Dutch GT4 pinksterraces

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre

Dutch GT4 pinksterraces

Bericht door Andre » 01 jun 2009, 10:56

Vanmiddag de 50 min race dutch GT4.

Zonet de sprint race geweest.

Blijven mooie auto s. Startveld van 22 auto s.

Live streaming kan je op de cpz site vinden.

Petrolhead Tom

Re: Dutch GT4 pinksterraces

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jun 2009, 23:51

Ben er vandaag geweest, veel te laat vertrokken een uur rond moeten rijden voor een parkeer plek en uiteindelijke alleen de gt4 race gekeken. Niet echt een hele brute race, alleen de start was spectaculair met Allard Kalf als grote verliezer,

Dan ga je maar bij zo'n strantent zitten, lekker een paar pintjes erbij, en dan terug. Oh nee toch niet. Zandvoort ---> Haarlem = 2.5 uur. Dat doe ik dus voorlopig ook niet weer. Het heeft wel even wat tijd nodig om dit weg te relativeren! ;)

Andre

Bericht door Andre » 02 jun 2009, 00:10

De streaming is daarom ook de oplossing. De GT4 sprintraces waren ook het leukste. Na de GT4 streaming vanmiddag lekker in zonnetje gezeten waarna ik een klein tukje heb gedaan onder de parasol heerlijk daarna nog een heerlijk potje tennis met hielke. Warm weer en races is killing voor zandvoort qua toegangswegen.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jun 2009, 14:01

Paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 02 jun 2009, 14:03

Ik vind de e92 M3 geen mooie race auto :sealed:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 16:32

Kleine voorspelling mijnzerzijds: Dutch GT4 klasse leeft maar 1 seizoen.

Het is niet meer dan een kopie van het DSC en wordt door het publiek te hersenspoelen met "De Koningsklasse van de Nederlandse autosport" omhooggepraat. De Koningsklasse met rondetijden van 1.52. Hoe achterlijk denken ze daar dat het publiek is?
De speakers op Zandvoort maken er ook een potje van. Het is blijkbaar alle hands aan dek daar. Dutch GT4 moet het worden.
Dutch GT4 enorm ophemelen i.v.m. het mooi gesloten deelnemersveld (wat volledig kunstmatig gecreeerd wordt door extra gewicht voor de betere rijder/auto-combi's) en later tijdens het verslag van de DSC roepen dat het DSC dat ook redelijk voor elkaar heeft. Zeg er dan bij "en dat al sinds 2000". Kinderachtig en dom.
Organiseer je eigen kracht en laat andere klassen in hun waarde.
Uiteindelijk streven we toch met z'n allen hetzelfde doel na? Zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk vermaken.
Vanwaar toch die arrogantie alsof alleen de CPZ-incrowd weet wat echte autosport is?
Sta toch open voor concurrentie en doe je eigen ding op eigen kracht. Zonder lullige publiciteitsspelletjes.
Ik kom pas heel kort kijken, ben dus nog niet bedrijfsblind en verbaas me enorm over wat ik achter de schermen te horen krijg.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en zienswijze van andere DF-ers. Als je bang bent voor tegenwerking, stuur dan maar een pb-tje. Ik zal het verder voor me houden :hmmm:

Andre, jij bent veel beter ingevoerd ind e Nederlandse autosport dan ik en staat bekend om je kritische blik. Wat is jouw mening over de GT4 klasse?

RVV

Bericht door RVV » 02 jun 2009, 17:12

Jan toch blijkt het het werken, die publiciteit.. lees vanochtend de Televaag.. en gewoon niks over de DSC.. en alles over die GT4 klasse :hmmm:

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jun 2009, 17:15

zelfde liedje gisteren tijdens nos sportjournaal... alleen gt4 werd UITGEBREID besproken... dus ze doen het ergens wel beter wat dat betreft..

Luco

Bericht door Luco » 02 jun 2009, 17:16

GT4 wordt kunstmatig en krampachtig door zandvoort verkocht omdat ze voor de rest alle klasses verliezen door hun arrogantie en knulligheid.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 17:53

Rico schreef:Jan toch blijkt het het werken, die publiciteit.. lees vanochtend de Televaag.. en gewoon niks over de DSC.. en alles over die GT4 klasse :hmmm:
Rico,
Dat bestrijd ik ook niet hoor.
Alleen werkt het naar mijn stellige overtuiging op termijn tegen de Nederlandse autosport, zoals ook de wielrennerij ermee verziekt en gesloopt is. En dat zou in en in triest zijn.

NickC

Bericht door NickC » 02 jun 2009, 19:26

Ik vind GT4 leuker dan de DSC en met mij veel anderen ook :)

Maar het allerliefst zie ik de swifts of de clio's

Andre

Bericht door Andre » 02 jun 2009, 19:46

Jan.

Als je voor de streaming zit en dan hoor je steeds dezelfde namen als het nou clio of gt4 of swift of formule ford is. Het is altijd weer diezelfde zandvoort incrowd. Een nieuweling komt daar nooit aan de bak. En zou je als nieuweling een GT4 race winnen dan is de auto waarschijnlijk illegaal en of ze beuken je van de baan af voordat je bij de finish bent. Als je bleekemolen heet je start achteraan en je rijdt in 6 rondjes naar de 1e plek dan kan dat allemaal gewoon in zo n sterk deelnemersveld.

Maar 1 ding is wel mooi in de GT4 het zijn allemaal prachtige race auto s. Ik heb nog stukje dsc gekeken maar dan zie je daar een paar ouwe cup clio s en E36 rijden met halfords nep xenon erin en ja dan kan ik begrijpen dat men liever naar de GT4 kijkt. PS. let op E36 M3 super auto s ik drift zelf in sierra s dus voor mij maakt het niks uit maar het publiek ziet het liever anders.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 jun 2009, 22:38

Dutch GT4

Auto's: +1
Geluid: +1
Close racing: -1
Veldgrootte: -1

Heb me gewoon staan vervelen. Na 3 rondjes boeide het me al niet meer...

Klinkt misschien raar, maar de beste klasse die ik in 20 jaar Zandvoort heb gezien, was de VEGE series met de silhouetten, voordat het opging in BRL. Dat was een stoere auto met een dijk van een weglegging, relatief goedkoop en eenvoudig te onderhouden. Klonk prima en er reden amateurs en grotere namen mee. (Of de oude Clio Cup - met rondtollende Phil Bastiaans op Assen, die tijd)

DTCC, 911 GT3 etc, alle oude koningsklasses zijn stuk gelopen op hetzelfde probleem: Die extra seconden kosten gewoon teveel. DTCC Clio liep ook maar 3 / 4 seconden harder dan een Cup auto, terwijl het runnen 200 K extra kostte. Dat zie je aan de kant toch niet. Daardoor werden de startvelden ook veel te dun. Doe dan het DSC, Orwell Supersports, Histo F1 / Group C, Ferrrari-Porsche Challenge maar. Dikke bulderende bakken die wild bespoilerd zijn en je een gave gehoorbeschadiging bezorgen. Het publiek komt voor spectakel. En dat zijn geen crashes.

Luco

Bericht door Luco » 02 jun 2009, 22:45

Alleen worden die brullende bakken steeds minder.
Nog drie jaar ofzo en dan wordt het geluidsniveau teruggebracht tot onder de 80 db.
Dus dan krijg je stofzuigergeluiden :bag:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 23:04

Andre schreef:Jan.

Als je voor de streaming zit en dan hoor je steeds dezelfde namen als het nou clio of gt4 of swift of formule ford is. Het is altijd weer diezelfde zandvoort incrowd. Een nieuweling komt daar nooit aan de bak. En zou je als nieuweling een GT4 race winnen dan is de auto waarschijnlijk illegaal en of ze beuken je van de baan af voordat je bij de finish bent. Als je bleekemolen heet je start achteraan en je rijdt in 6 rondjes naar de 1e plek dan kan dat allemaal gewoon in zo n sterk deelnemersveld.

Maar 1 ding is wel mooi in de GT4 het zijn allemaal prachtige race auto s. Ik heb nog stukje dsc gekeken maar dan zie je daar een paar ouwe cup clio s en E36 rijden met halfords nep xenon erin en ja dan kan ik begrijpen dat men liever naar de GT4 kijkt. PS. let op E36 M3 super auto s ik drift zelf in sierra s dus voor mij maakt het niks uit maar het publiek ziet het liever anders.

Andre,

Voor de supersport 2 en sport 1 heb je wat betreft de auto's helemaal gelijk.
op de KTM en de Saker na. Die vind ik toch wel gaaf.
Een 130i is ook gewoon een vrouwenautootje om te zien. Als opstapklasse echter wel prima natuurlijk.

In de GT en supersport 1 vind ik daarentegen wel erg leuke auto's terug.
Omdat ze meer vermogen mogen hebben dan de GT4, vind ik met name de GT klasse meer fun dan de GT4.

Wat betreft de CPZ incrowd begrijp ik inmiddels dat dik betalende rijders en hun kinderen gewoon gepleased worden door echte toppers een spelletje met hen te laten spelen. Net doen of je als toprijder niet voorbij een gentlemanrijder kan komen, terwijl je er zo voorbij kan. Exact de manier waarop het wielrennen is verziekt. Publiek krijgt het door en je raakt zo vele mensen kwijt die ook nooit meer terug komen om zich te laten foppen. Geld verziekt de boel enorm wanneer de geldschieters te grote ego's hebben. Daaraan toegeven is wat hier volgens mij verkeerd gaat. Erg jammer.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jun 2009, 23:14

Moet zeggen dat ik enorm genoten heb van de Swift cup. Een erg leuke klasse met wat bekende jr. rijders en veel nieuwelingen. Erg veel close-racing zonder er een beukklasse van te maken. Swiftje dwars over de baan, tegensturen op het gas een doorknallen, geweldig! Ronde na ronde bumper aan bumper op 2 wielen de audi-S in. Rondetijden zijn niet erg laag natuurlijk, maar de lol is des te groter. Als het sponsorgeld sprokkelen zou lukken zou ik er graag instappen!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jun 2009, 23:37

Die commentatoren vond ik inderdaad ook bar en boos! Aangezien wij er pas laat waren hebben we alleen de drift challenge en de GT4 race gekeken. Ik vond het ook echt niet spannend! Het veld reed niet dicht op elkaar en er reden mannen rond die ronde op ronde de verkeerde lijn hadden door de tarzan bocht. Nou heb ik nog nooit op zandvoort gereden maar als je de auto die je in probeert te halen steeds een heel stuk bij je weg ziet rijden in de tarzan bocht dan moet je toch doorhebben dat je lijn niet goed is?

Daarna zijn we maar bij een strandtent gaan zitten, had het ook wel weer gezien.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 23:50

Andre schreef:Maar 1 ding is wel mooi in de GT4 het zijn allemaal prachtige race auto s. Ik heb nog stukje dsc gekeken maar dan zie je daar een paar ouwe cup clio s en E36 rijden met halfords nep xenon erin en ja dan kan ik begrijpen dat men liever naar de GT4 kijkt.
Met die E36-bende ertussen heb je inderdaad niet bepaald het idee dat je naar de crème de la crème van de autosport zit te kijken. Natuurlijk is 'ie best snel, maar hij is ook 15 jaar oud. Niet dat er wat mis is met ouwe meuk, maar als we dat willen zien gaan we wel naar de Youngtimer Trophy.

Dutch

Bericht door Dutch » 03 jun 2009, 01:08

Even los van de pr en of 't allemaal wel zo spannend is - 't is toch logisch waarom Dutch GT4 de landelijke pers haalt en wordt gezien als het nieuwe topkampioenschap van NL? Je ziet er niet alleen gloednieuw spul, maar het sluit ook aan bij internationale regelgeving. Je hebt ook GT4 in Engeland, België en Europa. Andere landen gaan er ook aan doen. Dus dan pas in een internationale pikorde. Als we 't hier voor elkaar zouden krijgen om een nationaal F3-kampioenschap te beginnen (onmogelijk natuurlijk), dan zou dat meteen het topkampioenschap zijn, omdat monoposto nóg een stapje hoger staan.

En duur? Tja, 't is al genant genoeg dat zo'n rijk land als het onze zich niet eens een eigen GT3-kampioenschap kan veroorloven, en België wel, maar de staat waarin autosportend NL zich een paar jaar geleden bevond, na de teloorgang van het DTCC en de F Renault, zonder enig kampioenschap dat ook maar tot enige verbeelding sprak over de grens, was natuurlijk nog veel treuriger. En vorig jaar dan, een buts-cup als 'koningsklasse'? Dat was pas een lachertje.

DSC is trouwens leuk en levensvatbaar omdat het juist profiteert van het feit dat de landen om ons heen zich meer dan hier richten naar wat internationaal gebruikelijk is - het is één grote stofzuiger van elders uitgerangeerde auto's die in de DSC een mooi tweede leven kunnen krijgen voor relatief weinig geld. Maar als zo'n concept de topklasse van dit land moet zijn? Niks ten nadele van de DSC (hoewel Hielke daar wellicht anders over denkt :mrgreen: ), maar dan kan toch niet voor een land als NL - of we nou veel minder autosporttraditie hebben dan de Belgen of niet.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 jun 2009, 01:17

GT4 als klasse vind ik wel OK.
Zandveurtse inteeltcrowd is misselijkmakend!

Ben ook benieuwd wat er gaat gebreuren als de rest van de GT4 kampioenschappen gaan draaien. Dan valt het kaf er vanzelf uit. Hoop eigenlijk wel dat je het effect krijgt zoals BTCC, Belgian Procar, STW e.d. destijds. Kampioenschappen per land maar de toppers uit elk kampioenschap "toevallig" ineens tegen elkaar tijdens de verschillende 24hrs wedstrijden. Heb van de duitsers wel begrepen dat er daar wat meer beperkingen voor broodrijdertjes zijn en dat het ECHT een lol-klasse moet zijn.

Dutch

Bericht door Dutch » 03 jun 2009, 01:43

Ik neem aan dat er voor GT4 dezelfde regels gelden als voor GT3 als het gaat om coureurs, dus met Gold-, Silver- en Bronze-categorieën, zodat amateurs ook een kans krijgen. Of dat ook voor Dutch GT4 geldt? Daar zal SRO toch wel voor waken?

Met GT3 heb je die landenkampioenschappen natuurlijk al, in Engeland, Duitsland, België en Brazilië, en als B-klasse in Frankrijk (waar ze nog GT1 hebben, maar da's een aflopende zaak), Italië (waar ze nog GT2 hebben) en in het GT Open (ook met GT2). De topteams uit die landen kom je vervolgens weer tegen in het FIA GT3. Met GT4 wil SRO natuurlijk ook zoiets bereiken, maar dan voor de 'kleinere' landen, waar NL ook bij behoort, embarrassingly enough, maar denk ook aan pakweg Portugal, Denemarken, Zweden of Tsjechië, en als B-klasse in de GT3-landen. Maar goed, ik moet 't nog zien gebeuren: juist in die kleinere landen is er een sterke toerwagencultuur (behalve in NL, waar geen enkele cultuur heerst :mrgreen: ), terwijl in veel grote landen de GT's juist in het gapende toerwagengat zijn gedoken, vooral in Frankrijk en Italië. En of er in die landen plaats is voor twéé grote kampioenschappen?

Misschien dat SRO juist daarom in NL is begonnen - omdat hier helemaal niks was! Aan de andere kant is er in België wel ruimte voor Belgian GT (Belcar) en de BTCS (dat toch nog redelijk serieuze silhouette-'toerwagen'-allegaartje). Ach ja, da's misschien ook het verschil. Bij onze zuiderburen lopen ze echt warm voor racen, hier alleen maar voor een landgenoot in een F1-auto of Indycar (in drommen naar een demootje in Rotterdam, maar twee man en een paardenkop bij nationale races). Da's meer nationalisme dan liefhebberij.

Metchu

Bericht door Metchu » 03 jun 2009, 13:02

Net een heel stuk gelezen in de NRC-Next, ter grootte van anderhalf pagina... over de gt4 en alles eromheen... ja die weten wel hoe ze in de picture moeten komen :!:

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 03 jun 2009, 21:52

Voor mensen die nog een complete race willen terugkijken van afgelopen weekend :

http://www.cpz.nl/events/2009/pinksterr ... /index.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan de rechterzijde staat een rij waar je kunt kiezen uit de races. :wink:

Groet Alex.

Tom V

Bericht door Tom V » 04 jun 2009, 00:43

Tnx! Even de DSC race kijken. :)

Edit : Wat een gaar commentaar : Daar is de BMW Z4, met de achtervleugel erbij, die gaat snel. :blabla: :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 04 jun 2009, 01:15

hahaha ja en pieter van soelen roepen terwijl het toch echt laurens is die in beeld is...

best wel fail

Plaats reactie