Lotus Elise en Subaru WRX STI
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: AlexSTI .
Met de laatste circuit-dag van EM de grens van de remmen opgezocht ( en gevonden ) , de Pagid blue blokken waren zo warm geworden dat die zich eigen over remschijf hadden uitgesmeerd en helemaal verglaasd waren.

Na veel berichten hier en andere mensen een set Carbone Lorraine RC6 voorremblokken besteld die van de week waren binnengekomen.
Van de blokken word gezegt dat ze niet helemaal stil zijn , piepen etc. maar dat zal ik in de praktijk moeten horen, wel heb ik ze wat afgeschuind wat dat piepen hopelijk tegen gaat.

Ik heb de schijven zo goed als mogelijk geschuurd zodat de meeste aanslag eraf was en daarna de RC6 blokken gemomteerd in de schoongemaakte remklauwen.
Omdat de blokken aan de achterzijde ook wat dun waren daar ook andere voor besteld.
Er zaten standaard Brembo blokken in nu dus Ferodo DS2500.

Dat het wel aardig nodig was bleek toen ik ze eruit haalde....

Ook deze blokken gemonteerd in schoongemaakte klauwen , de oude zaten aardig 'vast' , terwijl ze er toch pas 23.000 km inzaten.
Omdat wat frisse lucht geen kwaad kan had ik ook een Apexi Luchtfilter besteld en die ook gemonteerd.

Oud & nieuw naast elkaar:

Als laatste nog een actiefoto van de afgelpen circuitdag.

Na veel berichten hier en andere mensen een set Carbone Lorraine RC6 voorremblokken besteld die van de week waren binnengekomen.
Van de blokken word gezegt dat ze niet helemaal stil zijn , piepen etc. maar dat zal ik in de praktijk moeten horen, wel heb ik ze wat afgeschuind wat dat piepen hopelijk tegen gaat.

Ik heb de schijven zo goed als mogelijk geschuurd zodat de meeste aanslag eraf was en daarna de RC6 blokken gemomteerd in de schoongemaakte remklauwen.
Omdat de blokken aan de achterzijde ook wat dun waren daar ook andere voor besteld.
Er zaten standaard Brembo blokken in nu dus Ferodo DS2500.
Dat het wel aardig nodig was bleek toen ik ze eruit haalde....

Ook deze blokken gemonteerd in schoongemaakte klauwen , de oude zaten aardig 'vast' , terwijl ze er toch pas 23.000 km inzaten.
Omdat wat frisse lucht geen kwaad kan had ik ook een Apexi Luchtfilter besteld en die ook gemonteerd.
Oud & nieuw naast elkaar:
Als laatste nog een actiefoto van de afgelpen circuitdag.
- RJay
Re: Carbone Lorraine & DS2500
5.1 remvloeistof dan ook niet wat voor je? of zit dat er al in?
/nergens te lezen in dit topic, daarom

/nergens te lezen in dit topic, daarom
- Alexsti
Staat hier niet idd. , maar er komt ieder jaar verse 5.1 remvloeistof in en rondom zitten stalen remleidingen.
Groet Alex.

Groet Alex.
- RJay
Jaarlijks verversen, zo hoort het
mag trouwens staalomvlochten hopen, stalen is zo.....onbuigzaam

mag trouwens staalomvlochten hopen, stalen is zo.....onbuigzaam

- Alexsti

Groet Alex.
- Christiaan van H.
Hmm grappig, ik had dus precies hetzelfde na mijn laatste avontuurtje Zandvoort. Remmen piepden veel meer als normaal, bovendien gepaard met een vreemde jank en de 'bite' was er ook wel af.Met de laatste circuit-dag van EM de grens van de remmen opgezocht ( en gevonden ) , de Pagid blue blokken waren zo warm geworden dat die zich eigen over remschijf hadden uitgesmeerd en helemaal verglaasd waren
![]()
Terwijl ik helemaal niet zo'n laat-remmer ben. Kan nu dus in ieder geval met iets grotere zekerheid stellen dat het de remblokken waren. En dus dat DS 2500's het onder mijn bewind op circuits als CPZ niet echt trekken.
Thx for sharing

- Bert ///M3
DS2500 is ook totaal niet geschikt voor CPZ als je een 300 PK E36 rijd, ook niet met vroeg remmen, worden ze ook alleen maar heter van.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 apr 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- @iko
je kunt beter hard en laat remmen, dan twijfelend wat langer remmen. Daar worden ze idd alleen maar heter van.
- Alexsti
Ds 2500 heb ik er ook onder gehad aan de voorzijde , maar was er ook niet tevreden over , voor gewoon/sportief straatgebruik zijn ze heus wel aardig maar voor het circuit niet , Pagid was een stuk beter.
Inmiddels al een paar honderd km gereden met de nieuwe blokken en rustig de boel ingeremd , remt nu al super
een goede 'bite' en ook koud remmen ze goed , maar de schijven zijn nog steeds niet helemaal 'schoon' nog steeds is er verbrande aanslag te zien....en ook voel ik nog een lichte trilling.
Zolang dat nog is lijkt me nog niet verstandig om vol te gaan remmen , toch ?
Wel beginnen ze aardig te piepen , de laatste meters voor dat je helemaal stil staat begint het met een klein piepje en het eindigd de laatste meter in gekrijs......heb al een fietser met vingers in z'n oren gezien en een boze vrouw die haar hond aan het uitlaten was ( maar die keek gelukkig naar de vrachtwagen voor me , die dacht dat die het geluid maakte....
)
Groet Alex.
Inmiddels al een paar honderd km gereden met de nieuwe blokken en rustig de boel ingeremd , remt nu al super

Zolang dat nog is lijkt me nog niet verstandig om vol te gaan remmen , toch ?
Wel beginnen ze aardig te piepen , de laatste meters voor dat je helemaal stil staat begint het met een klein piepje en het eindigd de laatste meter in gekrijs......heb al een fietser met vingers in z'n oren gezien en een boze vrouw die haar hond aan het uitlaten was ( maar die keek gelukkig naar de vrachtwagen voor me , die dacht dat die het geluid maakte....

Groet Alex.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Alexsti
Een tijdje geleden heb ik m'n rode Mini verkocht en weer wat anders terug gekocht , weer een mini maar dan ouder.....
Het is een Mini 850 uit 1978 geworden , ja 32 jaartjes oud !
De Mini 850 is een aantal jaren geleden gerestaureerd met waarschijnlijk de bedoeling om er rally’s/circuit mee te gaan rijden , wat zo te zien niet gebeurd is want hij ziet er als nieuw uit.
Er is ongeveer 6000 km mee gereden en toen is tie in een BMW/Mini showroom gekomen waar die een hele tijd heeft gestaan naast de nieuwe Mini om het verschil te laten zien tussen oud-nieuw.
Nu wilden ze eraf en hadden ze hem te koop gezet , waar toevallig m’n oog op was gevallen naar het speuren naar oude auto’s.
Misschien heeft iemand hier hem wel zien staan in die BMW showroom ??
Dat stilstand nooit echt lekker is voor een auto ondanks dat tie zelfs in een verwarmde showroom had gestaan , bleek wel toen ik hem opgehaald had……
Een koppelingetje wat niet echt meer lekker liep , een carburateur die niet lekker was ed.
Nu is dat allemaal hersteld en kan ik er mee rijden.
Wat er met de restauratie gebeurt is :
Het 850 CC blok is vervangen door een 1300 CC welke nu een snellere kop heeft en nu een (goed werkende carburateur ) heeft met een open K&N luchtfiltertje , een speciaal uitlaatspruitstuk welke omwikkeld is met hitte-tape en een rechte uitlaat naar achteren.
Hier wat foto's ervan ;
Als eerste het blok wat in de Mini moest , een 1310cc Austin Metro blok:

Deze was geheel standaard en zag er niet uit , dus het blok is opgeknapt/opgevoerd , goed afgesteld zou die 120pk moeten kunnen leveren.:

De auto zonder blok ;

Verder opgebouwd:

2 foto's hoe het blok erin is gehesen:

Kwa remmen , zitten er nu dikke remschijven/klauwen op i.p.v trommeltjes.
Het onderstel is verlaagt en zitten Konie schokdempers onder en overal hardere bussen/rubbers.
Natuurlijk is hij helemaal gespoten en nieuwe bumpertjes,ramen rubbers , etc. etc.
Rondom 4 nieuwe Mini-light velgen van 5x10” met Falken banden met de maat 165-70-10.
In het interieur is een rolkooi gekomen , 2 Cobra stoelen 4-punts gordels en een dashboard, brandblusser..
Het weegt op kenteken 590 kg dus het komt ook wel aardig voorruit……

Foto van de 10" wielen :

Ook al op CPZ een paar rondjes gedaan , en dat moest ook ff vastgelegd worden.

Achterzijde:

Interieur:

Cobra stoelen :

Meters :

Het is een Mini 850 uit 1978 geworden , ja 32 jaartjes oud !
De Mini 850 is een aantal jaren geleden gerestaureerd met waarschijnlijk de bedoeling om er rally’s/circuit mee te gaan rijden , wat zo te zien niet gebeurd is want hij ziet er als nieuw uit.

Er is ongeveer 6000 km mee gereden en toen is tie in een BMW/Mini showroom gekomen waar die een hele tijd heeft gestaan naast de nieuwe Mini om het verschil te laten zien tussen oud-nieuw.
Nu wilden ze eraf en hadden ze hem te koop gezet , waar toevallig m’n oog op was gevallen naar het speuren naar oude auto’s.
Misschien heeft iemand hier hem wel zien staan in die BMW showroom ??
Dat stilstand nooit echt lekker is voor een auto ondanks dat tie zelfs in een verwarmde showroom had gestaan , bleek wel toen ik hem opgehaald had……

Een koppelingetje wat niet echt meer lekker liep , een carburateur die niet lekker was ed.
Nu is dat allemaal hersteld en kan ik er mee rijden.
Wat er met de restauratie gebeurt is :
Het 850 CC blok is vervangen door een 1300 CC welke nu een snellere kop heeft en nu een (goed werkende carburateur ) heeft met een open K&N luchtfiltertje , een speciaal uitlaatspruitstuk welke omwikkeld is met hitte-tape en een rechte uitlaat naar achteren.
Hier wat foto's ervan ;
Als eerste het blok wat in de Mini moest , een 1310cc Austin Metro blok:
Deze was geheel standaard en zag er niet uit , dus het blok is opgeknapt/opgevoerd , goed afgesteld zou die 120pk moeten kunnen leveren.:
De auto zonder blok ;
Verder opgebouwd:
2 foto's hoe het blok erin is gehesen:
Kwa remmen , zitten er nu dikke remschijven/klauwen op i.p.v trommeltjes.
Het onderstel is verlaagt en zitten Konie schokdempers onder en overal hardere bussen/rubbers.
Natuurlijk is hij helemaal gespoten en nieuwe bumpertjes,ramen rubbers , etc. etc.
Rondom 4 nieuwe Mini-light velgen van 5x10” met Falken banden met de maat 165-70-10.
In het interieur is een rolkooi gekomen , 2 Cobra stoelen 4-punts gordels en een dashboard, brandblusser..
Het weegt op kenteken 590 kg dus het komt ook wel aardig voorruit……
Foto van de 10" wielen :
Ook al op CPZ een paar rondjes gedaan , en dat moest ook ff vastgelegd worden.
Achterzijde:
Interieur:
Cobra stoelen :
Meters :
- JP
Re: Mini uit '78 erbij...
Schitterend.....
Klassieke looks van buiten, en een bommetje onder de kap. Werkelijk een droom....
...en nu opgefokte petjes pesten bij het stoplicht...

Klassieke looks van buiten, en een bommetje onder de kap. Werkelijk een droom....

...en nu opgefokte petjes pesten bij het stoplicht...

- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Hij is gaaaf! 8) Blijft het leukste rijden zo'n classic.. 

- MartijnGizmo
Geweldig bommetje! 8)
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Erg stoer ding, helemaal top uitgevoerd!
120pk
Karten met een dak..
120pk

- Alexsti
Dank voor de reakties
, de Subaru WRX STI is trouwens niet weg hoor , die staat hier ook nog, moet soms een moeilijke keuze maken welke ik zou pakken voor zo naar 't werk....
Wil er nog een paar dingetjes aan doen , zoals wat beugels onder de kap van RVS maken ,dashbord wat netter afwerken , alle meters werkend krijgen......,gordels maken voor de passagier, en nog eens goed in de was zetten/poesten, dussss ik ben nog wel even zoet.
Wel laatst nog een origineel nieuw British Leyland embleem op de motorkap geplaatst want uit die tijd komt de Mini.
Als tie eens strak gewassen en gepoetst is zal ik nog wat foto's proberen te maken.
Groet Alex,

Wil er nog een paar dingetjes aan doen , zoals wat beugels onder de kap van RVS maken ,dashbord wat netter afwerken , alle meters werkend krijgen......,gordels maken voor de passagier, en nog eens goed in de was zetten/poesten, dussss ik ben nog wel even zoet.
Wel laatst nog een origineel nieuw British Leyland embleem op de motorkap geplaatst want uit die tijd komt de Mini.

Als tie eens strak gewassen en gepoetst is zal ik nog wat foto's proberen te maken.
Groet Alex,
- Tim N
OEEWWW me likes a little bit Vermillion Red once in a while
Ziet er uit als een prachtig minitje in erg nette staat wat je daar gekocht hebt.
Goede keuze om de spi? van de hand te doen voor een carb (en wat voor een)
Heb je meer specs over het blok? enkele HS4? 1.5 rockers
Wat voor nokkenas heb je erin 286gr , SW5 of anders? (al is 120 pk voor de laatste wel iets hoog geschat denk ik.)
Ben erg beniewd, heb nog steed sgplannen om nog een blok ernaast op te bouwen met mooie specs. (maar zit nog in dubio om 7port te gaan ofwel SC)

Ziet er uit als een prachtig minitje in erg nette staat wat je daar gekocht hebt.
Goede keuze om de spi? van de hand te doen voor een carb (en wat voor een)
Heb je meer specs over het blok? enkele HS4? 1.5 rockers
Wat voor nokkenas heb je erin 286gr , SW5 of anders? (al is 120 pk voor de laatste wel iets hoog geschat denk ik.)
Ben erg beniewd, heb nog steed sgplannen om nog een blok ernaast op te bouwen met mooie specs. (maar zit nog in dubio om 7port te gaan ofwel SC)
- Alexsti
Tim , kwa betrouwbaarhied zou idd. de spi denk ik wat beter zijn dan een carb. , maar het koetswerk van m'n vorige mini werd al minder , roest........en der zat ook een nieuwe bak aan te komen en echt snel was tie nu ook weer niet.
En deze Mini zag er beter uit en was leuker opgebouwd, hij is wel ouder maar het is meer het echte rijden , dat trok me ook meer en het is niet m'n dagelijkse vervoersmiddel.
Er zat een dubbel weber op met zwanehals maar deze was moeilijk af te stellen er zit nu een carburateur met open luchtfiltertje op van een cooper uit 91' waar die wel goed loopt.
Nokkenas is een RE13 en er zitten idd.1,5 solid rockers in.
Zit ook een 3.1 diff in voor langere verhoudingen.
Ook zit er sinds kort een nieuwe electronische ontsteking op , makkelijker en beter als een ouwe met puntjes...
Of het blok ook 120 PK zou leveren weet ik niet , heb geen uitdraai ofzo , maar hij is een stuk sneller als m'n ouwe spi.
Groet Alex,
En deze Mini zag er beter uit en was leuker opgebouwd, hij is wel ouder maar het is meer het echte rijden , dat trok me ook meer en het is niet m'n dagelijkse vervoersmiddel.

Er zat een dubbel weber op met zwanehals maar deze was moeilijk af te stellen er zit nu een carburateur met open luchtfiltertje op van een cooper uit 91' waar die wel goed loopt.
Nokkenas is een RE13 en er zitten idd.1,5 solid rockers in.
Zit ook een 3.1 diff in voor langere verhoudingen.
Ook zit er sinds kort een nieuwe electronische ontsteking op , makkelijker en beter als een ouwe met puntjes...
Of het blok ook 120 PK zou leveren weet ik niet , heb geen uitdraai ofzo , maar hij is een stuk sneller als m'n ouwe spi.

Groet Alex,
- Tim N
He Alex,
Idd netjes, ik bedoelde juist dat ik denk dat een carb. veel en veel betrouwbaarder is dan een spi.
Spi blok is het meest storingsgevoelige (en als je nog nooit iets elektronisch gehad hebt praise the lord)
Nee dit is echt dikke poep erg mooi.
Maar een RE13 is geen hele scherpe stok.
Denk dan ook dat de 120pk's wel bar pk's blijven.
Zaten er toevallig zelfs 2 45mm Webers op? Veel gemaakte fout om er 2 veel te grote carb's op te zetten.
Wel een fijne opzet met deze stok erin trekt het torretje toch al lekker vanaf 2500rpm tot 7000+rpm
Weet je zo ook de grote van de in en uitlaatpoorten?
Idd netjes, ik bedoelde juist dat ik denk dat een carb. veel en veel betrouwbaarder is dan een spi.
Spi blok is het meest storingsgevoelige (en als je nog nooit iets elektronisch gehad hebt praise the lord)
Nee dit is echt dikke poep erg mooi.
Maar een RE13 is geen hele scherpe stok.
Denk dan ook dat de 120pk's wel bar pk's blijven.
Zaten er toevallig zelfs 2 45mm Webers op? Veel gemaakte fout om er 2 veel te grote carb's op te zetten.
Wel een fijne opzet met deze stok erin trekt het torretje toch al lekker vanaf 2500rpm tot 7000+rpm
Weet je zo ook de grote van de in en uitlaatpoorten?
- Alexsti
Met m'n vorige spi had ik minder problemen, kan net geluk gehad hebben natuurlijk.
Weet wel dat de kop bewerkt is , maar niet de maten ervan.
Hij loopt wel lekker, koud loopt tie wel onregelmatig , maar hoe hoger in de toeren hoe beter.
Er zaten geen 2 carb's op maar deze :

Groet Alex,

Weet wel dat de kop bewerkt is , maar niet de maten ervan.
Hij loopt wel lekker, koud loopt tie wel onregelmatig , maar hoe hoger in de toeren hoe beter.
Er zaten geen 2 carb's op maar deze :
Groet Alex,
- Alexsti
Even wat update's welke laatst aan de Subaru STI gebeurt zijn:
Voorste swaybar rubbers ( oude waren gescheurd uitgelubberd ,achter ook )
Whiteline swaybar 24mm verstelbaar achter + rubbers
White line Anti Lift kit
Stuurhuisrubbers ( ook dit was erg nodig , oude waren kompleet versleten )
Whiteline Endlinks Achter
Omdat ook de remmen van de STI aan de voorzijde tegen de minimale dikte aan zaten en dus de groeven bijna weg een vers setje gemonteerd.
Ook gelijk de boel schoongemaakt en her en der een likje kopervet , da's toch wel lekker spul.
Omdat de STI soms toch op het circuit uitgelaten wordt en daar de wilellagers dan erg warm worden gekozen voor een setje 2-delige schijven welke de warmte in de lagers moet verminderen waardoor deze langer mee zouden moeten gaan.....
Na wat speurwerk zijn het de DBA 5000 SLR geworden.
Gelukkig was er een snelle koerier die de schijven bezorgde:

Bij nieuwe schijven horen ook nieuwe blokken , het zijn dezelfde geworden als die eronder zaten dus een nieuw setje Carbone Lorraine RC6.

Na de oude schijven eraf gehaald te hebben , even naast de nieuwe gelegd....:

Zijkant:

Gemonteerd, pasvorm schijf/blok was perfect .

Ook een tijdje geleden alweer een rembeugel voor de STI gemaakt/gemonteerd om toch een harder en beter gevoel in het pedaal te hebben en gelijk maar rood gemaakt dan zie je hem nog vanaf bovenaf tussen al de slangen door...
Was moeilijk om er een foto van te maken zo tussen de slangen , hij is van 4mm ijzer gemaakt dus het laatste beetje flex is er nu uit , je zag anders het schutbord toch wel wat bewegen als je rempedaal intrapte.

Nu nog een vers setje semie's , welke binnenkort moeten binnenkomen, dan kan die weer naar het circuit.
Alex,
Voorste swaybar rubbers ( oude waren gescheurd uitgelubberd ,achter ook )
Whiteline swaybar 24mm verstelbaar achter + rubbers
White line Anti Lift kit
Stuurhuisrubbers ( ook dit was erg nodig , oude waren kompleet versleten )
Whiteline Endlinks Achter
Omdat ook de remmen van de STI aan de voorzijde tegen de minimale dikte aan zaten en dus de groeven bijna weg een vers setje gemonteerd.
Ook gelijk de boel schoongemaakt en her en der een likje kopervet , da's toch wel lekker spul.

Omdat de STI soms toch op het circuit uitgelaten wordt en daar de wilellagers dan erg warm worden gekozen voor een setje 2-delige schijven welke de warmte in de lagers moet verminderen waardoor deze langer mee zouden moeten gaan.....
Na wat speurwerk zijn het de DBA 5000 SLR geworden.
Gelukkig was er een snelle koerier die de schijven bezorgde:

Bij nieuwe schijven horen ook nieuwe blokken , het zijn dezelfde geworden als die eronder zaten dus een nieuw setje Carbone Lorraine RC6.
Na de oude schijven eraf gehaald te hebben , even naast de nieuwe gelegd....:
Zijkant:
Gemonteerd, pasvorm schijf/blok was perfect .

Ook een tijdje geleden alweer een rembeugel voor de STI gemaakt/gemonteerd om toch een harder en beter gevoel in het pedaal te hebben en gelijk maar rood gemaakt dan zie je hem nog vanaf bovenaf tussen al de slangen door...

Was moeilijk om er een foto van te maken zo tussen de slangen , hij is van 4mm ijzer gemaakt dus het laatste beetje flex is er nu uit , je zag anders het schutbord toch wel wat bewegen als je rempedaal intrapte.

Nu nog een vers setje semie's , welke binnenkort moeten binnenkomen, dan kan die weer naar het circuit.

Alex,
- RJay
Re: Wat update's aan de STI.
Moest je daar van 't weekend niet mee over het circuit dan?
Ik weet uit betrouwbare bron nml zeker dat je er was.
Oja, en het was toch weer een band die parten speelde, niets moeilijks als een lager ofzo. Heb geen foto van de band, maar deze was niet eivormig meer.

Oja, en het was toch weer een band die parten speelde, niets moeilijks als een lager ofzo. Heb geen foto van de band, maar deze was niet eivormig meer.
- Alexsti
Re: Wat update's aan de STI.
Hmm.....kan ook nergens meer ongemerkt komen...
Was idd. op CPZ van het weekend , maar de STI staat nog op winterbanden
, dus rustig aan gedaan.
Alex,

Was idd. op CPZ van het weekend , maar de STI staat nog op winterbanden

Alex,