Nieuwe computer nodig. PC of Mac?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Nieuwe computer nodig. PC of Mac?

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 10:34

Beste allemaal,

Ik ben toe aan een nieuwe computer. Mijn dell laptop is na vier jaar wel een keer aan zijn pensioen toe. En zal daarom uitsluitend nog gebruikt worden om af en toe mee te gaan naar school.

Maar nou zit ik heel erg te twijfelen. Zou ik een gewone desktop kast halen of eventueel zelf wat in elkaar bouwen. Of is het verstandig om de overstap te maken naar een mac mini. Ik hoor van iedereen dat een mac zoveel stabieler draait en dat veel voorkomende ergernissen zoals virussen en vastlopers bij een mac veel minder voor komen.

Dat ik waarschijnlijk moet wennen aan het besturingssysteem, leopard vind ik niet zo'n ramp. En tegenwoordig is er ook office voor mac dus het maken van projecten voor school is ook geen probleem meer. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. Of zie ik iets kompleet over het hoofd.

Ik ben van plan zo'n 600 euro uit te geven en met de studenten korting van apple past een mac mini mooi in mijn budget.

Wat denken jullie? :?: :forum:

allen

Re: Nieuwe computer nodig. PC of Mac?

Bericht door allen » 14 mei 2009, 11:01

Tja dat is het bmw vs de rest van de wereld verhaal. Zie de bmw rijders maar als windowsgebruikers. Want ik zit het liefst achter m'n macje. :bag:

Roman S.

Bericht door Roman S. » 14 mei 2009, 11:07

Ik zou voor een Mac gaan. Het is wat duurder, en het besturingssysteem is ook even wennen maar vind het uiteindelijk een stuk prettiger werken. Mits je'm niet voor gamen gaat gebruiken.

(Oja, en ik rijd ook nog BMW.)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 11:11

Gamen doe ik sporadisch op mijn Xdoos 360 dus daar heb ik hem niet voor nodig.

Ik neig ook hoe langer hoe meer naar een mac mini. Eind van de maand vakantie geld.... Maar eens kijken wat het wordt. :lol: :forum:

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 11:18

Als je op je budget moet letten krijg je bij pc meer waar voor je geld imho. Met een paar honderd euro kun je al een leuke pc in huis halen. Toebehoren en extra dingetjes is ook een stuk goedkoper dan spul waar een Apple-logotje opstaat. Wil je per se een draadloze apple muis dan betaal je 80 euro, een logitech muis kost 40 euro. Router idem, die Airport spul is duur in vergelijking met wat er voor de pc te verkrijgen is (al werkt een pc router ook op de mac hoor). Sowieso heb je bij de pc wat meer vrijheid en keus om nog eens wat te upgraden. Bij apple kun je er wat geheugen bijprikken en heel misschien een andere harde schijf erin zetten maar dan houd het wel op (anders moet je met externe schijven werken).

Kun je voor je budget een apple naar je smaak kopen en je weet wat eventuele beperkingen zijn, dan zou ik voor Apple gaan. Het werkt een stuk beter (hardware is perfect op elkaar afgestemd), minder gezeik/onderhoud en vooral OS X is geweldig.
Ik heb zelf een Macbook Pro (naast m'n windows desktop) maar mijn volgende desktop gaat ook een Apple worden(alleen moeten ze nog even een model tussen de imac en mac pro uitbrengen met losse kast/scherm :)).

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 11:28

Het randgebeuren maakt mij niet zoveel uit, het moet gewoon werken. Heb al jaren een logitech toetsenplank en ben niet van plan die ineens te gaan verwisselen voor een apple toetsenbord.

Dus daar zit het probleem niet, en wat betreft de opslag: Heb nu bij mijn laptop ook al twee externe schijven van elk 500 gig dus dat extra geheugen zal voorlopig niet nodig zijn.

Denk dat ik er haast wel uit ben :beer:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 mei 2009, 11:34

Ben zelf pc gebruiker, maar toch zeg ik apple, hoor er alleen maar positieve verhalen over van gebruikers. Mijn volgende laptop wordt ook een mac (over een paar jaar als deze versleten is :lol: )

Tom V

Bericht door Tom V » 14 mei 2009, 11:52

Ik zou ook voor een Mac gaan. Na jarenlang windows geklooi ooit eens over gestapt en nooit meer terug gekeken. Heb zelf een iMac en een Mac Mini ( laatste als mediacenter ), heerlijke apparaten. De nieuwe Mac Mini is een hele leuk basiscomputer met best wat potentieel. Waarvoor ga je hem gebruiken? Overigens zou ik hem wel altijd bestellen met een gig extra werkgeheugen.

Overigens #2 : Ik zou ook even wachten tot 9 juni met je beslissing, Apple heeft de dag ervoor een bekende conferentie waar ze als het goed is het nieuwe besturingssysteem gaan aankondigen, zou mooi zijn dat wanneer je dan een Mini koopt, je nog even gratis het nieuwste systeem mee kan pakken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 11:55

Heey Tom V.

Dat heb ik al vaker gehoord ja. Ga hem voornamelijk gebruikken om te internetten, werkstukken maken en films te kijken. Denk dat ik Het voorlopig bij 1 gig laat, de upgrade van apple naar 2 is net zo duur als zelf vier gig los kopen. En dat kan ik zelf ook nog wel inbouwen. Dus hou het voorlopig bij het standaard stukje techniek. Upgraden kan altijd nog ;)

Tom V

Bericht door Tom V » 14 mei 2009, 12:45

Die geheugen uitbreidingen zijn inderdaad duur, maar ik denk dat 2 gig al gauw voldoende is en voor die 45 euro extra zou ik dat ding niet open gaan halen. :P Is nog best tricky vind ik.

Een van de leuke dingen van de Mini is dat je er twee schermen op kan aansluiten, dus bijvoorbeeld ook je TV. Voor HD films ideaal, en met wat extra geheugen heb je wat meer snelheid. Maar voor de andere dingen die je beschrijft zou 1 gig oke zijn, ik zou het verschil toch even overwegen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 14 mei 2009, 13:04

Tom van H. schreef:Ben zelf pc gebruiker, maar toch zeg ik apple, hoor er alleen maar positieve verhalen over van gebruikers. Mijn volgende laptop wordt ook een mac (over een paar jaar als deze versleten is :lol: )
Ik ken ook wel negatieve verhalen...........

Afgelopen zaterdagmiddag een Macbook pro gehaald met de vriendin en binnen 2 uur deed ie helemaal niks meer. Harde schijf was al overleden ..... :shithappens:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 13:23

Heb al een paar filmpjes bekeken op internet over dat interne geheugen vervangen, leek me goed te doen. Heb het zelf ook gedaan bij mijn Asus EEE 701 en daar was het heel wat meer werk, en is ook gelukt. Maar bekijk het voorlopig nog wel even, voorpret is toch ook altijd leuk. :lol:

Er wordt wel eens gezegd: Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak ;)

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 13:34

Jan Visser schreef:
Tom van H. schreef:Ben zelf pc gebruiker, maar toch zeg ik apple, hoor er alleen maar positieve verhalen over van gebruikers. Mijn volgende laptop wordt ook een mac (over een paar jaar als deze versleten is :lol: )

Afgelopen zaterdagmiddag een Macbook pro gehaald met de vriendin en binnen 2 uur deed ie helemaal niks meer. Harde schijf was al overleden ..... :shithappens:
Mijn MBP is ook een keer teruggeweest vanwege problemen met toetsenbord/muis. Deed niks meer. Strontvervelend, zeker omdat je em dan 2 weken kwijt bent wegens reparatie.

Het is allemaal mooi vormgegeven en in elkaar geschroeft (geen lelijke naden), en ook goed getest, maar de hardware zelf is niks beter (want komt gewoon bij andere fabrikanten weg) dan pc hardware, voor mensen die dat denken.

Max V

Bericht door Max V » 14 mei 2009, 13:42

Tom, in mijn optiek is het een vrij simpele afweging:

Ben je een standaard consument die spellen speelt, op het internet surft, documenten typt, films kijkt en weet ik veel wat, dan ga je voor Mac. Het is totaal niet belangrijk hoe zwaar de software is die je draait, want een beetje Mac trekt dat wel.

Ben je een iets geavanceerde consument die programmeert en zich een beetje wil meten met de huidige techniek, neem je Windows. De hedendaagse programmatuur neigt nou eenmaal naar de richting van Microsoft (.NET is enorm populair).

Wil je het beste van beide werelden, koop je een dikke Mac en installeer je op je MAC OS een Virtual Machine waar je Windows op draait.

Gezien je budget is dat laatste überhaupt geen optie. Voor 600 euro heb je (nieuw) eigenlijk alleen iets fatsoenlijks als je Windows neemt. Zelfs tweedehands is een Mac al een stuk duurder dan 600 euro. Voor datzelfde bedrag heb je (als je het in onderdelen bestelt, zoals ik altijd doe) wel een goeie Windows computer, waarmee je een groot deel van de spellen wel kunt spelen.

Ik hoor zelf overigens in de groep Windows gebruikers (Ben zelf programmeur in Microsoft talen) en zal zelf geen Mac aanschaffen. Een PC is voor mij gewoon veel handiger. Niet in de laatste plaats omdat je een PC zo uit elkaar kunt schroeven en er iets nieuws in kunt drukken. Probeer dat maar eens in bijvoorbeeld een iMac...
Laatst gewijzigd door Max V op 14 mei 2009, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Bericht door Tom V » 14 mei 2009, 13:50

Tom schreef:
Jan Visser schreef:

Mijn MBP is ook een keer teruggeweest vanwege problemen met toetsenbord/muis. Deed niks meer. Strontvervelend, zeker omdat je em dan 2 weken kwijt bent wegens reparatie.

Het is allemaal mooi vormgegeven en in elkaar geschroeft (geen lelijke naden), en ook goed getest, maar de hardware zelf is niks beter (want komt gewoon bij andere fabrikanten weg) dan pc hardware, voor mensen die dat denken.
True maar bij een willekeurige Sony laptop of noem het maar werkt ook zo, die moet je ook opsturen / op laten halen. Blijft bij Apple een voordeel het hele systeem vinden, voor mij draait het zoals het moet draaien, iets wat Windows voor mij niet doet. Vormgeving is daarnaast super, telt ook wel mee.

Laatst een MSI netbookje gekocht om een beetje easy op te kunnen internetten en meteen OSX erop gezet, heerlijk. :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2009, 14:03

Sinds anderhalve week heb ik een Asus Aspire One Bw (1gig, 120 gig geheugen, windows XP versie, maar zonder bluetooth). Als ik er uitgebreid op wil werken sluit ik keyboard en 21 inch Iiyama erop aan. Tot nu toe eigenlijk niet nodig geweest.

Prijzen van die dingen dalen als een gek. Wij betaalden 260 incl alles.

Daarnaast hebben we een desktop die ook geschikt is voor games, maar GF en ik vechten nu steeds om de minilaptop :)

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 14:31

Tom V schreef: True maar bij een willekeurige Sony laptop of noem het maar werkt ook zo, die moet je ook opsturen / op laten halen. Blijft bij Apple een voordeel het hele systeem vinden,
Ja in geval van laptop wel. Maar als er iets in je iMac kapot gaat heb je een probleem. Bij een pc prik je er zelf even een andere videokaart, dvd speler enz. in als het kapot is.

(overigens ben ik supertevreden verder, maar sommige mensen zien een apple als iets wat perfect is omdat ze er een hoop geld voor hebben neergelegd, maar alles heeft z'n voor- en nadelen...)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 mei 2009, 16:12

Ik heb de knoop ook doorgehakt en werk nu een maandje met de nieuwste Apple Pro, flink wat intern gehuegen en een machtig mooi 24" scherm.....................kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.
Wel even wennen aan de besturing, maar das een kwestie van tijd. Bevalt goed, hoewel nog te vroeg voor een finale oordeel.
Opvallend; niet alle sites zijn te openen middels safari, ook sommige filmpjes kan ie niet openen, nou er zal ook eens niet wat zijn dat je plaagt............................

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 16:21

romo schreef:Ik heb de knoop ook doorgehakt en werk nu een maandje met de nieuwste Apple Pro, flink wat intern gehuegen en een machtig mooi 24" scherm.....................kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.
Wel even wennen aan de besturing, maar das een kwestie van tijd. Bevalt goed, hoewel nog te vroeg voor een finale oordeel.
Opvallend; niet alle sites zijn te openen middels safari, ook sommige filmpjes kan ie niet openen, nou er zal ook eens niet wat zijn dat je plaagt............................
Ach je kunt em ruilen tegen mijn pc hoor.

:)

Waarom voor de mac pro gegaan trouwens?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 mei 2009, 17:36

Maximus schreef:Tom, in mijn optiek is het een vrij simpele afweging:

Ben je een standaard consument die spellen speelt, op het internet surft, documenten typt, films kijkt en weet ik veel wat, dan ga je voor Mac. Het is totaal niet belangrijk hoe zwaar de software is die je draait, want een beetje Mac trekt dat wel.

Ben je een iets geavanceerde consument die programmeert en zich een beetje wil meten met de huidige techniek, neem je Windows. De hedendaagse programmatuur neigt nou eenmaal naar de richting van Microsoft (.NET is enorm populair).

Wil je het beste van beide werelden, koop je een dikke Mac en installeer je op je MAC OS een Virtual Machine waar je Windows op draait.

Gezien je budget is dat laatste überhaupt geen optie. Voor 600 euro heb je (nieuw) eigenlijk alleen iets fatsoenlijks als je Windows neemt. Zelfs tweedehands is een Mac al een stuk duurder dan 600 euro. Voor datzelfde bedrag heb je (als je het in onderdelen bestelt, zoals ik altijd doe) wel een goeie Windows computer, waarmee je een groot deel van de spellen wel kunt spelen.

Ik hoor zelf overigens in de groep Windows gebruikers (Ben zelf programmeur in Microsoft talen) en zal zelf geen Mac aanschaffen. Een PC is voor mij gewoon veel handiger. Niet in de laatste plaats omdat je een PC zo uit elkaar kunt schroeven en er iets nieuws in kunt drukken. Probeer dat maar eens in bijvoorbeeld een iMac...
Ik ben niet van plan om te gaan programmeren en voor de dingen die ik op een computer doe is een standaard mac mini wel zwaar genoeg. ik doe toch niet aan films bewerken of zware foto bewerking. Misschien dat ik mijn laptop verkoop en er een ge-upgrade mac mini voor terug koop met een wat zwaardere processor. Dan is video bewerking in de toelomst altijd nog mogelijk. En voor school een klein Netbookje. Maar dat zien we nog wel

Bedankt iedereen voor de input!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2009, 17:45

allen schreef:Tja dat is het bmw vs de rest van de wereld verhaal. Zie de bmw rijders maar als windowsgebruikers. Want ik zit het liefst achter m'n macje. :bag:

Vriend.........we hebben toch wat gemeen :thumbup: :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 14 mei 2009, 17:57

Een netbook is veel te klein voor school. Leuk om mee te nemen maar een draak om langdurig achter te werken.

Overigens weet ik niet of een Mac veel stabieler is dan een PC. Van beheerders in bedrijven waar beiden gebruikt worden hoor ik geen verhalen dat Mac veel minder werk opleveren.
Tom Westendorp schreef:
Maximus schreef:Tom, in mijn optiek is het een vrij simpele afweging:

Ik ben niet van plan om te gaan programmeren en voor de dingen die ik op een computer doe is een standaard mac mini wel zwaar genoeg. ik doe toch niet aan films bewerken of zware foto bewerking. Misschien dat ik mijn laptop verkoop en er een ge-upgrade mac mini voor terug koop met een wat zwaardere processor. Dan is video bewerking in de toelomst altijd nog mogelijk. En voor school een klein Netbookje. Maar dat zien we nog wel

Bedankt iedereen voor de input!

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 14 mei 2009, 18:00

Mac is top!! Alleen in een windows netwerk niet ideaal.
Zelf een mac bouwen kan ook 8) http://www.efi-x.com, Heb ik ook gedaan en werkt goed.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 mei 2009, 18:02

allen schreef:Tja dat is het bmw vs de rest van de wereld verhaal. Zie de bmw rijders maar als windowsgebruikers. Want ik zit het liefst achter m'n macje. :bag:
Ik heb net een Mac, en die BMW was er al veel langer..................... :banaan:

Harrie

Bericht door Harrie » 14 mei 2009, 19:46

[SPAMON]
Ennu, Media Markt " verdubbeld" dat dezer dagen.
[SPAMOFF]

Inderdaad is de Mac stabieler, maar dat komt meer omdat er minder software geleverd word wat problemen geeft met OS. Minder visussen klopt ook (niet virusvrij hoor), komt omdat het voor de spammers minder interessant is om een virus te maken voor OS.

Moet je alleen voor jezelf uitmaken welke software je gaat gebruiken en kijken of daar goede Apple alternatieven voor zijn. Fraai zijn de boxjes zonder meer. Voor Mac is ook steeds meer vervangingshardware te krijgen.

Zelfbouw..hmm...ik heb lange tijd ook zelfbouw gedaan, uiteindelijk heb ik de laatste jaren toch maar gekozen voor complete systemen van een gerenomeerd merk om niet met garantie gedoe te zitten. Ze komen het bij mij ter plekke repareren, de volgende dag al.

Plaats reactie