Tanken in België met ING

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Tanken in België met ING

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2009, 18:20

Gisteravond een feestje gehad vlak onder Antwerpen en op de terugweg langs de A1/E19 bij Waarloos getankt bij een Total pompstation. De M3 had wat nieuwe Excellium 98 nodig, dus volgooien maar om een uurtje of 00:16. Ik stond bij de onbemande pomp, wat wel zo snel en handig is. Hij was redelijk leeg, dus kon hem volgooien voor bijna 70 euro.

Vandaag moest ik even internetbankieren en zie ik tot mijn verbazing dat er niet die 68 euro nogwat, maar €125,00 van mijn rekening is afgeschreven. Althans, er staat bij 'gereserveerd bedrag'. Dus ik denk, WTF, stelletje dieven! Meteen de ING gebeld om te horen wat dit is, of dat ik hier te maken heb met fraude. Bleek dit heel 'normaal' te zijn volgens de ING-medewerker. Dit doen onbemande pompen vaker, vooral in België en Duitsland. Ze reserveren dus een bedrag zodra jij je kaart in de terminal steekt zodat ze zeker weten dat jij het getankte ook daadwerkelijk kan betalen. Het hiervoor vastgestelde bedrag is die 125 euro. Later wordt dan het daadwerkelijke bedrag afgeschreven.

Wat mij nu enorm verwonderd is, dat er dus 125 euro wordt gereserveerd, een bedrag waar ik nu ook niet over kan beschikken. Ik tank voor 68 euro en dan denk ik niet dat ik 125 mis, dus schiet je er dan even bijna 60 euro bij in. Nu is het voor mij niet zo'n heel probleem, maar ik ben even gaan googlen en zie nu een voorbeeld dat wel voor problemen kan zorgen.
Voorbeeld: Tanken voor 25 euro, er wordt 125 euro gereserveerd (waar je dus ook niet over kan beschikken), volgende dag denk je boodschappen te doen en die zegt saldo ontoereikend. Tsja, sta je dan in de supermarkt lekker ongemakkelijk. Mis je toch even 100 euro in je begroting die paar dagen.

Ik ondervind er op dit moment zelf dus niet echt veel last van, buiten enige frustratie om, maar vind dit een hele bizarre gang van zaken. Wie is dit al eens eerder opgevallen of overkomen. En is dit dan gewoon normaal en mag dat zomaar??

allen

Re: Tanken in België met ING

Bericht door allen » 10 mei 2009, 18:25

Is normaal voor zover ik weet en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik denk dat iemand beter geen auto kan hebben, wanneer hij door zo'n actie de volgende dag geen boodschappen meer kan doen. :bag:

Bij bemande pompen in België is het ook heel normaal dat je zegt hoeveel je ongeveer wilt tanken. Na het tanken kom je dan voor de tweede keer bij de kassa om je wisselgeld op te halen.

Christoph

Bericht door Christoph » 10 mei 2009, 18:40

Doodnormaal, doen ze altijd. In het weekeind kan het wat langer duren maar vaak is het zo dat het maar heel even is. Bij mijn ABN pas reserveert het systeem het tot ik klaar ben met tanken.

Ook wel eens per ongeluk niet kunnen tanken hierdoor (met "tankpas"), tjah.. Even aan denken volgende keer :)

Casper

Bericht door Casper » 10 mei 2009, 18:52

In NL doen ze ook altijd even een electronische 'check' of je genoeg geld op je rekening hebt...

Maar als je 't geld niet kan missen is dat best a-relaxt idd....

Bort

Bericht door Bort » 10 mei 2009, 19:04

Er is nog altijd iets zoals "het einde van de maand" hé mannen. Dan heb je in vele gevallen minder geld op je rekening en kunnen zo'n dingen al eens voorvallen.
Als je even geen snel beschikbaar budget hebt, wil niet zeggen dat je beter maar geen auto kan hebben :bag: Op mijn zichtrekening staat weinig, op mijn spaarrekening staat veel.

allen

Bericht door allen » 10 mei 2009, 19:17

Dan boek je 500-1000 euri terug van je spaarrekening voor noodgevallen. Kom je nooit meer in de problemen. Of het moet zijn dat je niet met je eigen geld kan omgaan en dat dus ook opmaakt voor het einde van de maand. :bag:

Bort

Bericht door Bort » 10 mei 2009, 21:27

Mijn bank doet er minstens één dag over om geld van de spaar- naar de zichtrekening te boeken (en als dit in het weekend gebeurt, staat het pas maandagavond op m'n zichtrekening). Als je verwacht dat er 70 euro van je rekening ging ipv 125 euro... Ik begrijp wel dat dit gedaan wordt de banken hoor, maar om nu direct te zeggen dat je geen auto mag hebben omdat je geen geld op je zichtrekening hebt, dat gaat er bij mij over. Aan een tankstation kan je ook geen geld overboeken naar je zichtrekening. Ik beheer m'n geld op mijn manier en niemand hoeft mij te zeggen dat ik geen auto mag hebben omdat het scenario beschreven in de OT kan voorvallen.

PS: héél eerlijk, ik neem dit helemaal niet persoonlijk op hoor :) Maar waarom iemand anders' rekening maken? (tenzij die persoon in diepe schulden zit natuurlijk) Maar er zullen allicht wel mensen zijn die zich persoonlijk aangevallenvoelen. Ik vind uw statement dus ook onbegrijpelijk, en vooral kortzichtig (en ik bedoel dit ook allerminst kleinerend naar jouw toe).

Tom

Bericht door Tom » 10 mei 2009, 21:43

Meestal duurt het inderdaad 1 of 2 dagen voor het juiste bedrag verschijnt.
Anders in het vervolg met creditcard betalen.

allen

Bericht door allen » 10 mei 2009, 21:57

Bort of ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet... :bag:

Voorbeeld 1: je komt iedere maand maar net uit en als er 60 euri teveel afgeschreven wordt zit je in de problemen. Dan is de auto te duur voor je.

Voorbeeld 2: je komt iedere maand maar net uit omdat je geld altijd richting je spaarrekening gaat. Hoe moeilijk kan het zijn om een grotere buffer aan te houden op je betaalrekening. Moet je persee op iedere niet gebruikte cent rente krijgen? Zou ik zeer onzinnig vinden. Of je nu over 100.000 of 99.500 euri rente vangt boeit toch niet? :goodnight:

Bort

Bericht door Bort » 10 mei 2009, 22:03

Ik besef net: mijn auto komt misschien 1x per maand buiten (enkel en alleen voor plezierritjes, anders gebruik ik de auto van m'n vrouw). Voor de rest rij ik met mijn 50 cc dax die 265km doet met 5€ benzine :banaan: Als ik dan eens met mijn auto buiten kom, kan ik inderdaad in zo'n situatie terecht komen aangezien ik het benzinebudget bereken voor mijn daxje.

Dus inderdaad, ik zat wat verkeerd. Maar dat je geen auto mag hebben, vind ik nog steeds verkeerd. Dat je een te dure auto hebt gekocht als je zo moet gaan rekenen met je geld... das dan wel een feit :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 mei 2009, 22:04

allen schreef:Bort of ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet... :bag:

Voorbeeld 1: je komt iedere maand maar net uit en als er 60 euri teveel afgeschreven wordt zit je in de problemen. Dan is de auto te duur voor je.

Voorbeeld 2: je komt iedere maand maar net uit omdat je geld altijd richting je spaarrekening gaat. Hoe moeilijk kan het zijn om een grotere buffer aan te houden op je betaalrekening. Moet je persee op iedere niet gebruikte cent rente krijgen? Zou ik zeer onzinnig vinden. Of je nu over 100.000 of 99.500 euri rente vangt boeit toch niet? :goodnight:
Ik heb nog nooit iemand gesproken die jou begrijpt :please: :mrgreen:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2009, 22:13

Maar weer even ontopic graag!!!

Luco

Bericht door Luco » 10 mei 2009, 22:16

niet in belgie tanken :angel:

Christoph

Bericht door Christoph » 10 mei 2009, 22:17

Okee Mark:

ja dat mag.

Zo, slotje! :police:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2009, 22:22

Haha :P

Nee. Maar gaat mij even om het principe van het parkeren van geld. Het gaat om 125 euro. Best veel centen natuurlijk waar je op een gegeven moment niet over kan beschikken. Om dan de discussie van Allen en Bort er even bij te halen. Het hoeft niet te gaan om je laatst 60 euro natuurlijk he. Als je 680 op je rekening hebt, er 125 is geparkeerd en je iets van 600 koopt, ben je ook de sjaak. Dus ja.

Ik blijf het gewoon een raar fenomeen vinden dat je geld geparkeerd wordt op zo'n moment. En is dit alleen bij de ING zo (lees ik veelvuldig via google). En waarom alleen dan bij hen en niet bij andere banken?

Luco

Bericht door Luco » 10 mei 2009, 22:25

omdat bij andere banken het rechtsstreeks afgeschreven wordt?

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 10 mei 2009, 22:26

allen schreef:Bort of ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet... :bag:

ik doe het altijd als in voorbeeld 2, dit doe ik ook omdat ik al een keer slachtoffer ben geweest van pinpasfraude en ik er liever niet te veel op heb staan. kon daar zelf niets aan doen maar ben sindsdien toch wat voorzichtiger

Tom

Bericht door Tom » 10 mei 2009, 23:56

Ik ben het wel met je eens Mark.
Sowieso vind ik banken soms qua dienstverlening leven in 1970.

Al gebruik ik in het buitenland vaker m'n cc.

Rupie

Bericht door Rupie » 11 mei 2009, 06:28

Ik heb het gehad met tanken in Zolder op een doordeweekse dag. Thuisgekomen toch ff kijken met telebankieren, was er niks afgeschreven :? Een paar dagen later werd het bedrag pas afgeschreven, was ook een onbemand tankstation.. Overigens was dat de ABNAMRO.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 mei 2009, 07:23

Reden te meer om nooit meer te tanken bij een onbemand benzinestation...
(doe dat zelf om andere redenen al niet)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 mei 2009, 08:39

Twee maanden terug heb ik contact geld ingevoerd bij een Belgische automaat. De automaat accepteerde mijn pas niet.
Ik heb 50 euro ingevoerd en het nummer van de pomp ingetoetst(diesel). Ik kon niet tanken. Er stond een telefoonnummer en die heb ik gebeld. Er werd mij verteld een kleine formulier in te vullen met mijn gegevens en rekeningnummer, omdat het vaker voorkwam. Het formulier moest daar in een kleine brievenbus.
Ik heb er niet meer getankt en ben doorgereden naar een andere tankstation. Een kleine twee weken later werd het bedrag op mijn rekening bijgeschreven.

Joop

Bericht door Joop » 12 mei 2009, 08:12

Voor het tanken gebruik ik altijd de creditcard, juist om onder andere dit soort problemen voor te zijn.

Daarnaast varieerde de benzinerekening bij mij zo gigantisch (door tevens zakelijke ritten) dat het af en toe voorkwam dat ik weer geld van de spaarrekening tijdelijk moest terugboeken; paar dagen later stort je het weer terug, maar het schiet niet op; uiterst onhandig.

Snipe

Bericht door Snipe » 12 mei 2009, 08:19

Ik heb dat ook wel eens gehad. Als je nogal veel rijdt is het helemaal belabberd, dan ben je een paar keer die 125 piek kwijt. En als je 3 keer een tank diesel haalt, reken je er niet op dat je 375 euro kwijt bent...

Xave30

Bericht door Xave30 » 12 mei 2009, 09:29

Hiervoor was ik, net als jou Mark, helemaal niet bekend met deze systeem. :?

Bedank voor het post. Subscribed.

Plaats reactie