Warmte van remschijven beter afvoeren??

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Kevin20v

Warmte van remschijven beter afvoeren??

Bericht door Kevin20v » 25 mei 2009, 14:24

Heren,

ik heb wat goede raad nodig! Ik ben al een tijdje bezig een golf 1 om te bouwen naar 20vt, omdat ik serieus meer vermogen heb (3,82 keer het originele vermogen) moeten de remmen natuurlijk ook beter!

Nou heb ik de voorzijde omgebouwd naar Wilwood remmerij, maar helaas werkten de gegroefde schijven niet samen met de remblokken. Daarom heb ik ervoor gekozen om er een set Brembo schijven op te zetten.

Afbeelding

Gisteren heb ik dus een flinke shakedown-test gedaan op een stuk industrieterrein, waarbij de remmen GOED heet werden.
De hele boel ging natuurlijk aanlopen en dat wil ik voorkomen! Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en kwam bij de volgende pdf uit: http://www.wilwood.com/PDF/ds254.pdf

Uiteindelijk had ik gedacht om het zo te maken:

De oer-golf GTI heeft een grotere voorspoiler af-fabriek (zoals hier op het plaatje te zien is):

Afbeelding

Als ik daar nou eens zulke airducts in verwerk:

Afbeelding

Natuurlijk moeten deze dan redelijk in het midden van de auto komen om de zogenaamde "low pressure points" te vermijden en zoveel mogelijk lucht naar de remmen te kunnen voeren.

Zou dit werken?? Of is het gewoon zonde van tijd en geld?? :thnx:
Laatst gewijzigd door Kevin20v op 25 mei 2009, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Niall

Re: Warmte van remschijven voor beter afvoeren??

Bericht door Niall » 25 mei 2009, 14:37

Misschien dat andere velgen met grotere openingen helpen, maar dan verlies je weer de originaliteit van het ontwerp

Kevin20v

Re: Warmte van remschijven voor beter afvoeren??

Bericht door Kevin20v » 25 mei 2009, 14:42

De wielen die ik er nu op heb zijn inderdaad erg minimaal, maw de remmen passen er net in... Helaas zijn de velgen en banden gloednieuw dus dat is erg zonde :hammer:

maar als het niet anders kan... :'(

Zo zit het nu:

Afbeelding

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Warmte van remschijven beter afvoeren??

Bericht door G Kolkman » 25 mei 2009, 15:04

Wat is goed heet en hoezo loopt het aan :shock: ?

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 25 mei 2009, 15:29

Goed "heet" is voor mij al dat er wat rook vanaf komt, maar het aanlopen was wel vrij fors...

Er zit een Bridgebolt met sleeve op de klauw, die houdt de remblokken op de plek.

Afbeelding
De bridgebolt zit dus in het midden, als die schijf dus goed heet wordt dan raakt hij sowieso die bridgebolt sleeve... een ander puntje is dat je dan ook hoort dat de blokken dan tegen de schijven aan blijven zitten waardoor je door de "drag" natuurlijk nog wat extra hitte crieërt op een moment dat je dat eigenlijk niet kunt gebruiken.

Mijn plan was eigenlijk om het gat waar die bridgebolt doorheen zit iets groter uit te boren, zodat je dus de bout iets naar voren kunt plaatsen waardoor de schijf minder snel zal aanlopen.
Dit kan natuurlijk niet teveel naar voren omdat je anders sneller kans hebt op schuivende blokken. Ook heb ik al die sleeve die om de bout heen zit aangepast, echter veel dunner kan ik deze ook niet meer maken...

Een andere optie is de remschijven afdraaien zodat ze niet zo ver in de klauwen steken, echter dan moet ik dat in de toekomst voor alle setjes schijven blijven doen... Lijkt me ook niet echt een ideale oplossing! :hmmm:

Dus dan maar extra koelen?

Hier nog wat extra plaatjes ter informatie:

Polymatrix Q blokken:
Afbeelding

en zo zit het dan gemonteerd:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kevin20v op 25 mei 2009, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark

Bericht door Mark » 25 mei 2009, 15:33

Kan je niet een of twee milimeter van de schijfomtrek laten afdraaien? Lijkt me doeltreffender en makkelijker, de ruimte in het wiel zou ruim voldoende moeten zijn. Als ik 16" wielen monteer hebben de klauwen geen milimeter ruimte maar geen koelproblemen.

Casper

Bericht door Casper » 25 mei 2009, 16:13

Ik zou gewoon van die airducts maken....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 mei 2009, 17:18

Knappe blokken scheelt al een hoop die wat beter tegen hogere temperaturen kunnen, maar lost niet je hele probleem op denk ik. Wel dat de rook er af komt zetten zeg maar. Op die foto zien ze er alleen niet echt uit alsof ze overhit geweest zijn.

Die koelducts kunnen verder aardig werken, het enige nadeel is dat je dan vaak hebt dat je maximale stuuruitslag beperkt word.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 25 mei 2009, 17:26

Kun je die sleeve niet een beetje bijslijpen? Lijkt me eenvoudiger :) .

En beetje rook -> ik weet niet hoeveel je met deze setup gereden hebt maar is dat niet 'gewoon' remmenreiniger? Heb dat zelf ook wel eens gehad toen ik ergens nieuwe remmen op gezet had, rookten heel behoorlijk na 3 km rijden :mrgreen: .

Vergeet niet dat remmen ook ontzetten heet mógen worden (hence mijn vraag hoe warm warm is). Niet toevallig een kennis met zo'n mooi temperatuurmetertje ( :love: )?

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 25 mei 2009, 19:07

Bedankt voor alle hints en tips!

De foto van de blokken is voordat ze heet zijn geworden

De sleeve is al maximaal bewerkt, vandaar dat er andere maatregelen nodig zijn!

Het beetje rook viel wel mee, maar dermate aanlopen dat het geluid zo hard word dat je nog niet meer door wilt/durft te rijden... dat natuurlijk niet echt de bedoeling...
Heeft er iemand een goed adres die de schijven voor me kan afdraaien?? Ik heb helaas geen kennissen die aan metaalbewerking doen :stom:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 25 mei 2009, 20:02

Andere steun voor remklauw geen optie? En waarom wil je zo 'krampachtig' aan deze schijf vasthouden terwijl deze blijkbaar te groot is?

RobS

Bericht door RobS » 25 mei 2009, 20:07

G Kolkman schreef:Andere steun voor remklauw geen optie? En waarom wil je zo 'krampachtig' aan deze schijf vasthouden terwijl deze blijkbaar te groot is?
Of de velgjes zijn te klein..14" ?

Casper

Bericht door Casper » 25 mei 2009, 20:16

Ohh, de schijf loopt tegen de klauw aan...had 't niet goed begrepen.:) Tja, dan zou ik gewoon die schijf 1a2mm laten afdraaien...

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 25 mei 2009, 20:29

Deze set schijven heb ik afgelopen week gekocht, dit zou dan de 2e set zijn die niet zou werken met deze klauwen...

De eerste set schijven waren gesleufd en geboord, maar de blokken hapten op de schijven waardoor je een ontzettend hard klakkend geluid kreeg. De schijven zijn voor een G60 en zijn 280mm, de wielen zijn 15".

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 25 mei 2009, 21:53

Ik zie op deze foto een stofkap/plaat zitten , deze zou je ook weg kunnen halen ( als dat mogelijk is ) zodat de schijf z'n warmte wat sneller kwijt kan. :wink:

Afbeelding

Groet Alex.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 30 mei 2009, 21:31

2 airducts maken. Zo krijg je, zeker op snelheid, meer koele lucht naar je schijven. Kan je die stofschilden zo buigen dat ze aan de voorkant wat meer open staan om wat rijwind te pakken? Feit blijft dat je beter de goede maat schijven kan gebruiken, als dingen aanlopen is meer koeling alleen maar symptoombestrijding natuurlijk;)

Ralph Wolf

Bericht door Ralph Wolf » 01 jun 2009, 13:04

Kevin,

wij rijden ook met een mk1 gti, niet met 210 pk, wij moeten het doen met 139, hebben 15 inch velgen en standaard brembo 256 schijven. Dit zijn de gladde brembo oem schijven kosten 110 eui de set. Daarbij de ds3000 blokken en voldoende koeling remt het perfect, ook als eea koud is.

Maar heb nu ook bij fineline brembo sport gegroefde schijven besteld die zouden nog wat beter moeten zijn...

ralph

alexm3gt

Bericht door alexm3gt » 01 jun 2009, 14:11

Kevin20v schreef:Bedankt voor alle hints en tips!

De foto van de blokken is voordat ze heet zijn geworden

De sleeve is al maximaal bewerkt, vandaar dat er andere maatregelen nodig zijn!

Het beetje rook viel wel mee, maar dermate aanlopen dat het geluid zo hard word dat je nog niet meer door wilt/durft te rijden... dat natuurlijk niet echt de bedoeling...
Heeft er iemand een goed adres die de schijven voor me kan afdraaien?? Ik heb helaas geen kennissen die aan metaalbewerking doen :stom:
hey kevin een beetje automatrialen zaak kunnen jou schijfen zo afdraaien hoor

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 04 jun 2009, 19:41

Iedereen bedankt voor de antwoorden!!

Alleen ik MOET voor deze remmen setup die 280mm G60 schijven gebruiken, daar is deze set speciaal voor gemaakt.

Het probleem zit zich in de fuseestukken, deze zijn voor een golf 1 van 1974 tot en met 1993 gemaakt door, alleen ze wijken soms iets af waardoor de adapter net iets te kort is en de schijven dus niet lekker passen (lees net 1 a 2mm te groot zijn).
Dat is dus bij mij het geval!

Ik heb ondertussen een adresje gevonden voor het afdraaien, en ik ga een setje buizen plaatsen die wat extra lucht aanvoeren :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2009, 19:48

Kan je dan niet gewoon beter een ander setje fuseestukken scoren? Los je het probleem meteen op. Bij je volgende set schijven ben je anders weer aan de beurt.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 04 jun 2009, 22:19

Daar zit wat in, alleen ik en de fabrikant van de remmenkit / adapters hebben geen idee welke fuseestukken net die paar mm meer brengen...

Alleen al vanwege de terugkomende kosten ben ik geen voorstander van het afdraaien van de schijven, echter wil ik wel op korte termijn graag naar de rdw en is dit de snelste oplossing!
Bij het vervangen van de fuseestukken komen dan ook weer wiellagers (en de huidige hebben er nog geen 100km op zitten).

Ik denk dat het sowieso een beetje afwachten is of de Wilwood klauwen bevallen, anders wellicht over naar een set brembo's :hmmm:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 09 jun 2009, 10:53

ZUCHT

En dan gewoon niemand kunnen vinden die de schijven in de lengte kunnen afdraaien, dus van 282mm naar 279mm...

Heeft er iemand een idee, hint of tip in de goede richting???

Ralph Wolf

Bericht door Ralph Wolf » 09 jun 2009, 13:47

remservice utrecht misschien?

http://www.remservice.org" onclick="window.open(this.href);return false;

ralph

Mark

Bericht door Mark » 09 jun 2009, 15:56

Ralph Wolf schreef:remservice utrecht misschien?

http://www.remservice.org" onclick="window.open(this.href);return false;

ralph
Die kunnen het zeker, ik weet niet waar je woont maar in Veenendaal weet ik ook nog een adres waar ze dit vaker doen.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 09 jun 2009, 19:03

Na m'n post hier ging het zoeken ineens heel vlug :hosanna:
Morgen gaan de schijven naar een Motoren Revisie bedrijf die zouden een draaibank hebben staan waar ze m'n schijven in kunnen spannen.

Hopelijk dus probleem opgelost!

Plaats reactie