Communicatie fabrikant -> consument/eindgebruiker ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Communicatie fabrikant -> consument/eindgebruiker ?

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 10:52

Hoe communiceren auto fabrikanten met de eindgebruiker ?

Of hoe kun je het andersom doen ? Even een voorbeeld uit het olietemperatuurmeter draadje van Tom. Stel dat je gewoon wil weten waarom die krengen er niet inzitten en je best bereid bent om er wat extra voor te dokken.

Ik krijg wel eens enquete formulieren van BMW maar die gaan regelrecht de prullebak in, geen tijd geen zin. en individuele wensen/vragen krijg je toch geen antwoord op.

Dealers de aangewezen adressen/personen ? Vaak weet je zelf al meer dan een verkoper bij een dealer (via internet/bladen) dus schiet ook niet op, weet nog goed toen ik de 130i ging bestellen, ik was eerder op de hoogte via Duitse sites van de bestelmogelijkheden/optie ed, dan de verkoper, die ook niet bepaald achterlijk is betreffende BMW kennis.

Mailtje naar de importeur ? of de fabrikant ? Komt je bericht bijna altijd terecht bij een of andere marketing typmiep die een standaard antwoord terugstuurt.

Hoe weet de fabrikant nou wat de eindgebruiker wil ? Ik heb weleens van testpanels gehoord, marktonderzoeken ed, maar daar krijg ik nooit wat van mee. Gaan fabrikanten soms niet erg hard op hun bek door slecht te luisteren naar de eind gebruiker ?

Neem nou Seat, werd een mooi sportief merk in de dop, leuke sportvarianten, stoere lijnen, prachtige conceptmodellen, maar wat is er over gebleven 1 model met 4 jasjes waarvan 3 ook nog eens voor de bejaarden lijken.

Of BMW, waarom geen sper op de 130i 330i ? Tuners zoals MK doen het ook luisteren die wel naar de klanten ?

Kortom hoe uit je je ongenoegen ?

Tom

Bericht door Tom » 10 okt 2006, 11:03

Als je je bedenkt dat ze nu al bezig zijn met modellen die over vijf jaar gaan uitkomen, dan is er vrij weinig communicatie mogelijk. De huidige modellen komen van de lopende band en zijn niet meer interessant... designers hebben hun werk gedaan, fabrieken lopen het productieprogramma door, marketingafdeling heeft het werk gedaan en de dealers kunnen bestellingen plaatsen. Ze mogen nog een keer aan de slag voor een facelift met wat verbeteringen maar ik gok dat zoiets ook al een tijdje klaarligt.

Wie er wel iets over te zeggen hebben? De schrijvers voor de grote en bekende autobladen (en Topgear?) en de eigen testrijders van de fabrikant. BMW zal er niet wakker van liggen als vijftig man op een forum roept dat er een sper op de 130i moet. Als dat veelvuldig in de bladen is terug te vinden (negatieve publiciteit) is die kans al wat groter dat ze zich er wat van aantrekken.

Het is niet voor niks zo dat de modellen na de 7 serie wat behoudender waren. Als die 7 serie toen met open handen werd ontvangen, was de 3 serie nu heel anders.

HansD

Bericht door HansD » 10 okt 2006, 11:12

Neem nou Seat, werd een mooi sportief merk in de dop, leuke sportvarianten, stoere lijnen, prachtige conceptmodellen, maar wat is er over gebleven 1 model met 4 jasjes waarvan 3 ook nog eens voor de bejaarden lijken.
1 reden: Geld. Sportieve modelletjes is leuk maar als er te weinig van verkocht worden en/of ze te weinig geld opleveren gaan ze zo de prullenbak in. Oude(re) mensen kopen vaker een nieuwe auto dan jonge, kunnen meer geld uitgeven en het worden er steeds meer. Conclusie: op die markt moeten we ons richten, we laten 1 sportief modelletje in het gamma voor de liefhebber en klaar is Seat. Daar is geen testpanel aan te pas gekomen maar is typisch een directie/management beslissing.

Overigens volgens mij wel een slechte want behalve de Leon zie ik weinig nieuwe seat's rijden

Hielke

Bericht door Hielke » 10 okt 2006, 11:25

Ik denk dat het gros van de fabrikanten heel goed weet wat de koper wil.

En als de koper een nieuwe ontwikkeling nog niet wil omdat ie 'm nog niet kent, dan is de macht van de marketingafdelingen immens. Ik ben soms verbijsterd om ook op dit auto forum, waarvan ik (waarschijnlijk onterecht) verwacht dat het wensenpakket van de kopers dat van de grote gemene deler van autokopers overstijgt, te moeten merken dat onzinnige accessoires als 10x de kostprijs kostende navigatiesystemen, 4 voudige geregelde airco's, neonverlichting etc. ineens als onmisbaar worden ervaren. De fabrikanten liggen in een deuk.

