Origineel houden of niet ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Origineel houden of niet ?

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 11:49

Niels opperde al om een nieuwe topic in het M3 GT draadje, ik ben even zo vrij :wink:

Op een Duits M forum had ik foto's geplaatst van de M3 CS, die foto's van Dex. Mooie dikke foto's dus, anyway leuke positieve reactie's maar ook een paar zeurders die vonden dat de auto "minder" was omdat er een CSL kofferdeksel op zat. Buiten die CSL kofferdeksel zit er ook een voorstabi op een verlagingsveren set van eibach en een vmax module. Auto is dus niet meer 100% origineel. Puristen gruwen hier blijkbaar van. Nouja ieder zijn meug.

Maar hoe belangrijk is dat nou ? Een auto 100% origineel houden, dus echt helemaal niks veranderen nadat hij de fabriek is uitgerold. En hoever kun je gaan met aanpassen zonder dat de originaliteit grote schade lijd ?

Stel even mijn auto weer genomen, niet dat ik het van plan ben maar als voorbeeld.

Ik zet er een CSL voorbumper op
CSL difusser
een MK airbox (dus niet CSL)
Porsche/movit remmen

Verbeter ik de auto daarmee of verneuk ik de originaliteit ? Dit gaat niet zo om mijn auto natuurlijk, je kunt ook een Seat Leon nemen als voorbeeld en die ombouwen naar een Cupra R of... nouja je snapt wel wat ik bodoel.

Waar ligt de grens bij het aanpassen mbt de originaliteit van de auto ?

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 11:51

Overigens was 1 van die zeurders zelf een CSL rijder, mischien dat ie juist daarom zat te zeuren ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 okt 2006, 12:17

Een auto die zo mooi en goed is als die CS van jou.......................wat zou je d`r nog aan moeten verspijkeren............ik vind het jammer geld

Wil je naar het circuit............................koop dan wat anders, die M3 is gemaakt voor de openbare weg, en daar is ie meer dan uittekend op berekend imo

En ja......................er gaat niets boven origineel dus.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 12:31

Romo mijn auto is slechts een voorbeeld voor de stelling, daar word verder sowieso niets meer aan veranderd.

Knot

Bericht door Knot » 13 okt 2006, 12:31

Het enige wat ik aan een auto zou doen is onderstel, remblokken en misschien remschijven.. verder geen grote ingrepen.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 13 okt 2006, 12:41

Natuurlijk wel aanpassen. Er bestaat geen enkele auto die af fabriek precies aan de wensen van de klant voldoet. Waarom denk je dat Individual, Porsche-Exclusiv, Quattro GmbH en AMG zo vreselijk vol met werk zitten. Mensen willen graag de puntjes op de I zetten als het om eigen smaak gaat. En als je de centen hebt moet je dat natuurlijk gewoon doen.

kris

Bericht door kris » 13 okt 2006, 12:43

Romo,

I beg to differ...

De auto is gemaakt voor de openbare weg na eerst even goed bezuinigd te hebben op remmen, onderstel etc etc...

tuurlijk maak je hem beter voor JE EIGEN doeleinden door zaken te veranderen (dit wil nie zeggen dat de wagen er als geheel op vooruit gaat natuurlijk)

een standaard M3 is een slappe vaatdoek, Let's face it... is misschien goed om op 60% te rijden maar zeker niet verder...

onderstel en remmen vervangen is toch wel noodzakelijk imho...

de csl-klep is puur Show :lol: :lol: :lol:

btw,(effe off topic) de redenering van M-division mbt de slecht remmen is de volgende:

ze hebben berekend dat de doorsnee M-fahrer een gemiddelde rit doet van 35km... daardoor is het volgens hen onverantwoord
om high-performance remmen te gebruiken, want die werken volgend hen niet doelmatig op die korte afstand... :lol: :o :o

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 okt 2006, 12:43

Rico v Velzen schreef:Romo mijn auto is slechts een voorbeeld voor de stelling, daar word verder sowieso niets meer aan veranderd.
Ook algemeen denk ik er zo over. Als je een auto hebt gekocht, waar nog weer flink aan verspijkerd moet worden, dan heb je imo de verkeerde aut o gekocht. ( openbare weg spreek ik dan van)

Voor een circuit is dat wat anders, dan moet je hem wel verbouwen lijkt me.

Ik ga dus even uit van een auto die alleen op de openbare weg gebruikt wordt, nieuw kopen moet ie af zijn, geen gelazer nadien.

romo

Bericht door romo » 13 okt 2006, 12:45

kris schreef:Romo,

I beg to differ...

De auto is gemaakt voor de openbare weg na eerst even goed bezuinigd te hebben op remmen, onderstel etc etc...

tuurlijk maak je hem beter voor JE EIGEN doeleinden door zaken te veranderen (dit wil nie zeggen dat de wagen er als geheel op vooruit gaat natuurlijk)

een standaard M3 is een slappe vaatdoek, Let's face it... is misschien goed om op 60% te rijden maar zeker niet verder...

btw,(effe off topic) de redenering van M-division mbt de slecht remmen is de volgende:

ze hebben berekend dat de doorsnee M-fahrer een gemiddelde rit doet van 35km... daardoor is het volgens hen onverantwoord
om high-performance remmen te gebruiken, want die werken volgend hen niet doelmatig op die korte afstand... :lol: :o :o

Daar ben ik het zeker niet mee eens, voor de normale weg is de M3 prima op haar taken berekend............................wil je het circuit er mee op , nee dan niet meer......................................logisch want daar is ie ook niet voor bedoeld met de normale set up.

Dus geen appels met peren ........................

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 12:46

Mooiste is om een auto zo origineel mogelijk te houden. De ingrepen die jij doet vind ik 'origineel aftermarket' en valt onder de categorie: ken net.

Een andere airbox en CSL voorbumper vind ik eigenlijk 'jammer', want je hebt nog steeds geen carbon dak. Dus dat gaat mij te ver. Maar echt boeiend vind ik het niet, want ik kan de upgrades goed begrijpen. De CS is van de M3's straks een veelgezocht model (vanaf nu tot ver in de toekomst). Deze zou ik proberen zo veel mogelijk 'standaard' te houden. Wil je er een CSL van maken, dan zou ik adviseren een CSL te kopen. Meen ik serieus, vooral omdat je hem voor lange tijd wilt (be)houden. Maar iedereen moet dat vooral lekker zelf weten.

Wat Michel met zijn M3 Cecotto doet is ook gaaf. Maar het is niet meer origineel. Zal hem jeuken, want die auto doet 'ie toch niet weg. En hij wil er wel alles uithalen wat erin zit. Datzelfde geldt voor jou denk ik ook Rico. Dus lekker doen wat je niet laten kan.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 okt 2006, 12:47

als ik eerlijk ben ben ik geenvoorstander van de CSL trunklid, dat is een CSL deel, dan zou ik ook idd de front air dam van de CSL erop doen, of beide niet, of allebei IMHO, er blijft altijd WAT te zeuren. 't misstaat je auto niet, die CSL achterspoiler, maar hij mist IMHO nu de voorkant...snap je?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 okt 2006, 12:50

romo schreef:
kris schreef:Romo,

I beg to differ...

Daar ben ik het zeker niet mee eens, voor de normale weg is de M3 prima op haar taken berekend............................wil je het circuit er mee op , nee dan niet meer......................................logisch want daar is ie ook niet voor bedoeld met de normale set up.

Dus geen appels met peren ........................
Ik vond 'm op Assen wel leuk, misschien slap, maar snel zat en een beetje skeef en remmerij was ook wel OK.

Gewoon 'standaard' M3 E46 +18". Ook niet te moeilijk gaan denken heren, het is geen 760Li en 't is geen Radical, en een Radical is geen F1 auto.

Wat dacht je dat je met een S3 of Golf VGTI of weetikveel, Civic R nou echt zoveel leuker/beter uitbent op een circuit standaard? Zelfde probleem, maar het probleem wordt' groter' gemaakt dan 't daadwerkelijk is imho....

kris

Bericht door kris » 13 okt 2006, 13:14

robin,

wat ik maar wil zeggen is het volgende:

IK hou niet van het boot-gevoel in een auto, dus mag de ophanging voor mij wat strakker, het sturen mag wat scherper...

de ene houd van harde sex, dan andere van wat zachtere ;)

vandaar dat voor mij de M3cs niet voldeed standaard...

niet op circuit en niet op de openbare weg (om over de slecht doseerbare standaard CSL remmen nog maar te zwijgen)

Na enkele ingrepen voldoet ie perfect :)

But no worries, als ie verkocht wordt (ALS...) zet ik hem weer volledig standaard...

