BMW e24 635csi + Mercedes w126 500se 5.6 WEG

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W126 500SE

Bericht door Niels » 15 mei 2009, 12:11

Mooie plannen hoor :clap: Wordt een verschrikkelijk nette auto volgens mij :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: W126 500SE

Bericht door Macboy » 15 mei 2009, 16:27

Gaaf ding man ! Ziet er gaaf uit, hoewel jij zegt dat ie niet in goede staat is :)

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: W126 500SE

Bericht door 2000USA » 15 mei 2009, 17:01

Nice Cathedral mate!

In Uithoorn/Aalsmeer rijdt ook een zwarte, helaas vern..t met heldere lampen, en chroom vijfspakers.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 19 mei 2009, 23:23

De uitlaatspruitstuk van mijn groene 500SE was lek, dus de originele van de blauwe SEC is weer in de blauwe SEC gezet. Hier ligt het oude afgedankte 5.0 blok en een klepstoter zal ervan gebruikt worden voor de SEC. Mijn zwager zal de auto waarschijnlijk morgen weer kunnen gebuiken
.
Hier wat slechte GSM foto's:
Afbeelding

Afbeelding.

Op de achtergrond zie je de GTI-R van mijn broer. Er zit net een nieuwe koppeling in, maar hij kwam gisteren niet weg bij een verkeerslicht. De plaar waar o.a. de koppelingspedaal zit, was een klein scheurtje in ontstaan. Dit is gelast(zie foto) en na de foto is er nog een plaatje overheen gelast. Het is nu degelijker dan het was. Dit schijnt vaker bij deze auto's voor te komen.

Afbeelding


Mijn groene die uteindelijk zwart moet worden. Inmiddels zonder blok en zonder blok hoog met de H&R verlagingsveren. Hier komt dus de nieuwere blok(type2 5.0 m117.965) met automaat in. Deze komen uit de Engelse(zie foto's aan het begin van de topic). De schermen, bumpers, motorkap, achterklep, "skits"(heeft die nu niet, achteras met dif., interieur, uitlaat, enz. komen op de groene. Voordeel is dat de zijbeplating en de bumpers van een type 2 op deze auto zitten. De gladde beplating en bumpers zien er een stuk beter uit dan oude geribbelde.

Afbeelding

Als alles overgezet is kan de auto zwart gespoten worden, maar zover is het nog niet.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 23 mei 2009, 15:51

De SEC hebben we zojuist opgehaald. Daar zat al een LPG installatie in en die hebben we meteen ook op het nieuwe blok aangesloten. Het loopt netjes op LPG.
De zwarte Engelse heb ik nu ook naar de garage gebracht, zodat het blok ervan aanstaande week naar mijn groene kan.

De bruikbare (o.a. aanbouw) onderdelen van het oude SEC blok hebben we deels gebruikt voor het nieuwe SEC blok(ex-groene blok), omdat die in een betere staat zijn.

Afbeelding

Afbeelding



Meteen nog een vraag:
Heeft iemand ervaring met reviseren van nokkenassen? Is het iets wat in Nederland gedaan wordt?

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Niels v D » 23 mei 2009, 19:14

Dat is wel gewoon mogelijk, wie dat in nederland doet weet ik zo niet maar ik denk dat een revisiebedrijf dat wel weet..
Je zou Zomer Motoren in Holten kunnen proberen..

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 23 mei 2009, 22:17

@Niels
Mijn ex-blok uit de groene ligt in de SEC nu zoals je het kunnen lezen. De nokkenassen zijn niet nieuw meer. Uit het afgedankte blok hebben we de nokkenassen gedemonteerd. Ik weet dat ze die in Turkije vaak reviseren en heb tegen mijn zwager gezegd om ze in de kofferbak van zijn Renault mee te nemen.
Mijn vraag is of er ervaringen zijn met de revisie van nokkenassen en of het goed blijft op de lange duur. De nokkenassen van deze blokken zijn aardig prijzig. Vooral al je je bedenkt dat revisie werkzaamheden daar voor een schijntje gedaan worden.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Niels v D » 23 mei 2009, 23:05

Volgens mij ligt het probleem met revisie en dus eigenlijk oplassen van nokkenassen bij het inbrengen van warmte.. Je wil voorkomen dat je nokkenas kromtrekt.
Buiten dat moet het gebruikte materiaal ook van goede kwaliteit zijn ivm. slijtage.
Ben dus wel bang dat het in de prijzen gaat lopen..

In Turkije laten doen klinkt interessant maar het is wel belangerijk dat het goed gebeurt, een gebroken nokkenas kan voor een hoop problemen zorgen..
De nokkenas zou bijvoorbeeld kunnen breken door onbalans of teveel ingebrachte warmte.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 24 mei 2009, 01:27

Op zich heb ik er wel vertrouwen in. Complete revisies van motoren worden er veel gedaan en er is een hoge mate van specialisatie in het hergebruiken van de wat duurdere materialen(o.a. dus de nokkenassen). Ik heb gekeken bij bedrijven die revisies uitvoeren. Ervaringen van mensen die een revisie hebben laten doen postief in mijn familie- en kennissenkring.

Wat ik me afvraag is of de levensduur van een nokkenas lang is als de bewerkingen goed worden gedaan. Oplassen en weer op de juiste maat brengen, enz. De levensduur/standtijd zal in dat geval toch weinig moeten verschillen?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 26 mei 2009, 14:53

Gisteren is weer het een en ander gedaan. Het blok ligt uit de zwarte. De aandrijfassen, dif met sper, uitlaat, aanbouwdelen van de motor(verder ABS pomp, airocopomp, leidingen, motomangement), trekhaak, radiator en condensor gaan ook over.

Het stuurhuis had ik ook graag overgezet zien worden, maar die zit aan de andere kant. Past dus niet. Het uiltaatsysteem zal deels overgezet worden, omdat sommige delen van de oude beter zijn.

Wat GSM foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 26 mei 2009, 16:56

Zojuist heb ik twee motorsteunen besteld. De prijs van 76 ex BTW/stuk viel me tegen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Niels » 26 mei 2009, 17:52

Goedkoop is anders maar ik denk dat je bij een nieuwe A8/7/S meer betaalt :lol:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 28 mei 2009, 13:31

Niels schreef:Goedkoop is anders maar ik denk dat je bij een nieuwe A8/7/S meer betaalt :lol:
Het is toch wel duur voor wat rubber. Ik heb kort na de bestelling de dealer gebeld en gevraagd of ik de bestelling mocht annuleren. Het was de deur nog niet uit en daarom geen probleem.
Bij de groothandel was het met korting en incl BTW ongeveer 20 euro van het merk Meyle. Ik heb ook maar meteen de baksteun besteld. Voor de drie steunen heb ik vanochtend bij het ophalen iets meer dan 60 euro afgerekend.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Niels » 29 mei 2009, 02:59

Scheelt nogal :D Ik heb ook Meyle delen onder de E46 zitten :thumbup:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door raymondw » 29 mei 2009, 09:34

Het reviseren van nokkenassen kan op een gegeven moment het enigst overgebleven alternatief zijn; voor MB geld dat in de regel niet omdat de onderdelenvoorziening voor hun klassiekers en youngtimers onovertroffen is, daar kan Audi en BMW een puntje aan zuigen. Nadeel is wel dat de prijs hoger is..

Ik zou gewoon een paar revisiebedrijven bellen en hun het probleem voorleggen met de verwachtingen die je hebt. Daarbij denk ik aan de omschrijving van het gebruik en de levensverwachting. Er zit wel een behoorlijk verschil tussen simpel herstellen voor dagelijks gebruik of een goed onderbouwd verhaal waarbij je met alles rekening houdt. Goekoop zal reviseren volgens OE-specs niet zijn, maar dat zijn nieuwe nokkenassen ook niet.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 29 mei 2009, 10:53

Wat betreft de verkrijgbaarheid van de onderdelen klopt het ja. Mijn broer heeft het voorgaande model(w116) gehad en kon gewoon alles bestellen bij de dealer. Tegenover me was iemand een m535i aan het opknappen. Hij had het erover dat de resterende anderdelen van het model waren verkocht aan een ander bedrijf. Het nadeel was uiteraard dat de prijzen flink omhoog gingen. Hij noemde als voorbeeels een subframe waarvan hij de oude en nieuwe prijs wist. De prijs van twee nieuwe voorschermen voor mijn 635csi wil ik gewoon idioot noemen.
Ik sprak laats nog een man die een luxe Renault 25 Baccara uit Frankrijk als oldtimer geimporteerd had(blok ligt helemaal voor in de motorruimte met flink leeg stuk achter in :roll: :) ). Bij de dealer kon hij amper wat bestellen vertelde hij me.

Het nokkenassenverhaal is voor de auto van mijn zwager(mijn ex blok). In Nederland zal het de moeite wel niet lonen voor dit blok. Hij heeft besloten om ze mee te nemen naar Turkije. Het wordt daar vrij vaak gedaan, alleen wij hebben er geen ervaring mee. Daar ging het eigenlijk om.
Op ebay staan nieuwe nokkenasen te koop. Als je er twee nodig hebt is het aan de prijs. Dan is de optie om een Engelse SEC met een lage km stand te kopen beter. Voordeel daarvan is dat hij de extrerieur dan ook meteen kan ombouwen naar een type 2 en met een leren interieur. Eigenlijk hetzelfde als ik bij mijn auto doe.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Metchu » 29 mei 2009, 12:10

wat een klus!

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE vraag over nokkenassen pag 2

Bericht door Ar » 18 aug 2009, 09:04

Ivm met mijn vakantie ligt de 500SE even stil. Het grootste deel van de techniek is overgezet: motor, bak, gehele aandrijflijn, complete achteras, enz.

Deze kwam ik tegen in Turkije. Een paar dagen later heb ik de eigenaar gesproken en het is een echte liefhebber van het model. Let ook op de kentekenplaten met zijn eigen naam. Zijn naam op de platen schijnt wel jaarlijks flink wat geld te kosten. Hij heeft er veel werk in zitten en zo moet die van mij er ook uit komen te zien.
Dezelfde driedelige AMG velgen heb ik weggebracht en worden momenteel helemaal gepolijst.
Afbeelding
Afbeelding


In plaats van met mijn LPG BMW naar Turkije te rijden ben ik damen met mijn broer met de 635CSI gegaan. Het is een lange rit voor een auto uit '86 en uit voorzorg hebben we het een en ander vervangen. De airco blaast ook goed en de rest heeft ook goed gehouden. Tot Turkije hebben we rustig greden en in Turkije hebben we flink doorgereden op de 750km snelweg. Daar kan dat nog. Bijna lege 4-baans op de snelwegen heb je geen controles.

Hieronder een foto's van de opknapbeurt. Ik had niet altijd de fotocamera bij me.
Alle slechte stukken zijn eruit geslepen en nieuw ingelast. Ook de bodem is aangepakt(o.a delen opnieuw gespoten op een brug en getectyleerd. en daar heb ik geen foto's van.
Na het poetsen zijn diverse gevoelige ruimtes nog ingspoten met een soort wax/vet.

Meegenoemen bij het spuiten:
lijsten, Alpina velgen, ruitenwisserarmpjes,veerpootbrug, flink wat zwarte delen onder de motorkap.

Let ook op de schermen. e24 schermen zijn erg duur en gebruikte roestvrije ook. In Turkije zijn ze gewend om amper iets te vervangen. Ze hebben het onderste deel zelf gemaakt. Ik weet dat ze het kunnen en heb daarom ook geen ander gemonteerd. Bij deze jongens is het de 7e auto die ik laat spuiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Diverse delen, die ook spoten worden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deel 2 volgt spoedig.
Laatst gewijzigd door Ar op 02 nov 2012, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Metchu » 18 aug 2009, 11:13

In Turkije... kan alles 8) goed bezig, ben benieuwd naar het eindresultaat

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Niels » 18 aug 2009, 11:18

Vakmanschap is meesterschap :clap: Een bevriende garage nam ooit eens een Turkse monteur in dienst. Werd een 560SEL binnen gebracht met schade waarvoor de delen duur en schaars waren. Klopt die vent ff een wielrand op een oliedrum en verschil met OEM was niet te zien toen het erin zat :shock: Super gaaf om te zien :D

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Ar » 19 aug 2009, 17:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ar op 02 nov 2012, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Ar » 20 aug 2009, 10:59

Afbeelding
Is later ook nog spoten, geen foto's van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ar op 02 nov 2012, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43207
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Arthur » 20 aug 2009, 11:00

:clap:

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Remmie » 20 aug 2009, 11:03

Wat een plaatje!

:thumbup:

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: W126 500SE UPDATE! Opknappen e24 635CSI

Bericht door Hugo Bos » 20 aug 2009, 11:54

Wow die is echt heel knap geworden! Wonderbaarlijk dat je hem tekoop zet gelijk na het spuiten; kan me haast niet voorstellen dat het zo goedkoop is in Turkije dat je er winst op kan maken, toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, MatthijsL en 1 gast