Scholen moeten jongeren seksueel weerbaar maken

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 03 apr 2009, 11:49

Gepubliceerd: 3 april 2009 09:36 | Gewijzigd: 3 april 2009 10:35 ANP

Den Haag, 3 april. Scholen moeten voldoende aandacht schenken aan lessen voor seksuele vorming en de weerbaarheid van jongeren. Minister Ronald Plasterk (Onderwijs, PvdA) wil daartoe de lespaketten over dit onderwerp toegankelijker en beter bespreekbaar maken.

De Inspectie van het Onderwijs zal controleren of de scholen genoeg eraan doen om jongeren te wapenen tegen de seksualisering in de maatschappij, vooral via mediabeelden.

Dat schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Hij heeft twee onderzoeken laten uitvoeren naar de effecten van seksualisering en naar manieren om de weerbaarheid te vergroten. Het blijkt onder meer dat de media invloed hebben op de seksuele opvattingen en het gedrag van jongeren maar dat de rol van vrienden en ouders doorslaggevend is.

De onderzoekers bevelen aan om jongeren te leren praten over seksualiteit en sekseverhoudingen. Ook vinden ze dat de media, die vaak stereotype beelden bevestigen, een meer gevarieerd aanbod moeten laten zien. De rol van jongens in seksuele vorming moet meer aandacht krijgen. Verder zou er een positiever vorm van seksuele vorming moeten zijn, waarin veel aandacht is voor wensen, grenzen en vaardigheden.

Ouders zouden zich ook meer moeten bezighouden met mediaopvoeding maar wel met een positieve toon. Als ouders simpelweg verbieden om naar sterk seksueel getinte mediabeelden te kijken, heeft dat weinig effect.

Uit het onderzoek blijkt een dubbele moraal ten aanzien van het seksuele gedrag van jongens en meisjes, zowel onder een groot deel van de allochtone als autochtone jongeren. 'Jongens zijn stoer en meisjes een hoer' als ze meerdere sekspartners hebben gehad, zo is de opvatting. Meisjes worden bovendien verantwoordelijk geacht voor hun grenzen maar ook die van de jongens, want 'jongens zijn nu eenmaal zo'. Onder Marokkaanse en Turkse jongeren geldt deze moraal het sterkst.

Plasterk vindt die ongelijkwaardigheid tussen jongens en meisje ongewenst, schrijft hij. Beide hebben een eigen verantwoordelijkheid om grenzen en wensen aan te geven en te bewaken. Om onder meer deze scheve opvattingen tegen te gaan, wil de bewindsman de deskundigheid bevorderen bij de professionals in het onderwijs die zich bezighouden met seksuele weerbaarheid van jongeren.

indobesar

Re: Scholen moeten jongeren seksueel weerbaar maken

Bericht door indobesar » 03 apr 2009, 11:50

Kan me er wel in vinden, als je dagelijks dit soort clips ziet:

http://www.youtube.com/watch?v=Zxf0TOk0ho0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=V4aXM-T_NFA" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door indobesar op 03 apr 2009, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 apr 2009, 11:51

Videos doen het niet.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 apr 2009, 11:54

indobesar schreef:Kan me er wel in vinden, als je dagelijks dit soort clips ziet:
Ik zie ook elke dag oorlog op tv, maar ik schiet doorgaans zelf geen mensen neer.

indobesar

Bericht door indobesar » 03 apr 2009, 12:04

Snipe schreef:
indobesar schreef:Kan me er wel in vinden, als je dagelijks dit soort clips ziet:
Ik zie ook elke dag oorlog op tv, maar ik schiet doorgaans zelf geen mensen neer.
Had ook niet anders verwacht van een volwassen man. :wink:

Kinderen(pubers) zijn in het algemeen makkelijk beïnvloedbaar.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 apr 2009, 12:11

Als scholen dit zouden moeten doen, wat is dan nog weggelegd voor de ouders?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 04 apr 2009, 13:24

Pescatore schreef:Als scholen dit zouden moeten doen, wat is dan nog weggelegd voor de ouders?
Voor degenen die kinderen er alleen bij hebben "voor de mode" of "omdat iedereen in onze omgeving ook kinderen heeft" geen ene fluit, degenen die van nature een wat sterker ouder instinct hebben en mede daardoor meer dingen zelf willen doen kunnen vervolgens ook meer.

Plaats reactie