ervaring kinderen ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafd?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Re: ervaring kinderen ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafd?

Bericht door Thomas » 09 apr 2009, 17:57

Mijn broertje is ook redelijk begaafd. Kon op z'n derde al goed rekenen en schrijven. Vooral rekenen, echt bizar goed voor een kind van 3. Op sociaal gebied gewoon normaal. Heeft dus geen klassen overgeslagen maar wel een aangepast lesprogramma gekregen om het interresant te houden. Boeken zagen er hetzelfde uit als de rest van z'n klasgenootjes. maar de inhoud was anders. Bedoel om een kind te leren wat 5x3 is terwijl ie zo uit z'n hoofd uitrekend wat 23x486 is schiet natuurlijk niet op. Momenteel volgt hij het VWO in het Engels. Hoeft hij ook niet echt hard voor te werken geloof ik.

Dutch

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 18:16

Thomas schreef:aangepast lesprogramma gekregen om het interresant te houden. Boeken zagen er hetzelfde uit als de rest van z'n klasgenootjes. maar de inhoud was anders.
Briljante school! Zo zijn ze helaas lang niet allemaal. En zo te horen heeft Frankv het ook niet getroffen...

RVV

Bericht door RVV » 09 apr 2009, 18:45

Is het een zegen of is het een handicap ? (die uitdrukking hoor je wel eens)

Om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat verstandig is.. als ze nog zo jong zijn.. maar een kleuter is wel een kleuter.. ook al is het een "slimme" kleuter. Is het ook niet zo dat je misschien wel die o zo belangrijke kleutertijd "ontneemt" als je ze te vroeg naar groep 3 doet ?

Als ik zie wat dat kleutertje van mij, nu 5 jaar (+ 3 maanden) gecorrigeerd 5 jaar precies al moet doen op de basisschool... testen waar ze mee thuis komen.. als ik dat projecteer op mijn eigen kleutertijd.. die heerlijk tijd,, dat je nog onbezonnen alles mocht en kon doen.. je bezig houden met alles wat je leuk vond als kleuter.. niet bezig zijn met zaken die zogenaamd goed zijn voor de voorbereiding van het basisonderwijs/lagere school zoals in onze tijd..

Ik bedoel.. zadelt het "systeem" onze kleuters ook niet "teveel" intelligentie op ? (ook al kan zoiets niet)

Kijk het begrip extra jaar laten kleuteren is natuurlijk ook onzin..Maar een kind moet op die leeftijd op vele vlakken er wel aan toe zijn om zomaar een jaar in die belangrijke beginfase over te slaan. Mijn meisje had best afgelopen zomer over kunnen gaan naar groep 2, ze zat immers al een half jaar in groep 0/1.. maar gelijk realiseerde ik me dat ze op bepaalde hele belangrijke vlakken nog helemaal niet toe was aan groep 2. Ze is scherp en erg inteligent, maar fysiek en sociaal emotioneel, vooral vanwege haar vroeggeboorte was ze naar onze mening daar nog niet aan toe, en ik heb er geen spijt van. Nu weet ik dat ze straks in de hogere klassen niet achter de rest zal aanhuppelen maar bovengemiddeld tot goed haar inteligentie en haar sociaal emotionele persoontje kan ontwikkelen.

Persoonlijk, als ik op mijn leven tot nu toe terug kijk, vond ik de kleuter/lagere school periode 1 van de balangrijkste periodes uit mijn leven.. zeker 90% kan ik me uit die tijd zo weer voor de geest halen.. Veel belangrijker dan de bv de periode tussen de 20 en 30 jaar.. uit die periode.. kan ik hooguit 40 procent me herinneren..

We willen onze kinderen niets te kort doen, maar gelijktijdig moet je je ook realiseren dat je maar 1 keer kind bent.

Mischien wel zo belangrijk voor hoogbegaafde mensen/kinderen die onbedoeld de rest van hun leven erg veel "geestelijke bagage" meekrijgen..

