Urenschrijver..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Urenschrijver..

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 12:51

Had net een kleine discussie aan de telefoon met een schoonmaker/glazerwasser voor thuis, aardig vent daar niet van.. hij rekende een uurtarief van 25 euro ofzo.. zou ons huis rondom doen qau ramen lappen voor 40 euro ex btw.. vorig jaar hadden we iemand die deed het voor 15 euro ex btw (ramen lappen).. maar die is er mee gestopt.

Vond het best aan de prijs. 15 euro was wel wat te goedkoop, maar 40 euro is weer het andere uiterste.. mijn vrouw zei, die vorige glazenwasser deed het in dik een half uur..

Hij, ik ga het niet redden in een half uur, oke.. uurtarief is 25 euro ex btw. als je het in een uur doet lijkt me dat redelijk. Hij zou het aankijken of dat lukte..uiteindelijk moest hij het ook van te voren inschatten, logisch zei ik..

Toen begon hij een opsomming te maken van kosten ed.. ik zei,, begrijp ik.. de schoorsteen moet ook roken.. ja alles nam die mee in die prijs, niet alleen het schoonmaken zelf, maar ook het schrijven van een factuur, het inplannen, afspraak maken...

Kortom echt uren schrijven..

Oke..dacht ik..

Nu ben ik zelf een jaar of 15 ondernemer.. altijd in de winkel gestaan en ik ken het fenomeen uren schrijven helemaal niet.. de ene keer sta ik een uur advies te geven en de klant loopt weg.. en zie hem nooit weer.. en de andere keer schrijf ik na een uur een leuke order op.

na het verkopen stop je behoorlijk wat tijd in die klant, qua afhandeling, administratie, sevice etc.. soms ben je met 1 klant uren bezig.. daar tegen over staat vaak een erg loyale houding van de klant. Aan het eind van de rit alles op een bult geveegd, wil ik verdiend hebben, maar het hele tussentraject werk ik gewoon af zonder morren of terug te rekenen naar uurtariefen oid..

Uiteindelijk hoort dat ook een beetje bij het ondernemer zijn toch ?

Wat ik zelf vind, is dat het begrip "uren" schrijven zo klant onvriendelijk overkomt (op mij als klant dan), uiteraard moet iedereen datgene verdienen wat hij moet verdienen, maar ergens heb ik het altijd het gevoel dat uren schrijven zo rommelen in de marge is.. Het is in veel branches heel gebruikelijk waaronder de garagebranche.. maar ergens heb je als klant altijd het gevoel dat je betaald voor een gebed zonder end..

Ik denk dan, bied een compleet pakket aan.. om even de glazenwasser als voorbeeld te nemen,..

Bied een een jaar lang glazenwassen aan voor een een vast bedrag.. pak en beet voor 300 euro. wassen om de 6 weken.. en 1 keer per maand een factuur voor 25 euro. Of bij betaling ineens een kleine korting geven van bv 25 euro.

Commercieel gezien zit zoiets toch veel slimmer in mekaar ?

Garagebedrijven idem dito.. bied onderhoudspakketen aan voor 1 vast bedrijf, ipv uren schrijven door de monteur..

Qua handel zit daar veel meer voldoening en op termijn ook winst in.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Urenschrijver..

Bericht door Robin » 05 mei 2009, 12:55

Deze'ondernemer' komt wat dit aangaat zichzelf nog wel eens tegen Rico, mee eens, doh, we zitten in 't zelfde schuitje alleen verkopen we andere handel....

Snipe

Bericht door Snipe » 05 mei 2009, 12:56

:shock:
Wat een geld voor een paar gelapte ramen!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 mei 2009, 12:58

Snipe schreef::shock:
Wat een geld voor een paar gelapte ramen!
En dan kun je er ook nog gewoon nog steeds doorheen kijken, dus dát klopt ook al niet! Ik zou 'm bellen. :lol:

Tom

Bericht door Tom » 05 mei 2009, 13:11

Uren schrijven is in onze branche heel gewoon. Als iemand gebruik maakt van je diensten/kennis, dan moet daarvoor betaald worden. Voor producten hebben we vaste prijzen, maar er zit bij elk project wel wat maatwerk bij. Als ze je vaak nodig hebben, dan betalen ze meer. Wij houden hier alle uren bij.

Alleen voor het verkooptraject en de service natuurlijk niet. Dat risico zit berekend in de uur-/productprijs.

Die ramenlapper van je had die overige kosten gewoon in zijn uurprijs moeten pakken zoals elk ander bedrijf dat doet.

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 13:11

Robin schreef:Deze'ondernemer' komt wat dit aangaat zichzelf nog wel eens tegen Rico, mee eens, doh, we zitten in 't zelfde schuitje alleen verkopen we andere handel....

Dat bedoel ik, het komt weinig sympathiek over vind ik.. als ondernemer moet je ook investeren in je klant.. kreeg net nog 2 oudere mensen binnen, advies blalbla.. hadden 9 jaar geleden bij mij een matras gekocht., half uurtje advies geven,, klant denkt er over na.. maar gezien de manier hoe het ging.. schat ik in dat ze zeker terugkomen.

Eerst zaaien en dan oogsten.. denk ik.. bij uren schrijven is het eerst oogsten en dan pas zaaien..

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 mei 2009, 13:17

Moet je eens kijken hoe het bij grote advocatenkantoren gaat; die betaal je per 6 minuten.
Dus als je even opbelt om een afspraak te verzetten (ik noem maar wat) en je hangt 20 seconden met je advocaat aan de telefoon betaal je toch voor die volle 6 minuten, dat zal ongeveer €50 zijn.
En zo dus ook iedere keer dat er aan je zaak gewerkt wordt, de prikklok loopt automatisch mee op de pc en iedere 6 minuten waarin aan je zaak gewerkt wordt komt er 1/10e uurtarief bij.
Is best een mooi systeem, maar echt klantvriendelijk is toch wel anders. :hmmm:

Tom

Bericht door Tom » 05 mei 2009, 13:29

Ja dat is het andere uiterste, Peter.

Maar in de reclamebranche werken ze vaak met pitches. Bij een offerteaanvraag krijgt het bureau al een opdracht om met een voorstel komen. Kortom daarin moet je je mensen op de werkvloer al aan het werk zetten om met een creatief idee te komen terwijl er nog niks verkocht is en de kans aanwezig is dat het de prullenbak ingaat omdat ze verdergaan met een ander bureau. Dat je verkoopafdeling soms offertes schrijft terwijl ze niet met je in zee gaat is normaal... maar zo'n pitch gaat toch wel ver.

Want je bestaande klantenkring betaald voor werk wat voor 66% kans (als je 1 van de 3 bureaus bent die meedoet in zo'n pitch) toch niet gebruikt gaat worden. Is dat wel klantvriendelijk dan? Als klant heb ik liever dat ik slechts betaal voor werk dat voor mij gedaan is en natuurlijk verkoop/ondersteuning (wat elk bedrijf heeft). Kortom dan is uren schrijven toch een eerlijker systeem?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2009, 13:39

Peter Tunissen schreef:Moet je eens kijken hoe het bij grote advocatenkantoren gaat; die betaal je per 6 minuten.
Dus als je even opbelt om een afspraak te verzetten (ik noem maar wat) en je hangt 20 seconden met je advocaat aan de telefoon betaal je toch voor die volle 6 minuten, dat zal ongeveer €50 zijn.
En zo dus ook iedere keer dat er aan je zaak gewerkt wordt, de prikklok loopt automatisch mee op de pc en iedere 6 minuten waarin aan je zaak gewerkt wordt komt er 1/10e uurtarief bij.
Is best een mooi systeem, maar echt klantvriendelijk is toch wel anders. :hmmm:
Een vriend van een vriend van me ( is ook advocaat ( nee niet Macboy :mrgreen: ) en die vertelde dat je bij het kantoor waar ie werkte nooit koffie moet aannemen, ook al wordt het je vriendelijk aangeboden...................daar stond gewoon €60,-- voor :shock:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mei 2009, 14:03

Daar zou ik nou mijn advocaat op af sturen...

Snipe

Bericht door Snipe » 05 mei 2009, 14:23

Op de een of andere manier vind ik het bij een advocaat toch ook wat anders dan bij een glazenwasser.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 mei 2009, 14:28

Ja, een glazenwasser heeft tenminste nog een vak geleerd..... :bag:

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 14:37

:mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 05 mei 2009, 14:37

Dat dan weer wel.
Maar een glazenwasser kan vooraf inschatten hoe lang hij bezig is, een advocaat vaak niet. De cliënt en de tegenpartij zijn factoren waar een glazenwasser niet echt rekening mee hoeft te houden, lijkt me zo.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2009, 14:46

Beide witwassers................................ :mrgreen: :roflol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 mei 2009, 15:28

Duidelijk het verkeerde vak gekozen, als one-men-show is daar volgens mij geen fatsoenlijke boterham mee te verdienen. En dan moet je of effectief harken (wat hier knap ongelukkig vermarkt is, een pakket aanbieden is al een veel beter idee idd.) of onbenullig veel uren maken. Zó lastig is het niet (ik heb het wel eens als vakantiewerk gedaan en kan de basics dus wel aardig) dus makkelijk kunstje om na te doen -> lage prijs.

Advocatentarief gaan we het maar niet over hebben.

allen

Bericht door allen » 05 mei 2009, 16:01

Peter Tunissen schreef:Ja, een glazenwasser heeft tenminste nog een vak geleerd..... :bag:
Daar kun je dan wel lullig over doen, maar het feit blijft dat er best wat glazenwassers zijn die meer verdienen dan een loonslaaf met een aardappel in de keel en een gedegen opleiding, als je dat zo wilt noemen. :idea:
Mijn glazenwasser rekent 20 euri voor de ramen van het huis. Daar kan ik mee leven omdat ik een hekel heb aan ramen lappen en als hij er 5 doet in een uur heeft hij toch weer 100 euri op zak. Dit met een minimale investering. Denk dat z'n ladder van 60 euri wel een jaar of 10 heel blijft. Verder een beetje water en 20 cent aan sop? Ja, de glazenwasser :mrgreen: het laatst!

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 16:24

Laatst een vrouw op TV.. weet niet meer welk programma.. ging met haar man (di nu niet meer leeft) tig jaar geleden naar Dubai.. glazenwassen.. fenomeen kende ze daar helemaal niet.. zijn miljonairs geworden en leven als god in Frankrijk in Dubai.

Probleem met glazenwassers is dat ze niet commercieel zijn ingesteld. Ze weten zich niet te presenteren en denken in het klein...kom ik weer terug op het uren schrijven..

Ik heb wel eens gezegd, als ik wat anders moet gaan doen (met nadruk op moet) dan word ik glazenwasser.. je kunt met je handen veel geld verdienen als je daarbij je hoofd weet te gebruiken. Ik heb wel wat commerciële ideeën daarover maar die hou ik voor mezelf, want je weet maar nooit :mrgreen:

Mack

Bericht door Mack » 05 mei 2009, 16:36

Rico schreef:Laatst een vrouw op TV.. weet niet meer welk programma.. ging met haar man (di nu niet meer leeft) tig jaar geleden naar Dubai.. glazenwassen.. fenomeen kende ze daar helemaal niet.. zijn miljonairs geworden en leven als god in Frankrijk in Dubai.
De Reunie?

http://reunie.kro.nl/uitzendingen/2009- ... vliet.aspx
Laatst gewijzigd door Mack op 05 mei 2009, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

SvB

Bericht door SvB » 05 mei 2009, 16:42

Hier 20 euro boven en onder, ik praat dan over 30 ramen rondom, beneden en boven.
Hij ken overal goed bij en stapt na een kleine 3kwartier weer in zijn bussie.

Goed betaald vind ik !!
Glazenwassers => zakkenvullers :mrgreen: :mrgreen:

S.

Hans

Bericht door Hans » 05 mei 2009, 16:43

Uren schrijven kunnen sommige bedrijven wel, ik ken een bedrijf wat zelfs een voorrij tarief van 200 Euro hanteerd. :hammer:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 05 mei 2009, 16:46

Hoe kom je erbij om de autobranch erbij te halen?
Zie jij de kosten voor receptie, magazijn en administratie op de factuur terug?

Alleen de uren van de monteur worden doorberekend, en meeste garagebedrijven maken ook gebruik van vaste onderhoudstarieven voor beurten, remmen en dergelijke.
Voor andere werkzaamheden kun je gewoon geen vaste tarieven berekenen, omdat het ten eerste per model verschilt en ten tweede kan er per auto ook een heel verschil tussen zitten.

SvB

Bericht door SvB » 05 mei 2009, 16:59

Die dikke Beamers moeten ergens van betaald worden :mrgreen: :mrgreen:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &hilit=e38" onclick="window.open(this.href);return false;

S.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 05 mei 2009, 17:31

ik ken ook zo'n glazenwasser... en het moet ergens van betaald worden.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 05 mei 2009, 18:01

Tsja ik hou daar ook totaal niet van.
Slechts bij enkele bedrijven schrijf ik uren, en dat zijn dan puur gewerkte uren.
Moet ik voor dat project wat extra kennis opdoen dan is dat eigen tijd.
Dus zo kan het best zijn dat je voor het oplossen van het prolbeem 10 uren kwijt bent en maar 5 kan factureren.

En factureren ook meerekenen bij de uren ?
Belachelijk... dan vraag je toch gewoon als hij dat laatste stukje niet wil doen, heb je niet om gevraagt toch ? :mrgreen:

Plaats reactie