KBR convooi ambushed in Irak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Dennis

KBR convooi ambushed in Irak

Bericht door Downforce Dennis » 14 mei 2009, 11:40

Aangrijpend filmpje Imho:

Dit is gefilmd door Preston Wheeler. Een contractor vrachtwagenchauffeur in Irak. Wat op een routineklus moest lijken, eindigde in een bloedbad. 3 van zijn collega's werden gedood.
Ik heb even op internet rondgesnuffelt. Het KBR is een Amerikaanse organisatie die zelfstandige chauffeurs voor een periode van 6 maanden tot 1 jaar inhuurt voor de bevoorrading van de Amerikaanse troepen in Irak. Deze chauffeurs zijn dus geen Militairen, en hebben geen enkele militaire opleiding gekregen alvorens aan het werk te gaan in Irak.

In het filmpje zie je dat eerst het convooi wordt bekogeld door stenen. Vervolgens maakt de begeleiding een grote fout, ze slaan de verkeerde weg in. Hier na worden ze beschoten door AK47 machinegeweren, die Preston Wheeler verwonden in zijn linker en rechterarm. Je kan de Kogelgaten door de voorruit zien. Nog een beetje verder, rijden ze een doodlopend straatje in. Hier wordt "truck no 3" zijdelinks geraakt door een RPG en rolt op zijn rechterzij. Truck no 5, die van Preston Wheeler, wordt ook geraakt door een RPG en kan niet meer verder rijden. Hij kruipt in het slaapcompartiment van de cabine, doet zijn gordijnen half dicht en roept de begeleiding op voor hulp, maar die blijft uit.

Door de CB kan je de laatste woorden horen van Keven Dagit, de bestuurder van Truck no. 3, die wordt doodgeschoten door de Irakezen:

What you hear in the video is the last words of Keven Dagit before the I.P. walked up to his door opened it and shot him and then set his truck on fire with Keven inside.
comments below come from Keven:
"Truck 3's down taking shots! Trucks driving by is there anyway I can jump in one! Truck 3's needs a ride! Is there anyone out there? Truck 3 needs a ride!The last thing Keven said was, 'THEIR GETTING IN MY TRUCK! THEIR GETTING IN MY TRUCK!'

De CNN reportage:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fpy1ybGn ... re=related[/youtube]

Dennis Cavallino

Re: KBR convooi ambushed in Irak

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2009, 12:02

Bizar.

2 dingen die ik niet snap:
Die truck 3 ligt voor deze truck, waarom komen ze niet op hem af? Zo te zien heeft 'ie daarbij nog geluk gehad, want het zijn maar een paar passen vanaf die andere truck.

In het CNN filmpje zie je dat er nog een truck langs hem rijdt op 't end. Er zaten kennelijk ook trucks achter hem te wachten.
Hoe komt 't nou dat hij niet meer kon rijden? Of wilde hij niet meer verder rijden? dat lijkt hij namelijk te zeggen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 14 mei 2009, 12:04

Zeker erg indrukwekkend. Je voelt gewoon de angst van die chauffeur.

Je leest zovaak dat er weer een paar doden zijn in Irak, maar overal zit een verhaal achter. Als je het dan zo close meemaakt, dan is dat behoorlijk indrukwekkend.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 mei 2009, 12:14

De Benz Actros van Wheeler was in de motor geraakt door RPG. In het eerste filmpje hoor je hem, net nadat hij alles heeft dichtgegooid voor truck no 3, 3x proberen te starten. Bij het starten hoor je een luide pieptoon, Die duidt erop dat er geen oliedruk meer is.

Idd wat ik ook niet snap is dat die trucks achter hen, hun maten niet probeerde op te pikken. Maar goed, in onderstaand drone footage zie je dat er overal Iraakse troepen zaten. Het neergeschoten lichaam van een van de chauffeurs gaan ze zelfs nog bekogelen met stenen...

Wheeler heeft idd enorm veel geluk gehad dat ze zijn cabine niet aanvielen. Voor hetzelfde geld had ie zijn eigen dood gefilmd.

Wat mij vooral erg verbaasd is dat de trucks gewoon niet op zulke dingen voorzien zijn. Er zit geen kogelvrij glas in, geen verstevigingen of pantsering. Gewoon standaard wegdingen zoals we die elke dag tegenkomen.
Maar er dan wel een mannetje met een pispot op z'n kop en een kogelvrij vest inzetten... Slaat toch nergens op?

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 12:15

Tering. Indrukwekkend. Dan duren 3 kwartier lang als je moet wachten op hulp in zo'n situatie.

Luuk

Bericht door Luuk » 14 mei 2009, 13:20

Inderdaad schokkend. En dan te bedenken dat dit meer regel dan uitzondering is. Zeshonderd (!) van die truckers al dood. :sealed:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2009, 13:40

@Dennis: Duidelijk, ik kon er weinig van horen en verstaan, alleen de schoten kwamen goed door (scary shit). De beelden en de paniek spreken voor zich. Die satelliet beelden verbazen mij dan weer niet... dat volk is echt gestoord en afgelopen anderhalve week heb ik weer meegemaakt dat 't niet veel verschilt met een aantal mensen wat hier in dit land woont en hoe ze te keer gaan om niets (terwijl ze zelf fout waren). Die enorme woede en agressie jegens westerlingen is erg beangstigend, gelukkig hebben mijn vriendin en ik telkens de juiste beslissingen genomen en geen domme dingen gedaan (uitstappen/knokken/messteken incasseren oid). Mijn vertrouwen in de mensheid neemt echter zienderogen af en het komt allemaal wel erg dichtbij op deze manier. :( Voorlopig blijf ik weigeren om op Wilders te stemmen, maar ik kan 't me soms goed voorstellen. Dit soort situaties willen wij hier gewoon niet, punt. Er lopen al genoeg locale gekken rond.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 mei 2009, 14:44

Dennis trucks van clubs als UNHCR etc hebben geen bescherming idd. maar dit zijn dus gewoon contractors van het US Army?

