Wat is sneller in een Race RWD of FWD?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Wat is sneller in een Race RWD of FWD?

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 10:46

Ik ben wel eens benieuwd of het uitmaakt in je rondetijden RWD of FWD
De voor en nadelen kennen nu wel.. (hoewel sommige de voordelen van FWD niet willen zien :wink: )
Uitgaande van hetzelfde vermogen en gewicht.

Snipe

Re: Wat is sneller in een Race RWD of FWD?

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 10:50

Ja, dat ligt natuurlijk aan de klasse, het gewicht, het vermogen, kortom aan duizend dingen. Dat is het genuanceerde antwoord. Het simpele antwoord zou zijn: wel eens een FWD F1 gezien?

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 11:05

Ligt geheel aan de omstandigheden zoals droog of regen, korte of lange bochten, vermogen van de race auto.
Zie WTTC bijvoorbeeld.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 11:14

En reglementen (tractioncontrol bijv.)

Ook de formaten van de auto's. Heb je een lange wielbasis RWD vs korte wielbasis RWD vs FWD. Ook de breedte speelt mee.

In de basis is 't zo als alles gelijk is aan auto's, behalve de aandrijving dat:
- rwd sneller is bij de start (tractie op achterwielen is beter)
- fwd zal bij evensnelle rondetijden sneller te warme voorbanden krijgen en voorbanden zullen ook meer slijten. met een rwd kun je dan betere racelijnen rijden, maar daar kunnen de achterbanden te heet worden, hoe meer je dwars gaat hoe erger 't wordt.

Kortom, alles valt of staat met de layout van 't circuit, weerstomstandigheden, raceafstand, verplichte pitstops, lengte van pitstraat etc.. en dat maakt racen met verschillende aandrijfconcepten best interessant.

Pak je 1 flying lap, dan denk ik dat de tijden aan elkaar gewaagd zullen zijn (1 goede fwd rijder vs 1 goede rwd rijder).

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mei 2009, 11:16

Hans GP schreef:Ik ben wel eens benieuwd of het uitmaakt in je rondetijden RWD of FWD
De voor en nadelen kennen nu wel.. (hoewel sommige de voordelen van FWD niet willen zien :wink: )
Uitgaande van hetzelfde vermogen en gewicht.

Op een auto van 1200 kilo met 500 pk zou ik op een circuit beter uit de voeten komen met een RWD.

Zo bedoel je het toch? :lol:

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 11:34

Dat geloof ik wel ja.. 500pk op je voorwielen kan nooit goed zijn..
Maar tot 200pk ofzo moet het eigenlijk geen bal uitmaken en wat Dennis zegt na een paar rondjes zijn je voorbanden weer te warm maar aan de andere kant als je constant tegen overstuur aan het vechten ben verlies je ook een hoop tijd..

Zie dit filmpje..
Laatst gewijzigd door Hans R op 18 mei 2009, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 11:35

Inderdaad, een heel duidelijk filmpje :thumbup:

steve smith

Bericht door steve smith » 18 mei 2009, 11:36

Zet maar Megane R26R vs Honda S2000 ofzo, dan zien we het vanzelf!

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 11:37

Jaja.. de link deed het even niet!
Hier is de Megane ruim 4,5seconden sneller dan de Caterham, heeft natuurlijk ook met grip en het weer te maken

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 11:49

Heb je die bandjes gezien van die Caterham? Haha, die zijn volgens mij gemaakt voor one thing only: zero grip. 8)

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 12:02

Nu is het in die Caterham natuurlijk veel leuker rijden dan die Megane..
Maar ik heb zelf het idee dat ik bv op de Ring met de Mini sneller zal zijn dan met de Lotus, dat heeft dan weer met meerdere faktoren te maken oa hoge zit van de Mini geeft meer vertrouwen en overzicht (ik ken de Ring nog niet zo goed) maar ook kan je die beter hoeken dan de Lotus met alle bobbels, hoogteverschillen die in de baan zitten waardoor de Lotus eerder met zijn kontje gaat zwaaien.. met zijn korte wielbasis kan dit best spannend zijn.
Maar goed op Zandvoort is de Lotus weer 6 seconden sneller dan de Mini.. gewoon eens uitproberen dan op de Ring 8)

Vind het alleen jammer dat FWD door iedereen hier gelijk uitgespuugt wordt als failwheeldrive.. :?
Beide hebben in verschillende gevallen hun voordeel!
Ik rij al vanaf 1992 RWD en FWD (Austin Healey gehad voor 14jaar) en op straat merk je 98% van de tijd weinig verschil.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2009, 12:03

