Dakkapel vergunningsvrij bouwen? Advies gevraagd!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Dakkapel vergunningsvrij bouwen? Advies gevraagd!

Bericht door Niels » 02 jun 2009, 18:45

Goed....momenteel heb ik een discussie lopen omtrent de dakkapel die op mijn dak gezet wordt. We hadden geen zin in papier rompslomp met de gemeente en wilden dus vergunningsvrij bouwen.

Situatie:

Afbeelding

Richtlijnen voor vergunningsvrij bouwen zijn (http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online" onclick="window.open(this.href);return false;):

- platdak
- afstand onderkant dakkapel tot aan de dakvoet moet minder dan 1 meter zijn
- hoogte dakkapel max. 1,5 meter
- niet uitkijkend op gemeente grond en openbare weg
- afstand dakkapel tot de voorgevel moet meer dan 1 meter zijn
- afstand zijkanten tot aan de randen moeten meer dan 0,5 meter zijn
- nog diverse dingen waar gemakkelijk aan voldaan wordt.

Waar de discussie nu over gaat:

Achterzijde:
- afstand zijkanten dakkapel tot aan de zijranden v.h. dak moeten meer dan 0,5 meter zijn

Mogelijkheden:

Afbeelding

Afbeelding

Oftewel: wat geldt als de zijkant van de dakkapel :bag:

Voorzijde:

- afstand dakkapel tot de voorgevel moet meer dan 1 meter zijn

Mogelijkheden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat wordt in dit geval gezien als de voorgevel aangezien men het ook over de dakrand heeft... Waar je al niet over kunt neuzelen maar des te langer ik er naar kijk des te meer denk ik dat er een meetfout is gemaakt :shithappens:

Ik hoop dat er wat mensen met verstand van zaken er iets over kunnen zeggen. Welke plaatjes zijn correct?? :please:

Snipe

Re: Dakkapel vergunningsvrij bouwen? Advies gevraagd!

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 18:59

Heb je al een SOA? Ik heb net van Stéphane geleerd dat dat heel gebruikelijk is in de architectuurwereld.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 01#p438601" onclick="window.open(this.href);return false;

Joop

Bericht door Joop » 02 jun 2009, 19:31

Het is allemaal niet zo heel moeilijk Niels:

- Die hoogte van maximaal een 1m tot aan de dakvoet is in jouw geval tot de bovenkant van de dakgoot (bij kap met overstek)
- Die minimaal 0,5m naast het dakkapel is gemeten vanaf de zijwang van het dakkapel, niet de dakrand; maar dit wil nog wel eens tot discussies leiden, zeker als je er een buitensporig overstek als dakrand maakt.
- Die afstand van 1m tot aan de voorgevel is letterlijk zoals je het leest tot aan de voorgevel. Dit is ook weer gemeten vanuit de zijwang van de dakkapel.

M.a.w. als je het voor jezelf makkelijk wil maken en de dakkapel ook een beetje smoel wil geven kun je het beste de dakkapel zowel voor als achter 1m uit de voor- en achtergevel plaatsen, daarnaast max. een 1m uit de bovenkant van de goot blijven (verticaal gemeten) en minimaal een 0,5m uit de nok (meestal twee pannenrijen). Op deze manier kom je onder een lichte bouwvergunningaanvraag uit.

Afbeelding

Niels

Bericht door Niels » 02 jun 2009, 20:25

Bedankt Joop :thnx: Van de zijwangen uitgaande moet het goed komen. De dakrand heeft een overstek van 20cm maar dat kan ik nog aanpassen (voordeel van niet pre-fab :D ). Omdat er vermeld staat dat vanaf de voorkant tot aan de dakkapel gemeten wordt was ik in de veronderstelling dat dit de dakrand betrof maar volgens de bouwer idd de zijwang. Het mooiste is de afstanden tot aan de dakranden gelijk alleen dan kom ik slecht uit in de achterste kamer omdat die slechts 2 en een beetje meter diep is.

Joop

Bericht door Joop » 02 jun 2009, 20:48

Ik zit me overigens nog wel even te bedenken: schiet de kap bij jouw huis nog ver door t.o.v. gevel in de zijgevel Niels? Ben er even gemakshalve vanuit gegaan dat de goot ongeveer gelijk ligt met de verdiepingsvloer... Anders moet je snijpunt van gevel en bovenkant hellend dak pakken voor de dakvoet en mag die afstand niet groter zijn dan 1m en niet kleiner dan 0,5m.

Niels

Bericht door Niels » 02 jun 2009, 20:53

De bovenkant goot ligt ter hoogte van de verdiepingsvloer :thumbup:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 jun 2009, 16:25

Hmmmmm, als het in het zicht vanaf de straat is is het niet vergunningvrij hoe dan ook.

Maar dr was ook nog iets van een meldingsplicht met simpele schets geloof ik.
Zit er niet meer zo in gezien ik alleen maar Prefab woningcasco's teken :)

Niels

Bericht door Niels » 04 jun 2009, 17:24

De dakkapel zit aan de zijkant van het huis niet aan de wegkant (weg loopt schuin maar met name voor de voorkant langs) en vanaf de zijkant kijk in niet op gemeente grond. Als ik die vragen volg op de VROM website dan kom ik uit op vergunningsvrij en dat is bevestigd door een aantal bedrijven die een offerte hebben uitgebracht. Daar ga ik dan maar vanuit. Als er bepaalde richtlijnen voor discussie zouden kunnen zorgen dan moeten ze dat vermelden of op een andere manier te werk gaan...

Je moet me niet zo zenuwachtig maken Frankie! :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 jun 2009, 17:32

Ik wil je ook niet zenuwachtig maken Niels.

Alleen had ik enkele jaren geleden hier wel is mee te maken :oops:
Maar het kan gauw veranderen natuurlijk :)

Niels

Bericht door Niels » 04 jun 2009, 17:38

Sinds 2003 is er geen meldingsplicht meer indien je aan de eisen van vergunningsvrij voldoet en in 2005 is er ook nog wat gewijzigd in de woningwet. Heb me er wel wat in verdiept natuurlijk :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 jun 2009, 19:52

ahhh kijk :D

Joop

Bericht door Joop » 07 jun 2009, 18:55

Die dakkapel is inderdaad best flink van grootte Frank; als je aan een aantal voorwaarden voldoet (dus in dit geval ook uit het zicht en niet uitkijkend op openbaar terrein) kan het vergunningsvrij.

Houdt overigens niet in dat je niet hoeft te voldoen aan de bouwregelgeving. Vergunningsplichtig of niet; je dient verder wel aan alle bouwregelgevingseisen te voldoen, anders kan de gemeente alsnog van je verlangen dat je de boel aanpast en een tekeningetje (en enkele berekeningen) indient.

Plaats reactie