DSG vs SMG, F1 etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tristan

DSG vs SMG, F1 etc.

Bericht door Tristan » 12 okt 2006, 15:51

Heb dus pas geleden in een GTI met DSG gereden en stond verbaast over hoe snel die bak schakelt. Hier kan een SMG, F1 etc. niet tegenop. Is ook wel iets emotieloos, maar wel zeer effectief.

Dus mijn vraag is, waarom is Ferrari of BMW niet eerder met zo'n systeem gekomen? Of hebben ze dit bewust niet gedaan? Een DSG is een stuk goedkoper dan menig andere sequentiële bak.

RVV

Bericht door RVV » 12 okt 2006, 19:18

DSG is toch ook een zwaarder stuk techniek toch ? en neemt denk ik relatief veel ruimte in. Dat is ansich niet het probleem, maar er moet ook ruimte zijn om het in te bouwen. BMW heeft zijn 6 in lijn ver naar achteren hangen. VW werkt met dwarsgeplaatste motoren. Het is natuurlijk mogelijk dat BMW nu wel rekening heeft gehouden met het nieuwe E90 platvorm. Een DSG/SMG achtige bak van BMW is er nog niet voor de E90, dus die kan best komen.

SMG is midden jaren 90 op de markt gekomen en begin 2000 doorontwikkeld voor de e46 M3 en andere e46 modellen. Toen wist nog niemand wat DSG was.

Nu heb ik zelf SMG en dat ding schakeld al zo verschrikkelijk rap, dat ik me bijna niet kan voorstellen dat een DSG in de dagelijkse praktijk rapper kan schakelen. Technisch kan die dat wel, omdat de komende versnelling al is ingelegd, maar is daarom SMG een minder systeem ? Ik weet het niet.

Nu heb ik nooit in een DSG auto gereden dus kan ik er niks positiefs of negatiefs over zeggen, maar wat ik dan lees in de diverse tijdschriften dat DSG toch opschakeld als je te lang jengeld in de touren lijkt me dat geen pluspunt, vooral niet als je bv op de ring rijd/circuit waarbij je hoge toeren aanhoud. snelle gaswisselingen vind het systeem ook niet prettig, dan raakt ie wat in de war met schakelen ? Tenminste dat is ewat ik heb gelezen. M's van BMW hebben een extreem gasrespons, in hoeverre is dit met DSG goed te combineren ?

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2006, 19:35

DSG zit ook als doorontwikkelde vorm in de Veyron. Niet de eerste de beste auto :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 okt 2006, 20:48

BMW krijgt binnenkort 'DSG' genaamd 'ZSG' op de E90/92 etc.
En ik begreep dta SMG iig niet voor de normale BMW's en misschien ook wel niet voor de oncoming M modellen wordt gebruikt, maar dat zijn nog speculaties van die goeroes daaro...
Meer info moet ik ff van E90 post af plukken. Dat wordt dan morgen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 12 okt 2006, 21:34

Ik heb iets vernomen dat de nieuwe M3 uitgevoerd met de geheel nieuwe 'ZSG' bak.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 12 okt 2006, 23:20

ErikKramer schreef:Ik heb iets vernomen dat de nieuwe M3 uitgevoerd met de geheel nieuwe 'ZSG' bak.
Ik hoop eind deze maand nog naar de Ring te kunnen doordeweeks. Eens kijken of ik de nieuwe M3 dan voorbij kan zien komen. Dan weet je gelijk of het ZSG is, althans dat kun je wel horen volgens mij.

Ik heb zelf zo'n sequentieel semi-automatische bak in mijn auto's en ik vind het ideaal, ondanks dat het niet supersnel schakelt in mijn auto's. Als er meer auto's met een DSG-achtig iets zouden komen zou ik het zeker nemen. Golf V GTI DSG was trouwens ook een serieus alternatief voor mijn Brabus, maar de inruilprijs op mijn vorige smart niet acceptabel.

Plaats reactie