Rallyslicks op het circuit

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Rallyslicks op het circuit

Bericht door Andry » 11 apr 2009, 17:56

Afgelopen woensdag op Zandvoort gereden met m'n normale banden ( Falken RT 615 UHP's) onder m'n Evo en ze blijven het tot een rondje of 10/12 goed doen, daarna kregen ze het toch wel zwaar: minder grip, dus glijden en het grensgebied werd veel smaller. Nu waren het asfalt en de buitentemperatuur ook niet echt hoog, dus die 10/12 ronden zal ik bij hogere temperaturen zeker niet meer gaan halen. Dus tijd voor andere banden. Nu werd er links en rechts op Toyo R888's gereden, een redelijke optie al hoor ik uit de UK geluiden dat ze te zacht zouden zijn voor Evo's. Ze worden met ook met fastroad/trackday setups te snel te warm: weg grip. Ook zie ik het niet echt zitten om elke keer een set extra velgen/banden mee te zeulen en terplekke te wisselen :oops:

Nu dacht ik aan het volgende: het monteren van rallyslicks.

-Deze zijn (netaan) straatlegaal, dus geen gezeul met andere banden/velgen:aankomst/ inschrijven/rijden en weer naar huis.
-Verschillende profielen beschikbaar (eventueel opsnijden?)
-volop verkrijgbaar en goede gebruikte exemplaren ( bijv. van een recce auto) zijn niet echt prijzig.
-ook in de goede maten/ verschillende compounds.
-enorm sterke wang omdat deze verstevigd zijn
-wel relatief zwaar

-Nu is alleen m'n vraag of rallyslicks überhaupt geschikt zijn om er mee op het circuit te rijden? en dan denk ik aan een rondje of 10 a 15 non stop. (wel oa. temperatuursafhankelijk natuurlijk)
-Zijn ze echt straatlegaal? Dus geen kans op problemen met de verzekering bij een mogelijke aanrijding op de heen/terugreis?

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips, adviezen : alles is welkom :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Aernoudt » 11 apr 2009, 22:49

Het kan, maar ik zou het van harte afraden: die smelten in een paar rondjes weg ! Zijn veel te zacht.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door NSXRS » 12 apr 2009, 08:56

Andry,
Je hebt PM

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2009, 09:15

Andry schreef:Afgelopen woensdag op Zandvoort gereden met m'n normale banden ( Falken RT 615 UHP's) onder m'n Evo en ze blijven het tot een rondje of 10/12 goed doen, daarna kregen ze het toch wel zwaar: minder grip, dus glijden en het grensgebied werd veel smaller. Nu waren het asfalt en de buitentemperatuur ook niet echt hoog, dus die 10/12 ronden zal ik bij hogere temperaturen zeker niet meer gaan halen. Dus tijd voor andere banden. Nu werd er links en rechts op Toyo R888's gereden, een redelijke optie al hoor ik uit de UK geluiden dat ze te zacht zouden zijn voor Evo's. Ze worden met ook met fastroad/trackday setups te snel te warm: weg grip. Ook zie ik het niet echt zitten om elke keer een set extra velgen/banden mee te zeulen en terplekke te wisselen :oops:
Met R888's mag je ook gewoon op straat, dus dat zou geen probleem zijn. Je hebt daar ook 2 compounds van, SG en GG waarbij GG volgens mij de hardste is.

Je hebt an sich nog wel meer merken die verschillende compounds hanteren, bijvoorbeeld Kuhmo V70A is er van supersoft tot hard. Ook Yokohama A048R is er vanaf SS tot H :)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Andry » 13 apr 2009, 12:30

Oké, bedankt voor de reply's.

De R888 is gemiddeld genomen niet geschikt voor onder een Evo, zeker niet als je 10/12 ronden vol achter elkaar rijd. Toch maar de richting op van Yokohama A048R denk ik en dan de hardere compounds :roll:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door steve smith » 13 apr 2009, 19:47

Andry schreef:De R888 is gemiddeld genomen niet geschikt voor onder een Evo
Hearsay???????

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Maik » 13 apr 2009, 19:57

Met welke maat wil je gaan rijden Andry? Ik kan mij niet voorstellen dat de triple eights door de mand gaan vallen onder een Evo, misschien als je met 195 breed gaat rijden wel, maar dat lijkt mij niet?
Is anders de Michelin semi niets? Wel iets duurder maar de relatief wat zware M3 CSL kon daar toch ook redelijk mee uit de voeten dacht ik...