Ik ben zelf in 1995 7 maanden trucker geweest *( 7maanden lang 6 dagen per week maximaal rijden....)in Bosnie, Servie etc. en heb wel het ea. meegemaakt ook beschieting.....wat je dan moet doen is het rechterpedaal helemaal naar beneden en wegwezen........

Het gekke is je 'leert' omgaan met beschietingen, mortiergedonder op 500m afstand ed........

Het is lullig voor de truckers alleen je weet waar je aan begint *(mag ik hopen) het grote geld is wat de meeste motiveert....

En dat stenen gooiende publiek had ik ook dagelijks :-) vooral kinderen die je een dag ervoor snoep gaf.....vandaar dat het verhaal destijds van aanmaakblokjes met jam voor de kinderen echt wel waar moet zijn.......wij gaven altijd blikjes cola aan de stenengooiers......volle welteverstaan en gooiden ook :x

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2009, 14:55

Had je beter Cola (Diet) in petflessen kunnen gooien met een mentosje erin. :D

http://www.youtube.com/watch?v=g4kBNBEJKD8" onclick="window.open(this.href);return false;

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 mei 2009, 15:01

8) in 1995 wisten dit nog niet anders was dat een goede optie

EG

Bericht door EG » 17 mei 2009, 00:28

Dennis Cavallino schreef:@Dennis: Duidelijk, ik kon er weinig van horen en verstaan, alleen de schoten kwamen goed door (scary shit). De beelden en de paniek spreken voor zich. Die satelliet beelden verbazen mij dan weer niet... dat volk is echt gestoord en afgelopen anderhalve week heb ik weer meegemaakt dat 't niet veel verschilt met een aantal mensen wat hier in dit land woont en hoe ze te keer gaan om niets (terwijl ze zelf fout waren). Die enorme woede en agressie jegens westerlingen is erg beangstigend, gelukkig hebben mijn vriendin en ik telkens de juiste beslissingen genomen en geen domme dingen gedaan (uitstappen/knokken/messteken incasseren oid). Mijn vertrouwen in de mensheid neemt echter zienderogen af en het komt allemaal wel erg dichtbij op deze manier. :( Voorlopig blijf ik weigeren om op Wilders te stemmen, maar ik kan 't me soms goed voorstellen. Dit soort situaties willen wij hier gewoon niet, punt. Er lopen al genoeg locale gekken rond.
Ik begrijp dit verhaaltje helemaal niet. 0,0 % zelfs.

Ten eerste:

De situatie in Irak is door de Amerikanen veroorzaakt. 100% en alleen door die mongool van een Bush. Hij heeft een stabiel land in een tering warzone veranderd waar iedereen elkaar moord en afslacht. Het is geen haat tegen westerlingen, denk je dat ze dol zijn op elkaar? Ik kan je uit ervaring vertellen dat zeer zeker het tegenovergestelde waar is. Dus dat verhaal over haat tegen westerlingen is echt een ondoordacht iets. Denk maar eens goed na over wat soort dingen je praat: een zeer groot gedeelte van de Irakezen heeft genoeg van oorlog en geweld. Oorlog en geweld dat mede door het westen veroorzaakt is! Een ander gedeelte is gewoon doorgedraaid en schiet op alles wat los en vastzit.

Ten tweede:

Die truckermeneer kiest, hoe triest ook, zelf om in een oorlogsgebied vrachtwagen te rijden. Niets of niemand dwingt hem. Om een voorbeeld te noemen: voor geen GOUD ga ik in een oorlogsgebied lopen vrachtwagen rijden, ook al geven ze miljoenen weg. Ik ga geen risico's nemen om doorzeefd te worden met 7.62 kogels of opgeblazen te worden met een anti tank raket.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 17 mei 2009, 00:55

De Amerikanen hebben het land in een chaos gestort. We hebben gezien dat het nog slechter kan dan Saddam. Wat Saddam jaarlijks aan Sjiietten en Koerden vermoordde, wordt nu wekelijks opgeblazen. De haat zit diep en dan gebeuren er dit soort dingen.
Het zijn trouwens niet alleen Amerikaanse chauffeurs die omkomen. Chauffeurs van andere nationaliteiten worden er ook vermoord. Iedereen wordt er vermoord.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... rkrachting" onclick="window.open(this.href);return false;

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 17 mei 2009, 14:47

@AR ik geloof dat direct, oorlogsgebieden doen gekke dingen met de mensheid.....je wordt er wat 'losser' om het zo te zeggen en de realiteit is daar gewoon heftiger dan hier....

RVV

Bericht door RVV » 17 mei 2009, 23:38

Tja ik snap het ook niet zo goed, natuurlijk is het allemaal erg.. maar het is gewoon een keuze.. veel geld verdienen en heel veel risico om je leven te verliezen..

Plaats reactie