Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door GTRene » 23 mar 2009, 17:03

Dennis Cavallino schreef:Beurs gaat lekker. 220 grens is doorbroken.

rené: Mensen die nog 10 jaar hun aandelen uit moeten zingen, moeten vooral lekker blijven zitten waar ze zitten. Over 10 jaar staat de AEX misschien wel op 2000, maar hij kan dan ook op 20 staan. In ieder geval zou ik een huidig pakket gewoon aanhouden.
Ik hoorde het, maar neem aan dat het een tijdelijk iets is...de hel aandelenhandel is een zwakke plek, en de bonus regelingen ook, immers als je al een goed salaris verdient wordt er ook van je verwacht dat je sowieso al goed werk levert, :hmmm:

Als ze beide zaken niet veranderen komen we met een paar jaar weer in dezelfde malaise terecht, immers dat geld wat die mensen extra krijgen moet ergens vandaan komen...en dat komt niet van hunzelf zeg maar.
Vooral de papieren mensen (aandelen e.d.) kijk als je nu en bakker bent verkoop je een product wat gemaakt is, die bakker krijgt ook geen dikke bonussen...terwijl en alle mensen die producten maken die ons allen plezieren juist beloont moeten worden, waar zijn we zonder hen, de mensen die het werkelijke werk doen...de gewone man die echt werkt voor z'n centen en niet voor/met centen werkt :wink:

Wat dat betrefd was de ruilhandel van vroeger beter/eerlijker :lol: maja :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 23 mar 2009, 21:39

Neem even de tijd dit door te lezen, zeer interessant leesvoer: http://www.rollingstone.com/politics/st ... g_takeover" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mar 2009, 21:50

hopelijk blijven de mensen nu alert en wakker en wordt het eindelijk wat eerlijker...reken daar echter niet te veel op :wink: het zal ff opruimen zijn en opnieuw beginnen, hopelijk gaat het niet weer zo ver, maja wie macht/geld ruikt of heeft geproeft is moeilijk te beheersen lijkt me :hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 mar 2009, 21:51

Wouter81 schreef:Neem even de tijd dit door te lezen, zeer interessant leesvoer: http://www.rollingstone.com/politics/st ... g_takeover" onclick="window.open(this.href);return false;
This realy summs it up;

The most galling thing about this financial crisis is that so many Wall Street types think they actually deserve not only their huge bonuses and lavish lifestyles but the awesome political power their own mistakes have left them in possession of. When challenged, they talk about how hard they work, the 90-hour weeks, the stress, the failed marriages, the hemorrhoids and gallstones they all get before they hit 40.

"But wait a minute," you say to them. "No one ever asked you to stay up all night eight days a week trying to get filthy rich shorting what's left of the American auto industry or selling $600 billion in toxic, irredeemable mortgages to ex-strippers on work release and Taco Bell clerks. Actually, come to think of it, why are we even giving taxpayer money to you people? Why are we not throwing your ass in jail instead?"

But before you even finish saying that, they're rolling their eyes, because You Don't Get It. These people were never about anything except turning money into money, in order to get more money; valueswise they're on par with crack addicts, or obsessive sexual deviants who burgle homes to steal panties. Yet these are the people in whose hands our entire political future now rests.

Mack

Bericht door Mack » 24 mar 2009, 09:53

Amen... Sad but true.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 09:57

De mens is hebberig....

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2009, 10:25

Ik ben echter wel van mening dat de mensen die deze wereldwijde ellende hebben veroorzaakt door idiote risico's en schimmige financiële constructies zware gevangenisstraffen verdienen. Gewoon een hele partij opsluiten, denk dat dat één van de beste signalen is richting de rest om in de toekomst minder van dit soort achterlijke dingen te doen.

Niels

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 10:37

Het probleem is dat het van kwaad tot erger gaat met als uiteindelijk resultaat een crisis. Vanaf welk level begin je vervolgens met veroordelen? Uiteindelijk worden er nog een aantal alles of niets acties gemaakt maar die maken al niet meer uit. Veroordeel je die mensen die voortborduren op iets wat een ander heeft ingezet? Gevaarlijk is dat :wink:

Ik zie het bij ons op het bedrijf. Mensen moeten zonodig elke 3 jaar een andere functie en liefste een stapje hoger natuurlijk. Dan zetten ze een "prestatie" neer (ze denken weer eens wat nieuws te bedenken enz.) in die periode waarvoor ze een schouderklopje en een bonus ontvangen natuurlijk. Probleem is dat ze nevernooit voldoende ervaring hebben gedaan om de consequenties te kunnen overzien met als gevolg dat je je opvolger met puinzooi opzadelt (of het maakt ze niet uit, ze maken immers carriere..). Terwijl de veroorzaker wordt beloond wordt de opvolger afgemaakt omdat het zo'n puinzooi is. Het bedrijfsleven is niet alleen hard, het is ook nog eens superoppervlakkig geloof me...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mar 2009, 15:58

Volgens mij heb ik 't al vaker gezegd in dit draadje. Ik vind 't nog steeds onzin dat een hoge pief, of 't nu iemand is uit de top van het bedrijfsleven, of een politicus, of topambtenaar, moet aftreden als hij/zij een fout heeft gemaakt. Of sterker nog, als zijn bedrijf/afdeling een fout heeft gemaakt. Fouten los je op verdomme! Schouders eronder, maak een plan en trek 't recht. Nu lijkt 't altijd wel alsof iedereen maar fouten kan maken en vervolgens 't veld MAG ruimen. Zo leert nooit iemand van zijn/haar fouten en wordt de verantwoordelijkheid doorgeschoven.

Ik maak in mijn werk ook fouten en als die boven tafel komen, dan los ik die fouten op. En als ik 't niet kan (of wil), dan heb ik collega's die me helpen, of anderen aan wie we dat uit kunnen besteden. En stel dat ik 't echt niet kan en mijn collega's ook niet, dan wordt 't misschien een idee om iets anders te doen.

Ik vind dat 'aftreden' altijd zo makkelijk. En heb 't dus nooit begrepen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 24 mar 2009, 19:35

Maar vaak kunnen die incapabele prutsers hun eigen fouten niet oplossen Dennis ...

Stephan

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2009, 20:03

Ben het met je eens hoor Dennis, alleen denk ik dat er in dit geval geen sprake meer is van 'fouten maken' in de absolute zin van het woord. Een fout maak je per ongeluk, wat hier is gebeurd is dat er doelbewust enorme risico's zijn genomen zonder goede onderbouwing. Pure kortetermijns verrijking waarbij ze geprofiteerd hebben van het gebrek aan toezicht. De directeuren en andere beslissers klaagden ook niet, zolang zij hun miljoenenbonussen maar opstreken. De aandeelhouders waren eveneens blij met de immer stijgende kwartaalcijfers. Pure egoistische en idiote zelfverrijking. Je kunt het zelfs keiharde fraude noemen, dit gegoochel met geld.

Fouten kunnen altijd en overal gemaakt worden maar dit is doelbewust gegaan waarbij lange tijd struisvogelpolitiek is bedreven ten aanzien van de risico's. Het moest ooit misgaan, zoals we nu hebben gezien, maar nu wentelt zich men in onschuld. "Zo hadden we het niet gewild" zegt men nu schaapachtig en ondertussen checken ze nu bankrekening nog even of de contractuele bonus al binnen is...

Niels

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 00:39

Nu op Paul & Witteman, man man die oplossingen waar men het over heeft zijn ook maar zoethoudertjes voor het volk :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 mar 2009, 07:53

Nee, het volk mag/moet weer betalen wat de banken vernaggeld hebben....................het blijft een broekzak / vestzak verhaal...........................

mensen die het dus verkloten komen er altijd mee weg, dat was vroeger zo, nu zo, en zal in de toekomst zo blijven......................

Concluderend; maak er vooral een grote puinhoop van en een beloning zal uw deel zijn...............
Wees vooral netjes en oppassend, buig dan maar voorover, en blijf maar schokken till the end of times.......................( liefst natuurlijk net nadat je 67 bent geworden)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 08:59

+1 wat Romo zegt helaas :bag:

Snipe

Bericht door Snipe » 25 mar 2009, 09:29

Update: Breaking Crisis News
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3555 ... tml?p=18,2" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 09:58

Snipe schreef:Update: Breaking Crisis News
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3555 ... tml?p=18,2" onclick="window.open(this.href);return false;
:roflol: zelfs hij :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 25 mar 2009, 20:12

Nou............................wie is er ook zo onder de indruk van het "crisispakket"........................

:hmmm:

Als ik alle commentaren lees van het linker tot het rechter politieke spectrum, dan is dit meer een pretpakket dan wat anders.............................lachwekkend dus................................

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 25 mar 2009, 20:15

We zijn gewoon sprakeloos romo ;)

Dat ze voor dat boodschappenlijstje met sigaren uit eigen doos al die weken nodig hebben gehad... :hmmm:

romo

Bericht door romo » 25 mar 2009, 20:17

Geen woord over de veroorzakers.............................

Ik zou zeggen;

De vervuiler betaalt

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 20:35

tis gewoon diep triest, maar wee wisten eigenlijk wel dat het zo zou gaan...pappen en nathouden en rekken...zelf zitten ze wel goed, immers de belastingbetaler betaald en dat zal altijd zo blijven, echter hij kan niet net als bij een slecht product wat hij ook betaald, het terug geven en geld terug vragen onder het mom van, het voldoet niet aan men verwachtingen :hammer:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 mar 2009, 20:39

Ik vind het moeilijk op voorhand te zeggen of dit wel of niet goed is. Als met dit pakket aan maatregelen dat crisis op een redelijk goede manier bezworen kan worden (vergeet niet dat de al miljarden zijn gebruikt om de financiële sector te redden en dat er ook binnen Europees verband inmiddels de miljarden rondvliegen), dan zou je ook kunnen concluderen dat er misschien toch wel een vrij solide basis ligt onder de Nederlandse economie waardoor het crisispakket niet zo groot hoeft te zijn.

Het is maar één van de vele manieren hoe je er tegen aan kan kijken.

romo

Bericht door romo » 25 mar 2009, 20:48

Nederland in ontkenning is van alle tijden blijkt;

Vanavond Ned 2 22.50

Holland Doc: De staat van ontkenning
Kennis is macht. Maar leidt kennis ook tot de juiste politieke keuzes, of überhaupt tot handelen? Hedda van Gennep zoekt dit uit aan de hand van vier ijkpunten in onze recente geschiedenis. Oktober '42. Koningin Wilhelmina houdt voor Radio Oranje in Londen een toespraak met daarin de volgende passage: '... ja, het stelselmatig uitroeien van onze Joodsche landgenoten, voel ik als ons persoonlijk aangedaan...' Maar de Nederlandse regering in Londen treft geen maatregelen. Direct na de oorlog worden er tal van redenen aangevoerd. We wisten het niet helemaal zeker, het werd niet bevestigd. We konden niet bombarderen. Indië 1945-1949: ze heetten politionele acties, al komt er geen politie aan te pas. Er komt na de acties een onderzoek naar oorlogsmisdaden, gepleegd door het Nederlandse leger en een bronnenpublicatie. Het duurt 25 jaar eer deze publicatie verschijnt en verdwijnt vervolgens in de la. Srbrenica 1995. Wat wist commandant Karremans en wat zei majoor Franken? Ging het om evacuatie of deportatie? Irak 2003. Hoe is de Nederlandse deelname ontstaan? Vóór de verkiezingen van 2006 werd o.a. door Wouter Bos een onderzoek aangekondigd. Na de verkiezingen bleekdat ineens niet meer nodig. Recent is de Commissie Davids aan het werk gegaan om de permanente politieke druk te verlichten. Voor de meeste Irakezen is de interventie ondertussen op een humanitaire ramp uitgelopen. Wordt er gelogen? Worden feiten stelselmatig achtergehouden? Waarom lijkt er bij deze vier cruciale fases van onze geschiedenis steeds weer sprake van een 'staat van ontkenning'? Hedda van Gennep spreekt met Ben van Kaam, Bas Heijne, Heikelien Verrijn Stuart, Guido Snel, Jan Maassen, Lili Couvée-Jampoller, Graa Boomsma, Jaap van Duijn en Allard de Rooi. Ook aan de hand van journaalfragmenten met o.a. Jan Pronk, Paul Witteman, Gerrie Eikhof, Philip Freriks, George Bush en Tony Blair zoekt Van Gennep naar antwoorden op haar confronterende vragen.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 25 mar 2009, 22:23

Tikje offtopic maar toch nog even leuk en lachwekkend nieuws vandaag, na al die treurnis:
'Melkert grijpt naast topfunctie'

Oud-PvdA-leider Ad Melkert wordt niet de nieuwe baas van UNDP, de ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde Naties.

De keus is gevallen op voormailig premier Helen Clark. Dat zal VN-chef Ban Ki-Moon volgens Nieuw-Zeelandse media bekendmaken.

Clark wordt de eerste vrouw op deze hoge VN-positie. Melkert werd in 2006 benoemd tot tweede man bij de organisatie
Muhahahaha :twisted:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 25 mar 2009, 22:55

AOW bom onder crisisakkoord

DEN HAAG - Op dezelfde dag dat premier Balkenende het moeizaam bereikte akkoord over de aanpak van de crisis presenteerde, dreigde de bodem er alweer onder te worden weggeslagen.

Beide partijen leggen een compromis daarover anders uit. Daardoor dreigt de grootste vakcentrale FNV zijn steun aan de crisisaanpak in te trekken.

Dinsdagavond laat is afgesproken dat de AOW-leeftijd stijgt, tenzij de sociale partners voor 1 oktober met een alternatief komen. FNV-voorzitter Jongerius denkt het geld te vinden in aftopping van de hypotheekrenteatrek en door hogere inkomens meer te laten betalen aan de zorg en de AOW.

Maar premier Balkenende voelt daar niets voor. Volgens hem houden Jongerius’ plannen de oudedagsvoorziening niet in dezelfde mate betaalbaar voor de toekomst. „Zij denkt hier heel anders over dan wij,” merkte hij gisteren op.

Jongerius eist dat het kabinet haar alternatieve plannen serieus neemt. Zo niet, dan houdt zij zich niet aan de afspraken over loonmatiging, dreigt ze. Loonmatiging levert het kabinet miljarden op. Geld dat nodig is om de kabinetsplannen te betalen.

Ook binnen de regeringscoalitie lijkt het AOW-compromis anders te worden uitgelegd. Regeringspartij PvdA zegt de plannen van Jongerius serieuzer te willen bekijken dan Balkenendes CDA.

De Tweede Kamer debatteert vandaag over het akkoord. Daarin is onder meer geregeld dat er de komende twee jaar 6 miljard euro extra wordt uitgetrokken om de economie in beweging te krijgen.
Daar gaan we (ze)...

Mack

Bericht door Mack » 26 mar 2009, 09:56

Wat ik schandalig vind, is hoe die crisis grandioos misbruikt wordt om de zin van politiek Den Haag door te drijven.

Er wordt nu een wet voorbereid, waarbij protesterende groeperingen niet meer mogen protesteren tegen grote bouwprojecten. Ze mogen wel protesteren maar er wordt niet meer naar geluisterd. Oftewel: Den Haag kan doen wat ze willen zonder dat ze naar het volk luisteren. Erg anti-democratisch dus.

En het excuus? "Ja, door de wet kunnen bouwprojecten sneller beginnen en die bouwprojecten hebben we nodig in deze tijd van crisis."

My @ss, dit is gewoon je zin doordrukken, de bevolking buiten spel zetten met de crisis als excuus. :please: :protest: :protest: :protest:

Plaats reactie