Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door Michel P » 26 mar 2009, 10:09

Wouter81 schreef:Tikje offtopic maar toch nog even leuk en lachwekkend nieuws vandaag, na al die treurnis:
'Melkert grijpt naast topfunctie'

Oud-PvdA-leider Ad Melkert wordt niet de nieuwe baas van UNDP, de ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde Naties.

De keus is gevallen op voormailig premier Helen Clark. Dat zal VN-chef Ban Ki-Moon volgens Nieuw-Zeelandse media bekendmaken.

Clark wordt de eerste vrouw op deze hoge VN-positie. Melkert werd in 2006 benoemd tot tweede man bij de organisatie
Muhahahaha :twisted:
Altijd weer een matsbaantje beschikbaar voor de losers uit Den Haag......... Hadden ze Ella niet voor kunnen dragen :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 mar 2009, 10:22

Dat was een mooie bezuiniging geweest, want wachtgeld is ook niet gratis.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2009, 12:01

PVV-leider Geert Wilders is donderdag boos weggelopen uit het Tweede Kamerdebat over de crisisaanpak van het kabinet. Ook de rest van zijn fractie is opgestapt.

De PVV is woedend na opmerkingen van CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel dat er nauwelijks ruimte is om nog iets te veranderen aan de crisismaatregelen die de coalitiepartijen hebben voorgesteld. Van Geel noemde de ruimte ''buitengewoon beperkt''.

Ook andere oppositiepartijen toonden grote ergernis. Zij daagden de andere coalitiepartijen PvdA en ChristenUnie ook uit om duidelijkheid te scheppen.

Volgens PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer komt de coalitie om haar voorstellen te verdedigen maar wel te luisteren naar de oppositie en ''goede voorstellen te beoordelen''.

Van Geel verdedigde zich door te stellen dat hij geen illusies wil wekken dat ''uit een bouwwerk dat zo tot stand is gekomen zomaar bouwstenen kunnen worden gehaald. Dat is duidelijk, dat is te verwachten en dat weet u heel goed.''

SP

SP-leider Agnes Kant vreest na de financiële crisis een sociale crisis. In de crisisaanpak van het kabinet ontbreekt het volgens haar aan solidariteit.

''Het is namelijk niet solidair om de nullijn voor alle werknemers te eisen. En daarmee ook alle uitkeringen op de nul te zetten, terwijl aan de top toch echt nog volop uitgedeeld wordt'', aldus Kant donderdag in het Kamerdebat over de kabinetsplannen.

Ze vindt het evenmin solidair om te bezuinigen op de zorg en de zorgtoeslag en om de pensioenleeftijd te verhogen.

De SP vindt een hogere AOW-leeftijd ''niet sociaal en onnodig''.

Oppositiepartijen

VVD, GroenLinks en D66 zien, op verschillende manieren, wel mogelijkheden voor een verhoging, met daarbij aparte afspraken voor mensen die al vanaf jonge leeftijd aan het werk zijn.

Max V

Bericht door Max V » 26 mar 2009, 12:05

Ouderwetse ruziepraktijken in de kamer. Ze maken er echt een rotzooi van momenteel...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2009, 12:12

We zitten hier voor Piet Snot. Ik blijf hier niet zitten als een circuspaard. Als wij ons als parlement serieus nemen, stappen we op bij dit debat. De kern van het debat is dat je als oppositie ook invloed kunt uitoefenen. Als van tevoren gezegd wordt dat daar bijster weinig kans voor is, dan zijn we hier een Noord-Koreaans parlement.''

Dat zei een woedende PVV-leider Geert Wilders donderdag nadat hij uit het Tweede-Kamerdebat over het crisispakket was gelopen. Wilders is kwaad omdat CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel had aangegeven dat wat hem betreft de ruimte voor de Kamer om nog iets te veranderen aan het crisispakket ,,buitengewoon beperkt'' is.

Achterkamers

Wilders liep uit protest met zijn hele fractie uit het debat. Een deel van de Kamer roffelde instemmend op de bankjes. Rita Verdonk zei dat ze het besluit van Wilders kan voorstellen. ,,Er is hier sprake van achterkamertjespolitiek. GroenLinks-leider Femke Halsema veroordeelde het vertrek. ,,Een democraat loopt nooit weg uit een democratisch debat.''

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mar 2009, 12:15

Ik hoorde het 'live' op de radio. Niet echt sterk om weg te lopen, Geert(ook al heb je 100% gelijk) en Femke:STFU.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2009, 12:17

Geert is echt uitgekookt. Hiermee staat 'ie weer op alle voorpagina's. :)

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 26 mar 2009, 12:27

Net op het nieuws: Op de aziatische beurzen was de maand maart de beste maand voor beleggers in iets van 15 jaar. Beurs ging daar 21% omhoog.

Ook de AEX stijgt voor de 6e dag op rij. De beurzen hebben de crisis voorspelt, voorspellen ze nu ook het herstel?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mar 2009, 12:30

Jurjen schreef:Net op het nieuws: Op de aziatische beurzen was de maand maart de beste maand voor beleggers in iets van 15 jaar. Beurs ging daar 21% omhoog.

Ook de AEX stijgt voor de 6e dag op rij. De beurzen hebben de crisis voorspelt, voorspellen ze nu ook het herstel?
laten we 't hopen...

Mack

Bericht door Mack » 26 mar 2009, 14:13

Een deel van de Kamer roffelde instemmend op de bankjes.
Wat kinderachtig! Dit zijn volwassen mensen die ons land dienen te besturen... "En schat, hoe was je dag vandaag?" "Nou, echt gaaf! Ik mocht mee op de bankjes roffelen met m'n vingers!" :bag:

Wilders heeft wel een punt natuurlijk. Hoe kan het nu een debat zijn als alles al vastligt?

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 26 mar 2009, 14:16

Mack schreef:
Een deel van de Kamer roffelde instemmend op de bankjes.
Wat kinderachtig! Dit zijn volwassen mensen die ons land dienen te besturen... "En schat, hoe was je dag vandaag?" "Nou, echt gaaf! Ik mocht mee op de bankjes roffelen met m'n vingers!" :bag:
Ach, veel mensen vergeten dat in de kamer zitten ook gewoon een baan is. Dat soort dingen gebeuren regelmatig in de kamer. Ook al decennia lang.

Maar god, wat zitten er een hoop uitstralingsloze kneuzen in ons kabinet zeg. Zet voor de gein eens Ned1 aan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2009, 14:46

Spanning in Noord Korea loopt weer flink op de afgelopen maanden, weken, dagen. Gevaarlijke acties in deze tijden... kan zo maar escaleren en daar hadden velen minder rekening mee gehouden dan de meltkroes in 't midden oosten.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 mar 2009, 16:55

Ik kan me de reactie van Wilders wel voorstellen als de rest van het rotzooitje feitelijk buiten de democratie om gaat om zo hun wil en zin door te drukken, degenen die nu het hardste roepen dat hij niet moet weglopen zijn zelf de allergrootste lafbekken die geen fatsoenlijke oplossing kunnen bedenken waar Wilders een duidelijke toon wil zetten... ergens vind ik een paar dingen (waaronder Wouter Bos die schijnbaar alleen met bedrijven om de tafel gaat) enorm naar corruptie stinken maar ik kan er nog niet precies de vinger op leggen :hmmm:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 mar 2009, 17:38

Robin schreef:Van CEO tot pizzaboy...beetje een raar verhaal van die gast, sneu voor de kids. Die milf lette ik meer op:
http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/ ... 0&src=news" onclick="window.open(this.href);return false;
Tou-fucking-ché!

Diep respect voor die kerel.. (niet dat hij een andere keus heeft, maar toch). Hij zou niet de eerste zijn die zelfmoord pleegt en vrouw + kids achterlaat. In Nederland kom je in de schuldsanering terecht en ben je binnen 3 jaar weer klaar en kan je je leventje weer oppakken. Daar kijk je gewoon tegen de keiharde realiteit aan. Hij nam een gok met een hedgefund en ging keihard op zn bek. That's life en deze man lijkt dat gewoon te accepteren, niet zeiken maar weer als pizzaboy beginnen.

Wat een heerlijk land is Amerika toch ook eigenlijk. Je bent 100% verantwoordelijk voor je eigen keuzes en de overheid is er niet om voor je in de bres te springen met belastingcenten. Dat zie je terug in de mentaliteit van veel mensen daar.

HSR

Bericht door HSR » 28 mar 2009, 23:46

Maus335i schreef:
Robin schreef:Van CEO tot pizzaboy...beetje een raar verhaal van die gast, sneu voor de kids. Die milf lette ik meer op:
http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/ ... 0&src=news" onclick="window.open(this.href);return false;
Tou-fucking-ché!

Diep respect voor die kerel.. (niet dat hij een andere keus heeft, maar toch). Hij zou niet de eerste zijn die zelfmoord pleegt en vrouw + kids achterlaat. In Nederland kom je in de schuldsanering terecht en ben je binnen 3 jaar weer klaar en kan je je leventje weer oppakken. Daar kijk je gewoon tegen de keiharde realiteit aan. Hij nam een gok met een hedgefund en ging keihard op zn bek. That's life en deze man lijkt dat gewoon te accepteren, niet zeiken maar weer als pizzaboy beginnen.

Wat een heerlijk land is Amerika toch ook eigenlijk. Je bent 100% verantwoordelijk voor je eigen keuzes en de overheid is er niet om voor je in de bres te springen met belastingcenten. Dat zie je terug in de mentaliteit van veel mensen daar.
Heb het al een tijd geleden gelezen. Was nu niet bepaald onder de indruk. Eigen hedgefund opzetten. Dit werkt dan niet en vervolgens een x aantal maanden met vermoedelijk dezelfde lifestyle door blijven leven met de hoop dat er toch wat geld verdiend kan worden. Vervolgens een ton in de min staan op je credit card en kan je je huis uit. Daarnaast verdiende je 7.5 ton per jaar en heb je je huis nog niet vrij en zo te zien ook geen financiele buffer opgebouwd.

Uiteindelijk zit je zo diep dat je pizzaboy wordt. Goed dat je blijft werken maar het was mogelijk wel een stuk slimmer geweest als hij de risico's had beperkt zodat ie nu nog gewoon de storm zou kunnen uitrijden.

Daarnaast woon ik inmiddels bijna 3 maanden in de US. Heerlijk land tot op zekere hoogte. Hard werken wordt zeer goed beloond en ook enorm gewaardeerd. Mensen zijn niet jaloers maar hebben respect voor je harde werken en dat is heel fijn. Ook kan je met hard werken veel bereiken hier, het grootste goed van de Amerikaan zijn immers zijn bezittingen. Keerzijde is dat men hier leeft met een dubbel moraal. Homo's afzeiken mag maar een blote tiet op TV is not-done. Hele land draait op angstpolitiek. ''Geloof in god, anders brand je in de hell'', Niks is gratis en overal heb je zwervers en andere doodzieke mensen op de straat liggen. Downtown Honolulu lijkt soms wel een slagveld van gewonde, zieke en mentaal ontwrichte mensen.

Wat boeit mij het nou dat een M3 90K kost ipv 45, als ik in Nederland mijn baan zou verliezen doordat mijn baas een grote gok aan zou gaan ben ik niet meteen de l*l. Ook is het wel zo fijn om een baan te hebben waarbij je een contract hebt zodat je een zekere onzekerheidsvermijding behoudt. Om nog maar te zwijgen dat iedereen in Nederland gezond is en kan blijven dankzij de 'vrije' medische zorg.

Afsluitend, Amerika is een land dat zich richt op de sterkte schakel in de ketting. Maw, perfect als je dus veel vermogen hebt. Ben je gewoon doorsnee jan met de pet en wordt je zoon doodziek, dan kan het allemaal nog wel eens erg rauw op je dak vallen. Het is aan de individu zelf om te bepalen wat hij het fijnste vindt. Voor hebben beide landen voor en nadelen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 mar 2009, 00:03

Goeie post Hugo. De US heeft mooie landschappen en het is een aparte ervaring om er te vertoeven maar mijn god wat is het een oppervlakkige bende imho. Het bewerken van de grote mensenmassa is een gegeven, het quasi geinteresseerd zijn in andere mensen maar eigenlijk toch echt totaal niet en dan de chauvinistische arrogantie..... :bag: Als je op straat dood neer flikkert stapt men gewoon over je heen zonder blikken of blozen. Leuk voor vakantie maar voor de rest..

Het economisch stelsel v.d. US is geheel gebaseerd op vraag en aanbod en dus eigenlijk totaal onzeker vanwege de menselijke psyche :wink: De "American dream" is de grootste Hoax aller tijden :whistle:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 mar 2009, 12:18

@Hugo en Niels,

Dat zijn natuurlijk persoonlijke ervaringen/meningen. We moeten niet vergeten dat Amerika GROOT is en er enorme verschillen zijn tussen de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Californië, Texas en New York.

De ervaringen die jullie hebben heb ik absoluut niet met mijn bezoeken aan het land. Wellicht omdat ik voornamelijk in New York kom, maar juist daar heerst totaal geen arrogantie of intolerantie. Ook van oppervlakkigheid heb ik niets gemerkt gezien de gemiddelde interesse die een amerikaan in onbekend(en) steekt en je vaak enthousiast benaderd. Vooral dat enthousiasme en zoals veel mensen zeggen "de gemaakte vriendelijkheid" van de Amerikaan spreken me enorm aan. Een ober weet bijvoorbeeld dat hij aan het werk voor JOU is en JOU tevreden moet stellen, en dus vriendelijk moet zijn. In Nederland kan je soms nog een grote bek krijgen ook en als het je niet aanstaat ga je maar ergens anders eten.

Veel van zaken die jullie Amerika verwijten zijn juist het geval m.i. in Nederland. De meeste Nederlanders zijn al zo gruwelijk arrogant dat ze je niet eens aankijken, laat staan aanspreken. Een onbekende in huis laten of helpen doen we ook niet meer, omdat we bang zijn neergestoken te worden. Vechtpartijen of mensen dood op straat laten liggen is hier net zo aan de orde als in Amerika. En in de achterbuurten van Amsterdam durf ik 's avonds na 10u ook niet meer rond te lopen.

In Amerika is juist de behulpzaamheid veel aanwezig. Als je de weg niet weet en rondvraagt wordt je uitgebreid te woord gestaan, hier doet men dat ook wel, maar vinden het ondertussen wel vervelend dat je ze aanspreekt en laten dat ook merken.

Nee hoor, geef mij maar Amerika. En die kerel die met zn hedgefund op de kop is gegaan en daardoor diep in de schulden terecht kwam heeft inderdaad teveel risico genomen. Maar is dat niet juist ondernemen? Risico nemen? En probeer jij in deze tijden maar eens een huis van een paar miljoen (of hoeveel die tent daar ook gekost heeft) te slijten. Dat kan bijna niet anders meer dan via een foreclosure.

Nogmaals, vergeet niet dat er gewoon grote verschillen zijn per staat, wat ansich niet gek is gezien het enorme oppervlakte. Maar de gemiddelde amerikaan in een ontwikkelde staat kan je veel meer mee dan de gemiddelde nederlander uit de randstad.

Shakes

Bericht door Shakes » 29 mar 2009, 12:34

:thumbup:

RobS

Bericht door RobS » 29 mar 2009, 13:25

Maus335i schreef:@Hugo en Niels,

Dat zijn natuurlijk persoonlijke ervaringen/meningen. We moeten niet vergeten dat Amerika GROOT is en er enorme verschillen zijn tussen de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Californië, Texas en New York.

De ervaringen die jullie hebben heb ik absoluut niet met mijn bezoeken aan het land. Wellicht omdat ik voornamelijk in New York kom, maar juist daar heerst totaal geen arrogantie of intolerantie. Ook van oppervlakkigheid heb ik niets gemerkt gezien de gemiddelde interesse die een amerikaan in onbekend(en) steekt en je vaak enthousiast benaderd. Vooral dat enthousiasme en zoals veel mensen zeggen "de gemaakte vriendelijkheid" van de Amerikaan spreken me enorm aan. Een ober weet bijvoorbeeld dat hij aan het werk voor JOU is en JOU tevreden moet stellen, en dus vriendelijk moet zijn. In Nederland kan je soms nog een grote bek krijgen ook en als het je niet aanstaat ga je maar ergens anders eten.

Veel van zaken die jullie Amerika verwijten zijn juist het geval m.i. in Nederland. De meeste Nederlanders zijn al zo gruwelijk arrogant dat ze je niet eens aankijken, laat staan aanspreken. Een onbekende in huis laten of helpen doen we ook niet meer, omdat we bang zijn neergestoken te worden. Vechtpartijen of mensen dood op straat laten liggen is hier net zo aan de orde als in Amerika. En in de achterbuurten van Amsterdam durf ik 's avonds na 10u ook niet meer rond te lopen.

In Amerika is juist de behulpzaamheid veel aanwezig. Als je de weg niet weet en rondvraagt wordt je uitgebreid te woord gestaan, hier doet men dat ook wel, maar vinden het ondertussen wel vervelend dat je ze aanspreekt en laten dat ook merken.

Nee hoor, geef mij maar Amerika. En die kerel die met zn hedgefund op de kop is gegaan en daardoor diep in de schulden terecht kwam heeft inderdaad teveel risico genomen. Maar is dat niet juist ondernemen? Risico nemen? En probeer jij in deze tijden maar eens een huis van een paar miljoen (of hoeveel die tent daar ook gekost heeft) te slijten. Dat kan bijna niet anders meer dan via een foreclosure.

Nogmaals, vergeet niet dat er gewoon grote verschillen zijn per staat, wat ansich niet gek is gezien het enorme oppervlakte. Maar de gemiddelde amerikaan in een ontwikkelde staat kan je veel meer mee dan de gemiddelde nederlander uit de randstad.
New York is een landje op zich, een soort van eilandje binnen de US :P Je moet dat zeker niet als referentie gebruiken voor de rest van het land.

Roman

Bericht door Roman » 29 mar 2009, 14:04

Ze worden bij de EU ook een keertje wakker... Jaartje of 10 te laat maar maar goed :bignews:
The European Parliament has voted in favour of a report criticising Spanish property laws.

The report says Spanish legislation allowing developers to acquire private land below market rates breaches the European Convention on Human Rights.

MEPs were acting on complaints from Britons and other homeowners who feared their homes might be bulldozed.

MEPs say they hope the vote will increase pressure on the Spanish government to change its laws.

'Extensive urbanisation'

The European Parliament voted overwhelmingly to freeze hundreds of millions of euros in Spain's EU funding if the Spanish government does not tackle what the parliament condemned as "extensive urbanisation" practices.

In a full vote in Strasbourg on Thursday, 349 MEPs voted in favour, 114 abstained and 110 cast their vote against the report by the Danish Green Party MEP Margrete Auken.

MEPs from the Spanish conservative PP party were among those who voted against the report while those from the governing Socialist Party abstained.

The report was drafted after more than 100 petitions by thousands of expatriates living in Spain complaining of breaches of their land-ownership rights were sent to the EU's petitions committee.

One of the main campaigners behind the case, Canadian expat Charles Svoboda, says local and regional governments often rubber-stamp planning applications submitted by developers.

Under current Spanish laws, developers can then demand that home-owners sell their properties at prices well below the market rate.

If they refuse to sell, Mr Svoboda says, they may even have their houses demolished. MEPs backing the report say that constitutes a breach of citizens' legitimate ownership rights.

Afbeelding

Speaking after the "yes" vote, Margrete Auken said this showed the European Parliament was willing to fight on behalf of EU citizens.

"We've shown now that this parliament can listen to the citizens and can take their case seriously and really support them.

"So it's much easier for them in the future to have the feeling that they have the EU institutions behind them."

'Endemic corruption'

The European Parliament also criticised the "endemic corruption" which it says the Spanish property market suffers from, and demanded that any plans which did not comply with EU law be halted.

Afbeelding

This is the third time that the European Parliament has debated urban planning practices in Spain. It condemned the lack of redress Spanish and foreign residents have in the face of alleged development excesses in 2005 and 2007.

This time though, it says, Spain will suffer the consequences to the tune of millions of euros in frozen funds if it fails to act.
Doordat ze zo lekker bij het belachelijke af hebben zitten door bouwen en zoveel tegelijk hebben ze ervoor gezorgd dat de markt hier totaal is ingestort. Er staan tienduizenden huizen gewoon leeg omdat ze veels te veel gebouwd hebben.
En de ene na de andere burgemeester, ambtenaar en directeur van een bouwbedrijf word vastgezet. Bij eentje hadden ze de borg op meer als een miljard gezet om te verkomen dat ie na het betalen zou vluchten.

De huizenprijzen waren/zijn ook gewoon op belachelijk niveau. Hopenlijk zakt het zodirekt een beetje kan ik misschien wat leuks huren, het is gewoonweg niet te betalen. Een goedkoop appartement/huisje kost gewoon per maand exact hetzelfde als het gemiddeld inkomen hier. Lekker scheef :stom:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 mar 2009, 19:36

@Maurice: v.w.b. de Nederlandse mentaliteit ben ik het je 100% met je eens en het moet gezegd dat de gemiddelde Amerikaan vriendelijk en behulpzaam is (al dan niet gemeend) maar dat hangt er zeker vanaf waar je bent. Neemt niet weg dat ik het een zeer oppervlakkig land vind in z'n algemeenheid maar er met zeer veel plezier naar toe ga :wink:

HSR

Bericht door HSR » 30 mar 2009, 01:27

Niels schreef:@Maurice: v.w.b. de Nederlandse mentaliteit ben ik het je 100% met je eens en het moet gezegd dat de gemiddelde Amerikaan vriendelijk en behulpzaam is (al dan niet gemeend) maar dat hangt er zeker vanaf waar je bent. Neemt niet weg dat ik het een zeer oppervlakkig land vind in z'n algemeenheid maar er met zeer veel plezier naar toe ga :wink:

Mee eens. Ik zal straks nog even nog wat ervaringen neerschrijven. Vergeet overigens ook niet dat even 2 weekjes vakantie vieren in New-York / Bay Area / Florida heel wat anders is dan wonen in het land.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2009, 14:23

Als je in NL op vakantie gaat is 't hetzelfde als er wonen. Zo ook in veel andere landen. Je hebt vriendelijke, behulpzame mensen en je hebt hufters en zeikers. Het maakt echt niet uit waar je heen gaat.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 30 mar 2009, 14:50

Dennis Cavallino schreef:Als je in NL op vakantie gaat is 't hetzelfde als er wonen. Zo ook in veel andere landen. Je hebt vriendelijke, behulpzame mensen en je hebt hufters en zeikers. Het maakt echt niet uit waar je heen gaat.
Behalve naar Fryslân dan, louter aardige en intelligente mensen. 8)

Max V

Bericht door Max V » 30 mar 2009, 15:36

Dat is een ander Friesland dan ik ken zeker? :mrgreen:

Plaats reactie