Extreem krachtig, superieur acceleratievermogen en ongekende souplesse bij elk toerental, dat zijn speerpunten bij de nieuwe fase in de K Serie: de komst van de K 1300 S, de K 1300 GT en de K 1300 R. De S is het nieuwe boegbeeld van BMW. Het ontwikkelingsdoel van BMW was bij deze machine van meet af aan duidelijk: nog meer vermogen en nog betere prestaties. En dat tekent zich ook direct af bij de vormgeving. Bij de K 1300 S is echter beslist geen sprake van puur uiterlijk vertoon, want ook de cijfers op papier maken duidelijk dat BMW aanhaakt bij de top in sportmotoren van dit moment. Een missie die is vertaald in een maximumvermogen van 129 kW (175 pk) bij 9.250 toeren per minuut. Minstens zo indrukwekkend is het hoge koppel van 140 Nm dat bij 8.250 toeren per minuut wordt bereikt. Maar ook bij lagere toerentallen blinkt de 1.293 cc metende viercilinder krachtbron uit door veel trekkracht. Een uiterst nauwkeurige elektronische aansturing zorgt niettemin voor soepel oppakken, wat bij manoeuvreren en bij rijden in de stad de controle van al die kracht vergroot. Bovendien weegt deze krachtpatser een bescheiden 228 kg (drooggewicht).
De Duolever-voorvork is gehandhaafd, evenals de Paralever-ophanging achter. Nog altijd is dit een ongenaakbare combinatie voor een superieure en veilige wegligging, waarbij de nieuwe generatie van het BMW Motorrad ABS met het (gedeeltelijk) integrale remsysteem acceleratiekracht op de K 1300 S standaard pareert met vertrouwenwekkende remkracht. Kleine aanpassingen aan de Duolever-voorvork, sterkere veren en een verbeterde demping zorgen voor een nog fijner weggedrag bij de nieuwe K Serie. Vooral het gevoel met de weg, de feedback, is toegenomen. Gebleven is het lage zwaartepunt dankzij het vooroverhellende cilinderblok van de krachtbron en de lage plaatsing van de aandrijfunit in het frame.
Op de K 1300 S is als optie de tweede generatie van het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem leverbaar: ESA II. Het rijwielgedeelte is daarmee optimaal af te stemmen op rijgedrag en belading. Net als bij de eerste generatie van dit systeem is de veervoorspanning te wijzigen door simpel een druk op een knop, waarbij de motor harder (sportiever) of juist zachter (comfortabeler) is geveerd. Ook is met de schakelaar te kiezen voor opties met duopassagier en/of belading, waarbij de voorspanning van de vering achter nog een tandje strakker wordt ingesteld. Nieuw bij ESA II is dat tegelijk ook de veersnelheid en de demping worden aangepast. Daardoor ontstaat een uiterst gebalanceerde machine met een zeer verfijnd en goed aan te voelen weggedrag.
Nieuw is ook de optioneel leverbare quickshifter op de transmissie. Opschakelen is daarmee mogelijk zonder gas terug te nemen en zonder gebruikmaking van de koppeling. Elektronica zorgt voor een korte adempauze in de krachtsexplosie tijdens het schakelmoment. De acceleratie verloopt daardoor nog sneller en met de grootste mogelijke schakelprecisie in de zesversnellingsbak die via een cardan het achterwiel aandrijft.
Ook optioneel is het automatisch antislipsysteem (ASC), een systeem dat ervoor zorgt dat het achterwiel niet doorslipt bij accelereren. Dit vergroot de veiligheid, zeker bij het rijden in een bocht. Voor berijders die het sportieve nog meer willen accentueren, zijn er de High Performance Parts, zoals fraaie carbononderdelen, voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede velgen en een compromisloze Akrapovic-sportdemper.