S14 (E30 M3) overleden
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
S14 (E30 M3) overleden
Na bijna 280.000km was het gisteren zover. Drijfstang(?)lager eruit, geen oliedruk meer en waarschijnlijk einde verhaal voor mijn S14.
De exacte schade is nog niet bekend, dan moet het blok eruit en open, maar het zit in ieder geval goed fout.
Ik zit nu met een dilemma en een paar vraagjes.
Ik heb een aantal opties die voor mij openstaan.
Optie 1 zou zijn, De motor laten reviseren. Dit is ook gelijk de duurste optie vrees ik. Ik zou graag wat adressen en prijzen willen weten.
Optie 2 Ander blok erin, hetzij S14 of desnoods iets anders. Wat is nog meer leuk en waar moet ik dan op rekenen?
Optie 3 De hele handel zo verkopen voor weinig.
Het liefst heb ik de auto weer zo snel mogelijk op de weg. Het mooiste zou zijn om de motor nu om te bouwen naar 2,5+Airbox etc. Alleen de prioriteiten liggen voor mij op dit moment anders, dus ik wil er even niet teveel mee kwijt zijn.
Hubert
De exacte schade is nog niet bekend, dan moet het blok eruit en open, maar het zit in ieder geval goed fout.
Ik zit nu met een dilemma en een paar vraagjes.
Ik heb een aantal opties die voor mij openstaan.
Optie 1 zou zijn, De motor laten reviseren. Dit is ook gelijk de duurste optie vrees ik. Ik zou graag wat adressen en prijzen willen weten.
Optie 2 Ander blok erin, hetzij S14 of desnoods iets anders. Wat is nog meer leuk en waar moet ik dan op rekenen?
Optie 3 De hele handel zo verkopen voor weinig.
Het liefst heb ik de auto weer zo snel mogelijk op de weg. Het mooiste zou zijn om de motor nu om te bouwen naar 2,5+Airbox etc. Alleen de prioriteiten liggen voor mij op dit moment anders, dus ik wil er even niet teveel mee kwijt zijn.
Hubert
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Hubert,
Allereerst zwaar K natuurlijk
, maar 280k op de klok voor een blok met een behoorlijk hoog vermogen is natuurlijk super. Je wist natuurlijk dat dit er een keer zou komen met die tellerstanden.
Je noemt de opties zelf al. Opnieuw opbouwen en dan en aantal zaken gelijk meenemen zonder dat die meer kosten, doch wat extra power geven is het mooiste, behalve qua prijs.
Heeft Leonard niet nog een goed blok liggen uit de S14 van ChrisM3, omdat hij een 2.5 door Kronenburg laat bouwen?? Mogelijk de goedkooptste oplossing.
Vraag Leen eens naar zijn kosten van de 6 cyl. die hij heeft gekocht.
Qua kosten is het simpel, moet de auto snel de weg weer op kost het je veel geld. Ik meen dat deze auto je dagelijkse auto is, dus wachten tot een specialist de auto aanpakt zoals in mijn geval is denk ik geen optie, denk dat je dan pas medio/eind 2007 de auto/blok kunt stallen.
Blijft over, slachten en in onderdelen verkopen, wat meer zal opleveren dan de auto compleet verkopen.
Neem eens contact op met Jeroen Lekx, wellicht wil hij wel of de revisie doen, of de auto inruilen/kopen. Jeroen Lekx zit in Alphen a/de Rijn.
Michel
Allereerst zwaar K natuurlijk

Je noemt de opties zelf al. Opnieuw opbouwen en dan en aantal zaken gelijk meenemen zonder dat die meer kosten, doch wat extra power geven is het mooiste, behalve qua prijs.
Heeft Leonard niet nog een goed blok liggen uit de S14 van ChrisM3, omdat hij een 2.5 door Kronenburg laat bouwen?? Mogelijk de goedkooptste oplossing.
Vraag Leen eens naar zijn kosten van de 6 cyl. die hij heeft gekocht.
Qua kosten is het simpel, moet de auto snel de weg weer op kost het je veel geld. Ik meen dat deze auto je dagelijkse auto is, dus wachten tot een specialist de auto aanpakt zoals in mijn geval is denk ik geen optie, denk dat je dan pas medio/eind 2007 de auto/blok kunt stallen.
Blijft over, slachten en in onderdelen verkopen, wat meer zal opleveren dan de auto compleet verkopen.
Neem eens contact op met Jeroen Lekx, wellicht wil hij wel of de revisie doen, of de auto inruilen/kopen. Jeroen Lekx zit in Alphen a/de Rijn.
Michel
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Tja, lastig.
In onderdelen verkopen of schorsen zie ik niet zo zitten. Hij word of gemaakt of hij gaat zo weg, maar ellenlang leuren met van alles heb ik ook geen zin in. En om ruim een jaar op een specialist te wachten....
(is inderdaad dagelijkse auto)
Ik had al een pb-tje naar Leonard gestuurd, maar die heeft nog niet gereageerd.
Zo'n 'Leen' conversie is wellicht ook interessant. Ik wacht het gewoon nog even af.
In onderdelen verkopen of schorsen zie ik niet zo zitten. Hij word of gemaakt of hij gaat zo weg, maar ellenlang leuren met van alles heb ik ook geen zin in. En om ruim een jaar op een specialist te wachten....

Ik had al een pb-tje naar Leonard gestuurd, maar die heeft nog niet gereageerd.
Zo'n 'Leen' conversie is wellicht ook interessant. Ik wacht het gewoon nog even af.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Koeling kan ik je een heel lijstje van sturen hoe je dat oplost, maar is misschien makkelijker om ooit op een meeting te vertellen (krijgt mijn secretaresse ook geen rsi
); twee jaar trial and error (en daarvoor Frank nog), maar het werkt nu wel (nu alleen nog tijd hebben om ermee te rijden
).
Remmen van een E36 M3 zijn super (logisch want gemaakt voor een auto van 1500kg en daar doen ze het nog goed op) en een goedkope oplossing (in verhouding tot AP/Movit/Brembo etc.).


Remmen van een E36 M3 zijn super (logisch want gemaakt voor een auto van 1500kg en daar doen ze het nog goed op) en een goedkope oplossing (in verhouding tot AP/Movit/Brembo etc.).

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Eerst kijken wat eraan mankeert!
Er zijn echt nog zoveel senario's denkbaar voor eventuele reparatie/deel revisie. Om goed een schatting te maken van de kosten moet het blok eerst open om te zien wat de schade echt is.
Ooit brak de spanner van de distributie ketting van mijn 400cc 16V ZXR motorfietsje. Aangezien ik niet direkt stilstond draaide de motor dus nog even door. Het geluid dat eruit kwam beloofde niet veel goeds maar uiteindelijk was er nog niet eens een klep krom! Het is dat ik het hele blok uit elkaar had gehaald maar anders was ik al klaar geweest met alleen een andere spanner
Wat belangrijk voor jezelf is is de vraag wat de auto (nog) voor je betekend. Had je het idee om er nog jaren in te rijden dan is een revisie interessant, was je van plan om binnen afzienbare tijd afscheid te nemen dan moet je verlies pakken en de boel verkopen maar de juiste beslissing kun je pas nemen nadat je echt weet wat eraan mankeert. Ook hangt het er vanaf wat de staat van de auto is natuurlijk. Moeilijke kwestie
mocht financieel nu andere prio's hebben koop dan gewoon een goedkoop autootje en schors de M3! Verkopen omdat het momenteel financieel niet past krijg je onherroepelijk spijt van...
Er zijn echt nog zoveel senario's denkbaar voor eventuele reparatie/deel revisie. Om goed een schatting te maken van de kosten moet het blok eerst open om te zien wat de schade echt is.
Ooit brak de spanner van de distributie ketting van mijn 400cc 16V ZXR motorfietsje. Aangezien ik niet direkt stilstond draaide de motor dus nog even door. Het geluid dat eruit kwam beloofde niet veel goeds maar uiteindelijk was er nog niet eens een klep krom! Het is dat ik het hele blok uit elkaar had gehaald maar anders was ik al klaar geweest met alleen een andere spanner

Wat belangrijk voor jezelf is is de vraag wat de auto (nog) voor je betekend. Had je het idee om er nog jaren in te rijden dan is een revisie interessant, was je van plan om binnen afzienbare tijd afscheid te nemen dan moet je verlies pakken en de boel verkopen maar de juiste beslissing kun je pas nemen nadat je echt weet wat eraan mankeert. Ook hangt het er vanaf wat de staat van de auto is natuurlijk. Moeilijke kwestie

- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Het blok word ingerolen bij van Kronenburg en die zal er vast iets leuks mee doen.
Voordeel voor mij is nu dat ik relatief goedkoop weer kan rijden met een goed 15pk sterker blok. Reviseren had beter geweest, maar kost gelijk ook flink meer.
Ik kan nu hopelijk weer wat jaartjes vooruit en dan kan ik nog eens gaan kijken wat ik dan wil.

Voordeel voor mij is nu dat ik relatief goedkoop weer kan rijden met een goed 15pk sterker blok. Reviseren had beter geweest, maar kost gelijk ook flink meer.
Ik kan nu hopelijk weer wat jaartjes vooruit en dan kan ik nog eens gaan kijken wat ik dan wil.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
de 48mm gasklephuis zijn natuurlijk op zijn 2.5 gebruikt.Hubert Duijzer schreef:Goede vraag, weet ik nog geeneens. Moet ik even navragen dan.
Is dat de hele computer of alleen een chip?
Het gasklephuis zit er helaas niet meer bij. Dus moet mijn oude (kleinere) erop. Ik zal toch een pk of 5 missen dan.
Computer of chip, zou het niet weten.
Michel
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Update:
Maandag het blok opgehaald bij Kronenburg in een tijdelijk ietwat verlaagde AX
[img:640:480]http://www.rivierenlandmedia.nl/images/s14axklein.jpg[/img]
Afgegeven bij de monteur, die had het andere blok er al uit liggen, hier liggen ze allebei:
[img:480:640]http://www.rivierenlandmedia.nl/images/2xs14klein.jpg[/img]
Vandaag de auto weer opgehaald, nog niet veel mee kunnen rijden, maar het blokje loopt volgens mij prima. Loopt iets minder rauw als de vorige.
Voelt bovenin wel sneller aan, maar dat is heel moeilijk te zeggen zonder rechtstreeks vergelijk. (zou er ca. 10-15pk bij moeten hebben)
Ik ben tevreden tot zover 8)
Maandag het blok opgehaald bij Kronenburg in een tijdelijk ietwat verlaagde AX

[img:640:480]http://www.rivierenlandmedia.nl/images/s14axklein.jpg[/img]
Afgegeven bij de monteur, die had het andere blok er al uit liggen, hier liggen ze allebei:
[img:480:640]http://www.rivierenlandmedia.nl/images/2xs14klein.jpg[/img]
Vandaag de auto weer opgehaald, nog niet veel mee kunnen rijden, maar het blokje loopt volgens mij prima. Loopt iets minder rauw als de vorige.
Voelt bovenin wel sneller aan, maar dat is heel moeilijk te zeggen zonder rechtstreeks vergelijk. (zou er ca. 10-15pk bij moeten hebben)
Ik ben tevreden tot zover 8)
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten