E34 M5 stuurhuis perikelen
-
E34 M5 stuurhuis perikelen
SInds ik de E34 sinds 5 maanden weer eens serieus in gebruik heb is mij opgevallen dat het allemaal zo strak niet meer stuurt en dat stoort mij mateloos. Wat is er aan de hand?
Ik heb de het gevoel dat het sturen met een vertraging gebeurd en dat voor bepaalde reacties uit de voortrein ik teveel moet sturen. Stel voor, ik stuur naar links, ik draai aan mijn stuur 10-15 graden en ong 1/2 seconden na mijn sturen krijg ik pas een reactie. Op lagere snelheden ( onder de 100 kmh ) speelt dit ook maar met bijkomst dat ik het idee heb dat ondanks de vertraging ook nog eens veelste veel aan mijn stuur moet draaien voor het gewenste effect. Ik heb verder niet echt de indruk dat het stuurhuis excessief veel play heeft. Ong. een jaar en 2000km geleden had ik het stuurhuis een beetje opgespand. Als ik dus aan het stuur draai dan zie je wel direct te wielen bewegen. Dit geeft dus de indruk dat er , wanneer niet onder last van het rijden, er weinig tot geen speling zit op het geheel.
Het lijkt net alsof tijdens het rijden de hele stuurinrichting van rubber gemaakt is. Er is te weinig communicatie, ik moet teveel hoepelen naar mijn gevoel voor het gewenste effect en kan de wagen gewoon niet lekker zetten, helemala niet bij spirited driving. De voortrein zit in de zwarte powerflex echter, de pitmanarmpjes en de stuurkogels alsook de rubbers van de antirollbar zijn NIET recentelijk vervangen. Daarnaast zou ik een M5 stuurhuis moeten hebben maar gezien de grote stuuruitslag begin ik het idee te hebben dat ik een standaard stuurhuis heb. Kan ik ergens aan zien of het een M5 steering box is of niet?
Concreet, iemand een idee of ervaring met bovenstaande verhaal ? Ik weet dat een E34 (M5) altijd een indirect stuurhuis zal hebben en dus nooit zo strak zal sturen als een E30 maar ik heb nu toch echt de indruk dat er iets schort. Het rubberen c.q. vage gevoel niet communicatieve stuurgevoel is vervelend.
Ik heb de het gevoel dat het sturen met een vertraging gebeurd en dat voor bepaalde reacties uit de voortrein ik teveel moet sturen. Stel voor, ik stuur naar links, ik draai aan mijn stuur 10-15 graden en ong 1/2 seconden na mijn sturen krijg ik pas een reactie. Op lagere snelheden ( onder de 100 kmh ) speelt dit ook maar met bijkomst dat ik het idee heb dat ondanks de vertraging ook nog eens veelste veel aan mijn stuur moet draaien voor het gewenste effect. Ik heb verder niet echt de indruk dat het stuurhuis excessief veel play heeft. Ong. een jaar en 2000km geleden had ik het stuurhuis een beetje opgespand. Als ik dus aan het stuur draai dan zie je wel direct te wielen bewegen. Dit geeft dus de indruk dat er , wanneer niet onder last van het rijden, er weinig tot geen speling zit op het geheel.
Het lijkt net alsof tijdens het rijden de hele stuurinrichting van rubber gemaakt is. Er is te weinig communicatie, ik moet teveel hoepelen naar mijn gevoel voor het gewenste effect en kan de wagen gewoon niet lekker zetten, helemala niet bij spirited driving. De voortrein zit in de zwarte powerflex echter, de pitmanarmpjes en de stuurkogels alsook de rubbers van de antirollbar zijn NIET recentelijk vervangen. Daarnaast zou ik een M5 stuurhuis moeten hebben maar gezien de grote stuuruitslag begin ik het idee te hebben dat ik een standaard stuurhuis heb. Kan ik ergens aan zien of het een M5 steering box is of niet?
Concreet, iemand een idee of ervaring met bovenstaande verhaal ? Ik weet dat een E34 (M5) altijd een indirect stuurhuis zal hebben en dus nooit zo strak zal sturen als een E30 maar ik heb nu toch echt de indruk dat er iets schort. Het rubberen c.q. vage gevoel niet communicatieve stuurgevoel is vervelend.
- Jan Speed
Re: E34 M5 stuurhuis perikelen
geen idee of het een tandheugel (rack & pinion) stuurhuis is of een kogelkringloop systeem (zoals op mijn oude BMW en mijn oude Spider)
Maar ik denk dat het kogelkringloop is want da's typisch oud BMW.
Als het inderdaad zo'n laatste systeem is dan zit er op het stuurhuis zelf een stuurarm (pitmanarm) en aan de andere kant van de motor ook een as met stuurarm (hulp pitmanarm) , aan deze 2 assen zit een soort hulpstuurstang met in totaal 4 stuurkogel gewrichten, aan iedere stuurstang/veerpoot zitten dan nog eens 1 gewone stuurkogel....
Je snapt het al, veeeeel meer bewegende delen dan in een tandheugel stuurhuis en dus veel meer speling en potentieel op versleten kogels in het systeem.
Op mijn e9 CS en op de spider heb ik er (restauratie/APK) werk aan gehad.