Femme

Bericht door Femme » 13 okt 2006, 13:15

Het is prima dat bepaalde mensen een sterk (bijna obsessief?) streven hebben naar het origineel houden van auto's, maar zij moeten die mening niet aan anderen opdringen. Laat mensen zelf bepalen wat zij met hun bezit doen.

In de lijst van grootste aankopen die mensen doen staan een huis en auto's stipt op de eerste plekken. Het is volstrekt normaal dat huizen geindividualiseerd wordt. Niemand laat een huis 100 procent standaard uit een catalogus bouwen met een interieur dat exact is overgenomen uit een plaatje in een Ikea-catalogus. Het eerste wat mensen doen na het kopen van een "gebruikt" huis is de zaak overschilderen en de vloer en de keuken eruit slopen. Mensen willen het uiterlijk, de inrichting en de technische mogelijkheden van hun huis en ook hun auto afstemmen op hun persoonlijke behoeften en zich onderscheiden van anderen.

Het begint al bij de aanschaf, wanneer de koper een carrosseriekleur, interieur-uitvoering en velgen kiest en kruisjes zet voor luxe-voorzieningen in de optielijst. Er zijn dus meerdere interpretaties van het origineel. De beter bedeelde klanten kunnen bij afdelingen zoals Individual van BMW nog wat meer aan hun auto individualiseren. Van daaruit is het een logisch gevolg om ook na levering persoonlijke aanpassingen aan een auto te doen.

Feit is ook dat fabrikanten veel concessies moeten doen omwille van kosten, praktische bruikbaarheid en comfort. Auto's zijn massaproducten. Het is niet onwaarschijnlijk dat een originele auto niet geheel voldoet aan de wensen van een sportieve rijder, en bijvoorbeeld ook uiterlijk niet perfect is. Kijk maar eens naar de concept cars die zonder uitzondering op wielen met maatje 20 inch of groter staan met banden die de wielkast perfect opvullen met over de gehele bovenste helft van het wiel een gelijke, kleine marge tussen band en wielkast. Het productiemodel staat echter standaard op 16 of 17 inch velgen die niet in verhouding zijn met de grootte van de wielkast. Of kijk naar kleine details zoals sproeiers die op een concept car wel in carrosseriekleur zijn gespoten (of helemaal afwezig zijn) maar op het productiemodel niet. Een koplamp- of ruitensproeier is een attribuut dat elke designer het liefst onzichtbaar maakt. Zo zullen er meer onderdelen op een productieauto (onderstel, remmen, aandrijving, etc.) voor verbetering vatbaar zijn. Dat bijvoorbeeld bij BMW alleen M-auto's een sperdifferentieel hebben heeft geen technische grondslag maar wordt puur gedaan vanuit kosten- en marketingtechnische overwegingen.

Smaken verschillen en in de praktijk denkt men bij individualisering, in de volksmond "tuning" genoemd, meestal aan excessen. Een 55pk Renault Twingo met een bodykit waarbij een WRC-rallyauto terstond tot een brave burgerbak verbleekt, een Peugeot 106 met vier regenpijp-dikke uitlaten die in stadsverkeer de geluidsproductie van een 12 cylinder Ferrari met een factor drie overtreft. Er zijn ook subtielere vormen van individualisering mogelijk die gericht zijn op het verbeteren van de prestaties van een auto en het perfectioneren van het uiterlijk. Dat doen wat de fabrikant heeft laten liggen. Voor wat betreft uiterlijke aanpassingen vind ik originele onderdelen van de fabrikant, bij BMW bijvoorbeeld een M-sportpakket of aerodynamicapakket, vaak mooier dan de meeste aftermarket artikelen, die al snel over the top zijn. Dat is een persoonlijk mening, ik heb er geen moeite mee als iemand een extreme - volgens velen onsmakelijke - verbouwing van zijn auto doet.

Marc R

Bericht door Marc R » 13 okt 2006, 13:15

Ik zeg aanpassen die handel!

