e39 530iA Touring gekocht + leder interieur &M5 stuurwiel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

e39 530iA Touring gekocht + leder interieur &M5 stuurwiel

Bericht door M@rcel » 11 apr 2009, 11:02

De 323ti heeft een nieuwe eigenaar gevonden, nu dus op zoek naar een praktische Touring
Kan iemand mij hier een beetje een schatting geven over het te betalen BPM bedrag van onderstaande e39 Tourings?

En wat zijn de zwakke punten van zeg maar onderstaande modellen?

11/2002 525iA Touring Edition Sport
KLIK VOOR LINK

8/2003 530iA Touring Edition Sport
KLIK VOOR LINK

9/2001 540iA Touring Edition Exclusive
KLIK VOOR LINK

10/2000 Alpina B10 3.3 Touring
KLIK VOOR LINK

01/2001 Alpina B10 V8 Touring switchtronic
KLIK VOOR LINK
Laatst gewijzigd door M@rcel op 16 jun 2009, 20:14, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: BPM bedrag voor een e39 Touring uit Duitsland

Bericht door Ahmed » 11 apr 2009, 11:17

Dat is toch niet zo lastig?
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de eerste touring kom ik bv op 2500eur uit..

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BPM bedrag voor een e39 Touring uit Duitsland

Bericht door M@rcel » 11 apr 2009, 11:28

Bedankt voor de link Ahmed :D

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door ErikS » 11 apr 2009, 14:14

DIE LAATSTE B10... :shock:

Snel halen dat ding, MOOOOOI!

323TI aan Ion?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Ahmed » 11 apr 2009, 14:18

:)

Nieuwprijzen van de Alpina's kan je ook ergens vinden, weet alleen ff niet meer waar...

Die laatste is inderdaad :shock:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door M@rcel » 12 apr 2009, 13:22

Voor zover de kenners? :wink:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 apr 2009, 21:29

zwakke punten die mij bekend zijn omdat mijn zwager een 540iA heeft gehad zijn;

- de balgen van de luchtvering achter gingen regelmatig kapot.
- katalysatoren (twee stuks) twee keer kapot gegaan.

Toen was ie het zat en heeft ie hem verkocht.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Snipe » 12 apr 2009, 21:32

De kilometerstanden zijn iets aan de hoge kant naar mijn smaak en over de zwakke punten heb ik ook weinig te vertellen. Ik kom alleen even melden dat de auto's die je linkt er goed uitzien!

Een Alpina, da's ook wel eens leuk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Femme » 13 apr 2009, 01:14

Het grootste probleem van de E39 Touring (ik heb een pre-facelift van 1998) vind ik toch wel dat het interieur erg veel last heeft van rammels en kraakjes. Dit doet nogal afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De onderhoudskosten zijn erg hoog als je een beetje kritisch bent over de staat waarin de auto moet verkeren. Ik vind het geen robuuste auto's. Na drie jaar lang alle mogelijke onderdelen vervangen te hebben begint de onderhoudsbehoefte eindelijk af te nemen.

Ik heb buiten de normale slijtageonderdelen zonder remschijven/blokken en bougies o.a. het volgende vervangen of gerepareerd tussen kilometerstand 105.000 en 155.000 in een periode van drie jaar:

- Balgen van de luchtvering
- Oliefilterhuis
- Gasdrukveer van achterklep (bleef niet open staan)
- Toerental/krukassensor
- Luchtmassameter
- Koppeling
- BMW emblemen (afgebladerd)
- Derde remlicht
- Handremvoeringen
- Hoogteverstelling xenonverlichting
- Draagarmen voor (trilling in stuur bij remmen)

Tevens heb ik de (540i-)remmen opgewaardeerd omdat die mijn inziens niet op een taak waren berekend als je ermee wilt doorrijden in Duitsland. De schokdempers heb ik laten vervangen door Koni FSD. Alle draagarmen zijn preventief vervangen.

Ik gebruik noodgedwongen spoorverbreders omdat het er anders niet uitziet. De wielophanging is extreem gevoelig voor onbalans en is bijna niet trillingsvrij te krijgen. Ik heb al een krom wiel vervangen maar dit heeft weinig effect gehad en de bandenboer die de wielen wel goed gebalanceerd kreeg bestaat helaas niet meer.

Mankementen aan de luchtbalgen, krukassensor en voorste draagarmen komen heel veel voor bij E39'ers. Een defecte krukassensor uit zich in een motor die bij het afremmen spontaan afslaat.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door M@rcel » 13 apr 2009, 03:12

@Martin,

Gaat het om een 540iA van na de facelift?

@Femme

Ik had vorige week je Alpina topic helemaal doorgelezen. Mede door jouw ervaringen met je B10 kreeg ik een beetje mijn twijfels over de kwaliteit van de e39.
Zelf had ik voorheen 2 e39's als dienstwagen gereden, en echt beiden tot volle tevredenheid. Het ging hier echter om 530 sedans van na de facelift. Bij bv de 1 serie weten we allemaal wat voor een kwaliteitssprong het interieur na de facelift maakten, misschien iemand hier die kan vertellen of dat bij de e39's ook het geval was?

Die balgen vam de luchtvering zijn bij de Tourings dus een zorgenkindje. Over wat voor een bedragen praten we hier als het om een nieuwe set gaat?

@Paskal
Misschien lees jij dit draadje ook?
Heb jij met je pré-LCI 540i ook het gevoel dat het interieur slecht in elkaar steekt?

@Snipe,
km standen zijn idd wat aan de hoge kant, aan de andere kant....de meeste 540i's staan met dikke 2 ton plus op de tellers.
De 323ti werd ook al amper meer gebruikt, met een e39 Touring zal dat een fractie meer zijn (max 10.000 km per jaar) omdat de auto meer toegankelijk is ivm onze kleine meid.
Als ik een goede auto van rond de 150.000 km kan vinden, kan ik voor relatief weinig geld een jaartje of 5 en hopelijk langer vooruit.

Ben dus op zoek naar een lekkere e39 525i,530i,540i of B10 Touring automaat van 2000-2003, minimaal voorzien van schuifkanteldak, dvd-navigatie, leder interieur, xenon, originele staat en een mooie kleur. Ben het sportieve rijden op de openbare weg met de 323ti helemaal zat, wil dus ook in mijn vrije tijd comfortabel cruisen.
(Uitzondering wil ik voor een nette e34 M5 Touring maken)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Snipe » 13 apr 2009, 09:21

M@rcel schreef: Ben het sportieve rijden op de openbare weg met de 323ti helemaal zat, wil dus ook in mijn vrije tijd comfortabel cruisen.
Au!

Dat over die kilometerstanden zit wel wat in natuurlijk. Ik ga meestal uit van mijn eigen situatie; hoe minder er op staat, hoe meer er bij kan. Maar dat is bij jou natuurlijk niet aan de orde met dat hele wagenpark voor je deur, dan rijd je er wat minder mee.

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door jeust » 14 apr 2009, 19:04

Onze E39 525iA uit 2001 is ook een keer achter door zijn pootjes gezakt en een paar weken terug was de brandstofpomp kapot. Verder een erg lekkere auto, alleen zou ik minimaal voor een 530 gaan. En de kwaliteit van het interieur is bij ons nog prima na 211.000 km.

Hans J.
Berichten: 370
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: X5 M F85

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Hans J. » 14 apr 2009, 19:22

Hey Marcel!

