Solliciteren/motivatiebrief?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Solliciteren/motivatiebrief?

Bericht door Arthur » 20 mei 2009, 10:11

Wat is nu je vraag en/of punt eigenlijk?

Tom

Bericht door Tom » 20 mei 2009, 10:44

Dat ik 13 weken vakantie tel in dat overzichtje. Dat is (los van nakijkwerk dat leraren in hun vrije tijd moeten doen?) natuurlijk absurd veel. En dan zeuren als je vakantie van 5 of 6 weken wat korter moet.
Natuurlijk wel terecht, ik zou mezelf ook laten horen als ze ineens minder vakantiedagen gaan geven zonder dat er iets tegenover staat. Maar als iets moet, dan moet het. In het bedrijfsleven vliegen er momenteel genoeg mensen uit. Mensen die bij (semi-)overheid werken of via vakbonden lijken alleen maar te kunnen zeuren om voor hun 'rechten en belangen' op te komen zonder nuchter in te zien dat ze mbt vakantie in een erg luxe positie zitten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 11:42

Ik zou 't altijd met je eens zijn geweest, totdat er een docente in mijn leven kwam. :)

Mijn vriendin werkt nu 2 jaar in het onderwijs sinds haar HBO opleiding (ze is pas 22). Als ik zie hoe zwaar 't eerste jaar was... pff die vakanties had ze echt nodig om alles na te kijken en nieuwe lessen voor te bereiden en dan ook nog even bijkomen van alle vermoeidheid.

Want vermoeiend is 't. Je staat enorm veel. Je moet zware tassen meesjouwen. Die lessen voorbereiden en uiteindelijk geven vreten energie. Buiten de lesuren (+-24 in haar geval) om komt er ongeveer nog eenzelfde aantal uren bij. 40 uur per week haal je met gemak, terwijl ze maar 4 dagen op school is, die andere dag heeft ze een bijbaantje. Je krijgt als jonge docente namelijk maar betaald voor 20. De oude garde krijgt echt VEEL meer betaald.

Ook heeft ze geen kant en klaar lespakket, ze moet alles zelf ontwikkelen. Vooral 't eerste jaar was bijzonder zwaar. Dit jaar is er een collega overleden, die vakken heeft ze ook (onbetaald) overgenomen. Dan moet je nog opdraven na lange werkdagen op schoolfeesten en vergaderingen, toneelstukken, ouderavonden etc. De meesten daarvan zijn onbetaald.

Van die 6 weken zomervakantie blijven er +- 3 a 4 over. 2 weken ben je gewoon al kwijt met nakijken, lessen voorbereiden, vergaderen etc. Echt zomervakantie van 6 weken is het dus echt niet. Ja, als je als docent voor de klas staat met een kant en klaar lespakket.... of als je GEEN moeite doet om je lessen te verbeteren, powerpoints, toetsen e.d. te updaten etc. etc.

Dus flikker lekker even op met 't inkorten van die zomervakantie, zorg er maar gewoon voor dat er beter wordt betaald! Anders ben je die GOEDE docenten snel weer kwijt, die kunnen namelijk overal aan de bak volgens mij. In ieder geval voor een relaxtere baan, met een beter salaris.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 mei 2009, 12:33

Dennis..........je schreeuwde altijd anders.....alleen niet omdat je duifje voor de klas staan 8)

Ik zeg gewoon normaal 3 weekjes meer dan zat.......overwerken etc...is niet nodig man.......die paar klasjes 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 12:37

6 weken komt ook neer op 3 weken effectief vakantie. :D

Tom

Bericht door Tom » 20 mei 2009, 12:54

Ja maar ik tel 13 weken vakantie op die site aan schoolvakanties. Ik kan wel begrijpen dat het aardig wat tijd kost aan voorbereiden en nakijken, maar van die 13 weken kan het toch nooit zo zijn dat ze 3 of 4 weken overhouden? Met 24 lesuren heb je dus (op basis van 40 urige werkweek) 16 uur over voor nakijken en voorbereiden, in je normale werkweek(!), nog los van die 13 weken vakantie. Ik geloof best dat je dan wat avonden moet komen opdraven voor oudergesprek en buitenschoolse activiteiten, maar dat zijn ook geen volledige dagen.

Ik wil je niet tegenspreken (heb geen vriendin die lerares is) en het is ook niet dat ik het ze niet gun hoor, maar ik stond ervan te kijken dat mensen met het beroep waarbij het bekend staat dat ze gigantisch veel vakantie hebben erover zeuren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 13:09

De grap is inderdaad dat mijn vriendin niet zeurt. Dat doe ik meestal voor haar, omdat ik 't belachelijk vind dat je voor 22 uur wordt ingehuurd en betaald en enorm veel tijd extra kwijt bent. Is gewoon krom geregeld. Ook de leeftijd + salaris is een soort straf, ipv be-lon-ing.

Als dat opgetrokken wordt naar gewoon 40 uur betalen en dan iets minder vakantiedagen (en duidelijk maken dat die nakijkweek en voorbereidingsweek dus ook gewoon betaald wordt), dan is 't prima geregeld imho.
En ze zouden jonge docenten moeten belonen. Die oudjes zitten vastgeroest in hun stramien, jonge docenten hebben de toekomst. Maar die jagen ze nu al snel weg met te hoge werkdruk voor 't salaris wat er tegenover staat.

Mijn vriendin zegt vaak tegen me dat ik een goede docent zou zijn. Maar voor dat salaris kom ik echt mijn nest niet meer uit. Alle vakantiedagen ten spijt.

Tom

Bericht door Tom » 20 mei 2009, 13:12

Als ik het zo hoor is dat inderdaad krom allemaal.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 13:17

Tom schreef:Ja maar ik tel 13 weken vakantie op die site aan schoolvakanties. Ik kan wel begrijpen dat het aardig wat tijd kost aan voorbereiden en nakijken, maar van die 13 weken kan het toch nooit zo zijn dat ze 3 of 4 weken overhouden? Met 24 lesuren heb je dus (op basis van 40 urige werkweek) 16 uur over voor nakijken en voorbereiden, in je normale werkweek(!), nog los van die 13 weken vakantie. Ik geloof best dat je dan wat avonden moet komen opdraven voor oudergesprek en buitenschoolse activiteiten, maar dat zijn ook geen volledige dagen.

Ik wil je niet tegenspreken (heb geen vriendin die lerares is) en het is ook niet dat ik het ze niet gun hoor, maar ik stond ervan te kijken dat mensen met het beroep waarbij het bekend staat dat ze gigantisch veel vakantie hebben erover zeuren.
Je maakt nog 1 rekenfout:
Ze werkt 3 (of) 4 dagen. 22 uur. Die verdeelt de school echter automatisch op in 4 dagen, want dat is makkelijker voor hun planning. Betekent dus dat ze maar 1 dag d'r bijbaan kan doen. Ook zou ze best 5 dagen willen werken, maar daar zijn niet genoeg lessen voor. Kortom, die 16 uur voorbereiden en nakijken moet je in de avonduren en weekenden doen. Betekent dat je weinig tijd hebt om te rusten/ontspannen (6 uur op, 18 uur thuis (half uurtje reistijd)) en dan van 19.00 - 20.30 uur minstens nog even thuis werken, mailen met mentorklasje/leerlingen/ouders/collega's etc.), op zondag is 't vaak nog een paar uur. Die 16 uur haalt ze wel. Soms wat minder, soms wat meer.
Gelukkig vindt ze het heel erg leuk om te doen en nu ze bijna klaar is met 't 2e jaar ziet ze ook erg goed wat er allemaal fout gaat. Dáár moet men zich druk over maken, niet over die paar vakantiedagen.

