Nieuwe regels per 1 mei, aftermarket xenon einde verhaal ?
- Joy
Nieuwe regels per 1 mei, aftermarket xenon einde verhaal ?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Terecht ? of hebben de 12000 Kelvin blingbling het verpest voor de anderen ?
Ik heb netjes 4300 kelvin, geel-wit van kleur. Niet te hoog afgesteld, valt nauwelijks op als zijnde xenon. Toch jammer dat ik die betere verlichting niet meer mag gebruiken.
Andere positieve wijziging is dat verkeer met aanhangers per 1 mei 90 km/u mag rijden ipv 80. Stuk minder ergernis voor truckers denk ik zo.
Terecht ? of hebben de 12000 Kelvin blingbling het verpest voor de anderen ?
Ik heb netjes 4300 kelvin, geel-wit van kleur. Niet te hoog afgesteld, valt nauwelijks op als zijnde xenon. Toch jammer dat ik die betere verlichting niet meer mag gebruiken.
Andere positieve wijziging is dat verkeer met aanhangers per 1 mei 90 km/u mag rijden ipv 80. Stuk minder ergernis voor truckers denk ik zo.
- Ahmed
- RVV
Re: Nieuwe regels per 1 mei, aftermarket xenon einde verhaal ?
Rottig voor de mannen die de zaken wel goed voor mekaar hebben, de slechten hebben het weer eens verpest.. persoonlijk, vind ik het wel een goeie zaak, weg met die irritante after markt xenon meuk die verblindend werkt.
- Downforce Bjorn
Volledig mee eens... Bij ons is het zelfs nooit toegelaten geweest.Rico schreef:Rottig voor de mannen die de zaken wel goed voor mekaar hebben, de slechten hebben het weer eens verpest.. persoonlijk, vind ik het wel een goeie zaak, weg met die irritante after markt xenon meuk die verblindend werkt.
Ze zouden het ineens ook moeten verbieden op al die franse meuk aangezien die het af fabriek niet eens netjes voor mekaar krijgen

- Stéphane
Interessant. Ik krijg mijn Civic 15 mei met achteraf ingebouwde xenon-meuk met automatische hoogteverstelling en koplampsproeiers. Laat ik dus lekker gewoon inbouwen en verder zoeken ze het maar uit 

- Roel
Ik ben best blij met deze regeling moet ik eerlijk zeggen. Ik word gek van alle achter af meuk die gemonteerd wordt in reflector lampen. Vaak hebben ze ook een verkeerd lichtbeeld en schijnen ze recht omhoog.
Af fabriek systemen zijn inderdaad ook niet altijd alles (Renault Espace bijvoorbeeld).
Ik rijd nu een SEAT met (bi)Xenon met AFS en zou nooit meer anders willen. Ik merkte dat ik vooral 's nachts als het geregend had niet meer goed de strepen op de weg kon zien. Vooral op de snelweg(met werkwerkzaamheden, gele strepen) erg ongemakkelijk.
Dure optie maar zeker de moeite waard! Ik heb trouwens niet het idee dat mensen last hebben van mijn lampen.
Af fabriek systemen zijn inderdaad ook niet altijd alles (Renault Espace bijvoorbeeld).
Ik rijd nu een SEAT met (bi)Xenon met AFS en zou nooit meer anders willen. Ik merkte dat ik vooral 's nachts als het geregend had niet meer goed de strepen op de weg kon zien. Vooral op de snelweg(met werkwerkzaamheden, gele strepen) erg ongemakkelijk.
Dure optie maar zeker de moeite waard! Ik heb trouwens niet het idee dat mensen last hebben van mijn lampen.
- WJ
Ze moeten gewoon eens gaan letten op de afstelling....
Die is namelijk ruk bij zoveel auto's, orginele verlichting of niet.
Mijn auto met aftermarket xenon staat beter afgesteld (minder hinderlijk) als die van mijn vader. En die heeft orgineel, met automatische hoogteregeling, sproeiers en weet ik wat nog meer.... (E46)
Maar van hem word je niet vrolijk als die achter je rijd. Hij heeft het ook al een paar keer aangekaart bij de dealer maar die blijven maar volhouden dat de boel goed staat..
Die is namelijk ruk bij zoveel auto's, orginele verlichting of niet.
Mijn auto met aftermarket xenon staat beter afgesteld (minder hinderlijk) als die van mijn vader. En die heeft orgineel, met automatische hoogteregeling, sproeiers en weet ik wat nog meer.... (E46)
Maar van hem word je niet vrolijk als die achter je rijd. Hij heeft het ook al een paar keer aangekaart bij de dealer maar die blijven maar volhouden dat de boel goed staat..
-
Helemaal mee eens. Het is onvoorstelbaar hoe vaak je verblind wordt door een moderne auto met Xenon, alsof ze die lampen niet goed afgesteld krijgen. Overigens is Xenon wel nummer 1 in de optielijst die ik aanvink. Heb biXenon op de C30 en dat geeft me toch een puist licht, ik vind het heerlijk rijden.Downforce Bjorn schreef:Volledig mee eens... Bij ons is het zelfs nooit toegelaten geweest.Rico schreef:Rottig voor de mannen die de zaken wel goed voor mekaar hebben, de slechten hebben het weer eens verpest.. persoonlijk, vind ik het wel een goeie zaak, weg met die irritante after markt xenon meuk die verblindend werkt.
Ze zouden het ineens ook moeten verbieden op al die franse meuk aangezien die het af fabriek niet eens netjes voor mekaar krijgen
- Femme
Onzin om dit te verbieden. Het lijkt me een apk puntje om de verlichting op een correcte afstelling te controleren.
Ik kom zat auto's met aftermarket xenon tegen die niet verblindend zijn en ook soms auto's met origineel xenon die beroerd zijn afgesteld.
Ik kom zat auto's met aftermarket xenon tegen die niet verblindend zijn en ook soms auto's met origineel xenon die beroerd zijn afgesteld.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Ik kom vaker wagens tegen met verkeerd afgestelde lampen ( H7 / H4 ) die verblinden dan aftermarket Xenon.
Denk inderdaad dat het veel scheelt of je reflector of lenslampen hebt voor aftermarket Xenon.
Ik heb lens lampen, en hier heb je minder verstrooiing dan reflector lampen....
Ach, eerst maar eens zien hoe ze dit willen controleren.
Mijn wagen is namelijk zowel met als zonder xenon geleverd, en voor beide versies worden dezelfde koplamp units gebruikt....
Dus mijnheer agent....doe je best !!
Denk inderdaad dat het veel scheelt of je reflector of lenslampen hebt voor aftermarket Xenon.
Ik heb lens lampen, en hier heb je minder verstrooiing dan reflector lampen....
Ach, eerst maar eens zien hoe ze dit willen controleren.
Mijn wagen is namelijk zowel met als zonder xenon geleverd, en voor beide versies worden dezelfde koplamp units gebruikt....
Dus mijnheer agent....doe je best !!

- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
*Kuch* Niet geheel mee eens, ik heb nog nooit een seinende tegenligger o.i.d. gehad.Downforce Bjorn schreef:Ze zouden het ineens ook moeten verbieden op al die franse meuk aangezien die het af fabriek niet eens netjes voor mekaar krijgen
- DDX
van ander forum iemand die rdw gevraagd heeft wat nu precies waar is :
(http://www.pug205.nl/view.php?pid=2&fid=6&tid=5404&tp=1" onclick="window.open(this.href);return false;)Geachte heer Kok,
In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.
Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.
Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
- Ahmed
Poehh, gelukkig 

-
he he, een van de voordelen van een oudere auto 

-
Ik zou hier me hier nog niet 100% op vertrouwen. Ik heb namelijk voor 01-01-2007 diverse keren contact gehad met die instantie over die nieuwe regel toendertijd. Ik kan je daar nog email verkeer van laten zien waar ze de plank volledig mis sloegen. Volgens mij staat het zelfs nog op dit forum ergens verstopt.DDX schreef:van ander forum iemand die rdw gevraagd heeft wat nu precies waar is :
(http://www.pug205.nl/view.php?pid=2&fid=6&tid=5404&tp=1" onclick="window.open(this.href);return false;)Geachte heer Kok,
Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.
Met vriendelijke groet,
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
DDX schreef:van ander forum iemand die rdw gevraagd heeft wat nu precies waar is :
Met vriendelijke groet,
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Aanvulling_ ... rsie_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
?
-
Gisteravond bijles gehad van de RDW en TLN mbt het veranderen van de APK regels per 1 mei 2009.
1 van die nieuwe punten is de verlichting.
Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:
Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie
Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht
Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.
Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten.
1 van die nieuwe punten is de verlichting.
Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:
Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie
Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht
Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.
Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten.
- Gijzer
Lekker is dat ineens. Heb je een half jaar geleden voor een paar honderd euri zo'n setje gekocht jammer dan.
-
Zoals ik al zei....ga nog maar even niet af op de verstrekte gegevens door RDW. wat Fastturbo verteld staat haaks op wat er gemeld wordt op de link eerder gegeven.
Ook is er een verschil tussen de nieuwe APK regelgeving en de nieuwe verkeerswet regels. Beide zijn wel per 1 mei 2009 van kracht.
De regel over xenon is dat er pitjes in de koplampunits moeten zitten die goedgekeurd zijn voor de pit waar ze voor gemaakt zijn. Zie daarvoor de codes.
Als je dus komplete koplamp units vervangt die speciaal voor xenon gemaakt is dan is dat wel degelijk nog toegestaan op auto's die voor 01-01-2007 op nederlands kenteken zijn gezet. Na die datum was er al een verplichting voor de hoogteregeling en koplampsproeiers.
Regel kan namelijk ook niet zo uitgevoerd worden zoals fastturbo aangeeft. Er zijn namelijk verschillende auto's voor 2007 die af fabriek xenon hadden maar GEEN koplampsproeiers hadden. Kijk maar eens naar enkele franse modellen. Die kunnen ze nu niet plots "illegaal" verklaren.
Ook is er een verschil tussen de nieuwe APK regelgeving en de nieuwe verkeerswet regels. Beide zijn wel per 1 mei 2009 van kracht.
De regel over xenon is dat er pitjes in de koplampunits moeten zitten die goedgekeurd zijn voor de pit waar ze voor gemaakt zijn. Zie daarvoor de codes.
Als je dus komplete koplamp units vervangt die speciaal voor xenon gemaakt is dan is dat wel degelijk nog toegestaan op auto's die voor 01-01-2007 op nederlands kenteken zijn gezet. Na die datum was er al een verplichting voor de hoogteregeling en koplampsproeiers.
Regel kan namelijk ook niet zo uitgevoerd worden zoals fastturbo aangeeft. Er zijn namelijk verschillende auto's voor 2007 die af fabriek xenon hadden maar GEEN koplampsproeiers hadden. Kijk maar eens naar enkele franse modellen. Die kunnen ze nu niet plots "illegaal" verklaren.

- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
+1Harrie schreef:
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Hoop dat Harrie gelijk heeft, anders kan ik mijn set uit de STI slopen 

- Geelhoed
Volgens de Regeling Voertuigen die het voertuigreglement gaat vervangen en de nieuwe APK-eisen gelden de regels alleen voor auto's van voor 1-jan-2007.Fastturbo schreef: Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.
De datum 1-1-2006 stond voorheen in het Voertuigreglement, maar de door de minister gestelde eisen spraken van 1-1-2007. Dat is nu recht getrokken.
Ik denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt.
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Jammer dat ze die aftermarket LED strips ook niet gelijk verbieden! Die ondingen zijn volgens mij de laatste trend onder het 'petjesvolk'
iig. erg irritant: ze geven zoveel wit licht dat vaak de normale hoofdverlichting in het niet valt 

- RutgerK
De auto is toch niet goedgekeurd door de RDW met die verlichting? Volgens mij is het daarmee ook al 'illegaal'.Andry schreef:Jammer dat ze die aftermarket LED strips ook niet gelijk verbieden! Die ondingen zijn volgens mij de laatste trend onder het 'petjesvolk'iig. erg irritant: ze geven zoveel wit licht dat vaak de normale hoofdverlichting in het niet valt
-
Op die Audi's zijn ze anders niet minder irritant hoor. Zouden de bezitters daarvan ook tot het petjesvolk gerekend moeten worden? Wat verstaan we eigenlijk precies onder 'petjesvolk'?

of

of