Probleem met radiateur.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Roman S.

Probleem met radiateur.

Bericht door Roman S. » 25 apr 2009, 00:16

Sinds vorige driftdag heb ik een probleem met de 325. Toen is namelijk op een of andere manier een plastic aansluitstuk voor de koelvloeistof slang op de radiateur zelf er afgeknapt. De slang kan nu wel op de radiateur bevestigt worden maar blijkbaar niet goed genoeg. Want op het plastic stuk wat afgebroken is zat blijkbaar een soort 'weerhaak' waar de slangenklem achter bleef hangen bij 'belasting' waardoor de slang er op geen manier af kon. Ik kan de slang nu dus wel op de radiateur bevestigen maar het is telkens een kwestie van tijd voordat hij er weer afglijd omdat hij deze 'weerhaak' waar de slangenklem normaal achter blijft hangen mist.

Nou is mij verteld dat de enige manier waarop dit op te lossen valt een nieuwe radiateur is. Ik vind dit zonde omdat de radiateur verder nog in goeie staat is en er in feite alleen een klein stukje plastic mist. Daarnaast schijnt dit geloof ik ook een vaker voorkomend probleem bij dit type te zijn.

Mijn vraag is dus, is er iemand bekend met dit probleem? En is dit ook op een alternatieve manier op te lossen?

Hoop dat het verhaal wat duidelijk is, in de onderstaande foto heb ik even vlug aangegeven om welk aansluit punt het gaat;
Afbeelding

Remko

Re: Probleem met radiateur.

Bericht door Remko » 25 apr 2009, 17:14

Bekend probleem inderdaad. Bij mij is vorig jaar hetzelfde gebeurd. Ondanks dat mijn radiateur nog goed was heb ik hem laten vervangen. Er komt behoorlijk veel druk op het systeem te staan dus met een alternatieve oplossing kom je vroeg of laat in de problemen op een moment dat het je slecht uitkomt. Blijkbaar verhardt de kunstof aansluiting zich na een aantal jaren zodanig dat de boel spontaan afbreekt. Kosten voor een nieuwe radiateur zit incl. montage op ongeveer 200 euro (voor een E30 325i).

Succes

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 apr 2009, 17:19

Even naar de lokale modelbouwzaak gaan, een flesje resin lijm en een styreen plaat kopen, weerhaakje uitsnijden en met reeds genoemde lijm op de radiator lijmen, werkt als de beste. En als ze hier geen styreen (plastic) plaat van voldoende dikte hebben zul je naar de bouwmarkt moeten. Eigenlijk kun je de lijm nog beter hier bestellen:

http://www.olbaproducts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de lijm die deze gasten maken krijg je metaal aan glas, plastic aan hout en alles wat je verder maar kunt bedenken aan elkaar. Waar de secondenlijm van de Praxis zijn naam niet waar kan maken doet deze het wél binnen de seconde, zit het muurvast aan elkaar en zul je het nooit van je leven meer los krijgen.

Remko

Bericht door Remko » 25 apr 2009, 19:34

@Roman

Volgens mij zuigt jouw luchtinlaat veel warme lucht aan. Ik denk dat je op deze manier niet veel meer wint dan een mooi aanzuiggeluid. Je zou nog wel wat kunnen winnen door er voor te zorgen dat je lucht aanzuigt op een koelere plaats (ergens achter de voorbumper).

Roman S.

Bericht door Roman S. » 26 apr 2009, 14:05

Bedankt voor de tips. Ga waarschijnlijk morgen even langs/bellen naar Offenga om te kijken wat het daar ongeveer zal gaan kosten.

En het inlaattraject zal zeker nog aan de beurt komen, want dat is op de huidige manier niet echt een voordeel :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 28 apr 2009, 16:05

Nieuwe radiateur ophalen Roman.
Heb hetzelfde gehad. Moet je niet mee willen klooien om dat te fiksen,

Roman S.

Bericht door Roman S. » 28 apr 2009, 17:35

Klopt. Na diverse pogingen tot een oplossing is de slang er alsnog in +-2 weken iets van 3 keer afgesprongen. Om verdere problemen te voorkomen heb ik 'm gister maar even naar Offenga gebracht, hij is als't goed is voor 't weekend weer klaar :df:

Toch bedankt voor de hulp :thumbup:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 mei 2009, 16:09

Geen liefde voor improvisatietalent :'(

Roman S.

Bericht door Roman S. » 02 mei 2009, 16:19

Een absolute voorliefde voor 'improvisatie', maar het was in dit geval, ondanks koppige pogingen, gewoon echt niet mogelijk :'(

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 02 mei 2009, 17:30

Zoiets wil je gewoon niet mee liggen knooien.
Gaat toch weer kapot hoe goed je ook denkt het gerepareerd te hebben.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 mei 2009, 20:34

frank de jonge schreef:Zoiets wil je gewoon niet mee liggen knooien.
Gaat toch weer kapot hoe goed je ook denkt het gerepareerd te hebben.
Als ik met een gebogen metalen plaatje plus een paar schroeven en moeren een kapotte koppelingskabel op zo'n robuuste manier "gespalkt" krijg dat er weer fatsoenlijk mee te rijden valt dan is dit voor mij een peulenschilletje waar alleen wat tijd in gaat zitten om de verbeelding te laten werken :beer: Niet mijn eigen auto overigens maar een Peugeot 806.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 02 mei 2009, 20:43

Prima. Geef dan eens een suggestie voor dit probleem?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 mei 2009, 21:27

Lol dan heb ik eerst betere foto's van dichter op de radiateur nodig, op afstand via de computer werken gaat anders zo makkelijk :wink:

Roman S.

