Ik vond het Rallye concept van Peugeot altijd al geniaal: pak een hatchback, maak die zo licht mogelijk (door al het luxe er af te slopen, stalen velgen te gebruiken - die doorgaans lichter zijn dan LMVs, en zelfs ipv plastic merkbadges stickers te gebruiken), stop er een pittig motortje in en spuit de velgen wit. Ik heb nog even gedacht een een 205 Rallye, maar vanwege de onderhoudskosten niet gedaan. De 106 S1 heb ik nooit mooi gevonden (sorry), te hoekig, de S2 carrosserie (in Sport/GTI/Rallye uitvoering althans) wel. Komt nog bij dat de S2 (zover ik weet) allemaal gegalvaniseerd zijn, dus mijn keus was snel gemaakt...
Mijn uitvoering is voor een Rallye eigenlijk iets te luxe, de eerste eigenaar had als opties stuurbekrachtiging (wat overigens niet storend is vind ik), airbag en elektrische ramen. In het begin miste ik als verwende rijder de ABS, maar toen ik de auto eenmaal kende niet meer. Nadat ik de Rallye origineel had gemaakt (vorige eigenaar was niet van de stickers maar wel van stootstrips rond de auto) ben ik de auto gaan verbeteren, volledig geinspireerd door Rallye.nl.
Opties en extra's
Stuurbekrachtiging, airbag bestuurder, elektrische ramen, centrale portiervergrendeling, getint glas, klapraampjes achter, startblokkering, dakspoiler, witte zijknipperlichten
Auto stijver gemaakt:
OMP Veerpootbrug
Sparco draagarmbrug
MAD Sportive veren (3 cm verlaagd)
Powerflex rubbers rondom (ophanging voor en achter + stabilisatorstang)
Auto wat pittiger gemaakt:
Zelfbouw open luchtfilter met K&N filter van een Alfa 147
Scorpion/Pugsport Group N RVS uitlaat
Scorpion/Pugsport Group N highflow sportkat
TA Technix RVS Spaghetti spruitstuk
Custom Cheetah Chip erin
Remmenlarij verbeterd:
Ferodo DS2500 blokken (wat een verschil was dat!)
OMP RVS remslangen
Overige aanpassingen:
Shortshifter (RoWi Metaal) geinstalleerd die de schakelbewegingen van voor naar achter (en vice versa) wat korter maakt.
Wishlist:
Oliepeilstok vervangen (rubberen sluiting is afgebroken)
Decat ipv sportkat (sportkat heeft een te zware brom)
Remschijf koeling maken dmv 2 slangen vanaf luchthappers
Siliconen vacuumslangen
Oil catch can
BMC carbon luchtfilter
Setje semi-slicks (R888's)
3/4-punt gordles
Rev limiter (incl. pseudo launch control)
Het mooie van in de Rallye rijden is dat het - ondanks de stickers - een wolf in schaapskleren is. Heel veel BVA's (BMW's/Volvo's/Audi's) verslikken zich er in - bij stoplichten en bij tussensprintjes op de snelweg. Tja, ik haal gewoon veel voldoening uit het feit dat een sub-3K euro auto vaak sneller is dan een 30K+ euro auto

Naast het dagelijks vervoer en toerritten vind ik het ook leuk om 1 of 2 keer per jaar op een circuit te rijden. Heb nu Zandvoort en Malmedy gehad. Op het lijstje staat iig nog de Nordschleife en Assen.
Ik ben vooral op Rallye.nl te vinden, de laatste foto's vind je altijd hier.