Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Dennis Cavallino
Re: Wereldwijde recessie is een feit.
http://www.nu.nl/economie/1931273/wonin ... kopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Slechts in een paar gemeenten willen corporaties huizen opkopen, maar het geeft wel aan dat mensen gewoon niet langer meer kunnen of willen wachten. Volgens mij trekt de huizenmarkt (qua verkoop) wel iets aan zodra de zon gaat schijnen, maar dan alleen de leuke/mooie/gunstig geprijsde/goed opknapbare woningen.
Slechts in een paar gemeenten willen corporaties huizen opkopen, maar het geeft wel aan dat mensen gewoon niet langer meer kunnen of willen wachten. Volgens mij trekt de huizenmarkt (qua verkoop) wel iets aan zodra de zon gaat schijnen, maar dan alleen de leuke/mooie/gunstig geprijsde/goed opknapbare woningen.
- Niels
- Auto: Prius+
Zit net naar "De oprichting van het simplistisch verbond" te kijken. In 35 jaar tijd is er nog geen reet veranderd. Verbazingwekkend genoeg heeft nog geen politicus ooit naar Van Kooten en de Bie gekeken blijkbaar
Wat een toppers
Wat een toppers
- Maus335i
Die dollar valt niet zolang de klappen in Europa nog moeten komen. De vooruitzichten zijn hier net zo dramatisch, zo niet slechter dan in Amerika. Momenteel zou ik (net zoals veel beleggers blijkbaar) liever dollars kopen dan euro's, als ik toch in valuta zou moeten investeren. Dat is precies wat nu gebeurd en dat houdt de dollar sterk. Iedereen de berichten gemist dat een aantal grote banken in Amerika afgelopen 2 maanden zelfs WINST hebben gemaakt? De eerste miniscule tekenen van herstel.romo schreef:Jawel, maar ik bedoelde eigenlijk waneer het genadeschot gaat vallen.........................( alle noodmaatregelen zijn de druppel op de gloeiende plaat, het kost enorm veel geld, het levert niets op) Het kan niet anders dat de Dollar als wereld munt gaat vallen en ook fors in waarde gaat verminderen.
Zolang de Europese economie zwak blijft presteren vlucht men in de dollars en hopelijk niet ook nog eens in de olie, want dan zijn de rapen ECHT gaar. Die 2 euro de liter euro95 staat dan binnen notime op de borden.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
IMHO worden er zoveel Dollars bijgedrukt om de recessie een halt toe teroepen, dat inflatie onvermijdelijk is geworden. In de EU is men ook niet vies van ondersteuning, maar staat in geen verhouding met de US.
- Maus335i
Romo, dat ben ik echt helemaal met je eens! Maar de praktijk is dat op dit moment beleggers in de dollar stappen en niet in de Euro wat de dollar sterk houdt. Het kan heel goed zijn dat zodra Europa herstel laat zien, iedereen teruggaat in de euro en de dollar laat vallen, maar dat betekent tegelijk dat de staatsschulden van Amerika minder waard worden en in verhouding dus lager. De Amerikaanse overheid is op het moment niet zo gebaat bij een sterke dollar, maar goed dat isie op het moment nou eenmaal wel
(ik wil goedkoop op vakantie naar Amerika kunnen heh)
- Dennis Cavallino
Zodra de dollar gaat stijgen, dan trekt daar ook de vastgoedmarkt aan en kan de Amerikaanse economie uit haar dal gaan klauteren. De vraag is wie daar uit Europa op dit moment gaat/durft/kan investeren. Als ik een Nederlands pensioenfonds was, dan was ik een jaar geleden uit aandelen gestapt, zo niet eerder, en had het even on hold gezet... en was ik nu plannen gaan maken om te investeren in Amerikaans onroerend goed. De vraag is of Amerika nu echt onderaan het dal zou zitten?
De eerste signalen van winst bij banken geven mij nog een verkeerd beeld, misschien ben ik te wantrouwig, misschien te naief. Ik denk wel dat de paniek reeds heeft toegeslagen en de stabiliteit terugkomt in de financiele markt. Mede dankzij overheden. Ik vind het alleen allemaal zo kunstmatig en er lijkt geen enkele buffer te zijn.
De aandelenkoersen gaan ook verder omhoog dan ik had verwacht. Of dat nu komt door de eerste zonnestralen, of door speculaties op basis van 'interne memo's' e.d., ik weet het niet, maar een feit blijft dat de aandelenkoersen vooruit lopen op de economie. Ook kunnen positieve speculaties de hele economie weer snel op gang helpen. Als dat gebeurt, wordt de werkelijke klap alleen maar groter denk ik? Als je alles door zou rekenen, dan schrik je toch iedere keer opnieuw en zie je dat 't eind nog niet in zicht kán zijn.
De eerste signalen van winst bij banken geven mij nog een verkeerd beeld, misschien ben ik te wantrouwig, misschien te naief. Ik denk wel dat de paniek reeds heeft toegeslagen en de stabiliteit terugkomt in de financiele markt. Mede dankzij overheden. Ik vind het alleen allemaal zo kunstmatig en er lijkt geen enkele buffer te zijn.
De aandelenkoersen gaan ook verder omhoog dan ik had verwacht. Of dat nu komt door de eerste zonnestralen, of door speculaties op basis van 'interne memo's' e.d., ik weet het niet, maar een feit blijft dat de aandelenkoersen vooruit lopen op de economie. Ook kunnen positieve speculaties de hele economie weer snel op gang helpen. Als dat gebeurt, wordt de werkelijke klap alleen maar groter denk ik? Als je alles door zou rekenen, dan schrik je toch iedere keer opnieuw en zie je dat 't eind nog niet in zicht kán zijn.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Even voor 't idee:
100 US dollar biljet

10.000 US dollar, 100 biljetten van 100

1 miljoen US dollar

100 miljoen US dollar

1 miljard US dollar(1 billion)

1 triljoen US dollar, da's 1000 miljard of een mijoen x 1 miljoen

En LET OP dat zijn dus 2 blokken/pallets per keer he.
100 US dollar biljet
1 miljoen US dollar
100 miljoen US dollar
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Bil Gates moet een aardige garage hebben om die pallets kwijt te kunnen........ 
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
M'n vriendin (baan kwijtgeraakt door kredietcrisis, werkte in de reiswereld) heeft waarschijnlijk weer een baan 8) , nog leuker ook dan wat ze had. Volgende week dagje proefdraaien.
Leve de crisis. 
- gijzbed-opc
Die dollar valt niet zolang de klappen in Europa nog moeten komen. De vooruitzichten zijn hier net zo dramatisch, zo niet slechter dan in Amerika. Momenteel zou ik (net zoals veel beleggers blijkbaar) liever dollars kopen dan euro's, als ik toch in valuta zou moeten investeren. Dat is precies wat nu gebeurd en dat houdt de dollar sterk. Iedereen de berichten gemist dat een aantal grote banken in Amerika afgelopen 2 maanden zelfs WINST hebben gemaakt? De eerste miniscule tekenen van herstel.
Zolang de Europese economie zwak blijft presteren vlucht men in de dollars en hopelijk niet ook nog eens in de olie, want dan zijn de rapen ECHT gaar. Die 2 euro de liter euro95 staat dan binnen notime op de borden.[/quote]
Banken als Citi-groep of B of A hebben altijd nog winst behaald uit operationele winst.
Maar geen netto winst wegens de nog steeds komende afboekingen.
Deze banken zijn levende lijken.
Zolang de Europese economie zwak blijft presteren vlucht men in de dollars en hopelijk niet ook nog eens in de olie, want dan zijn de rapen ECHT gaar. Die 2 euro de liter euro95 staat dan binnen notime op de borden.[/quote]
Banken als Citi-groep of B of A hebben altijd nog winst behaald uit operationele winst.
Maar geen netto winst wegens de nog steeds komende afboekingen.
Deze banken zijn levende lijken.
- gijzbed-opc
De VS spendeert nu al 8,5 van dit soort velden aan de financiële crisis, en wereldwijd gingen al 50 van deze velden verloren.Robin schreef:Even voor 't idee:
100 US dollar biljet
1 miljoen US dollar
100 miljoen US dollar
Dus zonder een goede financiele wereld(schone Banken)komt er geen herstel.(Aldus Kees de Kort).
- Dennis Cavallino
Als je iets doet in de geldpapierbusiness, dan stroom je lekker binnen. Wat voor mensen/bedrijven/maffiosi zouden daar achter zitten trouwens?
Kan me voorstellen dat de nationale banken ook gewoon toeleveranciers hebben, of zouden ze dat allemaal in eigen hand hebben?
Kan me voorstellen dat de nationale banken ook gewoon toeleveranciers hebben, of zouden ze dat allemaal in eigen hand hebben?
- Dennis Cavallino
Volgens mij gaat 'ie volledig voorbij aan 't feit dat de wereld nu veranderd is en het herstel zich puur en alleen maar richt op Amerika zelf. Ze liepen voorop, dus de vraag is inderdaad of ze het nog slechter kunnen doen dan nu, of dat ze als eerste (?) in 2010 een opleving kunnen meemaken. Als dat zo is volgt Europa pas eind 2011-2013. Dat komt wel overeen met de voorspellingen die ik tot nu toe het meest betrouwbaar achtte. De vraag is wat er in die tussentijd nog gebeurt. Als de beurzen nu echt gaan opleven, dan ontstaat er een nieuwe bubbel die nóg harder kan klappen. Ik ben benieuwd, het is wel een tijd om serieus naar aandelen te kijken als belegging voor de lange termijn. Er zitten nu echt goedkope aandelen tussen van bedrijven die over +- 5 jaar serieus hoger staan, zeker bij de verwachte inflatiestromen (al denk ik zelf nog steeds dat deflatie op de loer ligt). Short term is nog steeds interessant in deze markt. Er is echt veel geld te verdienen als je er bovenop zit.Federal Reserve ziet eerste tekenen van economisch herstel
WASHINGTON - De eerste tekenen van economische opleving zijn zichtbaar en volgend jaar zet een herstel in.
Dat zei voorzitter Ben Bernanke van de Federal Reserve, het stelsel van Amerikaanse centrale banken, in een interview dat zondagavond in de Verenigde Staten is uitgezonden. Bernanke sprak van enkele hoopgevende signalen die wijzen op een opleving.
Zo brengt een overheidsfonds stabiliteit op de hypotheekmarkt en de kredietverlening op de zakelijke markt neemt weer toe, aldus de Fed-voorzitter. Verder verwacht hij dat er geen grote banken meer zullen omvallen.
Bernanke waarschuwde dat er pas echte vorderingen kunnen worden gemaakt als er ''politieke wil is om de problemen op te lossen''. Bernanke verwees daarbij impliciet naar Republikeinse critici van de plannen van de Amerikaanse president Barack Obama.
Het is voor het eerst in circa twintig jaar dat een zittende Fed-voorzitter bereid was een televisie-interview te geven. ''Dit zijn uitzonderlijke tijden. En dit is een kans om Amerika direct toe te spreken'', aldus Bernanke.
- gijzbed-opc
Voor de lange termijn zijn banken en verzekeraars alleen voor Day-traders intressant.
Voor de lange termijn belegger zijn deze fondsen als je ook het dividend meerekend niet intressant.
Ze hebben veel te veel schulden nog af te betalen,de pijn is er nog lang niet uit, er is nog te weinig afgeschreven.
En zonder een gezonde bank(en) is er geen gezonde economie.
Mocht er toch een opleving komen,dan is dit bijzonder riskant en broos.Maar banken zullen wel uitkijken zomaar weer veel geld te gaan belenen.
Maar er is ook nog een enorm probleem met de CDSén van diverse banken en verzekeraars.
Neem nu de Rabo-bank die erg veel van deze CDS (Credit Default Swaps) heeft uitgeschreven aan GM.en Ford.
Dus wanneer er grote bedrijven Failliet gaan barst er een enorme bom!!
Gr. Peter
Voor de lange termijn belegger zijn deze fondsen als je ook het dividend meerekend niet intressant.
Ze hebben veel te veel schulden nog af te betalen,de pijn is er nog lang niet uit, er is nog te weinig afgeschreven.
En zonder een gezonde bank(en) is er geen gezonde economie.
Mocht er toch een opleving komen,dan is dit bijzonder riskant en broos.Maar banken zullen wel uitkijken zomaar weer veel geld te gaan belenen.
Maar er is ook nog een enorm probleem met de CDSén van diverse banken en verzekeraars.
Neem nu de Rabo-bank die erg veel van deze CDS (Credit Default Swaps) heeft uitgeschreven aan GM.en Ford.
Dus wanneer er grote bedrijven Failliet gaan barst er een enorme bom!!
Gr. Peter
- RutgerK
Als de werkloosheid blijft stijgen in de VS kunnen banken wel geld hebben maar iemand zonder inkomen zal denk ik niemand een lening kunnen afsluiten en de consumptie daarmee kunnen stuwen.
Het is een voorbarig bericht dat banken winst maken. Ik kan mij voorstellen dat je niet op zo'n bericht zit te wachten tijdens de onderhandelingen van het kabinet over de maatregelen om de crisis te bezweren. Als banken nu al weer winst zouden maken dan is de financiële steun misschien wel veel te voorbarig geweest of in ieder geval te groot geweest.
Het is een voorbarig bericht dat banken winst maken. Ik kan mij voorstellen dat je niet op zo'n bericht zit te wachten tijdens de onderhandelingen van het kabinet over de maatregelen om de crisis te bezweren. Als banken nu al weer winst zouden maken dan is de financiële steun misschien wel veel te voorbarig geweest of in ieder geval te groot geweest.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
En ons geweldige kabinet ruziet maar door, na 2 weken dom geouwehoer zijn ze nog geen streep verder en hebben we nog geen enkele oplossing gehoord om de crisis aan te pakken. Wat een incompetent stelletje idioten. Schrijf maar verkiezingen uit, hou d'r maar mee op. Dit is niks, dit wordt niks.
- romo
+1Wouter81 schreef:En ons geweldige kabinet ruziet maar door, na 2 weken dom geouwehoer zijn ze nog geen streep verder en hebben we nog geen enkele oplossing gehoord om de crisis aan te pakken. Wat een incompetent stelletje idioten. Schrijf maar verkiezingen uit, hou d'r maar mee op. Dit is niks, dit wordt niks.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
- RutgerK
Als ze nog 6 weken doorpraten maken de banken misschien alweer winst en zijn er minder maatregelen nodig.
Vergis je trouwens ook niet dat de onderhandelingen continue getoetst moeten worden aan Europese regels voor overheidfinanciën. Ik ben ik geheel eens met de kritiek van experts dat 'Europa' bestuurlijk door de mand valt als het gaat om flexibiliteit van regels om de individuele landen de ruimte te geven maatregelen te treffen.
Vergis je trouwens ook niet dat de onderhandelingen continue getoetst moeten worden aan Europese regels voor overheidfinanciën. Ik ben ik geheel eens met de kritiek van experts dat 'Europa' bestuurlijk door de mand valt als het gaat om flexibiliteit van regels om de individuele landen de ruimte te geven maatregelen te treffen.
- romo
Niets doen is mischien toch het beste recept...........................en her en der de echte rotte appels en peren falliet laten gaan, en niet aan verkrampte reddingspogingen gaan doen.........................................
Het is IMHO ook niet verkoopbaar om de burger te laten bloeden voor een bedrijfstak die het zelf heeft vernaggeld.............................( daarom zal het ook wel zo lang duren, het is nu wat lastig om een pakket te presenteren waar de burger geen nadeel van ondervindt)
Het is IMHO ook niet verkoopbaar om de burger te laten bloeden voor een bedrijfstak die het zelf heeft vernaggeld.............................( daarom zal het ook wel zo lang duren, het is nu wat lastig om een pakket te presenteren waar de burger geen nadeel van ondervindt)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dus ze mogen blijven?
- romo
Arthur schreef:Dus ze mogen blijven?
Nee, want ze communiceren niet, werken niet samen en hebben geen visie.....................das een dodelijk pakket dat subiet afgestraft dient te worden.............
Maak nu eens een beleid ( wat het ook is, maar zeg wat, das beter dan deze oeverloze besluiteloosheid).................
Ze zijn doodsbenauwd natuurlijk als de boel nu ploft.......................( die hebben nachtmerries van Wilders en Co.)
- RutgerK
Op wat voor een berichten zou je zitten te wachten? Ieder niet goed afgewogen bericht kan grote gevolgen hebben. De belangrijkste mededeling is volgens mij inmiddels wel gedaan. Het kabinet wil eerst stimuleren en dan bezuiningen icm saneren. De vraag is of de ruimte er is om deze visie uit te voeren.romo schreef:Arthur schreef:Dus ze mogen blijven?
Nee, want ze communiceren niet, werken niet samen en hebben geen visie.....................das een dodelijk pakket dat subiet afgestraft dient te worden.............
Maak nu eens een beleid ( wat het ook is, maar zeg wat, das beter dan deze oeverloze besluiteloosheid).................
Ze zijn doodsbenauwd natuurlijk als de boel nu ploft.......................( die hebben nachtmerries van Wilders en Co.)
In de VS is het in die zin iets makkelijker. Daar besluiten ze als grootste economie ter wereld dat het tekort op korte termijn nog verder groeit ten behoeve van de binnenlandse economie. Want vergis je niet, hoewel er 900 miljard in Amerikaanse bedrijven gepompt gaat worden stopt dat bij de grens. Niet voor niets dat Opel en Saab als onderdeel van GM verstoken zullen blijven van financiële middelen die vanuit de VS zouden moeten komen. Door de omvang van de economie van de VS zijn die oplopende schulden op langere termijn 'eenvoudiger' weg te werken.
De moeilijkheid voor Nederland blijft dat in een open economie een groot deel van de steun naar het buitenland 'verdwijnt'. Een aanpak met landen die de belangrijkste handelspartners vormen voor Nederland is de beste optie. Alleen, 'Europa' faalt en de VS pakt alleen het eigen probleem aan.
Het zou voor de politieke partijen echt niet zo erg zijn als Wilders PM zou worden op dit moment of tot een coalitie moet komen. Die valt direct door de mand door zijn beperkte, protectionistische visie op Nederland. Daar red je de economie en de samenleving niet mee! De rol van Wilders zal in de politiek daarna snel uitgespeeld zijn.
Laat het huidige kabinet voorlopig maar even zitten want elk beleid wat gevoerd zal worden zal 99% op elkaar lijken. Interessant wordt het bij de saneringsronde nadat de crisis een halt is toe geroepen. Dan zal de politieke kleur van het kabinet echt gaan uitmaken.
- Dennis Cavallino
'Nederland verkeert in diepe recessie'
DEN HAAG - Nederland is in een diepe recessie terechtgekomen, meldt het Centraal Planbureau (CPB) in het dinsdag gepresenteerde Centraal Economisch Plan.
De belangrijkste cijfers in de nieuwste prognose wijken niet af van de vooruitzichten, die het CPB vorige maand bekendmaakte.
De economische krimp zal dit jaar 3,5 procent zijn en volgend jaar 0,25 procent. De overheid zal volgend jaar op een tekort uitkomen van 5,6 procent, aldus het CPB.
Export
De internationale recessie treft de Nederlandse economie vooral via de uitvoer. Door het instorten van de wereldhandel ligt de uitvoer van in Nederland geproduceerde goederen dit jaar waarschijnlijk 10,75 procent lager dan vorig jaar.
Een dergelijke teruggang van de export heeft zich volgens het CPB de afgelopen decennia niet eerder voorgedaan.
Verwacht wordt dat de internationale handel en de uitvoer van Nederland volgend jaar weer met 1,5 procent zullen groeien.
Protectionisme
De uiteindelijke lengte en diepte van de crisis hangt volgens CPB-directeur Coen Teulings mede af van de mate waarin landen hun eigen economie gaan beschermen.
"Het zou ontzettend veel uitmaken als we protectionisme ditmaal kunnen voorkomen.'' De CPB-directeur pleit daarom voor "agressief beleid'' tegen protectionisme, desnoods met sancties voor landen die zich hieraan schuldig maken.
Eurocommissaris Neelie Kroes kan daarbij een rol spelen, suggereerde hij.
Jaren tachtig
Volgens de onderzoekers van het planbureau mag de huidige crisis niet vergeleken worden met de recessie in de eerste helft van de jaren tachtig.
In die periode waren de lonen te hoog, winsten te laag, de inflatie onbeheersbaar en had de overheid haar financiën niet op orde. Dat is nu anders en dus moet ook de beleidsreactie anders zijn dan toen, aldus het CPB.
Dieptepunt
De onderzoekers hebben berekend dat de economische krimp dit jaar de grootste zal zijn sinds de Tweede Wereldoorlog.
Ze waarschuwen verder dat het onduidelijk is of het dieptepunt van de wereldwijde financiële crisis al achter ons ligt. "Gedwongen verkopen, domino-effecten en nieuwe reddingsoperaties blijven een reële mogelijkheid'', aldus het CPB.
Het planbureau stelt ook dat de gevolgen van de kredietcrisis verder kunnen reiken dan de recessie waarin de Nederlandse economie momenteel verkeert.
Welvaart
De rekenmeesters sluiten niet uit dat de productie in Nederland "blijvend op een lager pad komt te liggen''.
Daardoor kan de kredietcrisis uiteindelijk een substantieel effect hebben op het welvaartsniveau, zei Teulings.
Maria van der Hoeven
Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken noemt de nieuwe vooruitzichten van het Centraal Planbureau (CPB) ongekend somber. ''Een krimp van de economie met 3,5 procent hebben we de afgelopen 75 jaar niet meer meegemaakt.''
Het CPB verwacht voor volgend jaar een krimp van 0,25 procent en Van der Hoeven noemt dat een ''relatief herstel''. ''Laten we hopen dat de basis voor het herstel - een positief effect van stimuleringspakketten en het tot rust komen van de financiële markten - daadwerkelijk door gaat zetten in 2010 zoals het CPB voorspelt.''
Economisch herstel
Van der Hoeven wijst op het belang van economisch herstel van de handelspartners van Nederland, met name in de VS. Zij ziet geen concrete aanwijzingen dat het herstel daar al volgend jaar optreedt.
Volgens de CDA-bewindsvrouw maakt de analyse van het CBP duidelijk dat het niet vanzelfsprekend is dat we na de crisis weer net zo hard kunnen groeien als daarvoor. ''Het kabinet zet alles op alles om onze economie weer sterk uit de crisis te laten komen, maar een permanent verlies van welvaart is mogelijk.''
FNV
Het wordt hoog tijd volgens de vakcentrale FNV dat het kabinet maatregelen neemt om de recessie te lijf te gaan. ''Wij zien een kabinet dat wikt en weegt, maar niet beweegt'', aldus FNV-bestuurster Wilna Wind dinsdag in reactie op nieuwe gegevens van het Centraal Planbureau (CPB) over de economie.
Wind wijst erop dat deze week de regeling voor werktijdverkorting afloopt. Zij wil van minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) snel weten of er een vervangende regeling komt in de vorm van deeltijd-WW, zodat werkgevers nog steeds met behulp van een WW-uitkering hun personeel minder kunnen laten werken. Zo worden bedrijven door een moeilijke tijd heen geholpen zonder dat ze veel mensen hoeven te ontslaan.
© ANP
- romo
Het is toch raar dat de visie ( eerst stimulatie dan bezuiniging) die het kabinet huldigt niet beantwoord (hoe in te vullen?) kan worden. Daar heeft men al 6 maanden op kunnen broeden. Het is sinds oktober 2008 duidelijk welke kant het opgaat, dat men nu 2 weken in conclaaf moet en nog steeds geen witte rook kan produceren moet een ieder ernstig te denken geven. Kortom; het getuigt van weinig leiderschap, geen plan, geen visie. ( zie mijn vorige post) Hooguit kunnen we zeggen dat het partij politieke danwel persoonlijk egoisme blijkbaar nog steeds belangrijker is dan 's lands economische status.RutgerK schreef:Op wat voor een berichten zou je zitten te wachten? Ieder niet goed afgewogen bericht kan grote gevolgen hebben. De belangrijkste mededeling is volgens mij inmiddels wel gedaan. Het kabinet wil eerst stimuleren en dan bezuiningen icm saneren. De vraag is of de ruimte er is om deze visie uit te voeren.romo schreef:Arthur schreef:Dus ze mogen blijven?
In de VS is het in die zin iets makkelijker. Daar besluiten ze als grootste economie ter wereld dat het tekort op korte termijn nog verder groeit ten behoeve van de binnenlandse economie. Want vergis je niet, hoewel er 900 miljard in Amerikaanse bedrijven gepompt gaat worden stopt dat bij de grens. Niet voor niets dat Opel en Saab als onderdeel van GM verstoken zullen blijven van financiële middelen die vanuit de VS zouden moeten komen. Door de omvang van de economie van de VS zijn die oplopende schulden op langere termijn 'eenvoudiger' weg te werken.
De moeilijkheid voor Nederland blijft dat in een open economie een groot deel van de steun naar het buitenland 'verdwijnt'. Een aanpak met landen die de belangrijkste handelspartners vormen voor Nederland is de beste optie. Alleen, 'Europa' faalt en de VS pakt alleen het eigen probleem aan.
Het zou voor de politieke partijen echt niet zo erg zijn als Wilders PM zou worden op dit moment of tot een coalitie moet komen. Die valt direct door de mand door zijn beperkte, protectionistische visie op Nederland. Daar red je de economie en de samenleving niet mee! De rol van Wilders zal in de politiek daarna snel uitgespeeld zijn.
Laat het huidige kabinet voorlopig maar even zitten want elk beleid wat gevoerd zal worden zal 99% op elkaar lijken. Interessant wordt het bij de saneringsronde nadat de crisis een halt is toe geroepen. Dan zal de politieke kleur van het kabinet echt gaan uitmaken.
Verder heb ik aangehaald dat niets doen ook een (zwaarwegende) optie zou moeten zijn, juist vanwege de de door jouw aangehaalde "open economie"; stimulatie is goed voor de buitenlandse en niet voor de nationale economie.
Maar dan moet " Den Haag" dat gewoon zeggen en niet alleen maar panikerende berichten de wereld in sturen en het verkondigen met een gezicht alsof de wereld vergaat.
Momenteel imponeert Den Haag als een incompetente, onzekere club, die meer gericht is op persoonlijke bekvechterij dan het nationaal belang. Dat is nu waar we net niet op zitten te wachten..................