let op het aantal kogelgewrichten in het systeem!
Laat het even vakkundig door een APK-keurmeester beoordelen, dikke kans dat er 1 of meerdere kogels vervangen moeten worden.
Maar ik denk dat het kogelkringloop is want da's typisch oud BMW.
Als het inderdaad zo'n laatste systeem is dan zit er op het stuurhuis zelf een stuurarm (pitmanarm) en aan de andere kant van de motor ook een as met stuurarm (hulp pitmanarm) , aan deze 2 assen zit een soort hulpstuurstang met in totaal 4 stuurkogel gewrichten, aan iedere stuurstang/veerpoot zitten dan nog eens 1 gewone stuurkogel....
Je snapt het al, veeeeel meer bewegende delen dan in een tandheugel stuurhuis en dus veel meer speling en potentieel op versleten kogels in het systeem.
Op mijn e9 CS en op de spider heb ik er (restauratie/APK) werk aan gehad.
let op het aantal kogelgewrichten in het systeem!
Laat het even vakkundig door een APK-keurmeester beoordelen, dikke kans dat er 1 of meerdere kogels vervangen moeten worden.
-
Wat je meemaakt Hugo is standaard verbonden aan een e34. Omdat het besturing middels pitman armen geschied en dus geen direct stuurhuis zoals een e30 of een e36. Met een fris stuurhuis kun je er weer een aantal maanden tegen aan, maar dan komt het vanzelf weer terug.
Er is een Duitser die zijn stuurhuis heeft omgebouwd naar een direct systeem (op basis van een Toyota Supra).
Dit issue is naar mijn mening het grootste nadeel van een e34.
Er is een Duitser die zijn stuurhuis heeft omgebouwd naar een direct systeem (op basis van een Toyota Supra).
Dit issue is naar mijn mening het grootste nadeel van een e34.
- L@urens
Je kunt de speling in het stuurhuis afstellen, althans bij een 525i E34 die ik had. Je kunt variëren tussen 'vrije slag' en 'te veel weerstand'. Het idee is dat je de stelbout niet laat afbreken in één van de uiterste standen - ask me how I know...
-
Correct, dat heb ik ook bij mijn stuurhuis gedaan. Ik ga eerst bij de APK alle randonderdelen vervangen, dus rubbers en stuurkogels. Als er dan nog play is laat ik het M5 stuurhuis refurbishen. Er is een bedrijf in Putten die dat schijnt te doen ( 500 Eu ) maar er zijn mogelijk ook bedrijven in Engeland die dat doen wat met de huidige valuta goedkoper zou kunnen zijn.Spookyfish schreef:Je kunt de speling in het stuurhuis afstellen, althans bij een 525i E34 die ik had. Je kunt variëren tussen 'vrije slag' en 'te veel weerstand'. Het idee is dat je de stelbout niet laat afbreken in één van de uiterste standen - ask me how I know...
- Remko
Het stuurhuis is samen met de draagarmen het steeds weer terugkerende euvel bij E34's. Ik vind een E34 trouwens lang niet zo fijn sturen als een E28 of een E30. De E28 en E30 besturing zijn beide gevoeliger en meer lineair. Volgens mij hebben die beide een tandheugelsysteem in plaats van het kogelkringloopsysteem van de E34.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de E34 M5 (Servotronic - onderdeel van het Nurburgring pakket) vind ik wel erg fijn.
Bedoel je dit bedrijf in Zeewolde?
http://www.powersteering.nl/index.php/n ... lijst-2009" onclick="window.open(this.href);return false;
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de E34 M5 (Servotronic - onderdeel van het Nurburgring pakket) vind ik wel erg fijn.
Bedoel je dit bedrijf in Zeewolde?
http://www.powersteering.nl/index.php/n ... lijst-2009" onclick="window.open(this.href);return false;
-
e30 en e28 zijn niet te vergelijken; e30 heeft niet een pitmanconstructie.
e30 is duidelijk de strakker sturende auto; zit veel gevoel in.
e30 is duidelijk de strakker sturende auto; zit veel gevoel in.
- Remko
Nog even offtopic maar ik heb hele goede ervaringen met een E28 524td / E28 525e. Eerljik gezegd nog fijner sturend dan de E30's waar ik in gereden heb. Waarschijnlijk een combi van balans, geometrie en wielbasis.
-
De heren van Powersteering gebeld. Kwamen met goede antwoorden op mijn vragen en een M5 stuurhuis reviseren zal met BTW een euro of 500-550 zijn. Een hoop geld maar dan is ie wel als nieuw en alsnog een stuk goedkoper dan een nieuw stuurhuis kopen wat rond de 1000 euro ligt. 

- Remko
Mooi, ik ben benieuwd naar het resultaat.
-
Mogelijk een groep bij mekaar krijgen die hun stuurhuis willen laten reviseren. Dit zou korting in de hand kunnen werken.
-
vergeet niet om ook alle stuurstangen te vervangen door frisse Meyle's (http://www.offenga.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) dat scheelt ook
-
Het mijne is twee jaar geleden gedaan. Was minder kwijt maar er was ook weinig kapot. Enkel een paar keerringen.