Bedenk ook dat je tussendoor GEEN vrije dagen op mag nemen. Gewoon 0, niet. Vorig jaar werd er bij wijze van zeer grote uitzondering een dagje vrij gegeven toen we samen gingen rallyrijden in Normandie. Dit jaar ivm een intakegesprek van mij waar ze bij moest zijn. Verder alleen voor begrafenissen en bruiloften (indien directe bloedlijn, anders lukt 't niet). Ik vraag me af of de gemiddelde ambtenaar of kantoorklerk uit 't bedrijfsleven, laat staan de vrije vogels (ZZP-ers, DGA's, managers etc.) daarop voorbereid zijn als ze naar 't onderwijs switchen? Ik denk 't niet. Met je goede bedoelingen kom je al snel van de koude kermis thuis, want 't onderwijs is gewoon KUT geregeld. Veranderen van alles wat je fout ziet gaan zou je wel willen, maar je moet er rekening mee houden dat 't simpelweg niet gaat lukken. In ieder geval niet zo snel als je zou willen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 20 mei 2009, 14:28

.
Laatst gewijzigd door JeroenT op 10 sep 2015, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 mei 2009, 14:45

Ik herken Dennis z'n verhaal voor 100%. Mijn vrouw zit sinds een dik jaar ook in het onderwijs. Wat dat aan extra tijd kost, niet normaal! Het lesgeven zelf en contacten met de leerlingen vind ze dikke prima. Als er niet veel verandert, en dat zal wel niet, dan gaat ze denk ik terug het bedrijfsleven in. Daar is 2 dagen werken of 3 dagen werken ook echt maar die dagen. En je kunt, zo'n beetje wanneer je wilt, verlof nemen. In het onderwijs niet. Ze werkt nu maandags en donderdags en is sowieso de dag ervoor aan het voorbereiden of wat dan ook. Dan plannen ze ook nog eens ergens vergaderingen, gesprekjes, stagebezoeken etc. er doorheen en je bent een complete week bezig voor 2 dagen salaris... En vakantie is ook gewoon thuis doorwerken en voorbereiden of nakijken, whatever. Dus die vakantie van x weken is niet netto :wink:

Ohja, ook zij zeurt niet maar ik :mrgreen: Ga asjeblieft weer wat anders doen. Het is wel makkelijk met kinderen want als die vakantie hebben is zij iig thuis.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 15:49

JeroenT schreef:Mijn vriendin is ook docent en zelfs mentor.

Maar Dennis, die 3 of 4 dagen die ze moet werken, dat zijn geen volledige dagen begrijp ik?
Waarom doet ze het werk wat ze in de avond/het weekend doet dan niet zoveel mogelijk op de school? Tussen de lesuren zitten er waarschijnlijk nog de nodige lege uren?

Geen vrije dagen tussendoor is inderdaad vervelend, maar dat weet je als je het onderwijs ingaat. En er staan wel iets van 60 vrije dagen tegenover.
Dat is heel wat meer dan het wettelijke minimum.

En daarnaast komt ook nog de FTE basis. In het bedrijfsleven staat 1 FTE gelijk aan 40 uur. In het onderwijs staat 1 FTE gelijk aan 32 uur.
Tijdens de lesuren iets doen is bijna niet haalbaar, aangezien ze nog geen eigen lokaal heeft. Als ze een eigen lokaal zou hebben, dan zou 't beter gaan. Ze doet wel veel op school hoor, maar dan blijft er dus nog anderhalf uur over thuis, niet iedere dag, maar wel vaak. Het is gewoon veel werk.

Heb je in jouw berekening ook rekening gehouden met het salaris? Want als ik zie wat mijn collega's hier op kantoor voor 20 en 28 uur werk krijgen, met simpele jobs zonder overuren, dan ligt dat nog boven 't salaris van mijn vriendin die dus +- 2 keer zoveel werkt en veel meer stress heeft. Ik vind dat 't salaris van een docente in ieder geval verdubbeld mag worden. Van de JONGE docenten dan. Die oudjes die mogen best iets inleveren... en zijn ze 't daar niet mee eens, dan ruilen ze die maar in voor een frisse nieuwe garde. Want die oudjes lopen echt achter de feiten aan. Dat zal iedereen beamen.

Plaats reactie