E39 virus laat je toch niet los he ;-) Qua touring heb ik niet heel veel kennis, maar je zou 'mijn' garage (Henny van Doorn in Lent) even kunnen bellen, die hebben er een aantal in onderhoud.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door frankv » 14 apr 2009, 20:25

mijn e39 520 touring uit 1997 bevalt me prima, ik vind het een fijn sturende auto en heb er nog niet veel aan gehad

het interieur haalt het qua rammeltjes niet bij een e30, maar goed, ik heb het idee dat de e39 in de basis een hele goede auto is, maar er mankeert aan m.n. de plastic delen her en der wel wat

wel is mijn thermostaathuis vervangen, dat schijnt een recall geweest te zijn die pas bij 190.000km door mij is uitgevoerd, 70 euro, geen geld, en heb ik een kapotte krukassensor gehad, verder schijnt een e39 stuurbekrachtigingsolie te kunnen consumeren (de mijne stond bijna droog)

oh, en de gasveren van de achterklep zijn op, die moeten vernieuwd worden

frank

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Paskal » 15 apr 2009, 15:56

Marcel,

Ik lees dit draadje ook inderdaad :) Als ik kijk naar de rekeningen van de vorige eigenaar Adwo zijn er nogal wat dingetjes her & der vervangen buiten het normale onderhoud. Ik zal morgenaovnd als ik weer eens thuis ben de rekeningen er eens bij pakken. Luchtbalgen zijn in ieder geval vervangen (onlangs bij mij re-achter). Exacte kosten weet ik niet, maar komen hier nog te staan.

Ik heb mijn 540 nu zo'n 11.000 km en met uitzondering van een luchtbalg waarvan ik wist dat hij er aan kwam en een elektronische storing heb ik er niks aan gehad. Ik ben dus wel degelijk te spreken over de kwaliteit van de e39. Ook de genoemde kraakjes en mindere interieurkwailiteit komen mij totaal niet bekend voor.

Desondanks gaat de 540 toch het veld ruimen omdat ik simpelweg te veel km maak.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Ben_968CS » 15 apr 2009, 22:06

Twee jaar een 1998 540 iA Touring gehad, tot 2007, km stand was toen iets van 150,000. Wel bij BMW dealer in Duitsland gekocht, soort Huisselectie. Geen mechanische problemen gehad, alleen kleine electronische problemen: DSP (digital sound processor) deed het niet goed, sensor van de ABS vervangen en nog wat kleine eenvoudige dingetjes. Mechanisch zijn deze auto's oersterk, de 540 heeft het onderstel van de M5 (en het blok vormt de basis van het blok van de M50) en dat is te merken: heerlijke stevige wagen. De 540 is voor een KJN ingeruild, maar regelmatig heeft mijn vrouw het nog over de Bimmer (de familiebakken zijn haar afdeling). 540i Touring: super wagen!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Paskal » 15 apr 2009, 23:03

Zoals hierboven vermeld zou ik nog even de rekeningen erbij pakken. Wat is er zoal in de afgelopen drie jaar vervangen aan mijn 540 buiten het regulier onderhoud...
- 2 x luchtbalg (ca 200€ voor een M-balg incl. montage per stuk)
- antennekabel (schijnt vaker voor te komen)
- 2x lamdasonde
- 2x katalysator
- nokkenassensor
- thermostaat (2x)
- regensensor
- kleppendekselpakking
- 2x silent bloc achteras
- wiellagers voorzijde
- deurrubber
- waterpomp
- radiateur
- ruitenwisser motor achter
- koelvloeistofreservoir

Al met al niet weinig dus :shock:

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Hans » 16 apr 2009, 07:50

Mijn 528i is van 1997 en ben met 130.000 aangereden, nu staat er 215.000 op de teller en heb hem 4 jaar in bezit.


- katalyator (garantiegeval)
- 2 x achterklepmechanisme (1 x garantie)
- nokkenassensor
- thermostaat (2x)
- thermostaathuis
- oliefilterhuis
- regensensor
- wiellagers voorzijde en achterzijde
- deurrubbers
- waterpomp (preventief)
- radiateur (preventief)
- motor van de electrische ramen (2x)
- lampjes van het instumentarium

Gebruikersavatar
Tomassen
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 feb 2007, 19:46
Locatie: Hertfordshire (Amsterdam 1/4/11)

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Tomassen » 16 apr 2009, 11:18

Heb sinds July 08 - 525I Touring met 67K Miles gekocht, nu 78K Miles
Kosten to nu toe:
-2 liter olie
Zou voor een zwaarder model gaan, 525 moet behoorlijk in de toeren (4K+) om vooruit te komen met
volle bezetting.
Roy

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door M@rcel » 16 apr 2009, 12:30

Bedankt voor jullie reacties jongens,

@Paskal,

Dat is toch een aanzienlijke lijst voor 11.000 km rijplezier 8)

Prijzen van die luchtbalgen vallen me nog mee.
Ik lees ook bij jou dat de katalysatoren de geest kunnen geven, volgens mij zijn die wel prijzig?

Bedankt voor de tip Erwin,
Was toevallig gisteren op zoek naar Auto Han in Zwanenburg...één of ander vaag industriegebied met op het huisnummer van Auto Han een inzamelingspunt van de voedselbank oid?
Ik kon het in ieder geval niet vinden, had ook niet al teveel tijd om daar rond te vragen.



Even een opsomming:

-Balgen van de niveauregeling
-Gasveren achterklep
-Katalysatoren
-Krukassensor
-Hoogteverstelling Xenonverlichting
-Draagarmen voor
-Verbruik stuurbekrachtigingsolie
-Dode pixels van de displays
-Lambdasondes

En de 525i laten staan ivm gering vermogen :wink:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door M@rcel » 16 apr 2009, 13:31

Die 530i bij Auto Han is ook niet verkeerd zeg :shock:

http://www.autohan.nl/index.php?module=aanbod&id=133

Is toch te weinig geld voor een auto met 50.000 km?

15.000 meenemen zonder inruil lijkt me wel haalbaar

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Paskal » 16 apr 2009, 14:19

M@rcel schreef:@Paskal,

Dat is toch een aanzienlijke lijst voor 11.000 km rijplezier 8)

Prijzen van die luchtbalgen vallen me nog mee.
Ik lees ook bij jou dat de katalysatoren de geest kunnen geven, volgens mij zijn die wel prijzig?
Uhm,

Niet helemaal correct. Ik heb de auto sinds oktober... heb er sindsdien 11.000 km mee gereden en slechts 1 luchtbalg kapot gehad en 1 elektronische storing..... verder helemaal niks gelukkig :)
De andere zaken op de lijst dateren gelukkig allemaal nog uit de jaren dat Adwo de auto in bezit had...

De originele kats kosten iets van 1.000€ per stuk, vandaar dat er vaak imitatie geplaatst wordt. Vraag me echter niet wat die exact kosten, maar dat zal maar in de buurt van de 300€ liggen schat ik in.
Laatst gewijzigd door Paskal op 16 apr 2009, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Arthur » 16 apr 2009, 14:33

@Marcel: lijkt me toch stevig geld als je voor die bedragen (zeg tot 20k) ook een M5 van 99-2001 hebt met een goede ton op de klok. Die bij de Beier laatst van 2001 voor 20k met 104kkm. Of Jelmer z'n M5 van 99 met 130k voor 17k geloof ik. Alleen de running costs liggen natuurlijk nog hoger. Maar de E39's blinken blijkbaar niet uit in "betrouwbaarheid" dus dat maakt niets uit :wink:

Waarom zou dit niet net zo goed zijn voor (veel) minder geld?
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5798131" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6026386" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens zijn dit, net zoals bij AutoHan, sedans.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Snipe » 16 apr 2009, 14:53

Als ik een E39 sedan zou kopen nu? Ik denk die bij Autohan. Of die van Jelmer natuurlijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zwakke punten e39 Touring? 525i-530i-540i van na de facelift

Bericht door Arthur » 16 apr 2009, 15:02

Of deze: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5906745" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6024859" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5849203" onclick="window.open(this.href);return false;

Scheelt wel een ton in km's maar ook meteen 4k minder en een 1 of 2 jaar nieuwer. Is zo'n 50kkm exemplaar echt zoveel meer waard? Vraag het mij af ook al heb ik ook altijd het liefst 1 met weinig km's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast