Vanwege de vele positieve reacties op de 2008 editie gaan we dit jaar weer een week naar Frankrijk. Voor de mensen die nieuw zijn op DF en geen idee hebben waar dit over gaat hier wat verplicht leesvoer:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 22&t=12421" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanwege de grote risico’s die bij het organiseren van zo’n week komen kijken wordt de opzet dit jaar wel wat anders dan vorig jaar. De organisatie wordt dit jaar namelijk verzorgd door Downforce Motorsport. Maar voor DF’ers gelden (uiteraard zou ik haast zeggen) verschillende voordelen met DF kunnen we tevens weer als groep in Martin zijn hotel terecht en we proberen de sfeer van vorig jaar dan ook weer minimaal te evenaren!
Het reisplan is dit jaar als volgt:
De aankomst in het hotel van Martin in Saint Nectaire is voor zaterdag 25 juli gepland. Het hotel is exclusief afgehuurd voor DF, dus geen andere saaie gasten in de buurt die zich aan het Singstar feestje kunnen ergeren. Martin zorgt ervoor dat er ’s avonds een heerlijk lokaal gerecht op tafel komt en de voorpret voor de rest van de week zal ongetwijfeld al beginnen.
Op zondag 26 juli mogen de circuitauto’s nog even rusten, want dan gaan we met zijn allen de blubber in! Onder de bezielende leiding van Parijs-Dakar specialist Alain Meyleu kan er die dag in twee groepen gedurende ongeveer drie en een half uur kennis gemaakt worden met alle facetten van het off road rijden. Downforce verzorgt uiteraard de huur van de 4x4 auto’s.
Op maandag barst het circuitgeweld dan echt los en wel op één van de mooiste en meest uitdagende circuits van Europa: Mas du Clos. De afwisseling van snelle en langzame bochten, ingewikkelde combinaties en off camber bochten maakt dit tot een echt rijderscircuit.
We hebben het circuit de hele dag afgehuurd en er kan gereden worden volgens het open pitlane principe, dus iedereen kan wanneer hij of zij maar wil de baan op.
Om een goed beeld te krijgen van hoe uitdagend dit circuit is zegt een filmpje echter meer dan honderd foto’s. Een wannabe Stefan Roser neemt ons mee in zijn Porsche 996 GT3.
De dag erna, op dinsdag 28 juli gaan we op herhaling op Lurcy-Lévis. Vorig jaar was dit het laatste circuit van de week. Lurcy-Lévis kenmerkt zich door een heel lang recht stuk (1500 meter), ultrasnelle bochten en ruime uitloopzones: de ideale plek om het weggedrag van je auto op hoge snelheid te verkennen!
Ook hier is het circuit weer de gehele dag afgehuurd en kan er gereden worden volgens een open pitlane systeem.
Een Lotus Elise MkII rijder laat zien hoe veilig je op dit circuit je eigen grenzen en die van je auto kunt opzoeken.
Op woensdag hebben we een eerste rustdag gepland. De ervaring van vorig jaar leert dat na het vroeg opstaan, de hele dag racen, terug reizen naar het hotel, diner en Singstar festijn iedereen toch wel enigszins vermoeid raakt, dus een dagje rustig bij kunnen komen is dan wel zo fijn.
Deze dag kan gebruikt worden voor eventueel noodzakelijke reparaties aan de auto’s, een toertocht door de regio, een bezoek aan het plaatselijke casino of wat dan ook.
En een beetje rust is ook wel zo fijn, want de volgende dag mogen we weer vol aan de bak.
Op donderdag 30 juli keren we terug naar circuit de Charade (het vroegere Clermont Ferrand) van Benjamin (Mr Frog). Vorig jaar kon ik jullie al vertellen dat dit circuit als bijnaam ‘de kleine Nürburgring’ heeft, maar na er zelf gereden te hebben durf ik de stelling wel aan dat je het circuit hiermee nog tekort doet. De vele snelle bochten met soms nauwelijks ruimte voor fouten maken dit circuit nog uitdagender dan de Nordschleife, evenals de soms verraderlijk hoge curbstones (of niet dan, Luco? :p). Het is dus zaak om je verstand er goed bij te houden, maar dan is het ook een heerlijke baan om te rijden en de genoegdoening als je een foutloos rondje aan elkaar weet te knopen is ongeëvenaard.
En het wordt enigszins eentonig, maar ook dit circuit is voor de gehele dag afgehuurd en er wordt gereden volgens het open pitlane principe.
In dit filmpje scheuren we mee in een Formule Ford. Dit samen met het overzicht van het circuit linksonder in beeld geeft een duidelijk beeld van het verloop en de moeilijkheidsgraad van dit circuit.
Om bij te komen van de hele week hebben we op vrijdag ten slotte nog een rustdag gepland. Hoe die precies ingevuld gaat worden mag ieder voor zich bepalen, maar een toertochtje door de omgeving behoort zeker tot de mogelijkheden. Wie er vorig jaar bij was weet dat dat met de stuurmanswegen in die regio bepaald geen straf is.
Op zaterdag 1 augustus zit de semaine de pilotage er weer op en kunnen alle deelnemers moe, maar hopelijk zeer voldaan aan hun terugreis beginnen.
Ten opzichte van vorig jaar zijn er behoorlijk wat extra’s mogelijk.
- Downforce Motorsport kan de auto van een deelnemer naar Frankrijk en terug vervoeren. Deelnemers kunnen dan met een dagelijkse auto naar Frankrijk rijden of eventueel met het vliegtuig die kant op komen. Vervoer van het vliegveld naar het hotel en terug kan dan uiteraard geregeld worden.
- Voor de liefhebbers bestaat er ook de mogelijkheid om die week een BMW 130i Cup auto te huren. Dit kan eventueel ook met twee rijders per auto. De mogelijkheden hiervoor en de prijs kan nader overeen gekomen worden met Downforce Motorsport.
- Indien er interesse voor is kunnen er instructeurs en mecaniciens meegenomen worden. Lijkt je dit wel wat, geef dat dan s.v.p. meteen even door bij je boeking.
Verder nog enkele huishoudelijke mededelingen.
- Alle auto’s die deelnemen dienen in een goede technische staat te verkeren (d.w.z. goed functionerende remmen, geen vloeistoflekkages, afgeschermde accupolen etc.);
- Alle deelnemende bestuurders dienen over een geldig rijbewijs te beschikken.
- Straatauto’s dienen APK gekeurd te zijn.
- Een helm is verplicht.
- Een brandblusser in de auto is verplicht.
- Deelname is pas definitief nadat de vrijwaring is ondertekend en de aanbetaling is voldaan.
En daarmee komen we op het laatste kopje, dat van de kosten.
Uiteraard krijgen DF’ers een zeer goede korting op de prijs van deze week. En hoe eerder je je opgeeft, des te groter die korting is.
Zoals inmiddels al bekend was, is de normale prijs voor dit evenement €2.050 incl. BTW per auto (maximaal twee deelnemers per auto). Hierin zitten zowel de drie circuitdagen als het 4x4 rijden.
Exclusief voor DF’ers kunnen we hier de volgende actieprijs van maken:
- Bij inschrijving en aanbetaling (50%) voor 23 april 2009 krijgen DF’ers een korting van €150 en een eenpersoons hotelarrangement t.w.v. €400 gratis.
- Bij inschrijving en aanbetaling (50%) na 23 april 2009 vervalt de korting, maar krijgen DF’ers nog wel een eenpersoons hotelarrangement t.w.v. €400 gratis. Er is een beperkt aantal hotelkamers (18) en die worden verdeeld in volgorde van inschrijving. En “op is op”. Wie te laat inschrijft (dat wil zeggen nadat de 18 kamers vergeven zijn) loopt dus helaas zijn gratis hotelkamer mis.
- Alle kamers zijn dit jaar op basis van halfpension en worden als tweepersoons kamers aangeboden.
- Voor bijrijders kan een uiteraard een plaats bijgeboekt worden; dit kost dan €400 op basis van halfpension.
- De uiterlijke termijn voor inschrijving is 1 juli 2009. Maar hoe eerder hoe beter uiteraard als je de mogelijkheid van het gratis hotelarrangement niet wilt verspelen.
- Downforce factureert met BTW belast.
- Kinderen kunnen in onderling overleg ook meegenomen worden, zolang er plaats is in het hotel. Geef dit z.s.m. door om teleurstelling te voorkomen.
- Restitutie van aanbetalingen is niet mogelijk; een eenmaal betaalde reservering kan wel doorverkocht worden aan ‘derden’ (zowel op DF als daarbuiten).
- Teneinde dit evenement kostendekkend te laten zijn, wordt deelname ook buiten DF aangeboden.
Voor vragen, opmerking of aanmeldingen, stuur me even een PB’tje, mail naar peter@driving-fun.com of bel me op 06-50212847.