Oja wat me ook opvalt is dat op onze basisschool, er ouders zijn die erg veel bezig zijn met het pushen van de ontwikkeling van hun kind.. ouders pakken zaken op die eigenlijk nog niet van toepassing zijn op de leeftijd.. alsof ze hun kind "slimmer" willen maken.. lijkt wel... maar oh wat vallen die kinderen bij mij door de mand als ze eens spelen met onze kinderen..niks ten nadele van die kinderen, maar vooral ten nadele van die ouders...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 apr 2009, 20:08

Op de lagere school begrepen ze me nooit...............................rustig, timide en mischien ook wel wat teruggetrokken..................liever 1 goede vriend/in dan een hele oppervlakkige meute........................
Veelal onzinnige dingen "leren", maar nooit die dingen die er toe deden, ik hield mezelf wel bezig met bezigheden en interesses waar zelden in de klas iemand van gehoord had...................

Ik kreeg een LBO advies, maar zie het ontluiken van de natuur, Cito toets met 93 % voor algemene kennis ( die niet meetelde voor het eind resultaat, hoe stupide) het heeft het leraren gilde niet doen ontwaken............................het VWO diploma is er ook gekomen en de rest er achter aan......................een eigen bedrijf en die BMW ook.......................

Terugkijkende denk ik dat momenteel de leraren van toen het niet begrijpen wat er uit gegroeid is, dat zal ook voor de oud klasgenoten gelden, de besten van toen hebben er weinig van gebakken, het omgekeerde geldt ook.......... :mrgreen:

Ervaring? Met mezelf ja.............................

Dutch

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 20:36

Rico: 't hangt ook van het karakter van je kind af, maar als je zeer hoogbegaafd bent (dus niet zomaar hoogbegaafd), dan heb je helemaal niets met de belevingswereld van je leeftijdsgenoten. Jij begrijpt hen niet en zij jou niet. Die van ons wilde zó graag leren, maar wat hij kreeg aangeboden, wist hij allang. Van het stapje-voor-stapje-klassikaal leren werd/wordt hij helemaal gek, hij snapt 't in één keer wel. Maar in de tussentijd mocht hij niet vooruitwerken, want 'dan doe je niet mee met de klas'. Hij las/leest thuis over allerlei onderwerpen waar zijn klasgenoten nog helemaal niet aan toe waren/zijn, dus daar vond/vindt hij op school helemaal geen weerklank op. Dat verandert niet door een klas over te slaan, maar het maakt het wel net iets dragelijker, al is hij nog steeds veruit de beste van zijn klas. Hij is dit jaar heel vaak ziek geweest en heeft de helft van de lessen gemist - en nog haalt hij alles op z'n sloffen.

Dus wat doe je dan?

Als er iets is wat wij hebben gedaan, is hem een beetje afremmen zodat hij wat 'normaler' werd. Dat is heel wat anders dan je kind slimmer willen maken. Sorry hoor, maar dat heb ik de afgelopen jaren iets te vaak gehoord van de buitenwereld... Sterker nog, van dat afremmen hebben we nu zelfs spijt. Hadden we maar nog meer ons best gedaan om hem toch ook op school gewoon iets meer zichzelf te laten zijn.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 apr 2009, 20:42

Je moet hem prikkelen.............................dat is de kunst........................

Zeer herkenbaar verhaal.......................
Laatst gewijzigd door romo op 09 apr 2009, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

frankv

Bericht door frankv » 09 apr 2009, 20:42

wauw heren, wat een respons, bij al deze verhalen voel ik me met ons probleem met de school maar erg klein

RVV

Bericht door RVV » 09 apr 2009, 20:45

Dutch ik heb uiteraard geen enkele mening ove jullie zoon, dat weten jullie zelf als geen ander in te schatten. De opmerking slimmer maken is natuurlijk ook niet op jullie van toepassing.. ik heb het uitsluitend over de siuaties en ervaringen die ik zie op de basisschool van mijn dochter.

Afremmen van het slim zijn gaat ook niet werken.. het is natuurlijk wel jammer dat de overeenstemming in de onderlinge belevingswereld van leeftijdgenootjes niet in de pas loopt.

Ik zou het heel moelijk vinden als ouder (jullie denk ik ook).. je wilt altijd iets goeds voor je kind, alleen moet je wel weten wat goed is.

RVV

Bericht door RVV » 09 apr 2009, 20:52

Dutch, waar ik benieuwd naar ben is er een relatie tussen de vroeggeboorte en het hoogbegaafd zijn van jullie zoon ?

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 09 apr 2009, 21:04

Een kennis van mij is hoogbegaafd. Hij is programmeur, ontwikkeld software voor zeer complexe natuurkundige berekeningen. Soms vraag ik hem wel eens wat ie nu weer aan het programmeren is. Dat kan hij gewoon niet uitleggen in normale taal, is te complex. Alleen in het dagelijks leven heeft ie daar dus ook last van, probleem is dat hij hele simpele dingen niet meer simpel kan uitleggen. Zijn denkvermogen is zoveel hoger als een 'normaal' mens.. en hij denkt ook constant in lange termijn.
Met m'n broertje komt het wel goed. Goed opgevangen op de basisschool, VWO in het Engels. Volgend jaar beginnen op de universiteit, druk sociaal leven ernaast.

Dutch

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 21:18

Rico schreef:De opmerking slimmer maken is natuurlijk ook niet op jullie van toepassing.. ik heb het uitsluitend over de siuaties en ervaringen die ik zie op de basisschool van mijn dochter.
Ik weet over welk soort ouders je 't hebt, hoor, ik zie ze ook. Maar juist omdat er daar tegenwoordig nogal wat van zijn, worden wij daar ook nog weleens van verdacht. En dus sta je sterker met harde bewijzen - vandaar mijn advies aan Frank om zo snel mogelijk die test te laten doen. Dan ben je tenminste geen zeurende ouder die zijn kind 't allerbeste vindt, maar een serieuze ouder die het allerbeste voor zijn kind wil.

Dat scheeflopen met leeftijdsgenoten is inderdaad nog het vervelendste. Hij heeft nauwelijks vriendjes in zijn klas, maar vooral daarbuiten: oudere kinderen of juist (veel) jongere, die hij dan wat kan leren.

Verband met vroeggeboorte? Nee, lijkt me niet, juist niet eigenlijk, als je hoort over al die (erg) vroeg geboren kinderen met ontwikkelingsachterstanden...

Dutch

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 21:22

frankv schreef:wauw heren, wat een respons, bij al deze verhalen voel ik me met ons probleem met de school maar erg klein
Niet doen hoor, jouw probleem is net zo serieus. Het belangrijkste wat je moet doen: goed kijken en luisteren naar je dochter. Jullie kennen haar het beste. En nu is ze nog onbevangen en nog niet echt 'bedorven' door school, dus ze geeft je eerlijke antwoorden als je haar iets vraagt en geen sociaal wenselijke. Vraag haar dus ook gewoon wat ze er zelf van vindt. Ook al is ze nog maar vijf, daar kan ze op haar manier best antwoord op geven.

frankv

Bericht door frankv » 09 apr 2009, 21:43

Dutch schreef:
frankv schreef:wauw heren, wat een respons, bij al deze verhalen voel ik me met ons probleem met de school maar erg klein
Niet doen hoor, jouw probleem is net zo serieus. Het belangrijkste wat je moet doen: goed kijken en luisteren naar je dochter. Jullie kennen haar het beste. En nu is ze nog onbevangen en nog niet echt 'bedorven' door school, dus ze geeft je eerlijke antwoorden als je haar iets vraagt en geen sociaal wenselijke. Vraag haar dus ook gewoon wat ze er zelf van vindt. Ook al is ze nog maar vijf, daar kan ze op haar manier best antwoord op geven.
dit was haar antwoord toen we haar gisteravond vertelden dat de school haar nog een jaar groep 2 wil laten doen met een eigen plus-hoekje:

"Echt niet! Na de vakantie stap ik gewoon bij groep 3 naar binnen!"

Duidelijk toch?

Dutch

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 21:45

Héél duidelijk. :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 09 apr 2009, 22:42

Haha die laatste reactie is wel mooi Frank, laat haar inderdaad maar gewoon naar groep 3 gaan.

Bij mij wilden ze hetzelfde doen. Ben gewoon naar groep 3 gegaan en heb vervolgens groep 7 ook overgeslagen :mrgreen:

Ik heb verder niet veel gereageerd omdat ik niet de ervaringen heb die sommigen hier wel hebben. Daarom zou mijn reactie maar nutteloos zijn :)

Veel succes in ieder geval!

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 09 apr 2009, 22:56

Ik heb een jaar geleden besloten niet meer te posten in andere topics dan die welke over auto's gaan.
Voor dit topic maak ik graag een uitzondering. Het is zeer boeiend en stemt hoopvol om hier te lezen hoe serieus iedereen hiermee begaan is. Hoog begaafd wordt in Nederland teveel als probleem aangemerkt. Terwijl een aanleg voor sport juist enorm gestimuleerd en (over)gewaardeerd wordt. Ik ben het verder ten zeerste met Cavalino eens. Onderkenning is de helft van een goede aanpak. Mijn advies (voor wat het waard is uiteraard!): bied je kind veel activiteiten aan, zodat het leert dat het juist bevoorrecht is en vooral heel veel extra mogelijkheden heeft in het leven. Er is zo enorm veel meer te leren dan wat de school kan aanbieden! Denksporten, theater, muziek. Er is vanalles te doen. Probeer je kind zelf te laten ontdekken waarvoor het passie heeft. Je kind zal je er later dankbaar voor zijn en als ouder krijg je er ook nog eens heel veel voor terug.

RVV

Bericht door RVV » 09 apr 2009, 23:21

1 ding vind ik vandaag de dag jammer, en dat is dat er geen feitelijke scheiding meer is tussen de kleuterschool en de lagere school. Onze generatie werd groot met klassen.. 1 tot en met 6. de Huidige generatie begint gevoelsmatig OOK in hun belevingswereld gelijk in de eerste groep.. het lijkt wel of de eerste klas uit onze tijd gelijkgeschakeld is met groep 1 nu van de basisschool.

Waar zijn kleuters van die leeftijd 4/5/6 jaar heel gevoelig voor ? Juist voor het niet onder willen doen voor die ander. Ze beseffen de wet van de macht der getallen, meer is beter meer is een stap verder, meer maakt je groter en wat wil een kleuter ? Juist ja groter worden. Ik ben van mening dat dit een negatieve invloed heeft op hun relativeringsvermogen.. Kunnen kleuters überhaupt wel relativeren ?

In onze tijd begon de ratrace van de macht der getallen pas als je naar de 1e klas ging.. of eigenlijk pas als je naar de 2e klas ging. De kleuterschool was een wereld opzich.. nu niet meer.

Mijn dochter vind het niet eerlijk dat zij nu nog niet in groep 2 zit, (groep 1 en 2 is een gemengde klas) Sommige van haar vriendinnetjes zitten al wel in groep 2 (goh toevallig van die pushkindjes) Ik zie het al gebeuren gezien hun ontwikkelingsniveau dat niet hoger is als van mijn dochter deze meisjes bij lange na niet toe zijn aan groep 3 straks na de vakantie. Ik zie nu ook al welke meisjes dat niet gaan redden,. ik weet zeker dat ze straks achteraan zullen huppelen in groep 3, omdat ze gewoon op bepaalde vlakken niet toe zijn aan de "feitelijke" lagere school. Maar het onderwijssysteem wil 5 jarige kleuters toelaten in groepen (3) die feitelijk gericht zijn op de ontwikkeling van een 6 jarige.. en dus ook laat 6 jarigen.

Frank met alle respect, en ik wil als buitenstaander geen mening of oordeel vellen over je kindje, maar hoe kan een 5 jarige nou inschatten hoe ze kan meekomen met kinderen in groep 3 ? Zoals ik al eerder schreef. Een jaar ouder een klas/groep hoger.. het zijn vooral sociaal onderscheidende stapjes naar het groter worden.

Mijn advies.. is luister niet naar je kind.. ook al klinkt dat raar (snapt trouwens ook niet dat de kleuterinbreng cultuur zo geacepteerd is in Nederland, in onze tijd was het stilwezen of een draai om de oren :D ), maar luister vooral naar jezelf en je vrouw.. een kind van 5 kan nog niet bepalen wat voor hem verstandig is. Ook niet als die hoogbegaafd is. Stel dat ze in de toekomst (bij een jaar of 8 soms 9 gebeurd dat bij ieder kind in meer of mindere mate) een dip in haar ontwikkeling heeft.. dan is de kans niet onaanzienlijk dat ze een jaar moet blijven zitten omdat ze net niet met de hakken over de sloot komt. dat heeft op die leeftijd een veel grotere impact dan op 5 jarige leeftijd groep 2 een keer volledig te pakken ipv maar een half jaar.

Ik heb deze wijsheid niet zelf bedacht, maar wel opgestoken door uren met ervaren kinderartsen te praten. (en ik heb veel gesproken afgelopen 5 jaar).

En nogmaals het allerbelangrijkste advies.. laat een kleuter VOORAL genieten van zijn kleutertijd, die omvangrijker is dan school alleen.

Tip van Dutch om je kind wel te laten testen is natuurlijk niet onverstandig. Dat geeft wel veel houvast.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 apr 2009, 00:47

Rico schreef:Mijn advies.. is luister niet naar je kind.
Ik bedoel dat luisteren anders. Daarom zette ik er ook 'kijken' voor. Ik bedoel het in de zin van 'signalen oppakken en proberen te zien wat er zich in dat koppie afspeelt'. Alleen dan kun je goed bepalen of je een keuze maakt die bij het kind 'past' en niet tegen het wezen van het kind ingaat.

Uiteraard neem je daarna zelf de beslissing.

En wat jij beschrijft, Rico, heeft ook veel te maken met de idiote beslissing van de inspectie (of het ministerie, daar wil ik vanaf zijn) om de grens niet meer op 1 oktober te zetten, maar op 1 januari. Is je kind op 31 december geboren, dan mag het dus maar anderhalf jaar kleuteren. Anders wordt het technisch een doublure en daar rekent de inspectie de school hard op af. Ik weet 't, het is volkomen van de zotte, en het werkt die ratrace helemaal in de hand. Als er hier iemand van de inspectie meeleest: verklaar je nader! :protest: :roll:

La Duts werkt op vijf scholen met kleuters en ziet er dus heel wat voorbijkomen - vooral die met achterstanden, maar door haar praktijkervaring nu ook hoogbegaafden. Veel ellende komt voort uit die regeling (dus te kort kleuteren), terwijl goede kinderen juist weer worden afgeremd ('ja maar, die sociale ontwikkeling!'). Allemaal om elk kind in die eenheidsmal van het basisonderwijs te persen.

Maar goed, dan klim ik weer op een van mijn stokpaardjes: ik ben voor afschaffing van het basisonderwijs in zijn huidige vorm. Selecteer veel vroeger op talenten (vaak weet de kleuterjuf al hoe een kind op de Cito gaat scoren) en zet die kinderen bij elkaar. Wel onder één dak, zodat ze wel met elkaar kunnen blijven spelen en sommige vakken kunnen delen. Maar laat ze de belangrijke vakken doen met hun 'soortgenoten', op hun eigen manier (bottom-up of juist top-down leren) en in hun eigen tempo, met voor elke groep meer nadruk op de dingen waarin ze goed zijn. (En ja, natuurlijk mag je in de tussentijd switchen.)

En nog belangrijker: waardeer elk talent vervolgens evenveel. Praktische intelligentie (zeg maar: goed zijn met je handen) is evenveel waard als cognitieve intelligentie. Hell, in het later leven blijkt dat ook wel, als ik zie wat een loodgieter tegenwoordig verdient! Volgens mij zitten hier mts'ers en hts'ers die veel dikkere auto's hebben dan ik mij als academicus ooit kan veroorloven... Om maar te zwijgen van het tekort aan vakmensen. Maar de meeste ouders zien dat niet. Alleen het gymnasium is goed genoeg tegenwoordig, zo lijkt 't wel. Na de basisschool wordt er ook alleen maar geselecteerd op cognitieve intelligentie: vwo is 'hoog', vmbo is 'laag'. Als je daar als handige vmbo'er geen minderwaardigheidscomplex van krijgt... Maar te 'hoog' is ook weer niet goed, want heb je een luxeprobleem in dit land van 'doe maar gewoon'. Op die groep is het onderwijs evenmin ingericht, ook al omdat de leerkrachten allang niet meer academisch geschoold zijn. Een beetje hoogbegaafde groep 8-leerling praat zijn pabo-juf zo onder tafel. Geef die dan ook de leerkracht van het niveau dat bij hem past en haal eruit wat erin zit.

Maar goed, in feite vraag ik daarmee om een complete maatschappelijke herwaardering van allerlei vormen van intelligentie en de beroepen (en de beloningen) die daarbij horen, dus dat zal wel niet gebeuren. Te veel partijen die baat hebben bij een status quo.

Het suffe is: mijn idee klinkt heel anti-links, omdat ik mordicus tegen gelijk onderwijs voor iedereen ben. Maar eigenlijk is het juist extreem links, omdat ik de 'arbeiderstalenten' (praktische intelligentie) evenveel waardering wil laten krijgen als de 'elitetalenten' (cognitieve intelligentie). Helaas ontbreekt het bij die ene linkse partij, die de afgelopen 40 jaar het beleid op het ministerie van Onderwijs heeft gedomineerd, ten enenmale aan dat inzicht. Gevangen door de aloude drogreden dat gelijkwaardigheid hetzelfde is als gelijkheid...

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2009, 10:23

En wat jij beschrijft, Rico, heeft ook veel te maken met de idiote beslissing van de inspectie (of het ministerie, daar wil ik vanaf zijn) om de grens niet meer op 1 oktober te zetten, maar op 1 januari. Is je kind op 31 december geboren, dan mag het dus maar anderhalf jaar kleuteren. Anders wordt het technisch een doublure en daar rekent de inspectie de school hard op af. Ik weet 't, het is volkomen van de zotte, en het werkt die ratrace helemaal in de hand. Als er hier iemand van de inspectie meeleest: verklaar je nader!
Volledig mee eens Dutch.. gelukkig hebben wij die 3 maanden vroeggeboorte nog achter de hand.

En dan nog even terugkomend op "onze" tijd..toen wij kleuters waren, met ons is het toch ook allemaal goedgekomen ?

Dutch

Bericht door Dutch » 10 apr 2009, 10:33

Maar waren wij dan zeer hoogbegaafd? Wat denk je wel! :lol:

Nou goed, ik kon wel erg makkelijk meekomen. Maar daar ben ik dan ook behoorlijk lui van geworden. Soms vraag ik me wel eens af of ik niet voor een gemakkelijk loonslavenbestaan had gekozen als ik wat meer was uitgedaagd...

Frevo

Bericht door Frevo » 10 apr 2009, 11:27

Dennis Cavallino schreef:Ook is 't belangrijk om te kijken of je kind zonder te leren door de basisschool wandelt... dat is leuk, maar uiteindelijk nekt 't ze. Tijdens de Cito toets halen ze echt wel dat VWO cijfer, maar eenmaal op 't VWO weten ze niet eens hoe ze moeten leren. En daardoor raken ze in de war, depressief en ongemotiveerd. En dat kan je heel lang blijven achtervolgen, totdat je op je 30e te maken krijgt met een burnout, depressie etc. :whistle: Ik wou dat ik als jong kind was getest....
:shock:
Dat is dus echt precies wat er met mij gebeurd is!
Alleen kwam de burnout met 31 i.p.v. 30. ;)
Maar ik ben inderdaad op het Gymnasium begonnen en uiteindelijk op de Mavo geeindigd, puur door niet kunnen leren en gebrek aan interesse en motivatie. En het gezeik wat je dan krijgt. Meteen wordt er het woord lui gebruikt. "Hij kan het wel", etc. Maar mensen hebben geen idee hoeveel moeite het kost om dan dingen te leren die je niet interesseren, terwijl sommige sommige supermoeilijke dingen die je wel interessant vindt een eitje zijn. Dat is juist de handicap. Mensen zien dat je niet dom bent en hebben dan automatisch een bepaald verwachtingspatroon op een ander gebied waar je dus niet aan kunt voldoen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 10 apr 2009, 11:30

Wat een fantastisch forum is DF toch ! :thumbup:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 10 apr 2009, 12:43

Mooi betoog Dutch.

Ga er als vrijgezelle non-ouder niet teveel over zeggen, ik vind het diagnose stellen + eventueel vervolgtraject wel een goede. Wel wil ik even kwijt dat als je je kleine een keer wilt laten zitten om hem of haar sociaal gezien (om het maar even zo te noemen) bij te laten komen je dat eigenlijk alleen in de kleuterklas kunt doen. Bij mij is dat niet gebeurd en het heeft z'n voor- en nadelen gehad. Van groep 3 t/m groep 7 werd er elk jaar gezegd 'hij is erg jong, laat hem een keer zitten'. Er werd dus niet gezegd 'hij haalt slechte cijfers, laat hem een keer zitten'. Excuus om het niet te doen is vanaf diezelfde groep 3 geweest 'maar ik kan hem toch niet weer laten beginnen met boom-roos-vis :o ', dus hobbelde ik overal soepel (maar wellicht iets te jong/speels) doorheen. Een enkele keer hoor ik pa en ma wel eens zeggen 'we hadden je toch een jaartje moeten laten zitten'. De exacte waarom zal ik eens naar vragen. Daarentegen vind ik het wel 'stoer' dat ik kon zeggen dat ik op m'n 20ste al een ing-diploma op zak had, kan ook niet iedereen zeg maar :) .

Bottomline is dat het voor het eindresultaat in mijn geval geen verschil gemaakt heeft, hooguit dat de route wat anders is geweest :D .

Toevoeging: Ik ben níet hoogbegaafd, alleen bijkans m'n hele leven een erg jonge leerling geweest. Tevens zat ik bij een érg bazig iemand in de klas (die wel was blijven zitten, en dus 1.5 jaar ouder was) wat z'n uitwerking op de rest van de groep niet mistte :? . Later werd duidelijk dat deze jongen ook een soort afwijking had (welke weet ik niet, werd pas op de middelbare school vastgesteld voor zover ik het weet) waaruit dat gedrag veel logischer te verklaren werd.
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 10 apr 2009, 13:29, 3 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2009, 12:45

Wel wil ik even kwijt dat als je je kleine een keer wilt laten zitten om hem of haar sociaal gezien (om het maar even zo te noemen) bij te laten komen je dat eigenlijk alleen in de kleuterklas kunt doen.
Dat is eigenlijk precies datgene wat ik ook bedoel.

HSR

Bericht door HSR » 10 apr 2009, 12:55

Maar wat is nu eigenlijk hoogbegaafd.

Wel goed kunnen leren wat je wil leren maar niet goed kunnen leren wat je minder interesseerd? Is dat wel hoogbegaafd?

Binnen no-time stochastische modellen kunnen begrijpen maar geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren met Jan met de Pet is dat hoogbegaafdheid of is dat sociaal contact invalide ?

Houden van lezen en op jezelf zijn, niet houden van groepsactiviteiten en sociale aangelegenheden?

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zo ken ik heel wat mensen die a.d.h.v. testen zgn. hoogbegaafd zijn en van die mensen is er maar 1 waarvan ik kan zeggen dat ie het ook echt is. Waarom, die persoon blinkt gewoon in een hele hoop facetten uit. Sociaal, wiskundig, analytisch, taalkundig, e.d. Wanneer dat dan met gemeten bewijs aangetoond kan worden wordt het aannemelijk

Zo kon ik na 8 maanden al praten en voor ik 1 was zei ik volzinnen, daarentegen kon ik pas lopen toen ik 14 was. Ben ik nu een nieuwe Mark Twain? Dacht het niet!
Toen ik 10 was scoorde ik een whopping 100% op een vlaamse cito toets. Was ik de slimste van de klas? Not a chance! Ook ik had moeite met leren van dingen die ik stom vond maar technische feiten over auto's boten en fietsen wist ik binnen no-time uit mijn hoofd. Dat is gewoon mens (jongens ?) eigen. Nee, ben gewoon een doorsnee krullebol en zal dat dan ook altijd wel blijven als het op hersencapaciteiten aankomt.

Iedereen blinkt wel ergens in uit en zodra dat is in studeren/Beta vakken dan is het al heel snel hoogbegaafdheid. Is dit in sport of in sociale vaardigheden dan zal het niet zo snel als hoogbegaafdheid betiteld worden. Dit heeft m.i. ook zeer met de maatschappij te maken waarin wij leven. Die benoemde hoogbegaafde kinderen groeien dan op wetende dat ze anders zijn, hier gaan ze zich dan naar gedragen en als uitkomst heb je kinderen die, van nature al meer moeite hebben met sociale activiteiten, afgezonderd over het schoolplein dolen. Uiteindelijk is het ook een excuus omdat je minder prettige ervaringen kunt wijten aan je hoogbegaafd zijn. Reuze handig natuurlijk want je moet dan geen moeite doen die minder sterke punten te verbeteren want het ligt niet aan jezelf maar aan je hoogbegaafdheid en daar heb je zelf niet om gevraagd. Als je immers niet hoogbegaafd was geweest dan had men je verteld dat je gedrag in een x situatie deviant is, je gaat dan bij jezelf te rade om vervolgens te concluderen dat je een fout maakte in een bepaald communicatieproces. Afsluitend leer je (hopelijk) iets van die fout en stuur je jezelf weer bij. ( Is even crue gezegd maar je begrijpt de essentie )

Wat ik zeggen wil is dat je heel voorzichtig moet zijn met dergelijke aannames. Je kan er hele verkeerde verwachtingen mee scheppen, zowel bij het kind als bij andere en wat ik dan het belangrijkste vind is dat dat niet altijd het beste voor het kind. Het is te vergelijken met zeggen dat je ergens talent in hebt. Je schept daar verwachtingen mee en als je vervolgens geen prestatie neer kan zetten die in lijn staat met de geschepte verwachtingen stel je mensen teleur en vinden ze je al snel een praatjesmaker en voor je het weet zit je in een verdomhoekje gedrukt. Dit gaat helemaal snel met kinderen wat dan kunnen vaak echte huftertjes zijn.

Overigens is bovenstaande geen kritische noot naar DFérs die beweren hoogbegaafd te zijn. Desbetreffende mensen ken ik immers niet en als je zegt dat je het wel bent dan zal het ongetwijfeld wel zo zijn. :)

Zo, weer genoeg tegen de stroom in gezwommen. :nerd:
Laatst gewijzigd door HSR op 10 apr 2009, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie