Sinds enkele weken eigenaar van een fraaie Stahlblaue 323ti. De auto heb ik enkele jaren geleden leren kennen vanwege een initiatief wat helaas nooit een succes is geworden. Uiteindelijk heeft dit er wel voor gezorgd dat ik nu in de Compact in bezit heb.
Destijds maakte de auto veel indruk, door de ingetogen, maar aparte verschijning. Een standaard Compact is niet om aan te zien, maar in combinatie met het M-pakket en de kleur is het een stoer ding. 8)
Ook het gemak waarop de auto reed verbaasde me. Vanaf lage toeren trekt het behoorlijk tot aan de redline. Een echt toerenmonstje is het (helaas) niet, de fut is er bij ca. 6K rpm wel uit. Ben ik niet gewend. 8) Anderzijds is dat ook niet nodig. Heerlijk torque-based cruisen.
De auto is van 10-98 en heeft een kilometerstand van ca. 195.000km.
De opties waarmee de auto af-fabriek is geleverd zijn:
-Executive uitvoering
-kleur: Stahlblau
-Interieur: Zwart leder Dakota
-M Sportpakket (bumpers, dorpellijsten, stootstrips)
-Airbags in de deuren
-Schuif/kanteldak
-BMW Business Radio met cd 6-wisselaar in de kofferbak
-Styling 42 Kruisspaak 16"
-Cruisecontrole
-Aut. dimmende binnenspiegel
-Uitgebreide verlichtingspakket
-Zwarte hemelbekleding
-M3 stuur
-Sportstoelen
-Stoelverwarming
-M3 versnellingspook ipv die chrome
De vorige eigenaar heeft de volgende wijzigingen aangebracht:
-E36 M3 Coupé wielen (overgenomen van André)
-M3 spoilerlip onder de voorbumper
-E39 M5 spoilerlip op de achterklep
-Target Xenon verlichting
-Shortshiftkit van een BMW Z8
-Veerpootbrug achter
-BMW markeringsverlichting achterbumper
-BMW klasse 3 alarm
-type-aanduiding verwijderd
De vorige eigenaar heeft de auto gelukkig goed verzorgd. Enkel de CV van de deur aan de passagier kant werkt niet. Hier is reeds een afspraak voor gemaakt in Oss.
Verder de achterbandjes vervangen door wederom Pirelli's P Zero Nero's. Schijnbaar een goede all-round band, vooral in natte weersomstandigheden.
De eerste modificatie zal betrekking hebben op het onderstel. Een B12 kit (Bilstein B8 icm Eibach veren) lijkt me erg prettig. Heb goede ervaringen met B8 op andere voertuigen. Voor een daily een erg goede combinatie.
Overigens heb ik 'beloofd' de auto niet preventief te upgraden. 8) Een andere einddemper, sperdiff of M52 inlaatmod. zal dus voorlopig niet komen.

In de verre toekomst lijkt me een M3 3.2 swap wel wat.

Een foto genomen met de Iphone: