325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Heb effe een 325 TDS bekeken vandaag, auto is erg netjes rijdt erg goed maar hij heeft een paar problemen:
1. De airco doet het niet (hij koelt niet), de eigenaar zegt dat als je een aansteker houdt bij de sensor (achter de bumper dus bumper moet eraf) dat ie het pas doet, hij zegt dat ie het niet doet ongeveer onder de 16 graden? Is dit simpel op te lossen of is dit iets heel moelijk om te doen?
2. De ventilator maakt een licht vreemd geluid (interieurfan) moet dit gewoon gesmeerd worden? Is dit nog te doen?
3. Als de auto op stuurslot staat draait de sleutel door (je kan hem dus helemaal omdraaien hoevaak je wilt), beweeg je het stuur een beetje, moet je hem tegen de klik brengen en dan kan ie op contact. Is dit normaal?
4. De kilometerteller display doet het half, je ziet de helft vaag en de helft helemaal niet. Als je een stukje rijdt komt het vanzelf weer, maar het gaat ook weer vanzelf weg. Hoe valt dit te fixen? Is het ernstig of niet?
5. ABS en ASC (of whatever) lampje blijft permanent branden, wat is het probleem? Is dit te resetten of is er iets ernstigers aan de hand?
Het is een van 1997 met iets van 230k op de klok ofzo.
1. De airco doet het niet (hij koelt niet), de eigenaar zegt dat als je een aansteker houdt bij de sensor (achter de bumper dus bumper moet eraf) dat ie het pas doet, hij zegt dat ie het niet doet ongeveer onder de 16 graden? Is dit simpel op te lossen of is dit iets heel moelijk om te doen?
2. De ventilator maakt een licht vreemd geluid (interieurfan) moet dit gewoon gesmeerd worden? Is dit nog te doen?
3. Als de auto op stuurslot staat draait de sleutel door (je kan hem dus helemaal omdraaien hoevaak je wilt), beweeg je het stuur een beetje, moet je hem tegen de klik brengen en dan kan ie op contact. Is dit normaal?
4. De kilometerteller display doet het half, je ziet de helft vaag en de helft helemaal niet. Als je een stukje rijdt komt het vanzelf weer, maar het gaat ook weer vanzelf weg. Hoe valt dit te fixen? Is het ernstig of niet?
5. ABS en ASC (of whatever) lampje blijft permanent branden, wat is het probleem? Is dit te resetten of is er iets ernstigers aan de hand?
Het is een van 1997 met iets van 230k op de klok ofzo.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Een paar van de dingen die je noemt doen me erg aan mijn net ingeruilde E36 denken. Dat is echter geen 325 TDS.
Half zichtbare kilometerstand had ik ook. Is een slecht contact (duh) in de de tellerbak. Ik heb een paar maal geprobeerd om dit re repareren maar dat is niet gelukt. Lijkt me verder geen ernstig gebrek.
Als het ABS-lampje blijft branden is de kans groot dat een (of meer) van de wielsensoren stuk is. Een dealer moet kunnen uitlezen wat er precies mis is.
Dat van het stuurslot is niet normaal.
Een piepende interieurfan had ik ook af en toe. Kwam echter niet zo vaak voor dus ik heb er nooit wat aan gedaan. Geen idee of je met wat smeren wegkomt of dat er een nieuwe interieurfan in moet.
En dat van de sensor en de airco. Klinkt mij wat raar in de oren maar als het inderdaad een sensor is, kwestie van sensor vervangen.
Marc
Half zichtbare kilometerstand had ik ook. Is een slecht contact (duh) in de de tellerbak. Ik heb een paar maal geprobeerd om dit re repareren maar dat is niet gelukt. Lijkt me verder geen ernstig gebrek.
Als het ABS-lampje blijft branden is de kans groot dat een (of meer) van de wielsensoren stuk is. Een dealer moet kunnen uitlezen wat er precies mis is.
Dat van het stuurslot is niet normaal.
Een piepende interieurfan had ik ook af en toe. Kwam echter niet zo vaak voor dus ik heb er nooit wat aan gedaan. Geen idee of je met wat smeren wegkomt of dat er een nieuwe interieurfan in moet.
En dat van de sensor en de airco. Klinkt mij wat raar in de oren maar als het inderdaad een sensor is, kwestie van sensor vervangen.
Marc
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Ik kzou verder kijken
230kkm is weinig voor een diesel van 12 jaar oud en dan zulke gebreken
ABS storing kan echt een drama zijn..


- Knot
- Berichten: 40212
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Lekker verder kijken hoor, er zijn nettere lijkt me!
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
contactslot is wel normaal.
Dit is een eigenschap van EWS III, startonderbrekersysteem...
Lijken me geen rare of zware gebreken voor een auto van die leeftijd...
ABS storing bij BMW is 3 vd 4 keren wielsensor achteraan die stuk is. E36 heeft een zwakke bracket om de sensor vast te houden en door de trilling gaan wielsensoren wel eens stuk.
Pixelfailure is ook vrij common, niets om je grote zorgen over te maken
Dat aircoverhaal is wel niet normaal. Maar goed, ik ken weinig auto's van die leeftijd waar de Airco nog goed(!!) werkt.
als de prijs goed is, dikke prima. Zorg gewoon dat je de motor grondig checkt. .25 tds'en zijn in de basis erg goede blokken, MITS goed warmgereden en lange afstanden is het ding praktisch onverwoestbaar. Het grote probleem bij de M47(denk ik) is voornamelijk de cilinderkop. Trouwens vind ik dat die blokken een übercoole sound uitbraken...
Dit is een eigenschap van EWS III, startonderbrekersysteem...
Lijken me geen rare of zware gebreken voor een auto van die leeftijd...
ABS storing bij BMW is 3 vd 4 keren wielsensor achteraan die stuk is. E36 heeft een zwakke bracket om de sensor vast te houden en door de trilling gaan wielsensoren wel eens stuk.
Pixelfailure is ook vrij common, niets om je grote zorgen over te maken
Dat aircoverhaal is wel niet normaal. Maar goed, ik ken weinig auto's van die leeftijd waar de Airco nog goed(!!) werkt.
als de prijs goed is, dikke prima. Zorg gewoon dat je de motor grondig checkt. .25 tds'en zijn in de basis erg goede blokken, MITS goed warmgereden en lange afstanden is het ding praktisch onverwoestbaar. Het grote probleem bij de M47(denk ik) is voornamelijk de cilinderkop. Trouwens vind ik dat die blokken een übercoole sound uitbraken...
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Thx voor de bijdragen en het meedenken:
Iedereen: het probleem is dat bij deze wagen aandrijflijn en motor gewoon GOED is, het lijkt erop dat het echt 230k ofzo heeft gelopen... Een van de 2 ALLERBELANGRIJKSTE onderdelen zijn namelijk wel vervangen: thermostaat en waterpomp, zijn er een boel waarvan die nooit zijn aangeraakt met alle gevolgen van dien...
Airco en ABS zijn dus hoofdpijn nummer 1:
Ik ga eens praten of ie de auto laat uitlezen en effe door computer een uitdraai laten doen. Zo weet ik of het een simpele sensor is of het abs unit vervangen moet worden ($$$). Volgens een engelse BMW fapsite is ASC icm ABS lampje gewoon snelheidssensor die stuk of vuil is, dus als het goed is is de abs unit of computer gewoon goed... Maar je weet maar nooit.
Airco kan van alles zijn, en daar moet ik nog iets op bedenken. Of hij gaat dat lekker bij de dealer laten nakijken... (of enorme korting geven waardoor ik de airco laat maken).
Iedereen: het probleem is dat bij deze wagen aandrijflijn en motor gewoon GOED is, het lijkt erop dat het echt 230k ofzo heeft gelopen... Een van de 2 ALLERBELANGRIJKSTE onderdelen zijn namelijk wel vervangen: thermostaat en waterpomp, zijn er een boel waarvan die nooit zijn aangeraakt met alle gevolgen van dien...
Airco en ABS zijn dus hoofdpijn nummer 1:
Ik ga eens praten of ie de auto laat uitlezen en effe door computer een uitdraai laten doen. Zo weet ik of het een simpele sensor is of het abs unit vervangen moet worden ($$$). Volgens een engelse BMW fapsite is ASC icm ABS lampje gewoon snelheidssensor die stuk of vuil is, dus als het goed is is de abs unit of computer gewoon goed... Maar je weet maar nooit.
Airco kan van alles zijn, en daar moet ik nog iets op bedenken. Of hij gaat dat lekker bij de dealer laten nakijken... (of enorme korting geven waardoor ik de airco laat maken).