Kan er een lang verhaal van maken maar de realiteit is hard. Als hier op het Driving Fun autoforum het merendeel van de bezoekers zich al aan de grillen van marketeers heeft uitgeleverd dan mag je van de normale kopers niets anders verwachten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2006, 11:28

Vind je het gek, de Toledo is een wangedrocht.

RVV

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 11:29

Hans dat bedoel ik dus, Sportief is hot, elke fabrikant claimed wel op de een of andere manier sportiviteit, zag gisteren een suf reclamefilmpje van Renault over de nieuwe stofzuiger de scenic, met een olifantje erin, die graag mee wil ipv de circusauto, voor kinderen en moedertjes prachtige reclame. tot zover niks mis.

Totdat ik op het eind een Formule 1 auto onder in het scherm zie langsflitsen, what the føck denk ik dan. Scenics F1 wie legt even de link ?

Anyway was even een zijstap, maar Tom heeft wel een goed punt, auto's worden jaren van te voren ontworpen en ontwikkeld, maar naar welke klanten luisteren ze dan ?

Gaat er bij mij niet in dat er zomaar een natte vinger in de lucht word gehouden en aan de hand daarvan een keuze word gemaakt.

Marketing is de sterktste afdeling, dat zie je doorschermen bij alle merken vooral de sportieve merken, maar die mensen moeten toch ook ergens naar luisteren ? Die bepalen toch niet zelf hoe dingen gaan lopen ? Neem nou BMW iedereen schreeuwt om een kleine coupe 2 serie , maar officieel nog niks van uitgelekt, ook geen spy pics whatever, half BMW internet blert om zo'n ding, luisteren ze dan niet ?
Ze komen wel met een cabriootje, maar of dat het is?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 okt 2006, 11:30

Hylke, jij bent net zo commercieel als Lenie 't Hart, dus dat mag geen naam hebben :P :D

Hielke

Bericht door Hielke » 10 okt 2006, 11:35

Da's wel waar ja :roll:

:lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2006, 11:41

@Hielke: Ik kan me je redenatie enigszins volgen, maar ik ben ook iemand die goed zaken vanuit andermans perspectief kan bekijken. Zodra je praat over een budget dat dat van ons (Bravo vs 535) overstijgt, dan gaan de eisen echt meetellen. Ik heb zelf jaarlijks tussen de 50- en 70.000 km gemaakt. Dan stel ik echt totaal andere eisen aan mijn auto dan nu (0 woon-werk verkeer). Toen vond ik stoelen, zithouding en een comfortabel onderstel, climat control en een goed werkende cruise control belangrijker dan rijplezier.

Toen ik chauffeur was, bekeek ik auto's ook heel anders. Kleine futteliteiten zoals een automaat die vlak voor stilstand irritant terugschakelt naar 1e gang is dan uitermate storend. Een te stug onderstel zoals in de Lexus GS300 ook. Het ontbreken van goede leesverlichting achterin ook, vooral als een dealer geen extra leeslamp (al is het aftermarket) kan leveren. Volvo en BMW bieden dat soort zaken wel. Slijtage aan dorpelversieringen zijn in mijn ogen not done bij dure auto's als een 7 serie. Zaken zoals rolgordijntjes, maken veel goed. Opties zoals een alcantara achterbank ipv leer is fantastisch. Geen gezeik meer van de klant over koud, of juist te heet leer. Ze glijden ook niet meer over de achterbank.

Kortom, ik kan me voorstellen dat jij van ons verwacht dat we allemaal hele sportieve rij-ijzers willen. Helaas is voor de meesten het kopen of leasen van een auto een compromis. Kinderen, zakelijk gebruik, hobby's e.d. zorgen ervoor dat je meer eisen moet stellen aan een auto en dan binnen een budget je keuzemogelijkheden slinken.

Zelfs als je een 2e of 3e auto ernaast neemt, dan kan ik me voorstellen dat velen nog eisen stellen aan zaken, die ze in hun normale auto ook hebben. Enige luxe is namelijk nooit weg op lange reizen door Europa.

RVV

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 11:44

Ik zou ook nooit een duur fabrieksnavigatie kopen, maar sommige dingetjes maken een auto wel af, en heb je ook werkelijk profijt van, zoals xenon.

Andersom worden er ook dingen op een auo gedouwd die echt nergens op slaan, M3 electrische stoelen met geheugen voor 3 personen :!: Alsof die dingen in de leasepool meedraaien en er elke dag een ander in zit.

Maar laten we niet teveel afdrijven van de discussie, over het nut van extra's kun je uren in een andere draad discusiëren. Wat mij in deze boeit is de communicatie tussen ons liefhebbers en de fabrikanten.

Wij zijn met zijn allen toch de uitgelezen groep mensen (en dan bedoel ik met zijn allen de liefhebbers op het internet in het algemeen en niet alleen DF natuurlijk) om te communiseren ?

Een tijd terug stond er oproep op een Duits forum dat BMW M gmhb mischien een speciale internet community wilde oprichten om met de prospects te communiseren, of je even tijd had om een speciale enquete in te vullen om de behoefte voro zo'n community te peilen. Dit is ondertussen bijna een jar geleden nooit meer iets via mail vernomen. Wat niet is kan nog komen, maar ergens wel een gemiste kand als het er niet komt lijkt me.

Internet/meningen, behoeftes dat neemt zo'n grote vlucht, fabrikanten zouden toch direct op deze manier moeten willen communiceren lijkt me.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 okt 2006, 13:09

Dennis Cavallino schreef:@Hielke: Ik kan me je redenatie enigszins volgen, maar ik ben ook iemand die goed zaken vanuit andermans perspectief kan bekijken. Zodra je praat over een budget dat dat van ons (Bravo vs 535) overstijgt, dan gaan de eisen echt meetellen.
Niet mee eens, ik rij nu 30-40kkm per jaar in een oude Impreza GTT en dat wordt misschien nog wel meer komend jaar.
Kon hem ook wel inruilen op een nieuwe, maar die biedt imho niet meer puur rijplezier (en ik ben pissig op de dealer die mij een uitnodiging voor een proefrit in een nieuwe STi stuurt en dan op de dag van de uitnodiging gesloten is, maar dat is een ander verhaal). Wel minder rammels en comfortabeler en en en en, maar dan kon ik ook wel weer in de 147 gaan rijden, die stond hier ook met volle tank en lege accu op de oprit.
Zelfde verhaal wat Robin postte, als je een 330d en een Exige (of een dergelijke combo) zou kopen, dan zou ik ook 99% van de tijd in de Exige zitten en de d met startkabels moeten starten als je hem eens nodig hebt.
Driving fun zit hem niet in comfort of in het prijskaartje dat op de auto zit.
Ook niet in vermogen of pure snelheid, maar een combinatie van kicks en een gevoel dat je precies kunt doen met een auto wat je wil, dat krijg je van maar heel weinig auto's vind ik (en sowieso bijna nooit van nieuwere auto's; ABS vind ik al tamelijk kut, verpest een fors deel van het rijplezier vind ik).

Maar goed, mijn mening? Het boeit niet, mensen kopen het toch wel.
Ik heb auto's van gerenomeerde fabrikanten gereden (Alfa, BMW, Mercedes) die ik gratis nog niet zou willen. Ja, om à la Jackass even lol te hebben en zo'n auto het kanaal in te rijden misschien net, maar om echt mee te rijden? Nee, dank je.
Maar dan zie je de top 40 of top 100 van best verkochte auto's en dan staan ze daar allemaal in. Lekker boeiend wat de comsument wil, wil je een rode of een blauwe, dat is de vraag. Kopen doen ze het toch wel.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 okt 2006, 13:15

Beste voorbeeld?
Kijk naar Renault.
Die bouwen op het moment gewoon rampenbakken (denk om je hart Fabian, laat het gaan, adem in.... en uit....in....en uit..... :lol:), maar met een leuk uiterlijk (vindt 'men' blijkbaar) en een reclame met wat lekkere kontjes erin en alle modellen zijn een grote hit, volgens mij zitten ze zelfs in de buurt van Opel wat in Nederland al 35 jaar niet meer gebeurd is.
Ligt dat aan de auto's? Is dat precies wat de klant wil?
Welnee, maar ze kopen het toch.
De kwaliteiten van de auto zijn niet belangrijk, het gaat om de beleving eromheen, van reclame op tv tot een mooie grote showroom op een A-locatie. Goede auto's verkopen niet, imago wel.
Vul zelf maar in op de puntjes: M........ :lol: :lol: :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 10 okt 2006, 14:18

Peter, vriend, wat zeg je het mooi 8)

En zo is het.

Enige echte statement dat je naar een fabrikant kunt maken en dat ze maar al te goed opvangen is meuk durven meuk te noemen en je centen aan echte lekkere stuurmansauto's uitgeven. Maar de status/imago/blingbling factor zal voor de massa's altijd doorslaggevend zijn.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 okt 2006, 15:29

Rico v Velzen schreef:Internet/meningen, behoeftes dat neemt zo'n grote vlucht, fabrikanten zouden toch direct op deze manier moeten willen communiceren lijkt me.
Dat vinden ze juist alleen maar lastig.

Mijn dealer klaagt steen en been dat hij zo weinig meer te horen krijgt van de importeur en soms evenveel weet als zijn klant. De reden? Leden van internetforums die 'vervelende vragen' stellen en onderling 'zelfdiagnoses' maken van elkaars problemen en daarmee uitvoerig aanspraak maken op garantieregelingen. Kortom, ze worden gék van internet.

En wat Peter zegt: zolang het gros van het volk in m......... blijft trappen, kunnen de fabrikanten het zich veroorloven om in de 20e eeuw te blijven leven.

Plaats reactie