Schokdemper keus

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Schokdemper keus

Bericht door Downforce Hans » 17 feb 2009, 13:28

Misschien was de proflex niet goed afgesteld.
Denk niet dat je zomaar de merken tegen mekaar kan zetten omdat de instellingen nooit hetzelfde zijn.
Reiger is ook gewoon goed spul en over het instap model van moton hoor je ook nog wel eens wat......
Voor een echt oordeel zal je ze met de zelfde wagen op hetzelde terrein moeten testen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schokdemper keus

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2009, 13:53

Dat zegt Andre toch ook? Moton vs Intrax op CPZ op de E90 V8 GTR. Reiger vs Proflex op de Evo 8.


Dat verhaal dat Proflex en Intrax toch nog af en toe springen klinkt mij trouwens in de oren als dat de knik tussen HSB en LSB in de demperkarakteristiek een stukje verder naar low speed moet. Als je een auto met datalogging hebt die op wheeltravel aangesloten is kan je dat zo zien als je de datalog en de schokbreker dyno uitdraai naast elkaar legt.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Schokdemper keus

Bericht door MX5T » 17 feb 2009, 15:01

Bert ///M3 schreef:Dat zegt Andre toch ook? Moton vs Intrax op CPZ op de E90 V8 GTR. Reiger vs Proflex op de Evo 8..
:hmmm: volgens mij zegt Andre wat anders
Andre
Ik heb nu met verschillende auto s geraced met zowel intrax 4 way en 1k2 en jumbo s intrax etc. in E46 v8 en E36 M3 en heb het 1 op 1 vergeleken met E90 V8 en 1 serie op moton dan kan ik concluderen dat we nu heel tevreden zijn met moton en niet graag weer terug willen.
Intrax in diverse varianten op de E46V8 en E36M3 en Moton op de E90V8 en 130i

Ik ben het met Hanz06 eens dat je het nauwkeurigst kan vergelijken bij een back tot back test met dezelfde auto onder dezelfde omstandigheden en dan ook nog goed afgesteld.
Dat wil niet zeggen dat Andre geen gelijk kan hebben want daar speelt natuurlijk zijn met ervaring en talent opgedane vaardigheid een belangrijke rol evenals die van het raceteam, waarbij de behaalde resultaten dat onderstrepen. De gemiddelde, minder ervaren rijder zal zonder datalogging grote kans lopen het spoor kwijt te raken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schokdemper keus

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2009, 15:15

Hm nee die E90 stond bijvoorbeeld eerst op Intrax 4Way en later op Moton. Plus 130i eerst op Intrax en later op Moton weet ik toevallig. Plus ik weet dat Andre zelf ook veel doet aan de afstelling van de auto's dus wat mij betreft zijn dat meningen waar ik een hogere waarde aan hecht als bij een hoop anderen :)

Maar ik ben het er idd wel mee eens dat je als je te weinig middelen hebt je heel snel het spoor bijster kan zijn idd.

Wat alleen in dit geval denk ik ook meespeelt is dat Peter Claasen zelf de E90 WTCC auto's voor Schnitzer motorsport afstelde plus prive ook met een 130i raced. Dan heb je gewoon ook een streepje voor omdat die in de basis gewoon meer van die auto's weet.

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Schokdemper keus

Bericht door Andre » 17 feb 2009, 23:17

Ja klopt bert.

Ach voor trackday werk kan je ook heel goed een kw setje nemen of instapper van elk ander merk.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Schokdemper keus

Bericht door Downforce Hans » 18 feb 2009, 00:56

Andre schreef:Ja klopt bert.

Ach voor trackday werk kan je ook heel goed een kw setje nemen of instapper van elk ander merk.
Dat wordt dus een goedkoop setje voor je nieuwe trackday BMW,scheelt weer een paar munten...... :thumbup:

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Schokdemper keus

Bericht door Andre » 18 feb 2009, 11:41

Ja die orginele koni cup fietspompen zitten er nog onder.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schokdemper keus

Bericht door Bert ///M3 » 18 feb 2009, 12:39

Dat Moton setje zonder reservoirs staat in de USA al op de lijsten met als verwachte leverdatum eind maart, leverbaar voor E92 M3 tenminste. Met als naam Street Sport Kit.

Afbeelding

Qua prijs alleen niet veel goedkoper als de clubsport kit. Basisset is duurder zelfs maar als je alles er bij rekent kom je met Clubsport toch een euro of 400-500 duurder uit omdat er nog veren en montagematerialen bij komen etc.

Bimmerworld heeft er nog een verhaaltje bij geschreven trouwens:
After years of refinement, Moton has finally released their Street Sport line. Incorporating technology gleaned from years of involvement with motorsports (and numerous championships in both the US and Europe/Asia), the Street Sport suspension kits represent the ultimate combination of track capability and performance, as well as street manners and ease of use. This demanding combination which is typically impossible to truly satisfy now has an answer. There are several kits on the market that can perform well in smaller sections of this range of use, but there is not one suspension that can satisfy the full spectrum to this level.

We performed the track testing of the Street Sport suspension for Moton recently at Sebring International Raceway in Florida with the BimmerWorld E92 M3 project car, driven by BimmerWorld owner and professional racer James Clay. The test car was factory weight and equipped with racing brake pads and race tires for track use and then street tires and pads for a subsequent street shakedown session to evaluate the everyday manners of the kit. The following evaluations are a combination of feedback from this test:

TRACK EVALUATION - Sebring is a very bumpy racetrack. We performed a back-to-back test using the stock suspension with H&R Sport springs as a baseline. The E92 M3 performs very well in a normal street environment, even when pushed to a higher level, but fast turns, quick direction changes, and hard braking zones overload the stock suspension quickly. Once the Moton kit was installed, the car came alive, dropping lap times 5 seconds on the first outing. The spring rates provided in the Moton kit are high enough to support the full weight of the pure-stock car, meaning less roll and sluggishness and even more importantly, the rear of the car is much more controllable at high speed supported properly. The damping ability of the shocks speeds up reaction in quick transitions, reduces dive in braking zones to allow the car to stop more effectively, and controls squat under power making the car launch out of turn exits. Additionally, the high-speed bumps no longer cause the car to lose grip - an area the stock dampers completely failed in. Additionally, the adjustability of course allowed the driver to dial the car in to suit preferences and track conditions.

STREET - After a couple of days on the racetrack, with an obviously capable and track-worthy suspension, we put on the street tires and brake pads to determine how well the Street Sport suspension can adapt to the street where our car will spend 90% of its time. After dialing the dampers back to a softer street setting, we were off. The stiffer springs are well-controlled by the dampers so that additional harshness is minimal. The fact that we used the street version of the kit which uses factory front upper mounts meant that the clunkyness that so many performance suspensions can't avoid was not an issue. While currently owning several street cars with high-end performance suspensions that have gotten annoying to drive on a regular basis, the street manners of the Moton Street Sport kit are a refreshing change and something we have never experienced in a suspension also so capable of immediately doing a Jekyll/Hyde transformation to attack the track so aggressively.

This is a true plug and play suspension kit in a box with superb performance, both on the street as well as the track. This suspension is unquestionably the best non-remote reservoir system on the market today. For the more demanding driver requiring the flexibility to change spring rates, an optional race kit including race springs and camber plates will be available soon.

The Street Sport damper is double adjustable with separate rebound and compression controls. Each has seven adjustment levels, to help you dial in for every condition you encounter. The Street Sport suspension is designed to be extremely comfortable while driving on daily roads and can be easily adjusted for track conditions. When adjusting dampers, each click will make a distinct difference that the driver can feel. The unique blow-off valve system for rebound and compression controls provides for both excellent track performance over bumpy surfaces and a smoother ride on the street.

The Moton Street Sport kit is currently available only for E9X M3 model cars and is a complete kit, including (4) dampers, (4) springs, and height adjusters for all four corners. Will fit (and dramatically improve the factory components on) cars equipped with electronic damper control, but will require deactivation of this feature.

Lijkt dus wel een straatkit voor auto's met standaard gewicht, voor een gestripte racer moet er alsnog eea aan veranderd worden lijkt mij.

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Schokdemper keus

Bericht door Andre » 21 feb 2009, 00:22

Dat ziet er gelikt uit dat worden straks mijn nieuwe dempers. Eerst die koni s nog even testen dan straks zo n moton set eronder.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Schokdemper keus

Bericht door indobesar » 15 apr 2009, 16:05

Meer info mbt Moton Street Sport:
http://www.motonsuspension.com/download ... 0Sheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schokdemper keus

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2009, 20:03

Apart dat ze voor een twin tube design gaan. Heeft qua functionaliteit wel een hoop weg van de JRZ RS modellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten