een verrukkelijke auto: de Cayman S

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
mrbbs

een verrukkelijke auto: de Cayman S

Bericht door mrbbs » 07 okt 2006, 20:39

Ik heb het nooit voor de looks van de wagen gehad, maar je weet wel ze schrijven zo van die boekjes en als commentaren lees je dan: "best handling car 2006", "give this car a LSD and it's faster then a 911".
Wel als je dan zelf een EVO hebt en puur gaat voor een driverscar dan moest ik die even kunnen proberen.
Enkele weken terug naar een Porsche dealer geweest en mijn behoeften aan de man gebracht. Ik geef toe, ik kwam er in mijn jeans en 't shirt toe en moest vrij lang wachten eer ik geholpen werd, maar na enkele minuten ging de verkoper over van de tradionele salestalk naar zijn echte autopassie die hij wel degelijk had.
Hij begreep me volledig en stelde me direct voor een uitgebreide testrit aan te nemen, welke ik natuurlijk met plezier aan nam.

Vandaag was het zover. De wagen stond binnen in de showrooom en werd naar buiten gereden; een korte uitleg en ik kon plaatsnemen en vertrekken.

Maar meteen PASM en Sport aangezet en de tractiecontrole af...
Het viel meteen op dat de motor uiterst soepel was zowel in hoge of lage versnellingen, laag of hoog in toeren; een meesterstuk!
Wanneer je in toeren trekt krijg je bij 5500rpm nog een versnelling extra, waarschijnlijk door de specifieke variabele nokkenassen, tevens maakt de motor dan een erg rauw en super mooi geluid. (een beetje à la M3 CSL)

Meteen de autosnelweg op om wat rustiger oorden op te zoeken en na tien minuten een afrit genomen en hadden we meteen de beschikking over talloze boerenbaantjes; gladde asfalt, ruw beton, bolle wegen, alles gewoon..
En daar dit mijn 'backyard' voorstelt was dit ook waar ik de Cayman S wou testen, en ja.. what can I say.. I toverde meteen een super glimlach op mijn gezicht.
Een prima zitpositie, stuurhouding hielp daar natuurlijk bij, maar ook de adaptieve ophanging was bijzonder goed: zelfs op de bolle wegen slipte het carter zelden eens tegen het asfalt, zelfs met de optionele 19" wielen.
Ook de remmen waren van hoogstaande kwaliteit, opeenvolgende remzones van 160-170 naar 30 waren geen probleem!
Ook is de auto ontzettend uitgebalanceerd en geeft hij je het volste vertrouwen.
Bij momenten voelde ik mij aan het stuur van een GT3 Roadchallenge die op de Belgische rallywegen te vinden is.
Sommige stukken lager er echt vettig en stoffig bij en dat zorgde ervoor dat je soms in derde versnelling nog met spinnende wielen op relatief hoge snelheid ging driften, met de smalle baantjes kreeg je meteen een adrenaline stoot die ik heel de dag met mijn mee heb gedragen, de glimlach komt meteen terug op mijn gezicht!

Moest ik ook maar voor één RWD moeten kiezen (die enigzins binnen mijn budget zou vallen) dan is het zeker de Cayman S, wat een aanrader!

[IMG:150:135]http://img473.imageshack.us/img473/240/ ... sx6.th.jpg[/img]
[IMG:150:135]http://img402.imageshack.us/img402/8241 ... fu1.th.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door mrbbs op 07 okt 2006, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 okt 2006, 20:44

mooi verhaal van een niet zo mooie, maar erg goede(blijkbaar)wagen.

Niet mijn wereld. :P

Tom

Bericht door Tom » 07 okt 2006, 20:46

Gaaf :D
Klinkt als een lekkere gooi en smijtauto.

Maik

Bericht door Maik » 07 okt 2006, 21:01

Dat was een mooi middagje dan... Ik moet trouwens zeggen dat de niet echt wonderschone cayman er in dat blauw toch wel erg mooi uitziet!

markk

Bericht door markk » 07 okt 2006, 21:18

En het mooie is dat er ook een cabrio uitvoering van is en dat die minder geld kost ;-)

Merk wel sinds ik de EVO heb dat ik de BoxsterS steeds minder snel vind aanvoelen. En zeker in de regen heb ik veel meer vertrouwen in de EVO dan in de S bij het aanvallen van bochten.

Mark.

Maik

Bericht door Maik » 07 okt 2006, 21:24

markk schreef:...En zeker in de regen heb ik veel meer vertrouwen in de EVO dan in de S bij het aanvallen van bochten.
Dat komt omdat je niet ken rijè.... altijd teveel op stumperhulpjes vertrouwd....... :wink:

markk

Bericht door markk » 07 okt 2006, 21:36

Stumperhulpjes ? Welke stumperhulpjes ?

- Leasebakken die ik heb gehad hadden geen stumperhulpjes in die tijd
- 206 gti heeft geen stumperhulpjes
- Subaru Impreza GTT die ik heb gehad heeft geen stumperhulpjes, zelfs geen ABS
- Eerste RWD auto die ik heb gereden / besteld in mn leven was een BoxsterS, zonder stumperhulpjes
- e30 M3 die ik heb gehad heeft geen stumperhulpjes maar puur RWD en 40% sper.
- EVO 8 MR RS heeft ook geen stumperhulpjes

Enige auto die ik heb waar tractioncontrol (geen stability management) op zit is de Ibiza TDI en dat zet ik altijd direct uit.

Ga jij nou eerst maar eens in een echte auto oefenen in plaats van zo'n in elkaar gelijmde kitcar ;-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 07 okt 2006, 23:28

Mooi verhaal Kevin, weet het aardig op waarde te schatten. 100 procent uit is ook 100 procent uit? hoe is de snelheidbeleving tov de M3?

Maik

Bericht door Maik » 08 okt 2006, 08:58

HAPHAPHAP @mark :wink:
(trouwens, bipsverwarming in je torsieslappe boxster vind ik behoorlijk stumperig hoor, oke, niet echt een hulp, maar wel stumperig.... :mrgreen: )

mrbbs

Bericht door mrbbs » 08 okt 2006, 09:09

Rico

Ja, is volledig uit dan ook maar de auto mist wel een klein beetje een volwaardig sperdifferentieel.
Het is bijlange zo erg niet als een standaard 130i en valt best mee te leven, maar het zou de auto perfect maken.
De standaard M3 zegt me eerlijk gezegd niks meer nu ik in de Cayman S heb gereden, zelfs moest ik kunnen kiezen tussen een M3 CSL en Cayman S ga ik resoluut voor de Cayman S..
Niettemin heb ik nog altijd wat zwakke plekken bij de M3 CSL; de uitstekende stoelen, het alcantara stuur, de sound .. en ja dat is het eigenlijk.
De Cayman S is veel communicatiever, veel directer!

Enigste minpunt is wanneer je hard remt op vlakke weg dat de neus wat wegtrekt, maar zou ook te maken kunnen hebben met een niet zo'n goed uitlijning / half versleten banden.

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2006, 09:47

Wat kost ie in België?

mrbbs

Bericht door mrbbs » 08 okt 2006, 09:58

62K zonder opties, met de opties die ik wil komt ie op 67.5K

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2006, 11:22

Prijs is goed(in B)
Auto is verrekte goed
Ik kan er qua ruimte weinig mee
Ik vind 'm niet mooi

Ik zou dan een Exige/Donkervoortachtig ding doen, hoe goed de Cayman S ook is. Hoe is 't met de power? Dat kan nooit Ueberwow zijn met 295pk...

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 08 okt 2006, 11:44

Smaken verschillen, dat is hier weer duidelijk.
Een E90 met kamelen bult is in mijn ogen vele malen mooier, dan zonder.
Ook een Cayman is (in mijn ogen) dus mooi!

Zou veel eerder een Cayman kopen dan een 997.

Heb er nooit mee gereden, maar het spreekt me wel aan.
Alleen de prijs is hier in NL een stukje hoger, hier ben je voor een S echt 100K lichter.

Is het voor 100K ook nog zo'n super ding?
Weet het niet, maar het is een berg geld.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 okt 2006, 11:55

Je hoeft niet een S te hebben. Voor 67k ben je eigenaar van de instap Cayman.

Wezen van die auto moet betrokkenheid zijn. Jij als stuurman moet verwend worden. Icm een mooie balans is 245 pk ruim voldoende. Zijn wel Porsche pk's want dat apparaat draait ook nog 257 km/h.

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2006, 12:01

Hylke de Cayman 'normaal' viel wat tegen in de laatste Sportauto(dezelfde met de 335i NS test)245pk...een Cayman is ook geen Donkervoort he. 0-100 in 6,9 is gewoon kut. 0-180 in 20,6 OK, 260 haalt ie zelfs.

op Kleine Kurs Hockenheim is ie 1,3 sec sneller dan de Ueberluxe/zware Audi TT met 250PK en de Cayman haalt een 1,1km hogere slalomslnelheid dan de verguisde TT 3.2q
Laatst gewijzigd door Robin op 08 okt 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 okt 2006, 12:04

Hielke schreef: Voor 67k ben je eigenaar van de instap Cayman.
Niet geheel Hielke, of vergeet je gemakshalve een aantal dingen? 8)

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2006, 12:07

De Duitse test Cayman(zonder S) kostte 70592 euro . Duise Euro...

Zoek 't maar uit denk ik dan

Rebel

Bericht door Rebel » 08 okt 2006, 12:49

Onder de 75K schuift er niks. Afleveringskosten, metalic lak en alarm, is al 70K.
Heb hier een offerte en die is zonder inruil.
Overigens denk ik niet dat er veel kale Porsches worden afgeleverd zonder enige optie.

Ben het met Robin misschien wel eens, als je echt een kale Porsche besteld, zonder enige vorm van luxe, kun je misschien ook uitkijken naar een Lotus Donkervoort of iets dergerlijks.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 okt 2006, 13:37

Afleveringskosten en metallic lak betaal je bij iedereen.

Dan zou dat alleen voor de kale Porsche extra vermeld moeten worden :?:

Dat jullie de specifieke kwaliteiten van zo'n auto niet willen waarderen is prima, maar dat je 'm dan altijd aan de kwaliteiten van notoire rechtuitbranders afmeet is vreemd.

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2006, 13:48

Hielke schreef:
Dat jullie de specifieke kwaliteiten van zo'n auto niet willen waarderen is prima, maar dat je 'm dan altijd aan de kwaliteiten van notoire rechtuitbranders afmeet is vreemd.
Omdat ie soortgelijk is Hylke. Porsche staat niet meteen voor 'racen'

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2006, 13:49

Leuk verhaal, vooral omdat er eens een keer geen klaverbladen gereden worden (knipoog naar Hielke en Cisco).

Heb net na de introductie in zo'n S gezeten bij de dealer. Het maakt een volwassen, maar niet volwaardige indruk (ik haat alles wat plastic, nep-aluminium en nep-leder is). Helaas nog geen meter in gereden. Qua looks wint de Z4 Coupé het, qua rijden zijn ze voor mij denk ik gelijkwaardig (Porsche nipt iets beter, BMW nipt iets speelser?), maar voor dat geld loop ik weg met een Exige S denk ik. Heb je daar al mee gereden Kevin? Lijkt me wat minder geschikt voor jouw rallypaden, maar het is wel erg tof rijden.

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2006, 14:30

Prestaties zijn flut voor een 2006 porsche. beetje 924 deejavu.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 okt 2006, 14:45

Als je toch een Porsche wil............................dan maar gelijk goed doen en gaan voor een 911.........................

Die Cayman is weer zo`n typisch vlees nog vis produkt imo. :? :?

Rebel

Bericht door Rebel » 08 okt 2006, 15:30

Hielke schreef:Afleveringskosten en metallic lak betaal je bij iedereen.

Dan zou dat alleen voor de kale Porsche extra vermeld moeten worden :?:

Hielke deze kosten moeten wel betaald worden...

Sinds waneer zijn snelle cijfers van 0-100km synoniem aan rechtuitbranders?

Verder weet ik de kwaliteiten wel te waarderen, maar er zijn er maar weinigen die dit type auto alleen als Kart kopen, maar ook eventueel als 2e vervoermiddel kopen. En dan spelen anderen dingen ook mee.
Trouwens nu je de 3-serie coupe hebt gezien van binnen moet je voor de aardigheid eens in een cayman stappen en je overtuigen van datgene dat Cavallino hierboven ook al aangeeft.

Plaats reactie