Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Max, wat betreft de WRC koppaking: als jij een originele Mountune 4-laags WRC pakking hebt (de dure), dan heb je de allerbeste koppakking die je kunt krijgen. De Engelse toptuners gebruiken voor de serieuze 700-800pk+ motoren uitsluitend deze pakking, en zelfs Rod Tarry is na wat experimenteren weer terug naar deze pakking gegaan voor z'n 1000+ pk YB.
Zoals Mark al zei kun je de groep A of S(mall)T(urbo) pakking ook prima gebruiken als je niet al te gek gaat doen. De meeste Engelse tuners houden voor deze pakkingen toch wel een limiet aan van 400-450 pk, maar er zijn ook verhalen waarbij er zonder problemen 500+ pk gehaald werd. Met je T34 turbo kun je dan zonder probleem 2,0-2,5 bar draaien.
De pakking die je níet moet nemen is de stalen WRC pakking van Cometic, en dan helemaal niet de 3-laags. Hiervan heb ik inmiddels al veel teveel horror verhalen gehoord.
Edit: Wel leuk om even te vermelden: mijn oude blok was een groep A-205 blok (een YBS) met een door Gerrie geplaatste Mountune WRC 4-laags pakking en ARP kopbouten. Hier heb ik echt de gekste dingen mee uitgehaald (actuator slang los gehaald, turbodruk richting 2,8 bar) en dat gekke ding kreeg ik maar niet kapot.
Later is dit onderblok verkocht aan EricYellow van deze site, die er met een hele dikke T38 turbo zo'n 2,5 bar opzette, en nog steeds ging de boel maar niet kapot. Fantastisch blok was dat.
Zoals Mark al zei kun je de groep A of S(mall)T(urbo) pakking ook prima gebruiken als je niet al te gek gaat doen. De meeste Engelse tuners houden voor deze pakkingen toch wel een limiet aan van 400-450 pk, maar er zijn ook verhalen waarbij er zonder problemen 500+ pk gehaald werd. Met je T34 turbo kun je dan zonder probleem 2,0-2,5 bar draaien.
De pakking die je níet moet nemen is de stalen WRC pakking van Cometic, en dan helemaal niet de 3-laags. Hiervan heb ik inmiddels al veel teveel horror verhalen gehoord.
Edit: Wel leuk om even te vermelden: mijn oude blok was een groep A-205 blok (een YBS) met een door Gerrie geplaatste Mountune WRC 4-laags pakking en ARP kopbouten. Hier heb ik echt de gekste dingen mee uitgehaald (actuator slang los gehaald, turbodruk richting 2,8 bar) en dat gekke ding kreeg ik maar niet kapot.
Later is dit onderblok verkocht aan EricYellow van deze site, die er met een hele dikke T38 turbo zo'n 2,5 bar opzette, en nog steeds ging de boel maar niet kapot. Fantastisch blok was dat.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Daarom heb ik ook bewust gekozen voor een echte mountune 4 laag stalen WRC koppakking. Dat cometic rommel was, wist ik al welGijs schreef:Max, wat betreft de WRC koppaking: als jij een originele Mountune 4-laags WRC pakking hebt (de dure), dan heb je de allerbeste koppakking die je kunt krijgen. De Engelse toptuners gebruiken voor de serieuze 700-800pk+ motoren uitsluitend deze pakking, en zelfs Rod Tarry is na wat experimenteren weer terug naar deze pakking gegaan voor z'n 1000+ pk YB.
Zoals Mark al zei kun je de groep A of S(mall)T(urbo) pakking ook prima gebruiken als je niet al te gek gaat doen. De meeste Engelse tuners houden voor deze pakkingen toch wel een limiet aan van 400-450 pk, maar er zijn ook verhalen waarbij er zonder problemen 500+ pk gehaald werd. Met je T34 turbo kun je dan zonder probleem 2,0-2,5 bar draaien.
De pakking die je níet moet nemen is de stalen WRC pakking van Cometic, en dan helemaal niet de 3-laags. Hiervan heb ik inmiddels al veel teveel horror verhalen gehoord.
Edit: Wel leuk om even te vermelden: mijn oude blok was een groep A-205 blok (een YBS) met een door Gerrie geplaatste Mountune WRC 4-laags pakking en ARP kopbouten. Hier heb ik echt de gekste dingen mee uitgehaald (actuator slang los gehaald, turbodruk richting 2,8 bar) en dat gekke ding kreeg ik maar niet kapot.
Later is dit onderblok verkocht aan EricYellow van deze site, die er met een hele dikke T38 turbo zo'n 2,5 bar opzette, en nog steeds ging de boel maar niet kapot. Fantastisch blok was dat.

Wel een mooi verhaal

Ik heb trouwens ergens gehoord dat jij ook met een serieus project bezig bent

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Klopt, ik ben inderdaad met een leuk '500 pk+' project bezig, maar door wat omstandigheden (door een flinke verbouwing van ons bedrijfspand zijn we onze sleutelgarage al 1/2 jaar kwijt) zit de klad er een beetje in.
We hopen evengoed deze zomer de boel te kunnen starten. Ik zal t.z.t. mijn voorstel topic weer even updaten.
We hopen evengoed deze zomer de boel te kunnen starten. Ik zal t.z.t. mijn voorstel topic weer even updaten.
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Zo'n rommel is cometc niet hoor.Daarom heb ik ook bewust gekozen voor een echte mountune 4 laag stalen WRC koppakking. Dat cometic rommel was, wist ik al wel . Ook de ARP bouten en nog wat ander spul komen erin zodat het blok een goede basis zal vormen en hopelijk gewoon heel blijft. Maar dat moet wel goed komen want boven de 2.0 bar wil ik voorlopig nog niet uitkomen
Het blok waar Gijs het over heeft (wat ik dus heb gekocht van hem) draaide op een aangepaste (Lees: groter dan standaard

Als het echt zo'n rommel is dan had dat ook niet goed gegaan.

En bij Gerry kun je wel aankloppen voor advies ja, kan leuke turbo's voor je bouwen als het moet.
Heeft ie zijn 911 nog of alweer een nieuwe gehaald ?
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Heb je het nou over het blok of lag daar ook een cometic pakking tussenEricYellow schreef:Zo'n rommel is cometc niet hoor.Daarom heb ik ook bewust gekozen voor een echte mountune 4 laag stalen WRC koppakking. Dat cometic rommel was, wist ik al wel . Ook de ARP bouten en nog wat ander spul komen erin zodat het blok een goede basis zal vormen en hopelijk gewoon heel blijft. Maar dat moet wel goed komen want boven de 2.0 bar wil ik voorlopig nog niet uitkomen
Het blok waar Gijs het over heeft (wat ik dus heb gekocht van hem) draaide op een aangepaste (Lees: groter dan standaard) T38 turbo op 2,3 bar tot 7500 rpm.
Als het echt zo'n rommel is dan had dat ook niet goed gegaan.![]()
En bij Gerry kun je wel aankloppen voor advies ja, kan leuke turbo's voor je bouwen als het moet.
Heeft ie zijn 911 nog of alweer een nieuwe gehaald ?

Een ander blok heb ik nog niet nodig, zo gek wil ik voorlopig nog niet gaan doen. Maar het klinkt allemaal wel leuk, heb je het blok en de auto waar deze in ligt nog steeds?
Turbo wil ik zelf doen met advies en een klein beetje hulp van Gerry. Dus dat moet wel goed komen. Die 911 heeft hij nog steeds, op het begin wel problemen mee gehad. Volgens mij was de bak na 3 weken kapot gegaan

- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Bij dit blok lag er ook een cometic koppakking tussen, alleen niet 1 die in de lijst staat als vervangingsding voor de cosworth 

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Max, Eric had alleen het onderblok van mij overgenomen (zonder kop). Ik had er een Mountune pakking tussen, en Eric heeft er later een Cometic tussen gedaan. Vandaar de verwarring.Heb je het nou over het blok of lag daar ook een cometic pakking tussen ?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Gerry K is dat dezelfde die bij die eindhovense truckbouwer werkt? Klein wereldje (heb 'm regelmatig voorbij zien struinen)
.

-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Inderdaad.G Kolkman schreef:Gerry K is dat dezelfde die bij die eindhovense truckbouwer werkt? Klein wereldje (heb 'm regelmatig voorbij zien struinen).
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Max, ik zie dat ik niet goed heb gelezen. De 4-laags mountune koppakking is de sterkste koppakking beschikbaar. Ik was door de term "WRC" in de war met de Group A koppakking.
Heb je nog wat foto's van de auto/ voortgang?
Heb je nog wat foto's van de auto/ voortgang?
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Wat voor iets was het dan als ik vragen mag? Was het toevallig een cooper ring pakking?EricYellow schreef:Bij dit blok lag er ook een cometic koppakking tussen, alleen niet 1 die in de lijst staat als vervangingsding voor de cosworth
Is inderdaad diezelfde Gerry K. Werk jij ook bij die eindhovense truckbouwer? Ik ken daar nog wel wat meer mensen, en kom er zelf ook regelmatig.G Kolkman schreef:Gerry K is dat dezelfde die bij die eindhovense truckbouwer werkt? Klein wereldje (heb 'm regelmatig voorbij zien struinen).
Kan gebeuren, maar het is inderdaad naar mijn mening ongeveer de beste pakking die er is. Heb wel wat foto's van de vooruitgang, maar daar is nog niet veel moois op te zien. Heb het blok er alleen uit gehaald en gedemonteerd. Zal binnenkort wat foto's plaatsen, maar daar is alleen een oud en lelijk blok op te zienMark schreef:Max, ik zie dat ik niet goed heb gelezen. De 4-laags mountune koppakking is de sterkste koppakking beschikbaar. Ik was door de term "WRC" in de war met de Group A koppakking.
Heb je nog wat foto's van de auto/ voortgang?


- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Niet meer, ik was inhuur bij ontwikkeling - voertuiginstallatie. Met de nadruk op was (iets met recessie
). In welke hoedanigheid kom je er wel eens?

-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Bij het rallyteam waar ik werk heb ik eerst een tijdje stage gelopen. Tijdens mijn stage heb ik daar een motorproefstand gebouwd. Omdat ze bij Daf genoeg ervaring hebben met motorproefstanden, en gerry ook betrokken was bij het rallyteam ben ik begeleid door Gerry en een aantal andere medewerkers van Daf. Ook heb ik daar een aantal onderdelen moeten halen enz.G Kolkman schreef:Niet meer, ik was inhuur bij ontwikkeling - voertuiginstallatie. Met de nadruk op was (iets met recessie). In welke hoedanigheid kom je er wel eens?
Aantal foto's als update. Is nog niet veel gebeurd, heb helaas veel te weinig tijd. De motor is eruit gehaald en ligt uit elkaar. Blok en cilinderkop zijn inmiddels naar de revisieboer. Tevens is de eerste lichting onderdelen binnen en heb ik de motorruimte een beetje schoongemaakt.
Op de laatste foto staat de auto wat hoog op zijn wielen, maar dat komt omdat de motor, versnellingsbak en voordif er niet inzitten. De tweede lichting onderdelen zijn besteld met o.a. nieuwe lagers, zuigers, klepstoters, oliepomp, waterpomp, ceramische paddle koppeling, 360 graden lager voor turbo, turbo revisie set, versterkte motorsteunen, PU bussen voor de achterwielophanging (voor zitten er al in), PU bussen voor schakelsysteem, short shifter, enz, enz. Ik hoop dat de onderdelen voor Konningedag binnen zijn. Ik heb dan namelijk een lang weekend vrij en wil dan binnen dat weekend de motor opbouwen en alles in de auto plaatsen. Maar dat is afhankelijk van alle onderdelen die besteld zijn of terug moeten komen van revisie.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Mooie klus. Het valt me nu pas op dat de motor in lengterichting is geplaatst. Heel wat anders dan de andere voorwielaangedreven Escorts.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
wat staat er nu achter de cossie ?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Komt dat het eigenlijk een Sierra Cossie is met Escort bovenkantJoy Jolliffe schreef:Mooie klus. Het valt me nu pas op dat de motor in lengterichting is geplaatst. Heel wat anders dan de andere voorwielaangedreven Escorts.

