rookverbod horeca!!!!!!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: rookverbod horeca!!!!!!

Bericht door duifjes.com » 08 nov 2008, 20:11

ik ben er zo weer ff. peukkie doen buiten!

m@rco

Bericht door m@rco » 08 nov 2008, 20:15

Tot voor kort werkzaam in een kleine kroeg in Heerenveen. Hier hebben ze een rookruimte ingebouwd zodat de vaste klanten (waar 95% een roker van is) blijven komen. Er zijn in Heerenveen nu 3 kroegen die dit hebben. Zij waren ook de enige die enkele weken geleden niet een boete hebben gehad. Argumenten kroeg eigenaren: Laat de mensen maar roken, 1 of 2 boetes nemen we wel voor lief (meende eerste 300 euro, 2e wat hoger). Als er gerookt mag worden zien we het ook direct terug in de omzet.
Ben zelf ook een roker en ben er niet op tegen -- vind zo'n regel is een regel. Ik rij op een lege snelweg ook liever 160 dan 120 als ze je pakken consequentie een boete.. tsja die moet je dan ook voor lief nemen.

@Duifjes ik doe met je mee!

allen

Bericht door allen » 08 nov 2008, 20:29

Marco, de kroeg moet wel groot genoeg zijn om uberhaupt dat in te kunnen bouwen. Daarnaast moet ook de kroeg, of watvoor horeca het dan ook is, winstgevend genoeg zijn om dat geld er in te investeren. Tuurlijk weet ik wel dat het jouw probleem niet zal zijn, maar het is in mijn ogen een tikkie kortzichtig om maar te veronderstellen dat ze de boete hadden kunnen voorkomen. Als drie leuke kroegen zo'n grote ruimte hebben en jij als minder goed bedeelde ondernemer dat niet kunt veroorloven sluit je simpelweg de zaak? De gevolgen hiervan komen met een omweg overigens terug op jouw bord. Want ook jij betaald straks mee aan de uitkering van ex mini kroegbaas. Gewoon in heel europa in 1 klap alle rookwaren tot harddrugs bombarderen. Dan is het verboden en is er een eerlijke strijd in de horeca. Vergeten we ineens de arbeiders die in de rookindustrie werken? Ook daar zul je uiteindelijk dan een deel voor moeten opdraaien. Bijv. al die 40+ arbeiders die nergens anders werk vinden.
Probleemstukken lijken zo makkelijke, maar zijn dan simpelweg niet. En nu zal ik m'n humeurige opmerking hier wel achterwege laten. Roken, niet roken, je komt daar toch nooit uit.

allen

Bericht door allen » 03 apr 2009, 15:37

Nandor schreef:Ik zeg super!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3633 ... html?p=3,2" onclick="window.open(this.href);return false;

Binnenkort kan deze niet roker weer met rokende vrienden een drankje in het café pakken. :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 03 apr 2009, 15:45

LOL

Dus ik moet voortaan alleen nog maar naar horecagelegenheden gaan waar ze wel personeel hebben om niet in die smerige lucht te hoeven eten en/of drinken?

Het is maar goed dat ik normaal toch niet in eenmanskroegen kom :)

Knot

Bericht door Knot » 03 apr 2009, 16:09

Mooi.. kan ik weer (extra) aandelen waspoeder kopen :)

wjn

Bericht door wjn » 03 apr 2009, 20:17

Van een niet roker:

:clap:

(En VVD en SP proberen meteen weer zieltjes te winnen :roflol: )

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 apr 2009, 13:46

Ik ben benieuwd wat er van deze uitspraak over blijft in hoger beroep.

Deze uitspraak betekent volgens mij dat nu weer oneerlijke concurrentie kan ontstaan met startende cafés waarvan de eigenaar niet rookt of bij zijn werk minimaal last wil hebben van de rook. Als die relatie tussen omzet en roken inderdaad groot is als wordt beweerd dan is het blijkbaar onmogelijk om een rookvrije buurtkroeg te starten. Is het inderdaad zo dat niet-rokende eigenaren geen levensvatbaar café kunnen beginnen?

Daarnaast ben ik benieuwd wat de uitspraak betekent in het geval dat de eigenaar ziek is of misschien een keer een weekje op vakantie gaat of zijn/haar been breekt. Dan kan er dus geen tijdelijk personeel achter de bar staan om de kroeg open te houden. Voor dit personeel zou immers deze uitspraak niet opgaan.

Wat mij betreft mag er van alles worden gedaan om die Pavlov reacties tussen roken en gezelligheid aan de kaak te stellen.

allen

Bericht door allen » 06 apr 2009, 14:08

Iemand zonder personeel gaat simpelweg dicht als hij / zij te ziek is voor een paar daagjes. Niets aan te doen. Het is nooit eerlijk, en ja, het is al bewezen dat meerdere bedrijven het moeilijk hebben zonder rokers.
Het is toch alleen maar mooi dat we weer mogen kiezen of we een rokers of niet rokers café inlopen? Als niet roker heb je er dan nog minder last van als je uit die zaken blijft. Want de klanten staan niet meer op de stoep. :idea:

Tom

Bericht door Tom » 06 apr 2009, 14:16

wjn schreef:Van een niet roker:

:clap:
+1

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 apr 2009, 14:29

allen schreef:Iemand zonder personeel gaat simpelweg dicht als hij / zij te ziek is voor een paar daagjes. Niets aan te doen. Het is nooit eerlijk, en ja, het is al bewezen dat meerdere bedrijven het moeilijk hebben zonder rokers.
Het is toch alleen maar mooi dat we weer mogen kiezen of we een rokers of niet rokers café inlopen? Als niet roker heb je er dan nog minder last van als je uit die zaken blijft. Want de klanten staan niet meer op de stoep. :idea:
Mensen zonder Personeel werken meestal door als ze ziek zijn.
Als ze dan eens personeel hebben komen ze er achter dat wanneer het personeel verkouden is ze opeens ziek thuis blijven.
Ik haat zulke mensen :hammer: :evil:

Maar dat is weer een ander verhaal......

allen

Bericht door allen » 06 apr 2009, 14:32

Als ze TE ziek zijn. Ik heb het niet over een griepje Downforce Bretels! :nah:

100% met je eens overigens. 8)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 apr 2009, 14:37

allen schreef:Als ze TE ziek zijn. Ik heb het niet over een griepje Downforce Bretels! :nah:

100% met je eens overigens. 8)
ben je op zandvoort woensdag of ben je de auto aan het poetsen :angel: :sealed:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 apr 2009, 15:19

Het is de vraag of iedereen de keuze heeft om een café waar gerookt wordt voorbij te lopen en naar een volgende kroeg te gaan. In de stad missschien wel, maar er zijn natuurlijk ook gebieden waar die kroegdichtheid niet zo groot is. Zeker de buurtcafés (waar het pronblem zich zou voor doen) zitten niet heel dicht op elkaar.

Wat ik bedoel is dat de ZZP dus inderdaad zijn tent niet kan openhouden als hij/zij te ziek is om te werken door iemand anders de boel open te laten houden. De controle op die kroegen kan in ieder geval niet afgebouwd worden omdat er dus gecontroleerd moet worden of de eigenaar wel achter de bar staat.

allen

Bericht door allen » 06 apr 2009, 16:08

Iemand die in z'n uppie de tent open houdt, al dan niet met z'n vrouw, vindt echt niet in een dag een werknemer die hem voor een paar dagen of twee weken opvangt zonder eerst getraind te worden. De ene tent is de andere niet, helaas.
Daarnaast ben ik van mening dat iemand die z'n leven in z'n zaak stopt en daar met plezier z'n brood verdiend, de vrijheid moet hebben dit zelf te bepalen. Tenzij we het over hele kleine gehuchtjes hebben, hebben de meeste dorpen ook wel meer dan 1 café.
Gezien er eigenlijk al jaren restaurants en eetcafés zijn met een rokers en een niet rokers gedeelte, vind ik dat we vooral niet te moeilijk moeten doen. Wij als niet rokers hebben altijd nog de keuze om wat anders te zoeken, itt de roker. Leven en laten leven. :P

@Hans; woensdag ben ik m'n bureau in de meguiars zetten... :bag:

allen

Bericht door allen » 03 jul 2009, 16:30

Uit de telegraaf:
Hof spreekt rookcafé De Kachel vrij

LEEUWARDEN - Het gerechtshof in Leeuwarden heeft het Groningse café De Kachel en de eigenaars vrijgesproken van overtreding van het rookverbod. Eerder sprak het gerechtshof in Den Bosch het Bredase café Victoria al vrij. De uitspraak betekent nu dat de kleine horecaondernemers een schadeclaim van meer dan 50 miljoen euro indienen tegen de Staat.

In februari dit jaar werd De Kachel door de rechtbank in Groningen nog veroordeeld tot een boete van 1200 euro en een voorwaardelijke sluiting van een maand. Beide cafés lieten de asbakken op tafel staan omdat ze geen personeel in dienst hebben.
Alle rokers van df, veel plezier weer in jullie stamcafé. :hosanna:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 02 jan 2010, 10:44

LOL, Belgen....
Het rookverbod in eetcafés dat op 1 januari in België in werking zou treden, is niet rechtsgeldig. De Nederlandse tekst in het Staatsblad bevat een zin in het Frans en daardoor is de nieuwe rookwet ongeldig voor Vlamingen. Dat meldde de Vlaamse omroep vtm vrijdagavond in Het Nieuws.

Het rookverbod in eetcafés in België is ongeldig voor Vlamingen. ANPDe Nederlandstalige tekst van het rookverbod die in het Staatsblad is verschenen, werd afgesloten met een formule in het Frans. En dat is niet grondwettelijk. Ook koning Albert II, die de wet heeft ondertekend, had de zin over het hoofd gezien. Door de fout is de nieuwe rookwet ongeldig voor Vlamingen.

De regering zit in haar maag met de zaak en wil zo snel mogelijk een rechtzetting in het Staatsblad.

In restaurants in België geldt al een rookverbod, in gewone kroegen moet dat er nog komen. (ANP)

wjn

Bericht door wjn » 02 jan 2010, 10:55

Wij zaten van de week in een restaurant in de Meern, waar ze een super rookgedeelte gebouwd hadden. Een 4-tal tafeltjes waar je ook kon eten als je dat wilde, alleen het personeel mocht je dan tot de deur bedienen.
Wel een super oplossing, mensen die dat willen kunnen dus gewoon eten en roken.

Het enige kromme aan het verhaal: Al het personeel rookt zelf ook en ze mogen in hun pauze dus wel in die ruimte gaan roken, maar bedienen mag dus niet, waardoor er klanten zijn die dat (zacht gezegd) raar vinden.

Plaats reactie