Rollenbank hoe betrouwbaar ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Rollenbank hoe betrouwbaar ?

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 11:16

Ik lees in diverse topics dat een rollenbank als bewijs moet dienen om een toegenomen vermogensclaim waar te maken.

Maar hoe betrouwbaar is een rollenbank ? Uit een grijs verleden kan ik me een artikel herinneren uit sportauto. Dat ging over het wel of niet zetten van geteste auto's op de rollenbank, daar was namelijk veel vraag naar van lezers. Voor een test georiënteerd blad als sportauto de uitgelezen manier om het vermogen goed te testen. Alleen hun uitleg en conclussie was dat geen enkele rollenbank dezelfde uitslag bied, lieten ze ook onderbouwd zien in grafieken. En een eenmalige rollenbanktest zou geen representatieve waarde geven voor het geteste model. Zelfs meerdere runs met dezselfde auto leverde verschillende uitslagen op.

Nu heb ik zelf geen bal verstand er van en het is ook al weer jaren geleden dat het artikel in sportauto stond, ondertussen zal/kan de meting betrouwbaarder zijn ? Of juist niet ? En is er geen verbetering geweest ?

Heb je wat aan een losse test ? of is het alleen interresant als je wilt gaan tunen ?

Maik

Bericht door Maik » 11 okt 2006, 11:19

Ik ben het volkomen met de uitleg van SportAuto eens.

En wat is een betrouwbare meting? Wat ik dus in het andere topic gepost heb:
ECHT betrouwbaar is de motor uit de auto lepelen en op een dedicated testbank zetten zoals ze bij de ECHT grote tuners doen en de autofabrikanten zelf. Alle condities zijn dan gecontrolleerd (koelwatertemp, olietemp, inlaatluchttemp, etc) en alleen dan kan je echte krukas-pk's meten.
Heerlijk, dat koppie-peesten :)
Laatst gewijzigd door Maik op 11 okt 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 okt 2006, 11:20

Er moet eerst maar eens getest worden of de rollenbank betrouwbaar en valide zijn in de metingen.

Als blijkt dat dezelfde auto op dezelfde rollenbank bij gelijke omstandigheden ( temp, vochtigheid, luchtdruk) bij meerder metingen verschillende waarden weergeeft, dan mag je zeer aan de betrouwbaarheid twijfelen.

Mischien dat daar al eens onderzoek naar is gedaan, laat maar weten dan.

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 11:20

owh toevallig die opmerking had ik net niet gelezen :oops:

Maik

Bericht door Maik » 11 okt 2006, 11:25

Wel een goed idee om deze discussie even uit het draadje van Tristan te trekken trouwens :idea:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 11 okt 2006, 11:33

Ja inderdaad, Ik ben ook geen rollenbank expert maar ik ga ook af op advies van andere (oa Autovisie, en diverse personen die op tuning gebied overal al zijn geweest bv.Mark met een Golf TDI met 300PK :shock: )
Ik denk dat de bank bij Beek en Rica wel redelijk betrouwbaar zijn dit zijn natuurlijk ook grote jongens in de race wereld. Maar wat inderdaad het beste is, zoals maik al zei, is die motor eruit lepelen en dan testen maar dat gaat zo moeilijk op een zaterdagochtend :P Dus als je aan het tunen ben blijf dan bij dezelfde bank..

Dutch

Bericht door Dutch » 11 okt 2006, 11:39

Hans GP1630 schreef:Dus als je aan het tunen ben blijf dan bij dezelfde bank..
Dat in ieder geval. En liefst op dezelfde dag (beetje hetzelfde weer), met een meting voor en een meting na. Het gaat tenslotte om wat je erbij krijgt. Voor het verschil tussen voor en na heb je dan in ieder geval een goede indruk.

Voor wat betreft de absolute betrouwbaarheid - ja, daar zijn el-len-lange draadjes over volgepend. Mijn conclusie: kijk niet op een pk'tje of 10 (of zelfs 15) meer of minder...

Tom

Bericht door Tom » 11 okt 2006, 11:45

Het gaat mij om het rijden in de auto.. niet om cijfertjes. Het zal voor sommigen best een sport zijn om een zo hoog mogelijk vermogen te hebben (zoals de Impreza van Naughty), maar mij maakt het allemaal weinig uit. Even los van het feit dat zo'n rollenbank dag best gezellig kan zijn, zeker het gelul naderhand.
Feitelijk is het gerommel in de marge :)

Dutch

Bericht door Dutch » 11 okt 2006, 11:57

Goed idee inderdaad om dit uit het draadje van Tristan te halen. Dus...
Tristan in ander draadje schreef:Kan je wel vertellen dat JD-pk's echte pk's zijn.

@Dutch: Mijn auto had op de rollenbank van Botman 246pk. Dit klopte niet, want turbodruk stond op 1,1 bar. Nadat de software aangepast was en er een Forge TIP op is gekomen, heb ik een Vag-Com test gedaan. Dit is realtime en gemeten op de weg. Uit verschillende ervaringen weet ik dat de Vag-Com een redelijke betrouwbare meting aangeeft. Kwam uiteindelijk op 238pk bij 26 graden. Nu met koude temperaturen zal het vermogen min. 5pk meer zijn. IC is behoorlijk gevoelig voor temperatuur verschillen. Maar dit vermogen klopt wel, want JD had met zijn Leon TS met dezelfde setup ook dit vermogen.
Over welke setup hebben we 't dan? Milltek, FMIC, verhoogde benzinedruk, dat soort dingen?

Het voorbeeld waaraan ik elders refereerde, was de claim van Jabba dat er 230-240 pk mogelijk was uit een 1.8T, puur door software. Paar jaar geleden liepen er een boel stralende Seat- en Skoda-jongens in de UK rond met prachtige rollenbankuitdraaien. Totdat een groep Skoda-rijders ging rollen op een paar andere banken: de rijders met andere chips of remaps haalden netjes hun opgegeven vermogen (rond de 215-220 pk), die van Jabba kwamen net aan de 215 pk, hoewel ze op een briefje hadden gekregen dat ze op 230+ zaten. Vette rel natuurlijk...

Sindsdien zijn de claims van Jabba behoorlijk teruggeschroefd naar waarden die pakweg Abt of Oettinger ook leveren: gemiddeld 210 voor een chip, gemiddeld 220 voor een remap.

JD levert vakwerk, daar niet van, maar die heeft z'n oorspronkelijke claim van 230 ook teruggedraaid naar 220. Of het gerelateerd is aan de toestand met Jabba (met wie hij veel samenwerkt), weet ik niet, maar ik weet wel dat hij er (zekerheidshalve?) 10 pk heeft afgehaald.

En verder wat Tom zegt: mij interesseert zo'n rollenbank geen moer, zeker als je er toch niks mee kunt bewijzen. Het gaat om het verschil dat je voelt. En dat mag wat centjes waard zijn. Het enige is dat je misschien vraagtekens kunt zetten bij al te optimistische claims, maar dat geldt vooral voor upgrades die maar weinig toevoegen. Laat ik 't zo zeggen: 30 of 40 pk erbij maakt minder uit dan 0 of 10 pk erbij...

Tristan

Bericht door Tristan » 11 okt 2006, 12:08

JD chip op maat geschreven
Full Milltek
4 bar FPR
Forge DV
Forge TIP

Mijn vorige Leon had met alleen een chip 220pk. Dus de 240pk in mijn huidige Leon is realistisch. En is ook bevestigd voor Jeroen Dik.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 okt 2006, 12:18

Okee, 240 lijkt me wel realistisch, maar 250 is optimistisch, lijkt je ook niet?

Alles afhankelijk van de scherpte van de custom remap natuurlijk. Zolang je daar niks van weet, kun je er eigenlijk ook niks over zeggen...

Tristan

Bericht door Tristan » 11 okt 2006, 12:23

Als de temperaturen onder nul komen te liggen komt die 250pk heel dicht bij. Maar goed, het gaat erom hoe goed hij rijdt en dat doet hij prima. Piek pk's zijn leuk voor op papier, maar ik wil het liefst zo vlak mogelijke grafieken hebben. :wink:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 11 okt 2006, 12:49

Belangrijk is ook dat de rollenbanken regelmatig geijkt worden.
Ik ben met 2 auto's bij 2 verschillende tuners wezen rollen en daar zat tussen de banken een aanzienlijk verschil bij vrijwel gelijke weersomstandigheden. Qua top pk's was het verschil niet zo gek groot. Maar qua koppel in de lagere toeren scheelde het soms wel 45Nm op een goeie 200Nm :shock:
Op zich is het niet erg als je op een niet geijkte bank gaat tunen, de verschillen van 'voor' en 'na' zijn uiteraard wel goed te meten. Je hebt alleen niet een reeel beeld van je vermogen en koppel verloop.
De bank van Rica in Enkhuizen is volgens mij zeer goed.
Die waardes kwamen op 2pk en 1Nm na uit op de fabrieksopgave!
AutoVisie is ook bij Rica geweest in Enkhuizen met een Golf V GTI en een Astra GTC 2.0Turbo en ook die auto's kwamen heel dicht bij de fabrieksopgaven.

Hans R

Bericht door Hans R » 11 okt 2006, 16:21

Ik hoor ook wel eens verhalen dat mensen water op de intercooler gooien of ijsblokken erop leggen :shock: tja, zo kan ik het ook.. Wat we eigenlijk moeten doen is met ze allen naar 1 bank gaan op 1 dag dan weten we het :D (en daarna het circuit op gaan :wink: ) en het vergelijk tussen de verschillende banken maar vergeten want zo blijf je bezig..

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 16:33

Hans ansich boeit het verschil tussen de diverse banken ook niet zo, maar de kans dat jezelf voor de gek houd is reuze aanwezig.

Stel dat ik de de M3 op een bank zet, 343 pk volgens BMW en de bank geeft een waarde aan van 362pk, wat moet ik dan met die waarde ? qua serieus nemen bedoel ik dan ?

david

Bericht door david » 11 okt 2006, 16:44

dacht dat dit draad ging over:
-een bankstel op wielen
-rijdende rabobank
:wink:

maar even ontopic....(weet maar weing van rollenbanken..)
wordt er bij rwd ook rekening gehouden met rolweerstand ed van de wielen??
omdat de meting van een 4wd meestal lager uitvalt, maar ze worden wel alle 4 aangedreven

Hans R

Bericht door Hans R » 11 okt 2006, 16:50

Tja.. ik ga er vanuit dat de bank wel klopt wat erik ook zegt dat Golf GTI en de Opel Astra ook zijn waardes haalde bij Rica.. en een jaar eerder was autovisie ook bij Beek.. en daar was ook een Golf die precies het opgegeven vermogen haalde, misschien toeval? Ik weet het niet.. wat ik wel weet dat er onderling ook verschil tussen de standaard Mini's zit dat bleek tijdens de testbankdag part 1 in februari dit jaar.. kleine verschillen wel, maar een standaard cooper had gewoon 115pk en een andere 117pk
maar een cooper met MTH rvs spruitstuk & software en open luchtfilter die had 122pk :shock: (deze had volgens MTH 147pk moeten hebben)
Dus dit was een tegenvaller.. Ik had met mijn Cabrio 195pk (had volgens MTH 210pk moeten zijn) maar iedereen was wel tevreden over MTH omdat het wel merkbaar met rijden! (of zit het tussen de oren :twisted: )
Dus.. meten is weten :wink:

Hans R

Bericht door Hans R » 11 okt 2006, 16:54

@david, dit wordt door de computer omgerekend, vraag me niet hoe maar het klopt wel aardig.. ook het verlies van 4wd. De cijfers die van de bank komen zijn krukaspeekaas deze zijn ook om gerekend want het vermogen wordt natuurlijk aan de wielen gemeten..

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 11 okt 2006, 17:42

Het maakt geen hol uit wat je auto op de bank haalt.Je hebt er toch niks aan.Als je het vermogen van je auto wilt weten dan pak je de boekjes er maar bij.

Het enige waar een rollenbank voor dient is een motor af te stellen.Eerst meten voor modificatie en daarna eventuele modificaties aanbrengen en afstellen maar.Dat is het enige waar je zon ding voor moet gebruiken vind ik.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 11 okt 2006, 18:05

Zit wat in Jan.

Maar als je misschien wel duizenden euro's hebt uitgegeven aan motortuning, wil je ook wel weten hoeveel het nu echt scheelt t.o.v. de fabrieksopgave en andere auto's.

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 18:14

eh dat zegt Jan toch?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 11 okt 2006, 18:36

Euhm ik krijg het idee dat Jan meer het tunen op zich bedoeld van een motor, zodat je de verschillen ziet van voor en na het tunen.

Ik bedoel te zeggen dat het wel intressant is om te zien hoeveel pk's en Nm's je nu dus echt/geijkt hebt en dan kunt gaan vergelijken met de fabrieksopgave en andere type auto's.

Als je dus een bank heb die niet klopt qua ijking kun je die dus best gebruiken om een motor te tunen, maar zegt niets over de reële waardes t.o.v. van andere auto's. Tenzij je die ook allemaal op die bank gaat zetten onder dezelfde omstandigheden.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 okt 2006, 18:52

Jan bedoelt dat je het instellen van de mapping op de rollenbank moet doen. Het afstellen van de motor dus.

Als je het vermogen vóór en na tuning op dezelfde rollenbank ook onder vergelijkbare atmosferische omstandigheden doet zou je wel een verschil in resultaat kunnen zien.

Met o.a. Elmar een keer ben ik een paar keer bij Ruud Fredriks van Tovami geweest (http://www.tovami.com/) Al eerder discussie over de betrouwbaarheid van metingen gevoerd naar aanleiding ook van metingen die toen gedaan zijn daar. Die bank is betrouwbaar heb ik me laten uitleggen.

Maar goed, gaat mij vooral om de rijbeleving in de auto. Ik heb niets aan een auto met 283,342432 pk bij 7543rpm waar geen lol mee te beleven is.

Hans R

Bericht door Hans R » 11 okt 2006, 18:58

Om die rijbeleving gaat het ons ook allemaal daarom rijden we ook in een veel te dure kleine auto :wink: maar het totaal plaatje daar gaat het om het is niet alleen peekaas, maar omdat er veel onder ons zijn met een aangepaste car die wel eens willen weten hoeveel peekaas je nu echt heb! Rijbeleving is zo moeilijk te meten..

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 okt 2006, 19:22

@Hans: Meten is weten, dat ben ik met je eens. Mijn Brabus had 94pk aan de wielen (74Kw volgens boekje), dus dat komt aardig in de buurt. Mijn Audi had destijds nog 121pk aan de wielen, van de 100Kw toen hij uit de fabriek kwam (in '87). Ook dat was netjes.

Wat ik wel boeiend vind is of het resultaat van mijn investering effect heeft. Daarom gaat de zwarte (als ik het goed heb begrepen) bij Rica straks op de rollenbank zowel om hem af te stellen als om het vermogen te meten. Lijkt me namelijk grappig als mijn roadster straks sneller is dan de roadsters van een paar Duitse tuners die ook op de Ring rijden :P

Plaats reactie