Het is JOUW auto dus pas hem aan naar JOUW wensen,mijnsinziens hou ik hem het liefste zo origineel mogelijk aan de buitenkant maar motorisch mag je gerust het EEA veranderen....
Laatst gewijzigd door Marc R op 13 okt 2006, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

kris

Bericht door kris » 13 okt 2006, 13:16

en cav,

die Cls-klep,

maakt het achterste wat moderner, imho...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 okt 2006, 13:16

Aanpassen van onderstel, remmen kan altijd! Velgen klinkt gek op een BMW als ie paar oud is weer niet.

Hoe ouder de auto hoe origneler is mij motto.

Kortom een Avensis *(jaja kom maar..) wel kwa velgen etc. de GT weer niet.

Maar....je moet lekker doen waar JIJ je goed bij voelt! Al zet je roze velgen onder een witte M3 als jij het mooi vindt....lekker doen! *(al zal ik je wel uitlachen...)

Dutch

Bericht door Dutch » 13 okt 2006, 13:22

romo schreef:Als je een auto hebt gekocht, waar nog weer flink aan verspijkerd moet worden, dan heb je imo de verkeerde aut o gekocht. ( openbare weg spreek ik dan van)
Dan ga je ervan uit dat die auto voor dat geld bestaat. Wat meestal niet zo is. :?

Verder is 't natuurlijk een kwestie van gradaties: er zit een groot verschil tussen wat kleine aanpassingen achteraf en een complete tupperwarecollectie dan wel volledige engine rebuild.

En als je het originele onderdeel achter de hand houdt, is er helemaal niks aan de hand.

Voor wat betreft het verhaal dat fabrikanten altijd het beste weten wat goed voor je is en dat origineel dus altijd beter is: dan gaat qua design al gauw op (de meeste sjonnietoevoegingen zien er ook zo uit - sjonnie), maar motorisch zet ik er mijn vraagtekens bij. Zeker met de huidige emissienormen is een standaardauto altijd suboptimaal.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 13:48

Femme heeft een erg sterke post. Vooral het vergelijk met je huis. Pak een nieuwbouwproject met 10 dezelfde huizen, en iedereen past het aan, richt het in zoals hij zelf wilt.

CSL deksel is niet helemaal voor de pats/sier, ook heb je behoorlijk meer downforce, stabielere wegligging bij hoge snelheden. Heb in het CSL book een heel verhaal hierover gelezen, windtunnel test ect. Maar zoals Kris al schreef hij oogt gewoon moderner en de standaard tochtstrip op een M3 is ook wel erg sneu.
Voor de rest geen CSL goodies op een M3 of M3 CS. Maakt het teveel een wannebee CSL. Sta je ook te vaak uit te leggen, moet ik nu al regelmatig doen met alleen al een CSL deksel en CSL velgen.
--

Ikzelf kies toch voornamelijk om de auto zo dicht mogelijk bij origineel te houden, aanpassen moet ook een reden hebben vind ik. Aanpassen om het aanpassen is niet echt zinvol. Kris is ontevreden over het standaard CS onderstel op circuit en de weg. Nu heb ik zelf nog niet op een circuit gereden met de M3 dus daar kan ik niks over zeggen, wel ben ik erg tevreden over het onderstel op de openbare weg. Hier zie ik voor mezelf geen winst. Natuurlijk zou een intrax ofzo nog beter zijn, maar dan moet ik al "beyond" mijn eigen limieten gaan rijden. Wat betreft de remmen heb ik een beetje hetzelfde idee. Als alledag het remsysteem 100% goed voorziet waarom dan dikkere remmen ? Maar op een circuitdag vallen originele remmen al snel door de mand.

Maar moet je een straatauto ook voor het circuit prepareren ? Daar kun je heel ver in gaan, zover dat je je moet afvragen of het niet verstandiger is om gewoon een circuit auto te kopen op slicks zetten en iedere aangepaste straatauto ook een M3 draai je om de oren.

Mooiste vind ik wat betreft het uiterlijk de originele spoilerkits vanaf fabriek. Of in ieder geval via de officiële kanalen.

Wat ook kan wat mij betreft is een door een tuner opgebouwde auto, van bv ABT, AC schnitzer of Hartge ect.
Mits een beetje smaakvol.

Voor alles geld; tune/pas aan met mate.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 13:52

Dick Hoekendijk schreef:Natuurlijk wel aanpassen. Er bestaat geen enkele auto die af fabriek precies aan de wensen van de klant voldoet. Waarom denk je dat Individual, Porsche-Exclusiv, Quattro GmbH en AMG zo vreselijk vol met werk zitten. Mensen willen graag de puntjes op de I zetten als het om eigen smaak gaat. En als je de centen hebt moet je dat natuurlijk gewoon doen.

