Joint Strike Fighter

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Downforce Hans

Re: Joint Strike Fighter

Bericht door Downforce Hans » 24 apr 2009, 12:42

Roman schreef:De Saab is niet slecht, maar het is geen F35. F35, afhankelijk van de uitvoering kan ook verticaal opstijgen/landen etc, wat z'n handigheidjes kan hebben.

Algemeen gesproken is de Saab technisch gewoon inferieur aan de F35.

Wat maakt het uit als het meer geluid produceert? Serieus wat maakt dat nou in godsnaam uit. Ze hebben een doel, en dat heeft niets daarmee te maken.

Het gaat er gewoon om, moet de luchtmacht gewoon up to date blijven met goed nieuw materieel? Zo niet wat is dan uberhaupt het nut om straaljagers te hebben.
Ik vraag me af hoe jij weet dat de saab inferieur is.
Omdat het geen VTOL mogenlijkheid heeft?
De saab Is misschien minder high tech maar dat zou ook wel eens zijn sterke punt t.o.v. de f35 kunnen zijn.
Misschien heeft de saab wel minder onderhoud nodig en is hij na een vlucht sneller in de lucht te krijgen wat in tijden van oorlog erg belangrijk kan zijn.
In de tweede wereld oorlog werd de ME 262 (het eerste straalvliegtuig) ook als onverslaanbaar gezien.
Doordat het als bommenwerper ingezet werd ging heel het voordeel van het vlietuig naar de haaien.
Maar als gevechtsvliegtuig werd het ook uit de lucht geknalt het Toestel was t.o.v. de propellor vliegtuigen veel te snel en was er al voorbij voordat de piloot had kunnen schieten.
Met andere woorden een super modern vliegtuig met de meest fantastische snufjes hoeft helemaal niet het beste vliegtuig te zijn.

Grtz,hanz06 (ex stuka piloot :bag: )

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2009, 12:42

Voorlopig denk ik dat die Cesna's meer ellende kunnen opleveren gezien 9-11.. dan dat ik de kans inschat dat er een high tech land NL aanvalt (wie eigenlijk ? )

Dan het meedoen metde NAVO mee eens.. maar dan wel NAAR RATIO.. Nederland is geen Duitsland of Engeland.. Nederland is zo'n beetje het kleinste NAVO land, maar wil zich wel meten met de "grote" jongens.. vind Oostenrijk of Denemarken het nodig om 85 JSF'en aan te schaffen ?

Die landen kennen hun plaats binnen de NAVO..

Roman.. het gaat er niet om dat onze piloten de beste straaljagers moeten hebben.. het gaat er om dat de wapenindustrie.. hun eigen markten creeëren... zorg voor oorlog, en de oorlog zorgt voor jou is het credo..

Ik vind het kortzichtig om in het huidige economische klimaat de JSF aanschaf op zichzelf te beoordelen. Er is ook nog zoiets als een bepaalde verantwoordelijkheid naar je eigen land/bevolking toe..

Straks is de BV Nederland failliet en kunnen we niet eens meer de kerosine betalen voor die straaljagers..

:bag:

Ik zie het straks nog gebeuren dat van die 85 vliegtuigen.. die TE duur worden in operationeel gebruik er de helft voor een strontprijs worden doorverkocht.. aan een ander NATO land..

Dat zal trouwens niet de eerste keer wezen bij defensie.. nee dat is verantwoord omgaan met belastinggelden...

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2009, 12:54

Downforce Hans schreef:
Roman schreef:De Saab is niet slecht, maar het is geen F35. F35, afhankelijk van de uitvoering kan ook verticaal opstijgen/landen etc, wat z'n handigheidjes kan hebben.

Algemeen gesproken is de Saab technisch gewoon inferieur aan de F35.

Wat maakt het uit als het meer geluid produceert? Serieus wat maakt dat nou in godsnaam uit. Ze hebben een doel, en dat heeft niets daarmee te maken.

Het gaat er gewoon om, moet de luchtmacht gewoon up to date blijven met goed nieuw materieel? Zo niet wat is dan uberhaupt het nut om straaljagers te hebben.
Ik vraag me af hoe jij weet dat de saab inferieur is.
Omdat het geen VTOL mogenlijkheid heeft?
De saab Is misschien minder high tech maar dat zou ook wel eens zijn sterke punt t.o.v. de f35 kunnen zijn.
Misschien heeft de saab wel minder onderhoud nodig en is hij na een vlucht sneller in de lucht te krijgen wat in tijden van oorlog erg belangrijk kan zijn.
In de tweede wereld oorlog werd de ME 262 (het eerste straalvliegtuig) ook als onverslaanbaar gezien.
Doordat het als bommenwerper ingezet werd ging heel het voordeel van het vlietuig naar de haaien.
Maar als gevechtsvliegtuig werd het ook uit de lucht geknalt het Toestel was t.o.v. de propellor vliegtuigen veel te snel en was er al voorbij voordat de piloot had kunnen schieten.
Met andere woorden een super modern vliegtuig met de meest fantastische snufjes hoeft helemaal niet het beste vliegtuig te zijn.

Grtz,hanz06 (ex stuka piloot :bag: )
Vergelijk de specs, VTOL geld alleen maar voor bepaalde uitvoeringen van de F35. Weet niet voor welke versie NL eventueel zal gaan, ik denk niet voor de VTOL want we hebben niet echt marine schepen volgens mij waarop we dit kunnen gebruiken.
De Saab is niet uit dezelfde generatie als de F35. Simpel als dat, de Saab is gewoon niet een heel erg grote stap vooruit.
Het max take off gewicht van de Saab is hetzelfde als wat de F35 als extra gewicht aankan bovenop het lege gewicht.
Op top snelheid is de Saab sneller, dat dan weer wel. Maar daar in tegen is de combat radius weer wat minder.
Het radar systeem is nieuwer en beter in de F35, en dan gaan we de "stealth" mogelijkheden tussen de 2 maar helemaal niet een vergelijken want dat gaat gewoon niet op.

Maar gezien het economisch klimaat is het niet verantwoord... Wanneer is het dan wel verantwoord? Over een paar jaar dan wel? Dat maakt dan toch ook niets uit? Kan toch niet voor euwig met de F16 door blijven vliegen? De Mig's en Su's worden ook steeds beter...
85 is misschien een beetje veel, maar een aantal moet er toch wel gewoon kunnen komen vind ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2009, 13:09

Roman schreef:
Maar hoe dan ook, je moet ook verder dan NL denken, we zitten in de NAVO, dus behoren we ook mee te doen aan NAVO missies. Anders moeten we daar ook dan maar uit stappen.

En buiten dat alles, wat is er op tegen om de mensen die dus NL verdedigen in het "beste" (beschikbare) te laten doen? Die F16's zijn afgeschreven, inmiddels best op leeftijd. Dus waarom niet gewoon upgraden? Het zal toch een keer moeten gebeuren, of zullen we anders de luchtmacht maar gewoon afschaffen dan?
wie zegt dat de JSF het beste is :roll: in theorie kan de Gripen dubbel zolang in de lucht blijven verdedigen of aanvallen met dezelfde vlieguren (althans zo staat dat in een artikel maar ook al zou dat 30% zijn dan nog is het veel)

wat kan de JSF nou echt meer dan de Gripen? veel moet nog bewezen worden over de JSF...net als oude USA musscle cars :lol: :playcar:
daarbij als de helft van de navo landen wel de JSF heeft ist toch ook goed? waarom dom vooraan lopen en alle kogels als eerste op willen vangen :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 apr 2009, 13:15

Ik denk dat de aanschaf niet zoveel te maken heeft met de defensietaken voor het Nederlandse grondgebied maar veel meer in het kader van de Europese troepenmacht en NAVO verband.

Dan zal het gaan om welke taken je als land op je wil nemen en welk vliegtuig daar het best bij past. Het lijkt mij een erg complexe berekening om te maken. Als het bijvoorbeeld gaat om onderhoud in een actief gebied dan zal wel weer meespelen of andere landen (VS voorop natuurlijk) ook F-35 gebruiken. De logistiek zal wel veel goedkoper en sneller als je als Nederland niet de enige bent in oorlogsgebied met de Gripen maar mee kan liften op de logistiek van de VS. Belangrijk zal ook zijn welke brandhaarden en taken je voor de komende 15-20 jaar voor je ziet. Waar verwacht je dat brandhaarden ontstaan, Midden-Oosten, Oostelijk Afrika en welke landen zijn daarbij betrokken?
De Gripen is ontwikkeld met vooral het Zweedse dreigingsbeeld in het achterhoofd las ik op Wikipedia. Een aantal specificaties komen daar uit voort ik weet niet of dat medebepalend is waarom de Defensie de Gripen niet als alternatief ziet.

Geluidsoverlast en milieubelasting vind ik niet zo heel belangrijk gezien de functie van de toestellen. Ik vraag mij af of je het melpunt geluidshinder belt als een F-35 zojuist een bom heeft gedropt. :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2009, 13:29

nee, maar die dingen staan niet alleen aan de grond in NL als er nisk te doen is, ze maken redelijk wat vlieguren, dus geluid in NL is wel belangrijk, niet zo in de oorlogssituatie...echter het aantal vlieguren is ook best belangrijk.
En er zijn meer landen die de nieuwste Gripen bestellen (die heten wel allemaal Gripen maar er zijn doorontwikkelde versies)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2009, 13:30

Tsja ik denk ook dat je die kosten een beetje relativeren moet.

5,7 miljard of wat ze ook voor die JSF uit gaan geven is een hoop geld. Maar kijk je naar de lifespan van een F16, die loopt al bijna 30 jaar mee. Stel dat je dat met een F35 ook gaat doen, dan komt het plaatje dus ongeveer op 190 miljoen per jaar. Als je dan toch centen stuk gaat slaan op een stel nieuwe straaljagers koop dan ook meteen het beste zou ik zeggen.

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2009, 13:37

GTRene schreef:
Roman schreef:
Maar hoe dan ook, je moet ook verder dan NL denken, we zitten in de NAVO, dus behoren we ook mee te doen aan NAVO missies. Anders moeten we daar ook dan maar uit stappen.

En buiten dat alles, wat is er op tegen om de mensen die dus NL verdedigen in het "beste" (beschikbare) te laten doen? Die F16's zijn afgeschreven, inmiddels best op leeftijd. Dus waarom niet gewoon upgraden? Het zal toch een keer moeten gebeuren, of zullen we anders de luchtmacht maar gewoon afschaffen dan?
wie zegt dat de JSF het beste is :roll: in theorie kan de Gripen dubbel zolang in de lucht blijven verdedigen of aanvallen met dezelfde vlieguren (althans zo staat dat in een artikel maar ook al zou dat 30% zijn dan nog is het veel)

wat kan de JSF nou echt meer dan de Gripen? veel moet nog bewezen worden over de JSF...net als oude USA musscle cars :lol: :playcar:
daarbij als de helft van de navo landen wel de JSF heeft ist toch ook goed? waarom dom vooraan lopen en alle kogels als eerste op willen vangen :wink:
Ik zei ook niet dat ie het best is. Ik denk zelf dat de F22 beter is maar die kunnen we niet krijgen. De Saab is van de vorige generatie vergeet dat niet, de F35 heeft nieuwere technieken aan boord.

Trouwens, volgens de specificaties blijft die Gripen helemaal niet dubbel zolang in de lucht. Zoals ik eerder al schreef, de Combat Radius die word opgegeven is korter dan die van de F35.

De F35 kun je in ik geloof 3 uitvoeringen krijgen afhankelijk van wat er vereist is. Dus voor NL denk ik dat verticaal opstijgen/landen niet van belang is aangezien we toch geen schepen hebben om ze op te kunnen stallen. Dus zullen ze voor de "luchtmacht" versies gaan (in plaats dus van de marine versie met vertical take off).

En hoe zit het met de stealth mogelijkheden van de Saab... :wink:

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2009, 13:38

Bert ///M3 schreef:Tsja ik denk ook dat je die kosten een beetje relativeren moet.

5,7 miljard of wat ze ook voor die JSF uit gaan geven is een hoop geld. Maar kijk je naar de lifespan van een F16, die loopt al bijna 30 jaar mee. Stel dat je dat met een F35 ook gaat doen, dan komt het plaatje dus ongeveer op 190 miljoen per jaar. Als je dan toch centen stuk gaat slaan op een stel nieuwe straaljagers koop dan ook meteen het beste zou ik zeggen.
30 jaar zal misschien wel niet aangezien de technologie steeds harder gaat (dankzij die lekker budgetten in de VS, die overigens weer 4% omhoog zijn :roflol: )

Maar hoe dan ook, exact wat je zegt. Het is gewoon een investering, waarom niet voor het beste wat NL kan krijgen? Die Saab mag dan wel upgrades gehad hebben al, maar het is gewoon een bijna 10 jaar oud toestel...

Elco

Bericht door Elco » 24 apr 2009, 15:07

Het is buiten proporties wat dat vliegtuigje kost. En die de Vries van defensie is een klootzak: geen 40 miljoen voor gedupeerde willen betalen maar wel het veelvoudige willen neerleggen voor wat vliegtuigjes.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... orzien.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
FAIL! http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... 858923.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom geen referendum? Het is toch ons belastinggeld? O nee dan weten ze de uitkomst al.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2009, 15:34

hier ook mooie overzichten/verhalen...ook de afgewezen kandidaten en ook de niet verkrijgbare F22

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1725900" onclick="window.open(this.href);return false;

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2009, 15:35

Dit is trouwens ook wel humor...
CHINESE computer spies are suspected of having cracked the Pentagon's $500 billion Joint Strike Fighter program, accessing top-secret files containing details of the aircraft's stealth design and electronics.

Details of the brazen break-in were reported yesterday in The Wall Street Journal newspaper, citing current and former US government officials.

The Royal Australian Air Force has placed a tentative order for 100 of the F-35 JSFs for about $16 billion, easily making it Australia's biggest defence purchase.

Last night, Defence confirmed it was aware of the report and was seeking more information. "Defence has seen the US reports and will discuss the issues raised with the JSF Program office in due course," it said in a written response to questions from The Australian.

A Canberra-based spokesman for the JSF's maker, Lockheed Martin, said a statement was expected today from head office in the US.

The JSF program is the US Defence Department's costliest, and according to the WSJ, the spies were able to siphon off "terabytes of data related to design and electronics systems", potentially making it easier to defend against the stealth-protected aircraft.

"Former US officials say the attacks appear to have originated in China. However, it can be extremely difficult to determine the true origin because it is easy to mask identities online," the WSJ said.

Unnamed US officials are quoted as saying cyber attacks on military projects appear to have escalated in the past six months.

According to the WSJ, a Pentagon report issued last month warned that the Chinese military had made "steady progress" in developing online-warfare techniques.

China hopes its computer skills can help it compensate for an underdeveloped military, it said.

The F-35 JSF has proved a contentious buy, with critics saying the Rudd Government should have been more forceful in trying to persuade the US to sell the RAAF the more expensive F-22 Raptor.

Unlike the JSF, the Raptor is operational but prohibited from export.

The JSF is intended to replace the ageing fleet of F-111 strike aircraft and the frontline F/A-18 jet fighters.

While Australia can expect to retain a technology edge over its immediate neighbours in Southeast Asia, China will acquire 500-600 advanced fighter bombers over the next 30 years and is expected to surpass the US as the leading air power in East Asia.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 apr 2009, 15:45

GTRene schreef:hier ook mooie overzichten/verhalen...ook de afgewezen kandidaten en ook de niet verkrijgbare F22

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1725900" onclick="window.open(this.href);return false;

Hee Robin, lees het bovenstaande artikel even en dan met name het stukje over de ontwikkeling van de radar.
Dat stealth is dadelijk weinig meer waard.

Grtz,Hanz06 (oud ballon vaarder en stuka piloot)

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2009, 15:50

straks hebben die Chinezen "goedkope" technologie om die superdure vliegtuigen op afstand te besturen of te saboteren of zelfs met een (hoe heet zo'n bom neutronenbom? nee euhm...bij matrix hadden ze ook zoiets in het laatste deel :bag: ) alle elektrische dingen kapot maken :shocking: of met een stralingsveld :mrgreen: beem me up scottie :beer:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 apr 2009, 15:56

Ik weet niet of er een nationaal referendum gehouden moet worden over dit soort inhoudelijke afwegingen? Een referendum hierover is alleen zinvol als het volk zodanig geïnformeerd kan worden dat een rationele afweging mogelijk is.
Democratie wil niet zeggen dat het volk overal inspraak in moet hebben maar dat het volk een vertegenwoordiging kan kiezen waar zij het meeste vertrouwen in heeft voor de komende vier jaar.

Elco schreef:Het is buiten proporties wat dat vliegtuigje kost. En die de Vries van defensie is een klootzak: geen 40 miljoen voor gedupeerde willen betalen maar wel het veelvoudige willen neerleggen voor wat vliegtuigjes.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... orzien.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
FAIL! http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... 858923.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom geen referendum? Het is toch ons belastinggeld? O nee dan weten ze de uitkomst al.

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2009, 16:10

Ja en dan 4 jaar opgescheept zitten met een stelletje slapjanussen. :thumbup:

EDIT: gaat overal trouwens zo, die hele Obama is ook gewoon een poppetje voor de mannen achter de schermen :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 apr 2009, 19:39

Auto`s mijn 2e hobby, militaire luchtvaart mijn 1e ......................ja dat wisten jullie nog niet :mrgreen: Flight sim gedeelde 1e plek)

Even wat feiten;

-Ontwerp van de F-16 Fighting Falcon dateert uit begin jaren 70 !! :shock: Dat geldt dus niet alleen voor het casco maar ook de avionics ( die ook wel wel weer hun tijd vooruit waren en doorontwikkeld konden worden omdat men een vooruitziende geest had in die tijd)
Leuke en apparte feiten;
1 het landings gestel is linea recta overgenomen van de F-104 Starfigher ( en dateert uit begin jaren 50 ) hoezo modern?
2 De F-16 was het eerste toestel dat vloog mbv computers ( zonder kan je er niet eens mee vliegen, het is een zgn instabiel vliegtuig)
3 Het eerste toestel dat vloog dmv fly by wire ( geen mechanische stuur inrichting, maar een electronische)
4 Het eerste toestel dat HOTAS gevlogen werd (HOTAS= Hands On Throttle And Stick) alle functies kunnen ook op deze wijze bediend worden.
5 Een van de eerste toestellen ( samen met een F-15 Eagle) die een high sustained +9 G load kon volhouden ( technisch kan ie wel +12 G, maar er is geen mens die dat ook kan , alhoewel gefluisterd wordt dat Israel de 9 G grens er af heeft gehaald, zeg maar gerommeld heeft met de DME :mrgreen: ) Het andere uiterste; -3G
6 Het toestel zo wendbaar en agile is, dat het binnen de radius van een gemiddeld vliegveld kan draaien met uiteraard +9 G op de teller

Kortom een fantastisch toestel voor zijn tijd.......................................maar de tijd heeft niet stilgestaan, Nederlandse F-16`s hebben een zogenaamde MLU (=Mid Life Update) ondergaan. Hiermee is de operationele periode enigzins verlengd.
Het blijft een toestel dat in de basis een kleine 40 jaar oud is, zeg eens wie van de DF ers wil een bak van 40 jaar oud? Om te toeren best, maar om te knallen? Neh, das niet de bedoeling.

Dan de Grippen, speciaal ontwikkeld voor de Zweden zelf en hun specefieke binnenlandse omstandigheden. Feitelijk ook een door ontwikkeld model en daarmee ook reeds technisch achterhaald. Let wel, niet een slecht toestel, zeker niet, ook de Saab Draken ( nog ouder) had een goede reputatie.
Voorts worden er gewoon te weinig geproduceerd ( simpel omdat er niet meer vraag is), dus de vraag is dan Nederland met een toestel moet dat en technisch niet state of art is en waar er zo weinig van verkocht worden dat het niet past binnen de NATO in zijn algemeenheid.

Dan de F-35 Lightning II, zoals ie officieel heet;
1 Het nieuwste van het nieuwste, state of art, dit zowel qua vliegeigenschappen als avionics die alleen worden overtroffen door de F-22 Raptor ( deze wordt alleen in de VS gebruikt vanwege classified avionics, mag alleen met toestemming van de regering en congres geexporteerd worden maar met "gedownsizde" avionics)
2 Wordt in 3 varianten geproduceerd waaronder een carrier versie ( Marine versie) en een VTOL versie die de Harrier naar het stenen tijdperk doet verbannen.
3 Voldoende participerende landen, das economisch handig in gebruik en opleiding, niet alleen voor vliegers, maar ook voor het technisch ondersteunende personeel. Om 1 piloot de lucht in te krijgen heb je 100 man grondpersoneel nodig.

Als het gaat om the total package is het simpel; er staat geen maat op de F-35. Das ook duidelijk, en elke kenner weet het ook. Het gekonkel van de PVDA is een stuiptrekking van partij politiek opportunisme, maar voegt inhoudelijk niets toe. Ook de PVDA weet dat de F-35 geen concurent kent......................
Ook financieel gaat het nergens over.
1 Er is reeds een klein miljard Euro geinvesteerd
2 De 6 miljard die pas in 2014 wordt uitgegeven is reeds gereserveerd.
Ter vergelijk; er wordt rustig 10 miljard in de ING gestopt en weet ik nog meer waar heen, geen mens die moeilijk doet, 6 miljard is sigaretten geld.............................

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2009, 19:59

maar hebben we het nodig die JSF waar nog weinig over bekend is...als de Amerikanen zelf de betere F22 hebben...waarom moeten wij het dan met een afdankertje doen :mrgreen: dan hebben we nog niet het beste, dan beter wat geld in de pocket houden en over 4<>6 jaar eens weer kijken wat er dan is, er veranderd zo snel zo veel...misschien spelen we dan wel computer oorlog met elkaar (ik doe daar niet aan mee ik kan alleen het simpele werk maar :bag: :roflol: )

Snipe

Bericht door Snipe » 24 apr 2009, 20:03

romo schreef:6 miljard is sigaretten geld.............................
Ik weet niet waar jij je sigaretten haalt, maar dat kan goedkoper.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 apr 2009, 20:10

We hebben ons gecommiteerd aan de NATO, daar zitten rechten en plichten aan.

De F-35 is een MRA ( Multi Role Aircraft) geschikt voor zowel lucht als grondoelen. Een F-22 is een ander toestel en zogenaamde Air Superioity Fighter. Een echte dog fighter dus.
Kort gezegd; de F-35 is specifiek de opvolger van de F-16, de F-22 de opvolger van de F-15. De F-35 is dus beslist geen afdankertje.....................maar een ander soort toestel, eentje die ook veel beter bij de Nederlandse situatie past.

De opvolging is geen kwestie van of................................het moet gewoon, dat weet elke politieke partij, maar uiteraard wordt het politiek opportunistisch uitgespeeld.............

romo

Bericht door romo » 24 apr 2009, 20:11

Snipe schreef:
romo schreef:6 miljard is sigaretten geld.............................
Ik weet niet waar jij je sigaretten haalt, maar dat kan goedkoper.
Niet uit de context rukken................................... :mrgreen:

Het is volstrekt helder wat ik bedoel................................

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 apr 2009, 11:24

Hoe verhoudt zich de JSF tegen de Sukhoi SU-30?

De Sukhoi is toch superieur t.o.v. de JSF?

romo

Bericht door romo » 26 apr 2009, 11:41

Mathieu schreef:Hoe verhoudt zich de JSF tegen de Sukhoi SU-30?

De Sukhoi is toch superieur t.o.v. de JSF?
Meer vergelijkbaar met de F-15E Strike Eagle........................

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 26 apr 2009, 12:48

Dat je vliegspelletjes wint maak je nog geen militaire luchtvaartspecialist hoor en je verhaal kan ook zo helemaal overgenomen zijn uit Wikipedia en heeft voor mij ook helemaal geen waarde.
In de politiek vertellen ook mensen een hoop verhalen die kant nog wal raken.
Niemand weet precies de in and outs en het blijft voor ons burgers ook maar gissen.

Grtz,Hanz06 :wink:

@Romo.... wat dacht je even," ....mooie kl..zak" :mrgreen: ik meen het niet hoor :thumbup:

romo

Bericht door romo » 26 apr 2009, 13:09

Daarom moet je ook je oren te luister leggen bij mensen die met het materiaal moeten werken, c.q. hun leven in de waagschaal stellen............................

Wat zeggen onze vliegerboys?............................Kom maar met die F-35........................

Een alternatief op vlieg eigenschappen zou nog de Eurofighter kunnen zijn.....................

Plaats reactie