Tsja. In de WTCC moeten RWD auto's het met 30 KG extra gewicht doen. Zal niet voor niks zijn :)

steve smith

Bericht door steve smith » 18 mei 2009, 12:05

Bert ///M3 schreef:Tsja. In de WTCC moeten RWD auto's het met 30 KG extra gewicht doen. Zal niet voor niks zijn :)
Dat is regio 300pk. Dat RWD dan in het voordeel is geloof ik ook wel. Maar bij 200pk iig niet, en bij 250pk heb ik ook m'n twijfels....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:07

Snipe schreef:Ja, dat ligt natuurlijk aan de klasse, het gewicht, het vermogen, kortom aan duizend dingen. Dat is het genuanceerde antwoord. Het simpele antwoord zou zijn: wel eens een FWD F1 gezien?
Nee man FWD F1 is verboden want anders zou het TE snel zijn, snap dat dan. Net als dat Ferrari en Porsche stiekum experimenteren met FWD techniek. Zijn gewoon TE snel.
Hielke schreef: Op een auto van 1200 kilo met 500 pk zou ik op een circuit beter uit de voeten komen met een RWD.

Zo bedoel je het toch? :lol:
ik ook, maar ja als ik dat zo zeg klinkt dat zo zelfingenomen en arrogant ent..dus zegt ik 't maar niet en omdat de rest hier stikt van 't talent, dus dan veel liever een FWD met 500pk natuurlijk!. :thumbup:

Rond de 200/250/300pk is FWD ook veel beter en leuker, das duidelijk, het zijn peanut pk's , maar dan natuurlijk FWD, logisch.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 12:16

Robin schreef:
Snipe schreef:Ja, dat ligt natuurlijk aan de klasse, het gewicht, het vermogen, kortom aan duizend dingen. Dat is het genuanceerde antwoord. Het simpele antwoord zou zijn: wel eens een FWD F1 gezien?
Nee man FWD F1 is verboden want anders zou het TE snel zijn, snap dat dan. Net als dat Ferrari en Porsche stiekum experimenteren met FWD techniek. Zijn gewoon TE snel.
Dat zeg je nou wel, maar alle snelle Porsches hebben FWD, Lambo's ook en Bugatti ook. Weliswaar hobbelen die achterwielen voor de vorm ook nog een beetje mee zodat ze het 4WD noemen, maar dat is natuurlijk onzin. Wel knap van de RWD-lobby dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, maar zonder dit complot zou alles FWD zijn.

Sowieso achterlijk dat die BMW-fappers er een mening over hebben. Kijk jij nou eens naar jezelf. De enige FWD-ervaring die jij hebt is als je die M3 in z'n achteruit zet. En maar klagen dat je dan langzamer bent. Pffffffft.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:18

I stand corrected Snipe, ik heb vroeger wel ns fwd gereden, maar je merkt dan meteen dat dat de juiste aandrijving is , klassiek, zoals 't hoort. Maar da's al heel lang geleden en nu met die kutBMW prak met 420pk op de achterwiel vragen ze er gewoon om, sukkels. :| :bag:

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:21

Wat we als DFer eigenlijk allemaal willen is dat als je gasgeeft de wielen al spinnen bij 'n centimeter gas als het heeft geregend, dat 't stuur zo mooi uit je handen slaat. Dat is DF. Zojuist spoelde het en ik trok redelijk op:Niks, gewoon stomme tractie met dat ding. Waardeloos vind ik dat dan.

Max V

Bericht door Max V » 18 mei 2009, 12:26

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:28

En op trackdays met 't gas 'sturen' met 'n rwd is ook boring vaak en dan zit er 'n Clio Cupje naast me die gewoon met de vingers in z'n neus in m'n achteruitkijkspiegel verdwijnt. Nou dan baal ik echt.

Was laatst bij Coronel Karting. Wil in zo'n ding stappen maar zeg tegen zo'n medewerker:Lullig dat die dingen niet FWD zijn. Hij kijkt me verbaasd aan....ik riep nog, de ontwikkelingskosten zullen wel te hoog zijn, maar zeker meer fun, maar hij hoorde me niet, ik had m'n integreerhelm omgekeerd op. :bag:

FML

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 12:29

Snipe schreef:
Robin schreef:
Dat zeg je nou wel, maar alle snelle Porsches hebben FWD, Lambo's ook en Bugatti ook. Weliswaar hobbelen die achterwielen voor de vorm ook nog een beetje mee zodat ze het 4WD noemen, maar dat is natuurlijk onzin. Wel knap van de RWD-lobby dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, maar zonder dit complot zou alles FWD zijn.

Sowieso achterlijk dat die BMW-fappers er een mening over hebben. Kijk jij nou eens naar jezelf. De enige FWD-ervaring die jij hebt is als je die M3 in z'n achteruit zet. En maar klagen dat je dan langzamer bent. Pffffffft.
Haha geweldig!! :lol:

Maar idd tuurlijk is +300pk RWD 10x beter en leuker maar bij de flut peekaas van 200pk of 250pk maakt het volgens mij ook geen bal uit RWD of FWD

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:32

@HansGP wees blij dat je naast die gare hetzij toch nog wel redelijk 340R rwd(heb 'n keer meegereden:boring) toch de Mini hebt voor 't klassieke werk!Mooi! :hosanna:

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 12:35

Robin schreef:Wat we als DFer eigenlijk allemaal willen is dat als je gasgeeft de wielen al spinnen bij 'n centimeter gas als het heeft geregend, dat 't stuur zo mooi uit je handen slaat. Dat is DF. Zojuist spoelde het en ik trok redelijk op:Niks, gewoon stomme tractie met dat ding. Waardeloos vind ik dat dan.
Nee lekker gasgeven met 420pk op je achterwielen in de regen met allerlei elektronische hulpjes.. dat is voor echte mannen :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 12:36

Robin schreef:I stand corrected Snipe, ik heb vroeger wel ns fwd gereden, maar je merkt dan meteen dat dat de juiste aandrijving is , klassiek, zoals 't hoort. Maar da's al heel lang geleden en nu met die kutBMW prak met 420pk op de achterwiel vragen ze er gewoon om, sukkels. :| :bag:
Bij de NS is de aandrijving inderdaad ook op de koprijtuigen. De enige FWD waar de DF vergelijkbaar is met een RWD.

Afbeelding

Met een normale FWD rijden en zeker als 'ie een stevige motor heeft, is veel leuker als RWD. Neem nou die M3 van jou. Je geeft gas en hij rijdt hard weg. Daar is dus geen reet aan. Bij een FWD heb je die constante uitdaging. Heb je grip? Zal het stuur uit je handen slaan? Dender je niet onderstuurd de bocht uit?
In een RWD rijden kan iedereen, maar in een FWD herken je de echte coureurs. Daar worden de jongens van de mannen gescheiden.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:39

Hans GP schreef:
Robin schreef:Wat we als DFer eigenlijk allemaal willen is dat als je gasgeeft de wielen al spinnen bij 'n centimeter gas als het heeft geregend, dat 't stuur zo mooi uit je handen slaat. Dat is DF. Zojuist spoelde het en ik trok redelijk op:Niks, gewoon stomme tractie met dat ding. Waardeloos vind ik dat dan.
Nee lekker gasgeven met 420pk op je achterwielen in de regen met allerlei elektronische hulpjes.. dat is voor echte mannen :thumbup:
Dat zeg ik, en dan druk ik wat knopjes in en dan gaan er wat lampjes branden en dan gaat de bips wat heen en weer enzo. Wat een ouwerwetse troep. Ook op die trackday, terwijl die Clio mooi rechtdoor bijna tegen mij aan schuift (typerend voor de klassieke layout fwd) sta ik daar te tegen hoepelen voor m'n leven uit die 2e versnellingbocht. En dan nog in z'n 3 ook....Neh ik heb het wel gehad daarmee.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:42

Snipe schreef:
Robin schreef:I stand corrected Snipe, ik heb vroeger wel ns fwd gereden, maar je merkt dan meteen dat dat de juiste aandrijving is , klassiek, zoals 't hoort. Maar da's al heel lang geleden en nu met die kutBMW prak met 420pk op de achterwiel vragen ze er gewoon om, sukkels. :| :bag:
Bij de NS is de aandrijving inderdaad ook op de koprijtuigen. De enige FWD waar de DF vergelijkbaar is met een RWD.

Afbeelding

Met een normale FWD rijden en zeker als 'ie een stevige motor heeft, is veel leuker als RWD. Neem nou die M3 van jou. Je geeft gas en hij rijdt hard weg. Daar is dus geen reet aan. Bij een FWD heb je die constante uitdaging. Heb je grip? Zal het stuur uit je handen slaan? Dender je niet onderstuurd de bocht uit?
In een RWD rijden kan iedereen, maar in een FWD herken je de echte coureurs. Daar worden de jongens van de mannen gescheiden.

Klopt Snipe :bag: lullig maar waar.

Kijk Rico haalt dan zo'n M5 met 507pk ook rwd, dan denk ik man gaatje in je hoofd. 420pk is al bipsschuddend teveel. M/AMG ik snap die ingenieurs daar echt niet hoor.

Plaats reactie