Aanloopgeluid wiel rechtsvoor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sjef

Aanloopgeluid wiel rechtsvoor

Bericht door Sjef » 09 okt 2006, 14:08

Dit weekend nieuwe banden laten steken aan de voorkant. Mijn voorbanden incl velg zijn naar de achterkant verhuisd, de achtervelgen hebben nieuw rubber gekregen en zijn naar voren gegaan.
Als ik 160+ rijd met de auto begint er rechtsvoor een aanlopend gesuis te komen.

Vanochtend even het wiel eraf gehad om te kijken naar het wiellager maar daar was niet echt iets op te zien of horen. Misschien is het toch beginnende slijtage aan het lager?

Nou is het natuurlijk vreemd met de wissel dat het geluid is ontstaan. Vorige week ben ik nog af en toe met 200+ naar lelystad gereden en er was nix te horen. Misschien door de korte bochtjes en onderstuur neigingen waardoor er veel druk op de auto komt is er daar toch wat beschadigd maar toch, vreemd!

Een andere optie is dat het in de velg zit maar dat lijkt me sterk of de band moet het probleem zijn.
Het is een Bridgestone Potenza re050a dus op zich zou je daar wel kwaliteit van verwachten. Zou er sprake van een productiefout kunnen zijn in zon band? Heeft iemand hier ervaring mee? Het bevreemd me dat er een nieuw geluid ontstaat bij nieuw materiaal.

Overigens wissel ik de banden vanavond ff om, even kijken of het geluid zich verplaatst.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2006, 14:25

Een lager zou je vooral in de bochten moeten horen. Opkrikken en ronddraaien van dat wiel, met wat duwen op de naaf/wieldeksel zou het meteen hoorbaar moeten zijn als het kaduuk is.

Het cuppen van de banden kan weleens oorzaak zijn. Mijn 535 heeft dat tussen 40 en 80 km/u. Ook met nieuwe banden. Na driften slijt dat er helaas niet uit.

Sjef

Bericht door Sjef » 09 okt 2006, 14:52

dennis,
het geluid zat er al in voordat ik naar papenburg ging. De band lag er toen een dag op, 170+ en het begint. Als ik 170+ rijd het geluid steekt de kop op en ik stuur wat naar links en terug wordt het heel even wat minder, echter niet veel. Garage heeft lager nagekeken en laten draaien/duwen, kon het niet echt vinden. Zou het ook beginnende slijtage kunnen zijn?

Mijn garage had het idd over de band opnieuw af te laten draaien maar ik vind dat een beetje belachelijk voor een band die net 1000km gedraaid heeft nu en dat geluid vanaf (eerste keer snelheid boven 170) 200km al. Heb de band toen alleen maar rechtuit laten rollen, niet eens bochten ingesmeten, juist om cuppen te voorkomen.

Sjef

Bericht door Sjef » 09 okt 2006, 21:25

Banden van voor naar achter gelegd, geluid is er nog steeds. Monteur naar laten kijken, draaien, hoort het lager als je de band echt hard aanslingert. Niet zo mooi dus, morgenavond wiellager vervangen!! Hoop echt dat dat het dan ook is want is geen goedkoop grapje :cry:

Knot

Bericht door Knot » 09 okt 2006, 22:31

Vervelend maar het houdt je van de straat joh

Succes ;)

Fabian

Bericht door Fabian » 09 okt 2006, 22:34

Wiellagers van BMW's zijn niet goedkoop nee :shock:

Je betaald zo 175 Euro voor het lager alleen al, dan nog monteren.

Sjef

Bericht door Sjef » 09 okt 2006, 22:43

yep das de prijs incl, montage door kennis dus dat gaat meevallen.
Tsja, het zijn dingen waarvan je niet kunt bepalen wanneer ze kapot gaan. Kut is het iig wel!!

Sjef

Bericht door Sjef » 10 okt 2006, 23:28

Goed, opgelost
Baal ontzettend, 2 monteurs laten meerijden en beiden dachten dus dat het uiteindelijk van het lager af moest komen. Lager vervangen, rijden, nog steeds. Zet verwarming af om beter te horen en geluid word ook minder. Zit dus een stom plastic kapje in het luchtkanaal wat gaat resoneren. 1 minuut werk later en het is weer gefixt :roll:
Lager had wel wat kleine plekjes lieten ze zien. Het zal allemaal wel, had waarschijnlijk nog 10 jaar er mee door kunnen rijden zonder geluid denk ik dan :evil:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 11 okt 2006, 07:19

lekker lullig.. waren 8 rondjes op de NS geweest :wink:

Knot

Bericht door Knot » 11 okt 2006, 11:55

Voor straf gewoon alsnog 15 ronden maken.. althans dat zou ik doen.

Blijft kut, daar niet van.

Plaats reactie