- cork
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Whaaaa gaaf project hoor !
Zo te zien lijkt ie idd technisch gezien erg op de Sierra (ook zelfde type blok ?!).
Oh en waar ik eigenlijk veel meer benieuwd naar ben: wat staat er nu op je laatste foto naast jouw project voor brute machine op minimaal 25 inch wielen ?!?!?!

Oh en waar ik eigenlijk veel meer benieuwd naar ben: wat staat er nu op je laatste foto naast jouw project voor brute machine op minimaal 25 inch wielen ?!?!?!
- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Lang termijn project heb ik begrepen
- cork
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
een T Ford is cool want die is RWD ! :banaan: Nu je het blok toch uit de Escort gevist hebt, kun je hem natuurlijk ook in de T Ford monteren. Ruimte genoeg en ik denk wel dat je de nodige kijkers trekt tijdens een driftdag met zo'n verschijning.....
Maar goed een Escort Cosworth is uiteraard ook een erg gave en zeldzame verschijning. Succes met je project!
Maar goed een Escort Cosworth is uiteraard ook een erg gave en zeldzame verschijning. Succes met je project!
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Een T-ford pick up uit 1923. Is eigenlijk aangeschaft met de bedoeling dat ik die restaureer, gedeeltelijk samen met mijn vader, maar ik heb er de tijd gewoon niet voor (rallyErik schreef:wat staat er nu achter de cossie ?


Ondanks mijn krappe schema heb ik toch nog wat tijd gevonden om aan de cosworth te werken en inmiddels ligt het blok er weer in (foto's volgen binnenkort). Dus helaas kan hem niet meer in de T-ford leggen. Maar de T-ford beschikt al over een dikke 4 cilinder zijkleps motor met 20 pkcork schreef:een T Ford is cool want die is RWD ! :banaan: Nu je het blok toch uit de Escort gevist hebt, kun je hem natuurlijk ook in de T Ford monteren. Ruimte genoeg en ik denk wel dat je de nodige kijkers trekt tijdens een driftdag met zo'n verschijning.....
Maar goed een Escort Cosworth is uiteraard ook een erg gave en zeldzame verschijning. Succes met je project!


In scandinavie zijn ze overgens wel zo gek geweest om in een standaard gerestaureerd T-ford pick up (dus geen hot rod welke verlaagd is enz. maar gewoon compleet origineel) een 2.0 l ford pinto motor te leggen met 185 pk. Valt schijnbaar compleet niet mee te rijden

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Max, is zoiets als dit niet leuk? Is wel geen T-Ford, maar een A-ford. Van buiten helemaal standaard, met zelfs de originele wielen, maar met een 250 pk Ford BDA blok erin. Leuke sleeper voor bij het stoplicht met een 0-100 in 5 sec.
http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3N ... L&index=29" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3N ... L&index=29" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Afgelopen week was het dan uiteindelijk zo ver, de escort kon voor het eerst legaal de weg op. Het heeft even geduurd omdat het heel erg druk was op het werk maar de escort is eindelijk klaar om de weg op te gaan. De motor moet nog worden ingereden en er moet nog een goed programma in, maar verder is de auto zover klaar dat ik er weer even mee vooruit kan.
Hieronder een opsomming van de spec zoals de escort er nu bij staat:
- Compleet gereviseerde motor met nieuwe zuigers incl klepuitsparingen, nieuwe lagers, waterpomp, oliepomp, etc, verhoogde compressie 8,4:1 (In tegenstelling tot het gebruikelijke om bij turbomotoren de compressie te verlagen, heb ik de compressie verhoogd om samen met de andere nokkenassen ervoor te zorgen dat de motor ook nog trekt wanneer er minder turbodruk is en dus de turbolag tegen te gaan: ervaring uit de rallywereld waar de compressie ook altijd wordt verhoogd)
- Volledig gereviseerde T34 turbo met 360 graden lager, nieuwe as en uitlaat wiel
- Mountune WRC koppaking
- ARP kop, drijfstang en vliegwielbouten
- BD 10 nokkenassen (inlaat en uitlaat)
- 3 bar map
- 31 actuator
- groene injectoren
- Audi RS2 benzinedruk regelaar
- Versterkte motorsteunen
- Gr A uitlaat
- Gr A distributie riem
- Zwarte samco slangen
- Helix 5 paddle keramische koppeling
- Gr N versnellingsbak (1e, 2e en 3e versnelling recht vertand, 4 en 5 versterkt) met PU schakelbussen en short shift
- Gr N remschijven en carbon lorraine blokken
- PU rubbers voor en achter
- GAZ schroefset met custom topmounts
- WRC voorbumper, grill en spoiler
- Morette koplampen
- Verwijderbare HID xenon breedtestralers
- Set 17 en 18" magnesium OZ ford motorsport velgen
Komende week ga ik de auto nog eens grondig poetsen en dan moet blijken of het nog nodig zal zijn om de auto van de winter over te spuiten. Ook het interieur, de remmerijk en de motor staan nog op de planning om in de toekomst nog te worden aangepakt, maar ik ga eerst een tijdje van de auto genieten.
Hieronder wat foto's, betere foto's zullen nog volgen zodra ik de auto gepoetst heb.



Hieronder een opsomming van de spec zoals de escort er nu bij staat:
- Compleet gereviseerde motor met nieuwe zuigers incl klepuitsparingen, nieuwe lagers, waterpomp, oliepomp, etc, verhoogde compressie 8,4:1 (In tegenstelling tot het gebruikelijke om bij turbomotoren de compressie te verlagen, heb ik de compressie verhoogd om samen met de andere nokkenassen ervoor te zorgen dat de motor ook nog trekt wanneer er minder turbodruk is en dus de turbolag tegen te gaan: ervaring uit de rallywereld waar de compressie ook altijd wordt verhoogd)
- Volledig gereviseerde T34 turbo met 360 graden lager, nieuwe as en uitlaat wiel
- Mountune WRC koppaking
- ARP kop, drijfstang en vliegwielbouten
- BD 10 nokkenassen (inlaat en uitlaat)
- 3 bar map
- 31 actuator
- groene injectoren
- Audi RS2 benzinedruk regelaar
- Versterkte motorsteunen
- Gr A uitlaat
- Gr A distributie riem
- Zwarte samco slangen
- Helix 5 paddle keramische koppeling
- Gr N versnellingsbak (1e, 2e en 3e versnelling recht vertand, 4 en 5 versterkt) met PU schakelbussen en short shift
- Gr N remschijven en carbon lorraine blokken
- PU rubbers voor en achter
- GAZ schroefset met custom topmounts
- WRC voorbumper, grill en spoiler
- Morette koplampen
- Verwijderbare HID xenon breedtestralers
- Set 17 en 18" magnesium OZ ford motorsport velgen
Komende week ga ik de auto nog eens grondig poetsen en dan moet blijken of het nog nodig zal zijn om de auto van de winter over te spuiten. Ook het interieur, de remmerijk en de motor staan nog op de planning om in de toekomst nog te worden aangepakt, maar ik ga eerst een tijdje van de auto genieten.
Hieronder wat foto's, betere foto's zullen nog volgen zodra ik de auto gepoetst heb.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
Wat een fakking gaaf kanon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"
idd! Wat een apparaat!
Niet alleen foto's, ook filmpjes zijn welkom!
:shakeit:
Niet alleen foto's, ook filmpjes zijn welkom!

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast