Weer een andere auto...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 08 sep 2006, 15:31

Arthur schreef:Vind de spec's wat aan de magere kant.
225-> 260pk.
320Nm@1600rpm-> 380Nm@2500rpm.
Aan de andere kant halen de meeste tuners dit ongeveer.
Had eigenlijk wel een pk-tje of 20-25 meer verwacht met een koppel rond de 400Nm.
Ik heb te hoge verwachtingen blijkbaar :wink:
Tsja, het moet nog wel allemaal via de voorwielen op de weg gezet worden :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 sep 2006, 16:13

Arthur, als je nou een open uitlaat monteerd met spaghetti spruitstukken,
DTA, snellere nokkenassen en lichtervliegwiel.

Nu is lichtervliegwiel niet winstgevend maar hij hoeft minder massa in beweging te zetten en dus kan je blok sneller in toeren gejaagd worden :)

Denk dat je met deze mods makkelijk over de 300 komt.
450NM moet er dan ook wel zitten.

Het is toch je 2e auto dus beetje herrie kan hij dan rustig maken :)

Btw, je buurman met die R32 (japie smallenburg)
weet die geen adresjes voor je?

Das ook zo'n vermogen freak

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 09 sep 2006, 10:54

Frank, ik niemand met een R32... waar je dat vandaan haalt?
En zoveel geld ga ik er echt niet achteraan gooien. Zonde van m'n geld. Zeker als je kijkt hoe lang (is een chinees :wink: ) een auto blijft bij mij.

@Daniel; daar maak ik mij geen zorgen over om het vermogen op de wegt te krijgen via de voorwielen.
Omdat het geen BMW is mag ik toch wel wat meer vermogen wensen.
Het zijn niet alleen stoplichtsprintjes of uitaccelereren uit een bocht die tellen hoor. Althans voor mij niet.
Neem bv de testjes die gedaan werden tijdens de Cannonballrun, dan krijg ik dat vermogen echt wel weg via m'n voorwielen.
Zou het gewoon leuk vinden om iets meer vermogen te hebben en daar heb je het voordeel van de turbomotoren, dat gaat vrij gemakkelijk zonder al te hoge kosten.

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 09 sep 2006, 17:28

Tom Haex schreef:Makkelijk 300pk+

Dezelfde blokken zijn ook in Volvo´s gebruikt en die R-sports daarvan werden standaard met 350pk afgeleverd. Betrouwbaar blok dus.
niet helemaal hetzelfde...de compressie is hoger van de ford...dus niet zomaar ff 350pk...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 09 sep 2006, 17:43

Arthur, die Jaap met die R32 woon ergens bij jou in de straat zei die.
Naja maakt ook nie uit :)

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 10 sep 2006, 09:45

Arthur schreef: Het zijn niet alleen stoplichtsprintjes of uitaccelereren uit een bocht die tellen hoor. Althans voor mij niet. Neem bv de testjes die gedaan werden tijdens de Cannonballrun, dan krijg ik dat vermogen echt wel weg via m'n voorwielen.
Dan wel ja :) Dat kan nog wel leuk worden, M3tjes in hun hemd zetten met een Focus :)
Zou het gewoon leuk vinden om iets meer vermogen te hebben en daar heb je het voordeel van de turbomotoren, dat gaat vrij gemakkelijk zonder al te hoge kosten.
Ik vind van 225 naar 260 pk al aardig 'iets' meer vermogen :) Ik weet niet of het realistisch is om te verwachten dat je zonder veel extra kosten 300+ pk uit de auto kunt halen. De motor zal het wel aankunnen maar of de rest van de aandrijflijn daar ook zo over denkt...;)

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 10 sep 2006, 12:19

ik zou zowiezo beginnen met een 3'' downpipe. Dit bevorderd de flow en dat merk je zeker.



Bij mijn V70R maakt een chip evenveel verschil als een 3''downpipe.

Combineer je deze dan heb je echt een bom van een wagen.


Daarbij komt dat die winst van 225 naar 260 PK realistisch is. Gezien de ervaring die Rica heeft met volvo zou ik hem zeker daar laten chippen. Maar misschien kan www.europeantuning.com ook uitkomst bieden. Dat is een volvo specialist in moergestel die erg veel ervaring heeft met volvo motoren, en dus ook de 2.5T uit de focus.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 sep 2006, 15:41

@Frank: moet ik toch eens opletten dan...

@Daniel: dan ben ik blijkbaar verwend met de stijging uit de 1.8T-tjes van VAG. 300+ mag wel hoeft niet. Maar dat zal erg kostbaar worden en dat zoek ik ook niet. 280pk had ik zo verwacht uit een chip eigenlijk.

@Hugo: zo'n 3"downpipe is niet eens zo duur of wel? Waar koop je die dingen eigenlijk? Rica zal het wel worden als ik ga chippen. ET heeft nog niets voor de Focus, die Zweedse firma waar zij mee werken is nog aan het ontwikkelen voor de Focus.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 10 sep 2006, 15:55

Ik denk dat Rica je ook wel aan de uitlaat kan helpen :idea:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 10 sep 2006, 16:15

Stefan R schreef:Ik denk dat Rica je ook wel aan de uitlaat kan helpen :idea:
Bij Rica kun je gerust je auto laten chippen, alleen moet je de opgegeven waardes niet al te serieus nemen...

V.B. :

Volvo 850 t5-R

TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS
Standard Power options

MAXIMUM POWER 176 kW / 240 hp 223 kW / 304 hp

MAXIMUM TORQUE 330 Nm / 2200 rpm 420 Nm / 3200 rpm

Met alleen chiptuning krijg je er geen 64pk en 90nm bij.

V.B. 2:

TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS
Standard Power options


MAXIMUM POWER 147 kW / 200 hp 195 kW / 265 hp
MAXIMUM TORQUE 280 Nm / 1800 rpm 360 Nm / 2150 rpm


Hoppa 65pk en 90nm met een chippie!

Die 35pk voor een Focus St geloof ik wel, maar er zijn waardes die onmogelijk zijn!

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 10 sep 2006, 17:04

Ik heb mijn 3'' Downpipe gewoon laten lassen bij een hobbyist.


Gezien de focus nieuw is zal je er een catalisator tussen moeten hebben. Ga dan meteen voor een Kemira ( of ander merk) racecatalisator.

Een 3´´ downpipe met racecat kost voor een V70R uit 1998 1000 Euro. Zonder cat ben je een euro of 500 kwijt.


let wel, deze zijn van RVS en passen perfect. En volvo is veel minder courant dan , bijvoorbeeld, subaru. Voor een wrx kost een downpipe dan ook echt geen zak meer.


Misschien kan European Tuning je helpen aan een downpipe?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 sep 2006, 17:39

Zal eens gaan kijken, bedankt. Alleen ik ga echt geen 1000,- uitgeven aan een downpipe en nog eens 1000,- aan een chip. Dan wordt het of alleen een chip of helemaal niets...

@Topfuel: dat geldt dan voor Volvo zeker? Bij VAG modellen ben ik dat wel gewend met alleen een chip.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 17:41

downpipe's zou ik ook niet aan beginnen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 sep 2006, 17:43

Op die Volvo sites lees je er veel positiefs over...
Maar ik niet, voor 1k :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 22 sep 2006, 12:20

hugo schreef:Ik heb mijn 3'' Downpipe gewoon laten lassen bij een hobbyist.


Gezien de focus nieuw is zal je er een catalisator tussen moeten hebben. Ga dan meteen voor een Kemira ( of ander merk) racecatalisator.

Een 3´´ downpipe met racecat kost voor een V70R uit 1998 1000 Euro. Zonder cat ben je een euro of 500 kwijt.


let wel, deze zijn van RVS en passen perfect. En volvo is veel minder courant dan , bijvoorbeeld, subaru. Voor een wrx kost een downpipe dan ook echt geen zak meer.


Misschien kan European Tuning je helpen aan een downpipe?
Ik zag dat Milltek een downpipe heeft voor de Focus (€ 255,- in D).
Moet ik dan ook een ander cat nemen of hoe steekt dat in elkaar eigenlijk? :oops:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 22 sep 2006, 12:39

Downpipe + racekat is de beste optie. Als je een andere downpipe neemt, zit je altijd nog met de restrictie van de kat. Dus complete lijn is het beste, omdat de originele uitlaat weer niet past op de downpipe en kat (mits andere diameter).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 sep 2006, 12:43

Downpipe en katloos maakt veel uit voor een turboblokje hoor. Supra MK3 van Joor liep met de standaard shit met moeite over de 240 en met andere downpipe ging ie er makkie dik overheen!

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 01 okt 2006, 18:49

Hey Arthur reed jij vandaag om +- 17:30 op de A29? Ik kwam net een 4deurs ST tegen...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 okt 2006, 10:25

Nee, was ik niet.
Auto is niet van de plek geweest zondag.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 06 okt 2006, 08:29

Wat zijn je ervaringen met de ST tot dusver Arthur?

Bevalt de auto, wat zijn de positieve en (als ze er zijn) mindere punten? Wat voor verbruik heb je gemiddeld en met wat voor rijstijl?

Ik zit er namelijk serieus over te denken om een focus ST (of een Leon FR TDI VDV edition) als nieuwe leaser te nemen. Hij zal dan 40-45K per jaar rijden.

Dit zal hem dan worden:
Ford Focus ST 5 deur 2.5 20v Turbo
* Brandstofverbruik: 6.6 l/100km,15.2 km/l, CO2-uitstoot 0 g/km
zuinigheidsklasse: E
- ST Design achterspoiler
- Automatische dubbele airconditioning (DEATC)
- Bi-Xenon koplampen met koplampsproeiers + aut. hoogteverstelling
- Bekl.: Stof, kleur ....
- Lak: Sea Grey metaallak


Let vooral even op het verbruik dat Ford opgeeft :lol: . Dat lijkt me ietwat positief.

Gebruikersavatar
Erik-Jan
Berichten: 319
Lid geworden op: 26 aug 2006, 20:32

Bericht door Erik-Jan » 06 okt 2006, 12:14

Hoi Hans,

Ik heb afgelopen tijd zakelijk een ST gereden en ben zeer enthousiast over de auto. Grip remmen geluid en power vallen in positieve zin op.
6,6 liter ga je never nooit halen.
Als ik "normaal" reed dus af en toe lekker doortrekken maar niet de hele tijd knallen nam ie 12 a 13 l per 100 km per tank.

Als ik er echt voor ging zitten nam ie 30l per 100km en kwam ik op 18 a 19 l er 100 km per tank

Lang leve de multitank kaard :)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 06 okt 2006, 12:38

Bedankt voor je reactie erik-jan. Het klinkt goed alleen een verbruik van +/- 1 op 8 bij rustig rijden is me (en de zaak) toch iets te gortig bij 45K per jaar.

Dan wordt het waarschijnlijk toch een TDI.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 okt 2006, 02:49

Heb dezelfde ervaringen als EJ.
Die van mij maakt veel stadsverkeer door m'n vrouw en verder fun-km's door mij.
Dan kom ik op 1:7 gemiddeld :?
Maar ik maak maar zo'n 5k tot 10k per jaar met die auto, dus dat boeit mij niet.
Tijdens de Cannonballrun had ik een gemiddelde van 1:6, uit en thuis.
Dat viel me wel weer mee.
Met 120km/h-140km/h wil 'ie heel best boven de 1:10 komen hoor.
Maar ik trap altijd het pedaal verder in dan noodzakelijk.
Je hoort de turbo zo mooi fluiten en de 5 pitter heerlijk brommen.
Ook op korte stukjes even doortrappen in z'n 2 en dan gas lossen; ploffen en pruttelen uit de uitlaat alsof er een rally auto rijdt. Verslavend!
Zo met het gas spelen komt het verbruik ook niet ten goede natuurlijk :?

Maar vind de ST wel een aanrader, want ik heb ook veel VAG hokken gehad en gereden. Maar deze vind ik het leukst.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43115
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 okt 2006, 02:56

frank de jonge schreef:Arthur, die Jaap met die R32 woon ergens bij jou in de straat zei die.
Naja maakt ook nie uit :)
Volgens mij zag ik hem gisterenavond rijden.
Donkere kleur (blauw/ paars/ zwart ofzo?) en JV kenteken dus van 2002.
Was dat hem?

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 07 okt 2006, 09:45

draadje eigenlijk totaal gemist.. :oops:

zeer leuke aanwinst Arthur, wel heel opvallend en idd verbruik is echt aan de hoge kant maar dat zou de fun niet mogen drukken.
met de gti heb ik op nordschleife zelfs 1:4 klaar gespeeld maar over het algemeen rij ik er 1:10/1:12 mee dus valt wel mee eigenlijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], nielsdf en 4 gasten