Bericht door Roman S. » 02 mei 2009, 21:55

Probleem is eigenlijk vrij makkelijk. Een stuk plastic waar de KVS slang op aansluit is afgebroken. Het is een rond stuk plastic van +-5cm lang wat aan de radiateur vastzit, in de vorm van de KVS slang, waar je de KVS slang helemaal overheenschuift. Nadat je 'm eroverheen geschoven hebt draai je em vast met een slangenklem en klaar is kees. Helaas zit er aan't einde van het desbetreffende stukje plastic een soort weerhaak waar de slangenklem achter blijft haken zodat de slang er niet af kan. Dit stuk plastic is zo goed als in zijn geheel afgebroken. Je kunt de KVS slang er dus wel een stukje overheen schuiven en vastdraaien maar omdat de weerhaak mist is't telkens een kwestie van tijd voordat hij er weer af knalt.

Dit stuk plastic is niet los verkrijgbaar/vervangbaar. Een 'beun' oplossing is niet echt haalbaar omdat je dit gewoon op weinig manieren kunt oplossing. Wellicht dat je een stukje plastic erop kunt lassen ofzo, maar een nieuwe radiateur is nog geen 150 euro. Daarnaast heb ik 't op diverse fora nagevraagd en bij Offenga voorgelegd. De enige optie was gewoon echt een nieuwe radiateur. Ook wil ik m'n auto gewoon lekker kunnen gebruiken en me niet drukmaken over dat't nog een keer geprobeerd dus heb maar voor dit gekozen :)

Erg lullig probleem, maar 't is gelukkig allemaal weer opgelost en 't viel achteraf hardstikke mee.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 mei 2009, 22:06

Roman S. schreef:Dit stuk plastic is niet los verkrijgbaar/vervangbaar. Een 'beun' oplossing is niet echt haalbaar omdat je dit gewoon op weinig manieren kunt oplossing. Wellicht dat je een stukje plastic erop kunt lassen ofzo, maar een nieuwe radiateur is nog geen 150 euro. Daarnaast heb ik 't op diverse fora nagevraagd en bij Offenga voorgelegd. De enige optie was gewoon echt een nieuwe radiateur. Ook wil ik m'n auto gewoon lekker kunnen gebruiken en me niet drukmaken over dat't nog een keer geprobeerd dus heb maar voor dit gekozen :)

Erg lullig probleem, maar 't is gelukkig allemaal weer opgelost en 't viel achteraf hardstikke mee.
Plastic lassen? Ik weet niet waar je woont en ik heb het probleemgeval nog niet onder mijn ogen gehad, maar het klinkt alsof ik even door mijn rommelbakje moet spitten of anders een plastic plaat ergens op de kop moet zien te tikken, bij Olba Products een nieuw flesje mega robuuste industriële lijm moet halen en even een middagje mijn verbeelding moet laten werken :banaan: Hoef je de volgende keer geen 150 euro meer uit te geven die je in deze moeilijke tijden veel beter ergens anders voor kunt gebruiken.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 02 mei 2009, 22:50

Had eventueel ook met lijm opgelost kunnen worden. Heb dat ook overwogen en nagevraagd maar dat werd me persoonlijk iets te beun. Geef dan liever die paar tientjes extra uit dat het gewoon goed is en zoals het hoort, toch bedankt voor de hulp :thumbup:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 mei 2009, 23:08

Roman S. schreef:Had eventueel ook met lijm opgelost kunnen worden. Heb dat ook overwogen en nagevraagd maar dat werd me persoonlijk iets te beun. Geef dan liever die paar tientjes extra uit dat het gewoon goed is en zoals het hoort, toch bedankt voor de hulp :thumbup:
Lijm iets te beun? Sorry hoor, maar het is pas beun als je onfatsoenlijke lijm gebruikt zoals de meesten die linea recta naar de Praxis of Gamma gaan en spul halen wat maar half zijn werk doet, deze degelijke hobbybob weet zo zijn speciaalzaakjes :wink: Ok voor mijn meterfrontje moest ik naar de Gamma maar dat zit door een degelijk ontwerp fatsoenlijk vast in mijn dashboard :lol: :oops:
Wacht maar tot je eens met die Olba lijm hebt kunnen werken, ik geloofde bij die demonstratiestand op de jaarmarkt ook mijn ogen niet ik dacht dat kan ammenevernooitnie een schroef aan een glazen plaat, ja mooi wel hoor! Kost ook een paar tientjes maar je hebt duizend-en-één-keer meer voldoening van de creatieve oplossing die je ZELF verzonnen hebt :mrgreen:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 03 mei 2009, 15:28

Lijm wordt weer warm keer op keer, verliest zn kracht na verloop van tijd/ritten. Wordt broos, aanhechting wordt minder.
Het knapt alsnog.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 03 mei 2009, 15:31

Dat dacht ik ook ja.

Plaats reactie