V een hele ruime auto is. Ik ben zelf 1.85m en de broer van mijn vriendin 1.95m kan makkelijk achter me zitten. Ook de kofferbakruimte is meer dan voldoende, echter heb ik geen kinderen dus kan ik dat niet voor je bepalen. Valt ook heerlijk rustig mee te rijden met een goede, stille motor.

Nog een aantal opties 2e hands misschien?

Renault Laguna:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL" onclick="window.open(this.href);return false;

Skoda Octavia:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bzsb4tatqpnr" onclick="window.open(this.href);return false;

Saab 9-3:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=byobwmiqommo" onclick="window.open(this.href);return false;

Seat Altea XL:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bztaxocmspnt" onclick="window.open(this.href);return false;

Subaru Legacy:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lpdcarhkzdyj" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Roy op 11 jun 2009, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie