BMW [E36]: H&R stabi's
- Tristan
BMW [E36]: H&R stabi's
Omdat naar mijn mening mijn E36 Coupe teveel overhelt in de bochten, ben ik van plan een H&R stabi set aan te schaffen. Vraag is of ik niet beter een set voor een E36 M3 kan nemen (dia 24mm ipv 21mm) en wie deze in NL kan leveren?
- Dennis Cavallino
Re: BMW [E36]: H&R stabi's
http://www.driftking.nl/onderdelen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Vlasblom schijnt ze in NL te leveren, in ieder geval voor E30's.
Vlasblom schijnt ze in NL te leveren, in ieder geval voor E30's.
- Knot
De H&R is maar 21mm dus?
Weet je toevallig ook wat standaard is op de E36 325i en 328i?
Weet je toevallig ook wat standaard is op de E36 325i en 328i?
- Sjef
rody: achterkant is 19mm, voorkant was bij mijn e36 23mm
- Knot
Oke.. dan zou je zeggen dat het toch iets van 26/23 moet worden dan als het standaard 23/19 is.
- Tristan
H&R set voor M3 is 28mm voor en 24mm achter. Voor 'normale' E36's is H&R set 28mm voor en 21mm achter. Daarom lijkt mij dat een set voor een M3 ook op een 325i past
:

- Bert ///M3
Waarom wil je zo dik achter ? Stabi's hebben veel nare bijeffecten naast alleen bodyroll beperken.
Je moet ook even niet vergeten dat je dan een stabi kit bedoeld voor een auto van 1600 KG rijklaar met bestuurder op een auto gaat schroeven die veel lichter is. Als je ze al koopt zou ik dus zeker geen M3 kit halen. Ik heb zelf 24mm achter op mijn straatauto en dat rijd voor geen meter als hij niet op slap staat.
Wat ook nog eens zo is. Bij die M3 kits hebben ze 24mm achter om te compenseren voor de voorstabi. Bij een M3 zit de stabi aan de schokbreker ipv de draagarm. Dus beiden zijn wel 28mm in geval van de H&R kit maar bij een M3 is de voorstabi 2x zo effectief. Pas je dat dus op een 325i toe dan hou je er denk ik mega overstuur aan over.
Daarnaast denk ik dat circuitauto's meer gebaat zijn bij sterkere veren als die je op zo'n KW setje krijgt als bij dikkere stabi's maar dat is al tot in den treure besproken denk ik
Je moet ook even niet vergeten dat je dan een stabi kit bedoeld voor een auto van 1600 KG rijklaar met bestuurder op een auto gaat schroeven die veel lichter is. Als je ze al koopt zou ik dus zeker geen M3 kit halen. Ik heb zelf 24mm achter op mijn straatauto en dat rijd voor geen meter als hij niet op slap staat.
Wat ook nog eens zo is. Bij die M3 kits hebben ze 24mm achter om te compenseren voor de voorstabi. Bij een M3 zit de stabi aan de schokbreker ipv de draagarm. Dus beiden zijn wel 28mm in geval van de H&R kit maar bij een M3 is de voorstabi 2x zo effectief. Pas je dat dus op een 325i toe dan hou je er denk ik mega overstuur aan over.
Daarnaast denk ik dat circuitauto's meer gebaat zijn bij sterkere veren als die je op zo'n KW setje krijgt als bij dikkere stabi's maar dat is al tot in den treure besproken denk ik

- Pescatore
Waar moet je dan nog meer aan denken, naast het genoemde overstuur? (is enkel leukBert ///M3 schreef:Waarom wil je zo dik achter ? Stabi's hebben veel nare bijeffecten naast alleen bodyroll beperken.

- Tristan
@Berthikipedia: Bedankt voor je info, dus gewoon een setje voor de 'normale' E36 versies.
- Bert ///M3
Pescatore schreef:Waar moet je dan nog meer aan denken, naast het genoemde overstuur? (is enkel leukBert ///M3 schreef:Waarom wil je zo dik achter ? Stabi's hebben veel nare bijeffecten naast alleen bodyroll beperken.)
Ze maken je vering minder onafhankelijk en geven meer dynamische gewichtsverplatsing tov een oplossing met hardere veren. Er komt meer gewicht op de buitenste wielen in bochten en als je bijvoorbeeld met je binnenste achterwiel over een curb of oneffenheid knalt dan geeft een dikkere stabi dat meer door aan het buitenste wiel. Dat betekend een variatie in belasting op je onderstel en band dus daardoor verlies je grip. Gaat ook zo met voor, als je over een curbstone instuurt verstoort dat ook ineens de balans.
RWD auto's zonder achterstabi hebben daarom ook meestal mega tractie bij uitaccelereren. Populaire truc in de Ziegns cup bijvoorbeeld, die mogen geen sperren hebben dus de meesten rijden zonder achterstabi.
Racewagens hebben meestal nog wel stabi's maar relatief dun. Bij een chassis specifiek ontworpen voor de racerij zoals veel singleseaters, Indycars etc is de stabi vaak maar een paar mm dik, maar die hebben het meer voor de verstelbaarheid, die dingen zijn vaak vanuit de auto te verstellen en dat is met een veer demper combi erg moeilijk. Op wegauto's word het om andere redenen toegepast. Je houd dan een vrij lage body roll hoek terwijl je op hoge snelwegsnelheden minder last hebt van lange richels etc en grote oneffenheden. Je houd op die manier een lage frequentie en dus comfort maar je houd door de lage bodyroll toch een sportief gevoel. Op auto's zoals M3's etc zijn stabi's voor ongeveer 50% verantwoordelijk voor totale wheelrate in roll.
Dat is in elk geval de technische kant. Qua voorkeur heb je verschillende scholen, de 1 heeft liever slappere veren en dikke stabi's en de ander liever andersom.
In het geval van een gewone niet M3 E36 breng je de stabi's naar ongeveer M3 sterkte, dat is nog wel te doen maar ik zou niet gaan puzzelen met M3 stabi kits omdat die veel sterker zijn tov niet M3 E36.
- wjn
Thanks voor de duidelijke uitleg.Bert ///M3 schreef:Pescatore schreef:Waar moet je dan nog meer aan denken, naast het genoemde overstuur? (is enkel leukBert ///M3 schreef:Waarom wil je zo dik achter ? Stabi's hebben veel nare bijeffecten naast alleen bodyroll beperken.)
Ze maken je vering minder onafhankelijk en geven meer dynamische gewichtsverplatsing tov een oplossing met hardere veren. Er komt meer gewicht op de buitenste wielen in bochten en als je bijvoorbeeld met je binnenste achterwiel over een curb of oneffenheid knalt dan geeft een dikkere stabi dat meer door aan het buitenste wiel. Dat betekend een variatie in belasting op je onderstel en band dus daardoor verlies je grip. Gaat ook zo met voor, als je over een curbstone instuurt verstoort dat ook ineens de balans.
RWD auto's zonder achterstabi hebben daarom ook meestal mega tractie bij uitaccelereren. Populaire truc in de Ziegns cup bijvoorbeeld, die mogen geen sperren hebben dus de meesten rijden zonder achterstabi.
Racewagens hebben meestal nog wel stabi's maar relatief dun. Bij een chassis specifiek ontworpen voor de racerij zoals veel singleseaters, Indycars etc is de stabi vaak maar een paar mm dik, maar die hebben het meer voor de verstelbaarheid, die dingen zijn vaak vanuit de auto te verstellen en dat is met een veer demper combi erg moeilijk. Op wegauto's word het om andere redenen toegepast. Je houd dan een vrij lage body roll hoek terwijl je op hoge snelwegsnelheden minder last hebt van lange richels etc en grote oneffenheden. Je houd op die manier een lage frequentie en dus comfort maar je houd door de lage bodyroll toch een sportief gevoel. Op auto's zoals M3's etc zijn stabi's voor ongeveer 50% verantwoordelijk voor totale wheelrate in roll.
Dat is in elk geval de technische kant. Qua voorkeur heb je verschillende scholen, de 1 heeft liever slappere veren en dikke stabi's en de ander liever andersom.
In het geval van een gewone niet M3 E36 breng je de stabi's naar ongeveer M3 sterkte, dat is nog wel te doen maar ik zou niet gaan puzzelen met M3 stabi kits omdat die veel sterker zijn tov niet M3 E36.
In de praktijk zijn dikkere stabi's voor op straat een goed compromis, minder bodyroll zonder stuggere vering.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Als die kit ook in het Sandtler-boek staat kun je ze ook bestellen bij http://www.dutchpowertrading.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Daarnaast weet ik van 2 mensen die een E36 4cilinder gehad hebben dat ze de H&R stabi inderdaad alleen voor gemonteerd hebben. Of dat voor een 6 cilinder hetzelfde gewenste effect oplevert weet ik niet, maar ene B.R. te Oss kan je er het fijne anders ook wel van vertellen (levert ze ook wel trouwens).
- Knot
Toch ben ik benieuwd wat mijn auto doet als ik zo'n standaard H&R kit monteer, 28mm voor en 21mm achter. Dan kan ik m op standaard M onderstel laten, voor straat wel zo lekker en moet ie toch wat minder rollen op driftdagen. Dat de auto wat meer overstuurd wordt is dan mooi meegenomen natuurlijk. Misschien is dit wel de combinatie om bodyroll te beperken, overstuur te hebben en comfortabel heen en weer te kunnen rijden?
33925-1 3er (E36) Lim./Coupé
+Cabrio+Touring Typ 3C, 3/C, 3B, 3/B 06/92> VA:28
HA:21 2x
2x 338,00
Toch nog ff 338 euro en dan nog knutselen... voor 2 stangetjes.... als je dit 3x tapt aan de pin heb je ook een B14 kit.
33925-1 3er (E36) Lim./Coupé
+Cabrio+Touring Typ 3C, 3/C, 3B, 3/B 06/92> VA:28
HA:21 2x
2x 338,00
Toch nog ff 338 euro en dan nog knutselen... voor 2 stangetjes.... als je dit 3x tapt aan de pin heb je ook een B14 kit.
- Dutch
Grappig, ik verbaasde me afgelopen week over de vette tractie de bocht uit terwijl ik toch niet echt ultrasportbanden om mijn 15"-kroonkurkjes heb (Michelin Pilot HX). Maar dat kan dus komen doordat ik nu alleen de dikkere voorstabi van H&R heb geplaatst (nog niet toegekomen aan de achterste)... Niet vervelend hoor.Bert ///M3 schreef:RWD auto's zonder achterstabi hebben daarom ook meestal mega tractie bij uitaccelereren. Populaire truc in de Ziegns cup bijvoorbeeld, die mogen geen sperren hebben dus de meesten rijden zonder achterstabi.

- Knot
Dutch,
Pilot HX is nog niet eens verkeerd hoor, ik moest voor mn gevoel nog aardig trappen om het in de drift te krijgen.
Wat je wel hebt is grip met de standaard achterstabi maar volgens mij wokkel je de koets wel wat meer als je altijd zo zou blijven rijden of niet?
Pilot HX is nog niet eens verkeerd hoor, ik moest voor mn gevoel nog aardig trappen om het in de drift te krijgen.
Wat je wel hebt is grip met de standaard achterstabi maar volgens mij wokkel je de koets wel wat meer als je altijd zo zou blijven rijden of niet?
-
Interessant topic, omdat ik een bestelling ga plaatsen voor TRD swaybars (voor+achter) op mijn FWD auto.
- Joy
Op mijn 318is ben ik ook terug gegaan van dik naar dun. De auto was op droog erg scherp in de neus maar verder niet lastig. Op nat was het tegen riskant aan af en toe.