Dick deze clubjes van de fabrikanten zelf vallen bij mij hoe vreemd het ook klinkt toch een beetje onder de noemer origineel.

romo

Bericht door romo » 13 okt 2006, 14:02

Rico v Velzen schreef:Femme heeft een erg sterke post. Vooral het vergelijk met je huis. Pak een nieuwbouwproject met 10 dezelfde huizen, en iedereen past het aan, richt het in zoals hij zelf wilt.

CSL deksel is niet helemaal voor de pats/sier, ook heb je behoorlijk meer downforce, stabielere wegligging bij hoge snelheden. Heb in het CSL book een heel verhaal hierover gelezen, windtunnel test ect. Maar zoals Kris al schreef hij oogt gewoon moderner en de standaard tochtstrip op een M3 is ook wel erg sneu.
Voor de rest geen CSL goodies op een M3 of M3 CS. Maakt het teveel een wannebee CSL. Sta je ook te vaak uit te leggen, moet ik nu al regelmatig doen met alleen al een CSL deksel en CSL velgen.
--

Ikzelf kies toch voornamelijk om de auto zo dicht mogelijk bij origineel te houden, aanpassen moet ook een reden hebben vind ik. Aanpassen om het aanpassen is niet echt zinvol. Kris is ontevreden over het standaard CS onderstel op circuit en de weg. Nu heb ik zelf nog niet op een circuit gereden met de M3 dus daar kan ik niks over zeggen, wel ben ik erg tevreden over het onderstel op de openbare weg. Hier zie ik voor mezelf geen winst. Natuurlijk zou een intrax ofzo nog beter zijn, maar dan moet ik al "beyond" mijn eigen limieten gaan rijden. Wat betreft de remmen heb ik een beetje hetzelfde idee. Als alledag het remsysteem 100% goed voorziet waarom dan dikkere remmen ? Maar op een circuitdag vallen originele remmen al snel door de mand.

Maar moet je een straatauto ook voor het circuit prepareren ? Daar kun je heel ver in gaan, zover dat je je moet afvragen of het niet verstandiger is om gewoon een circuit auto te kopen op slicks zetten en iedere aangepaste straatauto ook een M3 draai je om de oren.

Mooiste vind ik wat betreft het uiterlijk de originele spoilerkits vanaf fabriek. Of in ieder geval via de officiële kanalen.

Wat ook kan wat mij betreft is een door een tuner opgebouwde auto, van bv ABT, AC schnitzer of Hartge ect.
Mits een beetje smaakvol.

Voor alles geld; tune/pas aan met mate.

Zo heb ik het dus ook bedoeld...................................ligt er maar net aan wat je met je auto wil, circuit of normaal zullen we dan maar zeggen, het eerste behoeft aanpassing, het 2e imo niet
Laatst gewijzigd door romo op 13 okt 2006, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 14:06

Dennis Cavallino schreef:Wat Michel met zijn M3 Cecotto doet is ook gaaf. Maar het is niet meer origineel. Zal hem jeuken, want die auto doet 'ie toch niet weg. En hij wil er wel alles uithalen wat erin zit.
Maar optisch is die helemaal origineel, en de KMS ECU kan er zo weer uit ;-)

Ik heb bijvoorbeeld nog wel de originele stereo en speakers :wink:

Origineel of niet, over smaak valt niet te twisten, dus het verhaal van Femme is prima.

Denk nog eens terug aan de saab 900 turbo (de zwarte aangepaste turbo) die kan ik helemaal super vinden.

De 130i dre edition of de Leon VDV edition is ook helemaal super.

Terwijl een flipflop plastic fantastic CRX mij niets doen, terwijl anderen dat weer fantastisch vinden.

Prima toch.

Michel

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 13 okt 2006, 14:08

Daar ben ik het dan weer niet mee eens Rico.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 15:34

Dick hoeft ook niet :wink: Het is voor ook meer het idee, alles wat bij AMG/Qauttro gmhb etc wegkomt zijn toch producten die perfect passen bij de auto's.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 15:51

@Kris: De CSL lip maakt hem inderdaad af. Ik denk trouwens altijd dat het bij de CS hoort... kun je nagaan :wink:

Plaats reactie