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Adwo » 13 apr 2009, 20:21

Ik heb goede ervaringen met Pirelli P-Zero Corsa in 225/40 ZR 18 onder mijn Evo 6.. Maar ik rij maar een ronde per keer op de Ring, dus dat dus 4/5 rondjes Zandvoort ongeveer?

Suc6,

Adwo

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Alexsti » 13 apr 2009, 21:53

Zijn wel prijzige bandjes die Yokohama A048R ....

http://www.prins-techniek.nl/Racingtire ... CHNIEK.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Alex.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Andry » 13 apr 2009, 21:57

@ steve smith

Yep, ik ga uit van de ervaringen die ze met trackdays opdoen in de UK. Hier in NL zijn er weinig die verder kijken dan een huis/tuin en keuken RE050A, dus helaas ook weinig goede info/feedback. Vergeet niet dat Evo's rijklaar incl. bestuurder relatief zwaar zijn (1440 a 1450 voor alleen de auto) en relatief veel koppel en vermogen, omdat er bijna geen 1 meer standaard is. Er wordt veel gebruik gemaakt van de Advan 048R en in mindere mate de Dunlop Direzza 03 en diegene die met de R888 rijd gaat gelijk naar de 255 breed... en ik wil het bij 17" en de standaard maat houden.

@Maik

Ik ga gewoon met de standaard maat 235/45R17 rijden. Ik heb nog een set Compomotie TH2 staan in 18", maar die vond ik toch minder rijden met dezelfde banden. Er wordt in de UK wel met de R888 gereden maar dan gelijk in 18" en 255mm breed. Grappig dat je de Michelin PSC ook aanhaalt: daar werd ik afgelopen woensdag door iemand anders ook al op geattendeerd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2009, 17:05

Een rondje Ring is niet te vergelijken met Zandvoort of ieder ander circuit. Setups/banden die 't op de Ring heel goed doen, doen 't meestal erg goed bij sportief gebruik op de openbare weg, maar erg beroerd op een circuit. De radius van de bochten is anders, je hebt meer korte stukjes, waardoor de temperatuur toeneemt, ipv afneemt. Zeker een Evo heeft gewoon een groot probleem (links)voor als 't droog is. Op nat is 't een ander verhaal, dan ben je heer en meester.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Tristan » 15 apr 2009, 17:25

@Andry: Heb je gechecked met welke spanning je rijdt met de R888's?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Andry » 15 apr 2009, 18:51

Tristan,

Ik rij nog niet met de R888, maar ben me aan het oriënteren wat ik ga doen. In de UK starten ze koud gemiddeld met 2 a 2,2 bar rondom. Dit om gigantische slijtage op het midden van de band te beperken. Overigens rijden er steeds meer met (ex) BTCC en WTCC slicks.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door G Kolkman » 15 apr 2009, 19:20

Andry schreef:Tristan,

Ik rij nog niet met de R888, maar ben me aan het oriënteren wat ik ga doen. In de UK starten ze koud gemiddeld met 2 a 2,2 bar rondom. Dit om gigantische slijtage op het midden van de band te beperken. Overigens rijden er steeds meer met (ex) BTCC en WTCC slicks.


:shock: Zoveel? Of is dat i.v.m. het gewicht van de auto normaal? Er werd mij als ik het me goed herinner aangeraden met 1.8 te starten (weliswaar 15 inch maar dan nog).

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Andry » 15 apr 2009, 20:45

Die jongens rijden met 255/35R18, Evo's zijn best zwaar en de 50/50 koppelverdeling is ook niet in het voordeel van de voorbanden.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door RobS » 16 apr 2009, 08:43

Alexsti schreef:Zijn wel prijzige bandjes die Yokohama A048R ....

http://www.prins-techniek.nl/Racingtire ... CHNIEK.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Alex.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s0p0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Tristan » 16 apr 2009, 11:28

Andry schreef:Tristan,

Ik rij nog niet met de R888, maar ben me aan het oriënteren wat ik ga doen. In de UK starten ze koud gemiddeld met 2 a 2,2 bar rondom. Dit om gigantische slijtage op het midden van de band te beperken. Overigens rijden er steeds meer met (ex) BTCC en WTCC slicks.
Veel te hoog. Start maar op 1.8 bar, als ze warm zijn worden ze rond de 2,2 bar. Als je op 2 of 2,2 bar begint, ga je over de 2,5 bar heen als ze warm zijn en kan me voorstellen met AWD dat ze erg warm worden.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Rallyslicks op het circuit

Bericht door Kasteel » 16 apr 2009, 20:58

Krijg bij camskill nooit prijzen voor me 18inch. Van Federal wel, maar Toyo R888 ed niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 4 gasten