Een tijdje terug had m'n zus er eentje meegekregen, ze werkt bij een van de grote leasemaatschappijen en dit was een demo auto. Het was zo'n kobalt blauwe en ik moet zeggen dat 't niet helemaal zijn smaak is. Iets te schreeuwerig naar mijn smaak en ik hou m'n hart vast als over een jaartje of 8 ze betaalbaar worden voor het petjesvolk
Het was een handgeschakelde 6 bak en voor een fwd vond ik 'm wel aardig strak sturen. Ik heb geen ervaring met de nieuwste golf, maar hij rijdt iig een stuk strakker dan de voorlaatste golf, schakelt ook een stuk strakker. Je kan er wel lekker diep in zitten; stoel is bijna tot op de bodem te verstellen. Buitenspiegels vond ik een leuk ontwerp, anders dan je normaalgesproken ziet in dit segment. Zicht rondom vond ik prima. Je hebt niet het ik-gluur-door-een-brievenbus gevoel dat je bijv. bij de audi tt's hebt. De zit was wel prima te verstellen tot je helemaal goed zit, stoelen waren qua zitting aan de voorkant wat aan de smalle kant (en ik heb echt geen dikke reet ofzo). Als je je linkervoet op de voetsteun hebt drukt 't randje van de zitting in de onderkant van je been, niet echt prettig. Ik ben trouwens 1.90m met normaal postuur.
Qua performance vind ik 't moelijk te beoordelen, ik ben een dikke opgefokte supra 3ltr turbo gewend, dus erg veel indruk maakte het niet op me. Bovenin komt ie zoals eerder genoemd idd adem tekort. Je kan wel aardig doorhalen in de versnellingen, je haalt ongeveer de 100 in z'n 2 en in z'n 3 op de snelweg hangt ie lekker aan 't gas, maar je kan ook 120 in z'n 6 cruizen, verwacht dan geen rappe inhaal acties meer, 't torretje komt dan koppel tekort, dan moet je echt terug naar 5 of 4. Sportief uitlaatgeluid valt binnenin ook tegen, buiten of erachter is meer te horen.
Wat me verder opviel was het formaat van de deuren, m'n suup heeft ook behoorlijke deuren dus als die ergens naast geparkeerd staat dan is 't ook uitkijken, maar de uitstap met de scirocco vond ik toch behoorlijk lastiger, in een parkeergarage kan dit aardige slangenmenstaferelen opleveren.
Ik stond wel verbaasd over de aandacht die de auto genereert, het is op dit moment een echte koppendraaier. Al met al prima VW kwaliteit, leuke auto voor dinky's of met kleine kids (van een achterbank kan je niet spreken) kofferbak is ook groot genoeg, maar sportauto kan ik 't niet noemen, wel een sportieve auto en qua looks moet 't je smaak zijn.