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Ik zou doorlopen en verder zoeken. Als ik je verhaal zo lees krijg ik er geen goed gevoel bij.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Dat van die sleutel is volgens mij niet normaal, alleen is het iets wat wel veel voor komt op een E36. Mijne heeft het ook soms dat hij door draait. Is niet erg alleen wel irri.Downforce Dennis schreef:contactslot is wel normaal.
Dit is een eigenschap van EWS III, startonderbrekersysteem...
Lijken me geen rare of zware gebreken voor een auto van die leeftijd...
ABS storing bij BMW is 3 vd 4 keren wielsensor achteraan die stuk is. E36 heeft een zwakke bracket om de sensor vast te houden en door de trilling gaan wielsensoren wel eens stuk.
Pixelfailure is ook vrij common, niets om je grote zorgen over te maken
Dat aircoverhaal is wel niet normaal. Maar goed, ik ken weinig auto's van die leeftijd waar de Airco nog goed(!!) werkt.
als de prijs goed is, dikke prima. Zorg gewoon dat je de motor grondig checkt. .25 tds'en zijn in de basis erg goede blokken, MITS goed warmgereden en lange afstanden is het ding praktisch onverwoestbaar. Het grote probleem bij de M47(denk ik) is voornamelijk de cilinderkop. Trouwens vind ik dat die blokken een übercoole sound uitbraken...
Meestal is het btw de voorsensoren die stuk gaan, bij mij gingen de voorste 2 binnen een tijdsbestek van 2 maanden. Kan je uit laten lezen maar kan je ook zelf nameten met een multimeter. Is gewoon een inductiesensor, meestal moeten die een weerstand van 800 tot 1200 ohm hebben dacht ik, als hij stuk is dan meet je oneindig.
- MR M POWER
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:18
- Locatie: Franeker
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
De airco moet gewoon werken, ook al is het beneden de 16 graden. Airco kan gewoon leeg zijn alleen vaak is er al iets defect als ze het niet doen.
Dat met het contactslot heb ik ook gehad met mijn TDS, het gedeelte achter het contactslot was defect (+- € 35,- ofzo kost het onderdeel).
De kilometerstand vind ik twijfelachtig zonder aantoonbare onderhoudshistorie. Als je voor de zuinigheid de auto wil kopen dan zou ik eerder voor een E46 320d gaan die zijn stukken zuiniger.
Dat met het contactslot heb ik ook gehad met mijn TDS, het gedeelte achter het contactslot was defect (+- € 35,- ofzo kost het onderdeel).
De kilometerstand vind ik twijfelachtig zonder aantoonbare onderhoudshistorie. Als je voor de zuinigheid de auto wil kopen dan zou ik eerder voor een E46 320d gaan die zijn stukken zuiniger.
- Knot
- Berichten: 40212
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Alleen klinkt een x25tds wel erg gaaf hoor... eerste keer dat ik een 525tds vol weg hoorde trekken wist ik niet 100% zeker of het een diesel wasMR M POWER schreef:Als je voor de zuinigheid de auto wil kopen dan zou ik eerder voor een E46 320d gaan die zijn stukken zuiniger.

-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 325 TDS bekeken, vragen over paar problemen/storingen.
Ja en wat kost een goede E46 320d?MR M POWER schreef:De airco moet gewoon werken, ook al is het beneden de 16 graden. Airco kan gewoon leeg zijn alleen vaak is er al iets defect als ze het niet doen.
Dat met het contactslot heb ik ook gehad met mijn TDS, het gedeelte achter het contactslot was defect (+- € 35,- ofzo kost het onderdeel).
De kilometerstand vind ik twijfelachtig zonder aantoonbare onderhoudshistorie. Als je voor de zuinigheid de auto wil kopen dan zou ik eerder voor een E46 320d gaan die zijn stukken zuiniger.

Ding heeft aantoonbare onderhoudshistorie, ik heb het zelf bekeken. Alleen de laatste 30k heeft ie het ding bij zijn maat onderhouden die bij een garage werkt. En het belangrijkste, thermostaat + waterpomp is vervangen.
En trouwens, ding is verkocht, voor onder de vraagprijs (logisch ook). Zou voor mij ook interessant zijn maarja ding is weg dus jammer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Rogerb en 2 gasten