De Porsche Boxster Spyder van Ferdi (vanaf blz. 18)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sperdy

Re: 135i van Ferdi

Bericht door Sperdy » 05 mei 2009, 12:20

Zo, kom net terug van een rondje rijden in een Z4 sDrive35i Roadster. Tja, wat moet ik er van zeggen. Objectief gesproken is het natuurlijk een dijk van een auto, maar ik stap wel uit een ACS1. En dan.. is het wel een achteruitgang. En dat is niet omdat die Schnitzer een paar pk'tjes meer heeft. Ok fully loaded met opties, maar daar heb ik helemaal geen belangstelling voor. Ik dacht dat het een betere rijders auto zou zijn. Tov. van mijn ACS1 is deze Z4 dat zeker niet. Toegegeven, de ACS1 heeft wel een ander onderstel onder zitten. Maar misschien voelde de Roadtser wat log aan, ik weet het niet. Het ontbreekt de auto aan strakheid. Wat blijft er dan over: een wat opzichtige 'showy' tweezitter. Dat is natuurlijk smaak. Misschien had ik wel het beeld van een lichtvoetige sportauto, dat is 'ie zeker niet. De auto komt zo op dik 70K :shock: Nee, dit is 'm niet. Misschien een Z4MV8 in de toekomst. Heb de sleutels zonder spijt weer teruggegeven.

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 12:23

Hahaha mooie conclussie.. had het ergens wel een beetje verwacht.. Zo'n stomme 1 serie(in het algemeen) blijft qua handling gewoon een dijk van een auto.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 05 mei 2009, 12:27

Rico schreef:Hahaha mooie conclussie.. had het ergens wel een beetje verwacht.. Zo'n stomme 1 serie(in het algemeen) blijft qua handling gewoon een dijk van een auto.
Kuch, kuch.. :bag: :wink:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 05 mei 2009, 12:39

Ik zit al een tijdje dit draadje van Ferdi te lezen, maar heb nog nooit foto's van deze auto gezien :)

Iemand? :angel:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 05 mei 2009, 12:51

Afbeelding

Meer op de 1e pagina. Ik weet niet of hij er nu nog steeds zo uit ziet.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 mei 2009, 12:58

Ik sta er ook niet echt van te kijken, denk dat het voornamelijk komt omdat de Z4 zwaarder is.

Fernando

Bericht door Fernando » 05 mei 2009, 13:02

Rickstah schreef:Ik zit al een tijdje dit draadje van Ferdi te lezen, maar heb nog nooit foto's van deze auto gezien :)

Och Andre heeft die 135 weleens haaks een klaverblad afgejaagd waarbij Ferdinand spontaan z'n lunch en laatste woorden eruit gooide... :shakeit:

Snipe

Bericht door Snipe » 05 mei 2009, 13:06

Dit had ik je zonder proefrit ook wel kunnen vertellen.

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2009, 13:07

Rickstah schreef:Ik zit al een tijdje dit draadje van Ferdi te lezen, maar heb nog nooit foto's van deze auto gezien :)

Ik heb hem in het echt gezien dus het zal wel kloppen :mrgreen:

En Hans.. ik heb het al eerder geschreven, jij bent gewoon verwend met je Lotus en Mini :df:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 mei 2009, 14:13

Ziet er nog precies zo uit:
Afbeelding

Rickstah

Bericht door Rickstah » 05 mei 2009, 14:16

tsss...geen xenon

:bag:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 05 mei 2009, 14:17

Ik heb er ook een rondje meegereden.. gaat best af die 135i kan ik zeggen! :shock:
Mooie kleur ook, maarre.. wat was je van plan dan Ferdinand? Evt inuilen op de nieuwe Z4?

Snipe

Bericht door Snipe » 05 mei 2009, 14:25

Rickstah schreef:tsss...geen xenon
Wat denk je waarom hij 'm in wil ruilen...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 mei 2009, 14:29

Ha Hans, ja, dat was ik inderdaad - misschien - van plan. Maar dat is geen optie meer. De auto voelt helemaal niet zo 'lekker' als een 1 serie met een dik blok en goed onderstel. Mijn ACS1 stuur je messcherp van links naar rechts, super vertrouwd gevoel, ook als je dik 190+ rijdt. Nou, zo voelde deze Z4 helemaal niet, beetje scary zelfs het hoge snelheid de fly-over Clausplein. Maar misschien ben ik het ook niet gewend, dat kan ook. Enfin.

De zitpositie was overigens wel goed, maar niet supergoed. Mijn ACS1 trek je bijna 'aan', zo laag kun je je zelf zetten en goed dichtbij het stuur. Dat gevoel ontbrak ook bij de Z4. De Z4 is veel meer een touristische Roadster. Ook de sDrive (briljant overigens, very smoooooth!) voelt minder bijterig aan dan de handbak. Dat geeft niet, dat is het concept. Alleen alles bij elkaar kreeg ik een tamme indruk van de auto. Ik realiseer mij wel dat indrukken - zeker door mij als onervaren coureur - ontzettend subjectief zijn.

Ben benieuwd wat jullie van de Z4 vinden als je er eens in rijdt. Jullie komen misschien wel tot totaal andere conclusies.

Xenon.. Xenon... ja, deze had xenon, hij voelde al zo ontzettend zwaar op de neus. Trouwens, Ben Hur had ook geen Xenon op zijn paardenkar, en ging wel mooials eerste over de finish :bag:

Tom

Bericht door Tom » 05 mei 2009, 14:47

Ja WTF, 1480kg die Z4 Sdrive35i.

Na de eerste cijfertjes en foto's van BMW toen ze de Z4 onthulden had ik het idee dat ze het met het onderstel wel zouden goedmaken. Zeker gezien de ervaring met de X6 (die schijnbaar, voor zo'n hok, bijzonder strak stuurt).

Maar na die tests die ik er zo van lees is de nieuwe Z4 daadwerkelijk wat scherpte verloren tov de vorige (terwijl ik mijn huidige Z4 gewoon prima vind maar ook niet hemels ofzo, is altijd ruimte voor verbetering). En dat terwijl er 6 jaar tussenzit. Dat kan toch niet...

Zitpositie is inderdaad wel anders. Is kwestie van wennen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 08 mei 2009, 20:39

Zo, gisteren een nieuwe IC laten plaatsen in mijn ACS1.35i. Resultaat? Geen spat meer vermogen. Wat dan wel? Nou simpel, behoud van vermogen. En dat is te merken. Wanneer je met standaard IC bijv. drie keer keihard doortrapte tot max rev, zakte het vermogen echt behoorlijk terug. De standaard IC kon de hete lucht niet meer koelen/verwerken. Gevoelsmatig zakte het vermogen met wel dik 10% terug. Nou, dat euvel is verholpen. Ik kan doortrappen nu wat ik wil, hij blijft gaan als een :banaan: . Wat een goeie upgrade is dit zeg, waarom doet BMW dat niet standaard?

Femme

Bericht door Femme » 08 mei 2009, 23:50

Ferdinand schreef:Ha Hans, ja, dat was ik inderdaad - misschien - van plan. Maar dat is geen optie meer. De auto voelt helemaal niet zo 'lekker' als een 1 serie met een dik blok en goed onderstel. Mijn ACS1 stuur je messcherp van links naar rechts, super vertrouwd gevoel, ook als je dik 190+ rijdt. Nou, zo voelde deze Z4 helemaal niet, beetje scary zelfs het hoge snelheid de fly-over Clausplein. Maar misschien ben ik het ook niet gewend, dat kan ook. Enfin.

De zitpositie was overigens wel goed, maar niet supergoed. Mijn ACS1 trek je bijna 'aan', zo laag kun je je zelf zetten en goed dichtbij het stuur. Dat gevoel ontbrak ook bij de Z4. De Z4 is veel meer een touristische Roadster. Ook de sDrive (briljant overigens, very smoooooth!) voelt minder bijterig aan dan de handbak. Dat geeft niet, dat is het concept. Alleen alles bij elkaar kreeg ik een tamme indruk van de auto. Ik realiseer mij wel dat indrukken - zeker door mij als onervaren coureur - ontzettend subjectief zijn.
In de reviews wordt hetzelfde geschreven, dat de nieuwe Z4 tammer en minder scherp is geworden. Als dit ook duidt op de besturing ten opzichte van de oude non-M Z4 is dat tamelijk zorgwekkend, aangezien Z4's met elektrische stuurbekrachtiging geen bijzonder communicatieve besturing hebben. Er zit ook erg veel speling in de wielophanging van de oude Z4, wat overigens met betaalbare ingrepen aanmerkelijk is te verbeteren. Vooral in de besturing zouden we een grote verbetering ten opzichte van de oude Z4 verwacht mogen hebben, zodat het geheel op het niveau van de 1-serie zou komen.

Nu moet je kennelijk een paar duizend euro aan schokdempers en rubbers uitgeven om het onderstel van de nieuwe Z4 aan de wensen van de sportieve rijder te laten voldoen.

Het hoge gewicht van de nieuwe Z4 is eeuwig zonde. De oude Z4 was een auto met een relatief laag gewicht die toch alle belangrijke luxevoorzieningen aan boord had. Aan de afwerking en het materiaalgebruik van het interieur was wel zijn leeftijd af te lezen, maar dat is iets dat zonder gewichtstoename opgelost had kunnen worden. De Z4 was redelijk luidruchtig. Niet alleen windgeruis en motor-, uitlaat en bandengeluid drongen vanzelfsprekend meer tot de cabine door dan bij een zware luxe auto, maar ook steenslag in de wielkasten was erg goed te horen. Het publiek dat zich aangetrokken voelde tot de Z4 heeft daar mijn inziens nooit veel problemen mee gehad. De nieuwe Z4 moest een luxe cruiser worden en is daardoor veel zwaarder geworden.

Ik las vandaag in dit artikel speculaties over een toekomstige M Coupé die gebaseerd zou zijn op het tweede generatie 1-serie platform. De M Coupé zou een streefgewicht van 1300kg hebben en een geblazen viercylinder met 300pk aan boord krijgen. Er wordt geschreven dat hij 260kg lichter wordt dan de 135i, dus dat moet het gewicht inclusief bestuurder en vloeistoffen zijn. Dat klinkt al beter.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2009, 00:02

Ferdinand schreef:waarom doet BMW dat niet standaard?
BMW 'chipt' hun motoren niet ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 mei 2009, 09:54

o ja, erik, lol, dat is waar. :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 28 mei 2009, 16:20

Nou heren. Vanmiddag was ik eindelijk in de buurt bij Ferdi en heb even een ritje gemaakt in de 135i. Hoe was dit ?

De auto is van buiten erg fraai. Mooie blauwe kleur, M-pakket, juiste velgen. M-pakket voor weinig geld, terwijl je er veel opties bij krijgt. Ferdi was dit niet helemaal duidelijk, dus nu was ie nog iets blijer :) De uitlaat is inderdaad niet geweldig om te zien. En helaas ook geen xenon. Verder helemaal compleet voor dat geld, meer heb je niet nodig.

Dan snel zitten. Zithouding + stuur is altijd goed voor elkaar bij de 1-serie. Prachtig zicht op het dashboard met sublieme gestylde en synchroon lopende tellers van 0-320. Prachtige rode wijzers van Schnitzer. Oh mijn god, het begon al te knagen hehe.

Dan maar snel de startknop indrukken: klinkt lekker zwaar en diep en maar gauw in zijn 1 en wegrijden. De auto was al lekker warm dus gas geven kon meteen. Hoewel de uitlaat er niet super uitziet, klinkt hij wel erg goed. Niet te hard, daar houdt hij ook niet van, bij constante toeren geen luid geluid en bij gasgeven hoor je gewoon een erg gave brom.

Meteen de snelweg op en even volgas geven in zijn 3 en 4 (binnen luttele seconden reed ik al 180 :shock:). Omdat het eigenlijk niet te beschrijven is wat dit met je doet, het komt hierop neer:

:shocking: :shocking: :shocking:

Verder heb ik gemerkt dat het sturen héél erg zwaar aanvoelt en dat is eigenlijk wel prettig. Het comfort van het onderstel is zeer goed, vergelijkbaar qua comfort met dat van mijn A3 met sportonderstel (ambition). Genoeg comfort maar ook sportief. Ik heb verder betrekkelijk rustig gedaan, geen gekke dingen.

Hoewel Andre een andere overbrenging had heb je bij deze auto van Ferdi dat niet nodig. Het meer aan pk lijkt de lange overbrenging eigenlijk heel erg goed te doen. Geen last van. De auto trekt als een lier vanaf 120 in zijn V. Dat is gewoon bizar. Onwerkelijk. Daardoor heb je eigenlijk ook geen handbak nodig :) Je kunt de auto bij het stoplicht in zijn V zetten en dan rustig wegrijden om snel door te spuiten naar ver over de 250. Ik kan je verzekeren dat deze auto met gemak de 300 kan aantikken, maar dat heb ik maar niet geprobeerd. Het gemak waarbij je 180 aantikt is gewoonweg bizar. 12-14 seconden schat ik ? Veel meer zal het niet zijn. Bizar. Wat een bizarre auto.

Op de snelweg nog even een 430 scuderia voor ons, maar die wilde niet echt rijden.

Ik ben zwaar, maar dan ook zwaar onder de indruk van deze auto met aanpassingen Schnitzer.... eigenlijk een must voor de 135i.

Ferdi onwijs bedankt voor deze naar meer smakende heerlijke rit :thumbup:

Uiteraard heeft Ferdi ook in de A3 gereden en was natuurlijk meteen verpest ... maar ja ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 mei 2009, 16:24

Leuk geschreven Mac!

RVV

Bericht door RVV » 28 mei 2009, 16:46

Mooi verslag ! :thumbup:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 mei 2009, 17:10

Ha Ilja,

Ja, het was erg gezellig. Afgesproken bij de Mc Donalds, zie ik daar een hele nette heer staan: advocaat Ilja (Het plaatje van jou achter het stuur van de 135i zag er eigenlijk heel goed uit). Gelijk in de 135i gestapt en bij het Clausplein het gas er op. Ja, leuk dat je zo enthousiast bent Ilja, de ACS1 (want dat is de officiele naam voor de AC Schnitzer 135i) rijdt ook inderdaad geweldig. Maar, zoals we al zeiden, het is eigenlijk 'to much'. Doortrekken vanaf de invoegstrook bij Zoetermeer de A12 op - met jou achter het stuur - resulteert in remmend(!) invoegen. Lachen - gieren - brullen.

Je Audi A3 rijdt ook zeker zeer verdienstelijk. Een koppelrijke TDi, altijd heerlijk om mee te rijden: snel en krachtig. Heb zelf jaren TDi's gereden (100pk en 115pk 1.9 Tdi's) maar deze 2 liter Audi Tdi is aanmerkelijk sterker. Maar goed, ik kijk ook uit naar je Golf GTi.

Tot een volgende keer!

Macboy

Bericht door Macboy » 28 mei 2009, 17:12

Ferdinand schreef:Het plaatje van jou achter het stuur van de 135i zag er eigenlijk heel goed uit.
Het plaatje van jou achter het stuur van de 135i niet ;)

Ja inderdaad humor. Oprijden op de snelweg en dan moeten remmen bij het invoegen :P

Maar ben het niet eens met jou betreffende "too much". Dit is het gewoon. Totale perfectie.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 28 mei 2009, 17:41

Macboy schreef:Nou heren. Vanmiddag was ik eindelijk in de buurt bij Ferdi en heb even een ritje gemaakt in de 135i. Hoe was dit ?

De auto is van buiten erg fraai. Mooie blauwe kleur, M-pakket, juiste velgen. M-pakket voor weinig geld, terwijl je er veel opties bij krijgt. Ferdi was dit niet helemaal duidelijk, dus nu was ie nog iets blijer :) De uitlaat is inderdaad niet geweldig om te zien. En helaas ook geen xenon. Verder helemaal compleet voor dat geld, meer heb je niet nodig.

Dan snel zitten. Zithouding + stuur is altijd goed voor elkaar bij de 1-serie. Prachtig zicht op het dashboard met sublieme gestylde en synchroon lopende tellers van 0-320. Prachtige rode wijzers van Schnitzer. Oh mijn god, het begon al te knagen hehe.

Dan maar snel de startknop indrukken: klinkt lekker zwaar en diep en maar gauw in zijn 1 en wegrijden. De auto was al lekker warm dus gas geven kon meteen. Hoewel de uitlaat er niet super uitziet, klinkt hij wel erg goed. Niet te hard, daar houdt hij ook niet van, bij constante toeren geen luid geluid en bij gasgeven hoor je gewoon een erg gave brom.

Meteen de snelweg op en even volgas geven in zijn 3 en 4 (binnen luttele seconden reed ik al 180 :shock:). Omdat het eigenlijk niet te beschrijven is wat dit met je doet, het komt hierop neer:

:shocking: :shocking: :shocking:

Verder heb ik gemerkt dat het sturen héél erg zwaar aanvoelt en dat is eigenlijk wel prettig. Het comfort van het onderstel is zeer goed, vergelijkbaar qua comfort met dat van mijn A3 met sportonderstel (ambition). Genoeg comfort maar ook sportief. Ik heb verder betrekkelijk rustig gedaan, geen gekke dingen.

Hoewel Andre een andere overbrenging had heb je bij deze auto van Ferdi dat niet nodig. Het meer aan pk lijkt de lange overbrenging eigenlijk heel erg goed te doen. Geen last van. De auto trekt als een lier vanaf 120 in zijn V. Dat is gewoon bizar. Onwerkelijk. Daardoor heb je eigenlijk ook geen handbak nodig :) Je kunt de auto bij het stoplicht in zijn V zetten en dan rustig wegrijden om snel door te spuiten naar ver over de 250. Ik kan je verzekeren dat deze auto met gemak de 300 kan aantikken, maar dat heb ik maar niet geprobeerd. Het gemak waarbij je 180 aantikt is gewoonweg bizar. 12-14 seconden schat ik ? Veel meer zal het niet zijn. Bizar. Wat een bizarre auto.

Op de snelweg nog even een 430 scuderia voor ons, maar die wilde niet echt rijden.

Ik ben zwaar, maar dan ook zwaar onder de indruk van deze auto met aanpassingen Schnitzer.... eigenlijk een must voor de 135i.

Ferdi onwijs bedankt voor deze naar meer smakende heerlijke rit :thumbup:

Uiteraard heeft Ferdi ook in de A3 gereden en was natuurlijk meteen verpest ... maar ja ;)
Waar is die V voor op de bak? Varen?

Plaats reactie