milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Eerst waren er die milieu-labels. Leuk label voor hen die dat interesseerden.
Echter tegenwoordig / straks hangt er vanalles aan vast. Bijtelling %, lease budget bij sommige bedrijven, bpm bedrag, etc.
Leuk allemaal maar hoe relateert zich dat aan het chippen van met name turbo motoren?
A of B label autootje kopen met zeg een 90pk dieseltje met superkat, roetfilter, etc. Weinig bpm, weinig bijtelling, extra budget van mn werkgever, etc. En dan een open uitlaat eronder, groter turbootje en chippie. Hoppa 150pk+ met roetwolken van hier tot Tokio...
Chippen e.d. gaat dan ultimo leiden tot financiele en\of belastingfraude en\of milieu misdrijf...
Mark
Echter tegenwoordig / straks hangt er vanalles aan vast. Bijtelling %, lease budget bij sommige bedrijven, bpm bedrag, etc.
Leuk allemaal maar hoe relateert zich dat aan het chippen van met name turbo motoren?
A of B label autootje kopen met zeg een 90pk dieseltje met superkat, roetfilter, etc. Weinig bpm, weinig bijtelling, extra budget van mn werkgever, etc. En dan een open uitlaat eronder, groter turbootje en chippie. Hoppa 150pk+ met roetwolken van hier tot Tokio...
Chippen e.d. gaat dan ultimo leiden tot financiele en\of belastingfraude en\of milieu misdrijf...
Mark
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Open uitlaat, grotere turbo gaat denk ik niet lukken bij een leaseauto.
Het chippen kan wel leiden tot "fraude". Alhoewel er erg weinig gechipt wordt bij leasemaatschappijen.
Het chippen kan wel leiden tot "fraude". Alhoewel er erg weinig gechipt wordt bij leasemaatschappijen.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Markk,
Ik heb een tijdje geleden deze vraag gesteld bij de RDW en antwoord gekregen. Bij het topic over chippen van BMW's is dit onderwerp ook aan bod gekomen.
Labelling hangt samen met de motorcode van de fabrikant en de vastgestelde uitstoot voor die motorcode. Chippen heeft geen effect voor de milieulabelling.
Ik denk wel dat dit in de toekomst kan gaan veranderen. Jouw vraag kwam bij mij naar boven toen ik op de website van Abt keek naar chiptuning en daar zag staan dat de auto binnen hetzelfde label blijft. Voor Duitsland is het mogelijk dus wel relevant.
Ik heb een tijdje geleden deze vraag gesteld bij de RDW en antwoord gekregen. Bij het topic over chippen van BMW's is dit onderwerp ook aan bod gekomen.
Labelling hangt samen met de motorcode van de fabrikant en de vastgestelde uitstoot voor die motorcode. Chippen heeft geen effect voor de milieulabelling.
Ik denk wel dat dit in de toekomst kan gaan veranderen. Jouw vraag kwam bij mij naar boven toen ik op de website van Abt keek naar chiptuning en daar zag staan dat de auto binnen hetzelfde label blijft. Voor Duitsland is het mogelijk dus wel relevant.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Zeker bij de VAG groep wordt er via lease-maatschappijen best wel gechipped.
Grotere turbo via lease / open uitlaat wordt lastiger. Maar voor prive auto's is dat natuurlijk helemaal geen punt, zeker de uitlaat niet.
Mark
Grotere turbo via lease / open uitlaat wordt lastiger. Maar voor prive auto's is dat natuurlijk helemaal geen punt, zeker de uitlaat niet.
Mark
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Ook wel aardig: Stel een fabrikant heeft twee versies. Een low-power B label en een high-power C of C+ label. Enige verscil -> de programmering.
Je bestel de low-power versie, profiteert van de belastingvoordelen en laat de programmering/chip aanpassen. Voila...
Mark.
Je bestel de low-power versie, profiteert van de belastingvoordelen en laat de programmering/chip aanpassen. Voila...
Mark.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Chippen is bij onze leasemij geen probleem. Als het maar met garantie gebeurd (bij voorkeur huistuner) 

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Zoals de 120pk versie van de 1.8T en de 180pk versie van de 2.0T? 8)
-
- Berichten: 11407
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Dat is altijd het kat en muis spelletje.
De staat bedenkt weer een nieuwe uitmelkerij (slurptax) oftewel bpm vervanger en dan is het natuurlijk de uitdaging voor fabrikanten om een auto te produceren die aantrekkelijk is in de CO2 uitstoot. Tune dat ding maar zo terug dat ie mooi onder de slurptax grens blijft. Verkopen en dan als fabriekant een huistuner aanwijzen. bijv. abt bij audi en nieuwe software laden en ramme met dat hok. Bij turbo is dat makkelijk.
Maar wij atmo liefhebbers krijgen hiermee wel de deksel op de neus.
Volgende stap is natuurlijk komplete ombouw projecten na kentenken registratie. Straks wordt het zo duur dat dat verhaal ook gaan lonen.
De staat bedenkt weer een nieuwe uitmelkerij (slurptax) oftewel bpm vervanger en dan is het natuurlijk de uitdaging voor fabrikanten om een auto te produceren die aantrekkelijk is in de CO2 uitstoot. Tune dat ding maar zo terug dat ie mooi onder de slurptax grens blijft. Verkopen en dan als fabriekant een huistuner aanwijzen. bijv. abt bij audi en nieuwe software laden en ramme met dat hok. Bij turbo is dat makkelijk.
Maar wij atmo liefhebbers krijgen hiermee wel de deksel op de neus.
Volgende stap is natuurlijk komplete ombouw projecten na kentenken registratie. Straks wordt het zo duur dat dat verhaal ook gaan lonen.
- Niels
- Berichten: 22504
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
In principe kun je het beschouwen als belasting ontduiken idd maar ik denk niet dat de wetgeving als zodanig is ingericht dat je er ook daadwerkelijk problemen mee krijgt. Het valt niet aan te tonen dat een Bleumotion TDI na het chippen niet meer aan z'n originele CO2 uitstoot kan komen volgens mijmarkk schreef:Ook wel aardig: Stel een fabrikant heeft twee versies. Een low-power B label en een high-power C of C+ label. Enige verscil -> de programmering.
Je bestel de low-power versie, profiteert van de belastingvoordelen en laat de programmering/chip aanpassen. Voila...
Mark.


- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Ik zie net op autoblog dat je een Defender of G-klasse ook met 14% bijtelling rijdt. Beter dan zo'n Prius-gebeuren, lijkt me zo!
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Ja hoorde ik inderdaad ook, gold volgens mij ook voor o.a Morgan en nog enkele anderen, omdat het model al zo oud is.
Komt die Aeromax toch nog binnen bereik
Komt die Aeromax toch nog binnen bereik

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Je lacht toch al die Priusrijders uit?
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: milieu-labels, uitstoot, bijtelling, belasting en chippen
Alles wat achteraf *(na aanvraag kenteken deel 1) wordt gedaan staat helemaal los van 14% regeling, Co2 uistoot, etc etc.
Al bouw je een Prius om naar 500pk dan geldt de 14%'s regel gewoon *(bijwijzevanspreken 500pk
)
Al bouw je een Prius om naar 500pk dan geldt de 14%'s regel gewoon *(bijwijzevanspreken 500pk

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten